Vcelku by mne zajímal myšlenkový pochod člověka, který věří, že když běžně služby stojí 100 jednotek, prodána kuponem za 50 jednotek a 25 jednotek (50%) dostane provozovatel kuponu, jde o byznys hodný uvedení na burzu a věření v zisky pro všechny.
Na lidi jež tomu věří a zakládají asociace, se dívám jak na pacienty psychiatrie
Naprostou souhlasím, a čím víc toho prodají, tím větší je jejich ztráta. Ale obchodníci do toho jdou v naději, že se k nim tito noví zákazníci vrátí. To je ale lichá naděje. Lovci kupónu se málokdy vracejí. Takže jediným efektem je naštvání vlastní klientely, která se taky rozhodne počkat na další kupón.
To jsou ale jenom výpočty a zrovna v případě hospody to může dopadnout úplně jinak. Taková špička (10x víc) může vaše podnikání taky pěkně poškodit: http://techcrunch.com/2011/06/09/groupon-single-worst-decision/
Např. nemáte takový kapacity nápor nových zákazníků zvládnout.
je videt, ze nemate ani paru ci praxi v oboru (naklady pri 10x vetsim obratu rozhodne nebudou stejne jak naivne pocitate) a o podnikani v pohostinstvi nemate nejmensi sajnu natoz o jejich marzich. nez totiz prodat 100 obedu za polovicni cenu tak je lepsi na ten den hospodu zavrit a vydelate mnohem vic resp. neprodelate kalhoty.
Ale kdeze, to s zavrenim hospody plati leda tak v pripade dalsi slevy na poledni menu. Praxi mate mozna v hospode, ale s nejakou slevovou akci ne. Vidim pres pribuznou do "ucetnictvi" minimalne dvou hospod, respektive penzionu a hospody. Vubec nevite co udela s bilanci stul s sesti lidima s vouchery na peceny zebra za ktereho dostane hospoda od slevovyho serveru 89 Kc. Stale to nebylo ve ztrate, respektive je to stejne marzovy jako menu = nula od nuly pojde. Co je ale zajimavy, tak na jeden voucher delala trzba cca 112 Kc (vetsinou pivo). U penzionu je to jeste vice jinak, dve hodiny me to privozralej majitel vysvetloval, mel to vcelku pod kontrolou, delal si podrobne kalkulace, byly v tom doplatky za dalsi lidi, za psy, pujcovne za kola, utrata na voucher na baru (na dospeleho cca 600 Kc za tri dny), prodlouzeni pobytu o den, dva, 10% nevyuzitych voucheru, kdy dostane do slevovyho serveru 50% ceny "za nic". Problem je jedine v malem mnozstvi prodanych voucheru, vetsinou je to do stovky a to je malo. Co neplati pro hospody je ale to, ze se ti zakaznici rozhodne nevraci, respektive ani nahodou si nedaji ty zebra za plnou cenu. Hospody jeste obcas delaji chybu ze kombinuji piti s jidlem, "nakladany hermelin + 2x pivo za 49 Kc" apod, to je take velka chyba a to muze platit ze je lepsi zavrit.
To se tedy pletete. Ale pro nechápavé:
nájem: 500
zaměstnanci: 300
výrobní cena 1 kusu: 10
náklady při 10 denně: 10*10 + 500 + 300 = 900
zisk při prodeji za 100: 100*10 - 900 = 100
náklady při 100 denně: 100*10 + 500 + 300 = 1800
zisk při prodeji za 25: 25*100 - 1800 = 700
Mám 2.5x vyšší obrat a 7x vyšší zisk!
Typicky třeba hospoda - nájem platím stále, zaměstnance platím stále (i když je hospoda prázdná), výrobní cena jídla je mnohem menší než za kolik to prodám. Takže když mi prázdnou hospodu slevový server zaplní, tak budu vysmátý a jídla budu dávat za pár korun.
"Mám 2.5x vyšší obrat a 7x vyšší zisk!" a 10x více zákazníků.
"Typicky třeba hospoda" nějak si nedovedu představit, že do hospody najednou přijde 10x více zákazníků a pořád to bude ta samá hospoda se stejným personálem, což je absurdní.
A když se nepodaří nalákat 10x více zákazníků, ale jenom 5x, tak:
náklady při 50 denně: 50*10 + 500 + 300 = 1300
zisk při prodeji za 25: 25*50 - 1300 = -50
a už jsem ve ztrátě.
To nema smysl, on neumi pocitat, delam pro firmu, na cesky pomery spis vetsi (obrat v miliardach Kc) a tam taky byli pred lety obchodaci hodnoceni dle toho co "prodali", ale uz nikdo neresil, jestli je to taky zaplaceno => obrat rostl do nebes, ale prachy jaksi furt ne a neprichazely.
Samo se to pak razantne zmenilo a ted jsou obchodaci vyhodnocovani podle realizovane marze => neni v jejich zajmu poskytovat slevy/odkladat splatnost ...
A mimochodem, prevazne plati, ze zdvojnasobeni obratu prinese tak 50% narust zisku.
Proč by to nemohlo fungovat? Třeba služba stojí 100 jednotek proto, že ji využije jen deset lidí denně. Obrat 1000.
Pokud mi ale někdo za 25 jednotek přivede sto lidí denně, tak jim ještě moc rád tu službu dám jen za 25 jednotek. Obrat 2500.
U mnoha služeb tohle může fungovat dokonale - protože fixní náklady na zákazníka jsou vyšší než variabilní.
Jsou to jen vystřihovací kupony, slevové letáky nebo hromadné slevy v jiném kabátě a ekonomicky to dává jasný smysl.