Vlákno názorů k článku Historie českého Internetu (11.) od xChaos - Je hanebné, že si někdo může přivydělávat psaním...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 26. 1. 2004 12:24

    xChaos (neregistrovaný)
    Je hanebné, že si někdo může přivydělávat psaním pamětí, když ještě ani není v důchodovém věku !!! :-)

    Tohle nemá s historií českého internetu nic společného !!

    Co se DOOPRAVDY dělo v letech 1996-1998 ? Co takhle digitalizace zbytku telefoní sítě, konec "idylických" datových přesnosů "za jednu korunu dokud to nespadne"...

    Rok 1996 byl především ve znamení providera Video On Line. To byl první skutečný internet, ke kterému se mohl připojit každý. Ceny Spinetu a Cesnetu (pro veřejnost) byly neuveřitelně diskriminativní, a kromě pár lidí, kteří si dokázali najít způsob, jak se zašít někde na akademické půdě a tam sedět u státem placeného Internetu vlastně žádný český Internet pořád ještě nebyl. Video On Line bylo na tehdejší dobu neuvěřitelně levné - jen asi 500 Kč měsíčně (kromě toho, co jste zaplatili Telecomu za telefon, pochopitelně).

    Video On Line tehdy mělo neuvěřitelně přetížené modemové
    pole (dovolat se tam prakticky nešlo..), posléze se nakoupily modemy, ale stejně byla přetížená zahraniční linku 512 kbps (NIX v té době ještě neexistoval...), k tomu tam byla neuvěřitelně neschopná telefonická podpora (pár holek co tomu vůbec nerozuměly, ale dokázaly najít jestli ten člověk něco platil, a pak se to přepojovalo většinou mě, kterej jsem dial-up ve Windows v životě neviděl...:-).

    Technická podpora tak často nadávala na Windows, že tam Microsoft zřejmě vyslal svého budoucího marketingového ředitele Vojtu Jirků, aby zvedal telefony místo mě :-) Video On Line mělo neuvěřitelně shitový webový browser Tiber, který už tehdy nezobrazil skoro žádnou stránku správně, neuvěřitelně temperamentní italské vedení které tomu vůbec nerozumělo, ale zato jejich obchodníci by tehdy byli schopni prodat i vlastní babičku... a najímalo si na vedení ekonomické sekce sympatickou černohorskou absolventku VŠE, která sice Internetu moc nerozuměla, ale zato uměla dobře italsky ;-)

    Majitel VOL byl zřejmě neuvěřitelně podnikavý, a kdyby tehdy prakticky vše co vybral za předplatné nezaplatil jako výpalné Telecomu za na tehdejší dobu nemyslitelně nestandartní a dost možná i zcela nelegální službu, tak to všechno vůbec nebylo možné. Všechno bylo neuvěřitelně nefunkční, ve VOL tvale seděli snad jen tři technici, z nichž Robert Hanzlík trochu rozuměl Unixu, David Pašek trochu SQL, a já vůbec ničemu - takže na mě přehrávali vše, co se těm dvěma dělat nechtělo :) Náš výkonný ředitel Marianno Pirredu z toho během toho roku úspěšně zešedivěl a já po necelém roce od VOL odešel s předsevzetím, že se už nikdy nechci nikde zaměstnatnat, pokud bych nad sebou měl jakéhkoliv nadřízeného a neseděl sám ve vlastní místnosti...

    Skutečná revoluce nastala až v podobě prvních bezdrátových providerů v pásmu 2.4 Ghz (první byla tuším Inway... Arachne Labs měly připojení od Inwaye tuším někdy v roce 1999 (?) teď si vážně nejsem přesně jistý, ale bylo to ještě v době hlubokého telekomunismu, kdy jiná alternativa prostě nebyla...). Já se přiznám, že internetového dění v letech 1996-2000 jsem se ani moc neúčastnil, spíš jsem programoval, ale i když šlo o internet, tak výsledky oceňovali spíš američtí důchodci... začal jsem s webhostingem až někdy okolo roku 2000, protože se mi tehdy nechtělo platit Zonerům 1000 Kč měsíčně a vlastní server mě stál jen 3000 měsíčně... ;-) cože... to jsou to teprve 4 roky ? ;-)

    Pojďte se domluvit, že historie českého Internetu je o těch subjektech, které se první přestaly připojovat přes pronajaté pevné nebo vytáčené linky Českého Telecomu a vytvořili vlastní infrastrukturu. Rádiovou, optickou... to je jedno. Co takhle vyjmenovat prvních deset firem, které začaly dělat oficiálně provozovat komerční webhosting, prvních deset bezdrátových operátorů, apod. O tom to je - to je skutečný nezávislý český Internet, který tedˇ těžce bojuje o svoji nezávislost na uzurpátorech z 90.let (viz např. poměr velkoobchodní ceny za domény, rabatu pro "registrátory", a poplatku za webosting...)

