"Jaký vliv na smýšlení o hrách mají mobilní hry a mikrotransakce? Za mnohými z nich stojí propracovaná datová analytika a strojové učení, díky čemuž je možné hráče chytit tak, že už to skoro hraničí s gamblingem."
"To ani nevím."
Lol.
Ale alespon si muzeme oddychnout, protoze pokud si na FAMU zatim nevsimli slona v mistnosti, nehrozi, ze by novy studijni program chrlil profesionalni designery gamblingu.
Kamaráde ony se ty hry nedělají zadarmo. Na mobilech si lidi dneska nekoupí ani hru za dolar, protože jsou zvyklí platit až vevnitř. Mikrotransakce u her za full price to už je ovšem jiná písnička. Monetizace je základem a vytvořit systém který bude vydělávat a zároveň nebude nasírací nebo pay to win je velká věda.
Na (postupne nejen) mobilech si dneska lidi nekoupi hru ani za dolar, protoze ty hry jsou tak otresne, ze za dolar nestoji (a ty mikrotransakce ventir budou tak jako tak). Otresne jsou pak prave proto, ze monetizace je zakladem; obsah musi byt tak nasiraci, ze hraci radeji zaplati za to, ze jej misto hrani preskoci, a tak P2W, ze budou muset zaplatit, aby meli vubec nejakou sanci. Velka veda spociva v tom zajistit, aby hraci u otresne hry zustali, a tady na scenu prichazi stary dobry gambling (plus nedostatek alternativ).
Bože můj to bych fakt nevěřil že po deseti letech co dělám hry potkám tak naivního člověka. Schválně si zkus představit že firma dá měsíčně 140 000 za kodera a těch potřebuje několik, 80 jednoho za grafika, 80 za dobrého designéra. 80 za animátora Po třiceti za testera. Padesát za šéfa testerů. + support a management. Kancly, elektrika, cloud, assety, zvuk, dabing....
Monetizace je to druhé na co se musí při vývoji hry myslet. Ani hru střední velikosti nezpachtíte za vlastní prachy, potřebujete investora a co chce investor slyšet? No to jak máte vymyšlené že se mu jeho prachy vrátí i s patřičným ziskem.
Nyní se dost hovoří o hře Kingdom Come. Zdá se, že bude úspěšná.
Hra stojí cca 1300 Kč. Zaplatíš a hraješ. Neslyšel jsem, že by v ní byla ta... jak říkáš "monetizace". A to musí její tvůrci také platit kodery, grafiky atd.
Takže o čem to vlastně hovoříš a co rozporuješ? Já mám dojem, že kolega hovoří pouze o jednom z mnoha možných způsobů té tvé "monetizace" (umíš vůbec čéééésky?). O způsobu založeném na principu úmyslného vyvolání psychické závislosti. Nikoli o odmítání placení za hry obecně, o čemž naopak asi hovoříš ty. Asi jedině jen ty sám víš proč. Takže o voze a o koze.
Pro pomalejší zde uvádím význam slova
Monetizace je proces převodu čehokoli do zákonných platebních hodnot. Může se jednat jak převody vlastnictví zlata, cenných papírů, tak i tisk neboli Emise státních bankovek. Často ale také používá v souvislosti s nabytím práva na inkasování financí za jakékoli hodnoty.
Pro ještě pomalejší dodávám že monetizace znamená způsob jak za svůj produkt dostanete protihodnotu.
Blizzard taky SC2 nedaval zadarmo nechal si ho pekne zaplatit a hned 3x kdyz hru rozdelil na tri casti ikdyz ji rozsiril porat za dalsi 2 dily si nechal zaplatit jak za prvni prestoze rozhodne neprinesli tolik obsahu jako mel prvni dil! A vysledek dnes? Presli na mikrotransakce ti co si hru koupili nedostali NIC (jo vlastne jednu ikonku ve hre) a ostatni ji maji zdarma + mikrotransakce kdyby a spon ti co za ni zaoplatili dostali veskery dodatecny obsah zadrma kdyz to do te doby tak fungovalo a bylo zvykem....
Tak to vůbec není jisté, s tím "královským výdělkem". Krátkodobě máš pravdu. Ale to je jako v hospodě. Ty mi natočíš podmíráka, dáš na talíř flákotu a ještě mě okradeš při placení. To jsou hned 4 příjmy, oproti tvému sousedovi, poctivému hospodskému, který vydělá jen na jedné věci. Tvůj zisk vzrostl o desítky, možná i stovky procent. Vyplať si manažerský bonus.
Ovšem z dlouhodobého hlediska je to prodělek. Příště nepůjdu k tobě, ale k poctivému sousedovi.
Inu, jsou běžci na krátkou trať, a běžci na dlouhou trať. Jedna z důležitých věcí v kšeftu je důvěra, kterou B/A tímto promrhal.
No ale to tě trápit nebude, ty se zbalíš, a půjdeš škodit jinam. A poté zase jinam.
Panáčku možná by sis měl místo blábolení přečíst finanční výsledky a výroční zprávy. Bl/Act vydělává na mikro víc než na fyzickém prodeji a padlo rozhodnutí vydat se cestou mikro. Chceš jít jinam? Ale kam když chceš hrát jejich hry.
Tihle pánové rozhodně problém nemají a jdou nahoru místo dolů.
Já jsem pochopil předchozí příspěvek tak, že si potenciální hráči rozmyslí, jestli půjdou do her od této firmy, nebo od nějaké jiné. Při vcelku dostatečné saturaci trhu hrami by to mohl být, ne hned ale časem, pro podobné firmy problém.
IMHO jako v politice: O posledních volbách "demokratické" strany sklidily to, co si zasely "církevními restitucemi". Trvalo to víc než jedno volební období, ale nakonec té sklizni neunikly a patrně s tím budou mít problémy i nadále.
Hraci si tim jak vidno problem maji, a to naprosto zasadni, nebot mnohe hry byly v nedavne dobe narychlo predelavany, ci dokonce odlozeny. Prikladem budiz Star Wars Battlefront II.
Vy zcela zjevne nechapete o cem je reci. Nejde o to, ze si hrac neco koupi a nasledne je to zdarma (nebo vyrazne levneji) jde o to, ze hraci si neco koupi (s tim, ze jde o system jednou zaplat a hraj), aby nasledne musel platit dalsi poplatky, stejne jako ten, ktery totez dostal zdarma. Opet mohu uvest priklad Black Desert Online. Tak jak klesala cena hry az prakticky k nule, rostlo mnoztvi obsahu ve hre, vyzadujici dalsi (a to i mesicni) platby, pricemz hrat bez nekterych placenych soucasti je prakticky nemozne.
A to je presne to, co hracum vadi, a proc, zcela opravnene, pozaduji, aby za sve penize tedy dostali alespon to, co za stejne penize dostanou hraci, kteri za hru jako takovou nedali nic. Tim spis, ze bez nich a jejich nakupu hry by nejspis hra (a mnohdy i vydavate/provozovatel) jiz davno neexistovala.