Nakupuji e-booky hojně a setkávám se s dvěma typy knih. S prostým textem pouze rozděleným do kapitol na jedné straně, a s knihami, kde typografická úprava roli hraje a pokaždé mě mile překvapí. Namátkou si vzpomínám na knihu Urban, Miloš: "Paměti poslance parlamentu". Ohořelé zápalky bylo vemi milé překvapení. E-book je přeci HTML formátování, za ceny, za které většinu knih nakupuji, bych typografické zásahy uvítal.
Myslím, že jde hodně o formu díla a nároky na výsledek. Dva extrémy:
1. Beletrie, pouze text, dodáno se základním formátováním do kapitol a odstavců.
Náklady: prakticky pouze platba autorovi.
2. Odborná publikace s náročnou grafikou a nároky na rozmístění.
Zde si myslím, že je cena skutečně jako za papírovou po odečtení nákladů spojených s papírem.
Autoři i nakladatelé by si měli hlavně uvědomit, že dnes je možno psát a publikovat i bez nich. A to i poměrně náročná díla jako např. http://www.ocs.cz/EHA/order.html
Takže já bych budoucnost viděl spíš tak, že autoři si budou svoje díla prodávat sami za ceny a za podmínek, jaké si sami nastaví. Tak, jako si dnes jen sem tam někdo nechá vyrobit ručně na pergamenu psanou, v kůži vázanou knihu, tak postupem času nebude každý autor potřebovat vydavatele a obchodníky. Jistě, v některých případech, co nezvládne sám, se mu to bude hodit, ale spíše si takovou službu sám objedná, než aby automaticky přistupoval na podmínky nakladatelů a obchodníků.
Nejde jen o tisk, ale jde:
- Finalizaci typografie (cokoli za vyznačením textu do stylů a definováním stylů - zpravidla něco, co je hotové a jen se použije) je zbytečné, protože zalamování dělá čtečka sama - odpadne veškerá hra s přetékajícími řádky, dělením slov, "sirotky a vdovami" etc., představující nejhnusnější část typografické práce (protože se to musí dělat ručně)
- Nákup papíru (+ další náklady s tím spojené)
- pak ten tisk, což je těch 20%
- rozvoz, skladování, remitenda, marže obchodníků, případně velkoobchod + maloobchod (jaký je náklad na skladování a dopravu několika palet knih a jaké je, když leží na nějakém disku desetiny MB [v případě beletrie bez ilustrací] až pár desítek MB [v případě velmi rozsáhlých hodně ilustrovaných, případně grafy apod. opatřených publikací], případně se to pošle po internetové lince?)
- riziko, že se vytištěné knihy neprodají a riziko, že se neprodejné budou muset nějak likvidovat
Jinak autor má za vytištěnou knihu cca 10 - 15 procent ceny na krámě (krát náklad), pochybuji, že by měl víc překladatel, pochybuji, že by měl víc redaktor (hodin na tom stráví oba méně, ten druhý podstatně, než autor). Když jsou tam ilustrace, tak má srovnatelný honorář ilustrátor, něco dostane nějaký výtvarný redaktor (to by mohlo regulérně dostat cenu e-booku přes 50 procent tištěné verze).
Obávám se, že e-booky si současní nakladatelé představují podobně, jako si hudební nakladatelé představovali digitalizovanou hudbu: Budou prodávat to samé za stejnou nebo vyšší cenu při zlomkových nákladech a rozdíl pošupajdí do jejich kapes. Ti hudební nakladatelé si už namlátili ústa, ti knižní se z toho nedokázali poučit.
A druhou věcí je, že e-book není plnohodnotný majetek, což ho rovněž silně hendikepuje a motivuje odmítání platit za to stejnou cenu jako za plnohodnotnou papírovou knihu.
Já chápu, že cena tisku může být jen 20% ceny knihy. Na druhou stranu mi přijde velice nefér, když doteď jsem papírovou knihu koupil za 300, přečetl a prodal za 200. Nebo koupil za 300 a přečetli si ji v rodině tři lidé. Ani jedno z e-knihou nemohu. Takže dosud jsem knihu přečetl za maximálně 100. Cena stejné e-knihy je tedy 240, ale nemohu ji po přečtení nikomu prodat ani půjčit. V podstatě tedy zaplatím třikrát více ale získám daleko méně. A to vůbec nemluvím o možnosti půjčit si knihu zdarma v knihovně.
Jenže zrovna tak je lží to vaše tvrzení, naznačující, že tisk je jen 20%, a proto musí ebook stát aspoň 80%.
Reálně u ebooku odpadá také jakékoli riziko z neprodaných kusů, jsou menší finanční náklady (tisk se obvykle musí zaplatit celý hned a tím nelze s penězi disponovat, ač se prodává delší doby), odpadají náklady za sklady atd. Mimochodem se zmenšil i často zmiňovaný rozdíl sazeb DPH...
Cena ebooku na 30ti procentech procentech je možná moc optimistická, ale víc než 50% se prostě ekonomicky zdůvodnit nedá. Snahy držet cenu vyšší jsou dány vysloveně obavou o propad prodeje "papíru" a ztrátu zisků z něj, ale nakolik to je opravdu důvodné je velmi sporné.
Neustále a pořád dokola se tady opakují nadávky na nakladatele a zdůvodňují se tím, že na papírové knize je nejdražší tisk. Takže i já musím pořád dokola opakovat, že to je lež, kterou šíří lidé, kteří nikdy v oboru nedělali. Náklady na tisk papírové knihy, pokud nejde o reprezentativní knihu fotografií, je to maximálně 20 % knihy. Takže je nemožné prodávat e-knihy za jednu třetinu ceny papírové knihy, pokud se svých peněz nevzdají mj. autoři, překladatelé a agentury zastupující autory. A protože autory i překladatele knihy živí, tak to rozhodně neudělají. A nejslabším článkem řetězce jsou distributoři, protože si berou přes 30 % z ceny e-knihy, přestože s e-knihami mají prokazatelně méně nákladů než s papírovými knihami (sklady, auta, řidiči, nafta...).