    To co píše Patrik Zandl jsou jen takové nostalgické tlachy... o Infimě to vážně nebylo, přezdívky mají původ všude jinde než na Infimě... to už spíš to Fido (navzdory povinnému používání občanských jmen v této síti...;-), ale hlavně šlo o různé unixové loginy. Třeba na VŠE začínaly pro studenty povinně písmenem "x"... :-)

    To už tady klidně za chvíli může začít psát Ivo Lukačovič paměti na téma "kolik jsem platil za první rok housingu serveru Seznam.cz na páteřní síti českého Internetu" ;-)
  • 26. 1. 2004 12:35

    jik (neregistrovaný)
    Takhle nějak by se mělo o historii netu psát, zážitky z cest patří na blog.
  • 26. 1. 2004 13:50

    Michal Krsek (neregistrovaný)
    Co se DOOPRAVDY dělo v letech 1996-1998 ?

    ...
    ...
    ...
    Video On Line tehdy mělo neuvěřitelně přetížené modemové pole (dovolat se tam prakticky nešlo..), posléze se nakoupily modemy, ale stejně byla přetížená zahraniční linku 512 kbps (NIX v té době ještě neexistoval...) ...

    ...
    ...
    ...
    Skutečná revoluce nastala až v podobě prvních bezdrátových providerů v pásmu 2.4 Ghz (první byla tuším Inway... Arachne Labs měly připojení od Inwaye tuším někdy v roce 1999 (?) teď si vážně nejsem přesně jistý, ale bylo to ještě v době hlubokého telekomunismu, kdy jiná alternativa prostě nebyla...).

    NIX.CZ vznikl v roce 1996 :-)

    Bezdratove pripojeni bylo na trhu drive, nez vznikla Inway. Delali ho stejni lide, ale v jine firme.

    Jinak receno, mam dojem, ze skutecnou historii Internetu napisi lide, kteri se tomu od zacatku venovali. Videl bych tady hlavne tri jmena: Gruntorad, Orsag, Rosendorf (ale bezesporu tu bude par dalsich - IL, PK, MS, MM a nekteri dalsi).

  • 28. 1. 2004 14:46

    xChaos (neregistrovaný)
    Ano, a někteří z těch lidí jsou dnes ti, ke kterým jde velkoobchodní cena 600 Kč za registraci .cz domén. Tady bych si troufnul připomenout dlouhou tradici českého národa co se týče defenestrací - pozor, ne vždy je to na hnůj, někdy taky na napřažené píky a kopí...

    Je to složité: nevadí mi, když se někdo zbohatne, více či méně poctivou prací. Vadí mi jen to, že se to celé maskuje za různé podivná zájmová sdružení typu CZ-NIC, že o ceně za nějakou službu nerozhoduje konkurence na trhu, ale prostě ji někdo nadiktuje zhůry... je to prostě složité.

    Jinak NIX.CZ podle mě vnikl v podstatě jako přímý důsledek potřeby propojení komerčních zákazniků VOLu s akademickým internetem - pro obě strany bylo přepojování přes cizinu už neúnosně drahé :-) Samozřejmě se pamatuju na to, jakou úlevu vznik NIXu v roce 1996 znamenal - konečně se dalo zase rozumě připojit přes telnet (a stále častěji i SSH) na unixové servery, kam mi v té době chodila většina e-mailů... :-)

