Osobně si myslím, že podíl na trhu není podstatný ani tam, kde trh existuje. Mám pocit, že se s tímto termínem (a tedy se snahou svůj podíl zvýšit) operuje až posledních cca 10-15 let. Dříve se podíl na trhu používal maximálně k marketingovým účelům (každý třetí kalamář je od nás) a firmy se rozvíjely nebo krachovaly stejně dobře jako dnes (odhlédneme-li od bolševika). Snaha o maximalizaci podílu na trhu navíc někdy vede k vzájemné konkurenci poboček jedné firmy a snížení efektivity.
Pokud už na zájmu o podíl na trhu trváte, pak váš příklad je spíše o podílu na trhu poradenství ve věci prohlížečů.
Logiku to má. To, že je něco zadarmo, ještě neznamená, že se k tomu neváže žádný obchod. Jednoduchý příklad: založím firmu zabývající se poradenstvím ohledně Firefoxu. Abych získal co nejvíce zákazníků, musím nejprve lidem natlačit Firefox a poté nabídnout své služby. To, že první krok je bezplatný, je "vlastnost" obchodního modelu. A nic nemění na tom, že jde o byznys, kde podíl na trhu je podstatný.
Proč se u věcí, které jsou zadarmo, pořád mluví o podílu na trhu? Co se prohlížečů týče, žádný trh tam prakticky není, takže nedorozumění nehrozí. U aplikací typu office je to ale jiné - píše se o podílu na trhu, nemusí být však jasné, jestli se jedná opravdu o podíl na trhu (prodaného softu) nebo podíl používaného softu včetně opensource. Ale i v případě, že význam je z kontextu zřejmý, se mi používání chybného termínu velmi protiví.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).