Prosim smazte tu zavadejici informaci:
"Jedničky a nuly totiž ke svému přenosu potřebují "čistší" prostředí, než jaké stačilo pro analogový signál! Jsou menší a rychlejší."
... a potom to bude SUPER clanek, ktery je jak delany do FAQ a podobne.
A pak také ten nesmyslný příklad s přenášením závaží. Příště by to chtělo si tu fyziku pro základní školy nejdřív trochu zopakovat, než člověk začne bezmyšlenkovitě dosazovat do vzorečků…
Docela by mě zajímalo, co je na tvrzení, že jsou jedničky a nuly menší a ryclejší nesmyslného. Stejně tak jako na příkladu se závažím? Kde je rozpor s fyzikou? Jsou to docela zásadní věci, které dávyjí celému článku smysl! Prosil bych proto o konkretizaci Vašich výhrad!
Enik
V mechanice sice skutečně existuje vzoreček, že práce je rovna součinu působící síly a dráhy. Jenže jde o skalární součin dvou vektorů, takže jako čísla to má smysl násobit pouze v případě, že síla působí ve směru dráhy (neboli je vynakládána skutečně na přesun tělesa po dráze). V tomto případě je síla na dráhu kolmá, takže skalární součin vyjde nulový (zanedbáme-li něco málo na začátku na uvedení závaží do pohybu), což odpovídá skutečnosti, že síla je zde vynakládána na něco úplně jiného než na pohyb po vodorovné dráze. Násobit vzdálenost a hmotnost závaží (a samozřejmě ještě gravitačním zrychlením) by mělo smysl např. v případě, že by byla síla vynakládána na zvednutí závaží o určitý výškový rozdíl.
Ano. Pokud si tedy dobře rozumíme, pak by správným příkladem bylo zvedání těchto břemen do výše. Jistě. Z tohoto pohledu se opravdu jedná o "nedokonalost" příkladu. Na názornosti věci to ovšem nic nemění. Jinak máte samozřejmě pravdu! Enik
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).