Hlavní navigace

Názor k článku Finanční správa by si měla hledat nového generálního ředitele od Michal Kubeček - Ještě pro pořádek: To vse nemeni nic na tom,...

Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.

  • 8. 3. 2017 7:49

    Michal Kubeček (neregistrovaný) ---.suse.com

    Ještě pro pořádek:

    To vse nemeni nic na tom, ze za kazdy jeden ujety km odvede statu 2Kc.

    Tak si to zkusme spočítat. Naposledy jsem tankoval (Natural 95) za nějakých 33 Kč za litr, spotřebu vezměme běžných 8 l na 100 km, to dělá 2.64 Kč na kilometr. Ty jako zaměstnanec zaplatím a zpátky z nich neuvidím jako haléř. Stát dostane 0.48 Kč na DPH a 1.03 Kč na spotřební dani, tj. celkem 1.51 Kč.

    Jako živnostník bych sice u pumpy zaplatil stejných 2.64 Kč, ale těch 0.48 Kč na konci kvartálu dostanu zpátky, takže stát dostane "jen" 1.03 Kč spotřební daně; je to sice dost, ale je to polovina toho, co tvrdíte vy. Když budu chtít počítat i silniční daň, tak při 25000 km ročně (což u mne byla typická hodnota) a 3000 Kč silniční daně (s novým či zánovním autem méně) dostane stát ještě 0.12 Kč/km, tj. celkem 1.15 Kč - tj. méně než 60 procent vámi uváděné částky.

    A můžeme pokračovat. Zbylých 2.16 Kč za "služební" kilometr je daňově uznatelným nákladem, takže můžeme ještě odečíst 15% daň z příjmu, (29.6 / 2)% sociálního a (13.5 / 2)% zdravotního pojištění, takže ve výsledku kilometr služební jízdy vyjde na 1.37 Kč, což je jen těsně nad polovinou toho, na kolik mne ve stejném autě vyjde kilometr cesty do práce, když jsem zaměstnancem.

    Takže jakkoli má živnostník nepochybně oproti zaměstnanci spoustu nevýhod (dovolená, neplatiči, nemocenské (ne)pojištění, administrativa, ...), zrovna u nákladů na palivo je krajně nefér předstírat, že stát živnostníky bere nějak drasticky na hůl, nebo dokonce tvrdit, že z nich tyje víc než ze zaměstnanců.