    Inway podle mě vznikla tak, že se pár velmi schopných lidí z Libereckého CESNETu (?) odtrhla (nedělal pro Inwayi jeden čas něco i Randus ?), a konečně začala dělat něco fakt cool - i když tedy bohužel dost draze, pravda. Skutečně by mě zajímalo, jaká byla faktická možnost připojit se v roce 1996 na Internet a neplatit ani korunu Telecomu za pronájem nějakého okruhu nebo za dial-up... CESNET nějaké bezdrátové sítě měl, pak je snad prodal Contactelu (to tady možná psal i Patrik Zandl) ale fakt mám pocit, že Inway byla první wireless firma pro veřejnost. Pak ten samý postup okoukal kdejaký trouba - případně ho "vylepšil" o připojování breezenetů přepnutých na high (tuší 20 dB) k 24dB anténám, že ... :-)

    Takže: kdo by měl psát memoáry českého Internetu především ? (kromě mě, to dá rozum :-) Co takhle jména Pavel Satrapa, Jiří Randus ? Kdo z lidí, kteří dnes něco dělají na Internetu, se neučil HTML a Linux podle jejich knižek ? Oni vydávali už před lety knížky o tom, v čem je řada jiných dodnes ještě amatéry...
  • 29. 1. 2004 11:44

    Michal Krsek (neregistrovaný)
    Jinak NIX.CZ podle mě vnikl v podstatě jako přímý důsledek potřeby propojení komerčních zákazniků VOLu s akademickým internetem - pro obě strany bylo přepojování přes cizinu už neúnosně drahé :-)

    Pokud bychom meli byt presni, potom. NIX.CZ vznikl jako dusledek potreby propojeni ISP mezi sebou. Verim, ze se dukazete nawebu NIXu presvedcit, ze zakladajicimi cleny byli Bohemia.Net (dnes SkyNET), CESNET, IBM (dnes AT&T), PVT a VOL.
    Pokud se tyce prepojovani pres cizinu, pak tehdy platilo, ze problem mel ten, kdo u sebe nemel obsah (coz byl tehdy VOL). A pokud to bylo avic komplikovano tim, ze dotycna spolecnost mela pripojeni satelitem, bylo to opravdu spatne.

    Inway nevznikla z lidi v Liberci, ale z lidi z prazskeho CESNETu. Kdyz se ohlizim do minulosti, myslim, ze slo o logicky vyvoj. Pokud se tyce verejnosti, pak myslim, ze wireless pripojovani pro koncove zakazniky byla myslenka Marka Stastneho, ktery s ni zacal v CESNETu, ale v plne sile ji uplatnil az v Inway.

    Pokud se tyce memoaru, vidim Pavla spise jako toho, kdo by je mel redigovat. Prece jenom pri svem pusobeni v Liberci byl dost daleko od centra deni. Jine je to s historii ceskeho webu, tam ho dokonce povazuji za nejlepsiho mozneho kandidata :-)

  • 29. 1. 2004 16:23

    xChaos (neregistrovaný)
    Tedy - na Markovi Stastnem se shodnem, na tom ze pusobil pred Inwayi jenom v CESNETu (a to nebyla vlastne ani normalni firma) taky, ze to bylo okolo roku 1996 kdyz byl Patrik Zandl jeste na houbach (resp. na Infime) taky - takze v zasade polemika byla zbytecna.

    Co se tyce stredu deni v ceskem Internetu, tak Liberec byl podle me vice ve stredu deni nez Praha. V podstate velka cast zajimaveho contentu puvodniho akademickeho Internetu (ano, ten zajimavy content, o kterem Patrik Zandl pise ze zadny nebyl ;-) byl v podstate v Liberci. Namatkou bbs.vslib.cz, a rada dalsich projektu *.vslib.cz; aspon ja z toho tehdy mel takovy dojem... uz si to presne nepamatuju.

    Na Internetu byly tehdy BBSky, MUDy, Usenet servery a posta se cetla pres unixove shellove accounty (nebo Eudoru ci Pegasus mail :-) Ten nezajimavy obsah byla zrejme ta spousta webovych vstranek bez obsahu a s ikonkami "under contruction" ;-)

    Samozrejme - skutecne vzrusujici se Internet stal, az kdyz se tam objevily vsechny ty pornoservery a obchody s lednickami, o tom neni pochyb. K cemu jinemu by vubec komu Internet byl, ze ano ?
  • 29. 1. 2004 17:59

    Michal Krsek (neregistrovaný)
    No, prestoze v Liberci bylo pomerne dost zajimaveho obsahu, rozhodne bych netvrdil, ze Liberec byl pupek sveta (liberecka klika promine). Na pude TUL vznikla rada aplikaci, nicmene v tech letech to nebylo prilis o aplikacich, ale o zajisteni pristupu.

    Pokud se tyce vzruseni, myslim, ze jen maloco se vyrovna tomu, kdyz clovek v textovem modu na Midnight Sunu zabiji Kurgana (aby ziskal Souldrinker) - pripadne bali Americanky. A pripadne v vypnutym "wimpy" (kdeze ty casy jsou - Ilu, Karax, Dzemen, Nosid ... ) :-)

  • 28. 1. 2004 0:17

    Patrick Zandl (neregistrovaný)
    Ano, každému se zdá nejdůležitější to, čeho se účastnil. Někoho zase nezajímají problémy VOLu, někdo jiný zase remcá, že nepíšu o vývoji telekomunikací a zapoměl si přečíst předchozích x dílů.

    Jděte s tím do pr...a napište si to sami po libosti. Fakt na houby se o něco snažit a ještě poslouchat kecy, jak tím bohatnu.
  • 28. 1. 2004 0:47

    xChaos (neregistrovaný)
    Já sem rozhodně nepsal, jak čím někdo bohatne.

    Faktem je, že žádný český Internet kromě VOLu v roce 1996 prakticky neexistoval - akorát CESNET, což byla vybraná společnost jen pro zvané, a EUNET/SpiNet, což bylo zase jen pro ty majetnější.
  • 28. 1. 2004 11:49

    Michal Krsek (neregistrovaný)
    Cesky Internet existoval minimalne od roku 1993. Konkretne od 1.1.1993 :-)

    Cesky Internet je NEZAVISLY na tom, kolik uzivatelu ma. Je to internetova infrastruktura na uzemi CR.

    Kastovani lidi je spatne, at je jiz zalozeno na barve pleti nebo na obsahu penezenky.

  • 28. 1. 2004 14:15

    xChaos (neregistrovaný)
    Ano, IP konektivita placená za státní peníze, ke které měla přístup jenom úzká samozvaná elita: přesně to bylo kastování. Ne to co dělám já - já od začátku chtěl, aby Internet byl dostupný všem - od chvíle, kdy jsem v roce 1994 poprvé viděl v chodu Usenet, e-mail, prohlížeč Mosaic, apod.

    Já tedy alespoň nepokládám za Internet dva počítače propojené pomocí TCP/IP: pro mě je Internet tím, čím se stal v 90. letech v USA, tzn. především masovou síťovou záležitostí, součástí běžného života. Je to stejné jako s mobily: mobilní revoluce, to nebyly drahé a nepraktické NMT přístroje cenově dostupné jen úzké elitě porevolučních "podnikatelů", ale až masové rozšíření GSM.

    Akademická obec ani neměla velký zájem na nějakém rozšíření Internetu mezi běžné lidi. (je ale potřeba říct, že velký zájem na expanzi nemělo ani Fido - členové se obávali např. "poklesu úrovně diskuzí", apod.)

    Normální lidi se zájmem o Internet v době okolo roku 1995-1996 ani neměli jinou šanci, než např. využívat pro zasílání e-mailů bezplatnou službu FIGA - Fido Internet Gateway (což byla na svojí dobu velmi osvícená aktivita, v principu ne nepodobná dnešnímu CZFree.Net). V roce 1996 se teprve něco jako veřejný Internet začínalo rýsovat: první provideři byli Spinet (drahý), VOL (zpočátku dost pochybný) a asi taky i ta už ta zmiňovaná Infima. V roce 1995 ale ještě panovalo naprosté temno: maximálně bylo možné mít účet na Bajt BBS nebo načerno na některém serveru s připojeným modemem, umístěném na některé z vysokých škol.
  • 28. 1. 2004 14:59

    Michal Krsek (neregistrovaný)
    Internet je technicky pojem. Je celkem jedno, kolik lidi tu sit pouziva, nicmene i v dobe, o ktere mluvite, slo o nejmene tisice, spise vsak desetitisice uzivatelu.
  • 29. 1. 2004 18:38

    xChaos (neregistrovaný)
    Tak co je to tedy vlastne vznik Internetu ?

    - prvni komunikace pocitacu pomoci TCP/IP protokolu?
    - alokoace prvni verejne IP adresy ?
    - prvni pocitacova ucebna propojena s jinou ucebnou za oceanem ?
    - prvni MUD/BBS/IRC server ?
    - prvni WWW server ?
    - prvni verejny internetovy provider ?
    - prvni internetova kavarna ?
    - prvni freemail/freeweb ?
    - prvni provider fungujici mimo infrastrukturu zavedenych telelekomunikacnich operatoru (tzn. u nas non-Telecom) ?
    - prvni peer-to-peer filesharingova sit ?
    - prvni elektronicky obchod s lednickami ?
  • 30. 1. 2004 10:12

    Michal Krsek (neregistrovaný)
    Internet vznikl pri rozdeleni ARPAnetu na nekolik siti :-)

    Prestoze slo o proces, je to pomerne presne ohranicene obdobi. Nebudu Vas urazet tim, ze budu opisovat konkretni datum z ruznych "Internet history".

  • 30. 1. 2004 11:01

    xChaos (neregistrovaný)
    Ok, takže vzhledem k tomu, že v 80. letech v ČSSR neexistoval žádný ARPAnet (ba dokonce ani nic jako RVHP.net, SMEP.net nebo JSEP.net - pouze tu byly peer-to-peer sítě pro výměnu 8bitových her na magnetofonových kazetách), tak tu ani nikdy žádný Internet nevznikl. Howgh.
  • 30. 1. 2004 11:20

    Michal Krsek (neregistrovaný)
    Ptal jste se, kdy vznikl Internet. Na to se Vam dostalo odpovedi.

    Kdybyste se ptal na to, kdy vznikl Cesky Internet, pak nabizim datum 1.1.1993.

  • 29. 1. 2004 8:24

    SYSOP ve vysluzbe (neregistrovaný)
    "V roce 1995 ale ještě panovalo naprosté temno: maximálně bylo možné mít účet na Bajt BBS nebo načerno na některém serveru s připojeným modemem, umístěném na některé z vysokých škol."


    Dobrý den,

    asi sám vidíte, že psát článek nebo i reakce na nějaký jiný bude vždy subjektivní. Dovolte mi ,abych Vaše údaje malinko doplnil (snad naprosto bez reklamy). Konkrétně daty ze "vzdáleného českého venkova". Tedy mimo Prahu.:-)

    1994 propojení BBS do sítě INTERNET, zákazníci mají možnost komunikace se světem
    1996 komerční nabídka celého spektra služeb v síti INTERNET

    Doba "temna" musí být datována do dřívějších let. V roce 1996 byli čeští zástupci i na prvním ISPconu v USA a rozhodně neztráceli příliš času proti jiným. VOL ovlivnil cenovou hladinu dial-up připojení,rozhodně však nebyl tím kdo zažehl světlo poznání v "tupých českých hlavách".
    Ještě malá poznámka závěrem. V době,kdy jediným poskytovatelem přístupu byl CESNET, stačilo se stát členem sdružení (jehož jméno jsem úspěšně zapomněl),zaplatit něco málo za členství, spustit UUCP komunikaci a hurá...

    Zdravím všechny z Infimy,Unicomu,Spinetu,CESNETu a dalších firem, všechny ty, kteří ustáli či neustáli vichr distributorů,prodejců škatulek.Prostě všechny, kteří věděli proč je modem to nejcennější, co mají....:-)
  • 29. 1. 2004 18:51

    xChaos (neregistrovaný)
    Já jsem měl svoji BBS propojenou s Internetem alespoň e-mailem taky již někdy v roce 1995, tuším: Proboard jako jeden z mála BBS programů (tuším) podporoval nejen echomail, ale i netmailm, a klienti tak automaticky získali e-mailovou adresu via FIGA. Ta byla v trochu kryptickém tvaru, ale pokud odesílatel zadal do úvozovek celé jméno příjemce bez diakritiky, tak se to skutečně dostalo ke konkrétnímu userovi BBSky. Takový NAT na úrovni e-mailu to tehdy byl.. :)

    Jinak asi jsem měl na mysli IP konektivitu, ne UUCP. Dostat se různým způsobem k e-mailové adrese, k usenetu, echomailu, a nejrůznějším mirorům FTP archivů bylo už celkem běžné. Problém byla plná IP konektivita, v reálném čase. Tam si myslím, že měl VOL přeci jen trochu náskok před projekty různých BBS - včetně té mé, a snad kromě takových jako byla Bajt BBS nebo Infima BBS...
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).