Žádných 1.5 roku, tj. 18 měsíců, ale 18 týdnů! Takže 3 měsíce místo obvyklých 6, a bez následné rodičovské. To e-shopy rozhodně neovlivní, naopak, ty schopné matky půjdou spíš dříve zpět do práce.
Těch 18 měsíců je jen inteligenční nedostatečnost novinářů TV Nova (a tuším že i iHned).
Ano, samozřejmě - vždyť já jsem se ani slůvkem nezmínil o těchto komoditách, které se dnes již nevyplatí dělat ani velkým, natož malým ...
A ještě jsme slyšel, že teď je opravdovým hitem pořídit eshop "na doma" pro manželku na mateřské. A protože se teď dočasně zase rodí cosi více, tak i tím roste potenciální prostor pro nárůst konkurence.
A to má ODS ve volebním programu zajímavý bod, že by ráda zajistila maminám na 1,5 roku až 100% jejich dosavadního platu. Pro maminy chválihodný cíl, pro provozovatele eshopů z již dnes poměrně zahlceného trhu další zpráva pro "špatnou náladu".
Tady nejde o to, jestli je ten výpočet zcela či částečně reálný. Ale jen nastiňuji model přemýšlení z ne zcela nereálnými základy, jak může k rozhodnutí založit si svůj malý domácí eshop dospět ještě opravdu mraky lidí, a to spíše tisíce, než kusy. Bez ambice zbohatnout (jen si trochu vydělat), bez ambice růst, zásadně zdokonalovat. Prostě tento typ přemýšlení může velkým hráčům ještě v budoucnu hodně škodit. Nebudou vznikat konkurenti, do kterých by se mohli opřít, ale bezejmenný dav mini eshopů, o kterých téměř nikdo neví - ale po pár kusech budou ukusovat z trhu. A v součtu ti malí možná vygenerují obrat v miliardách.
No nevím, moc bych nespoléhal na to, že se trh pod rouškou krize pročistí a konkurentů tím ubude ...
Váš výpočet mi připomíná špatné studentské práce, Váš odhad zisku mi připomíná vynikají marketingové inzeráty na pozice burzovního makléře :-)
Výborně opomíjíte to, proč by měli lidé zrovna nakupovat u Vás, proč by Vám měli nechávat marži 300 Kč, ... . Většina lidí kteří začínají internetové obchůdky mají podobně velké oči. A z většiny se boháči nestanou :-). Určitě, lze najít zajímavý tržní výklenek se slušnými maržemi. Ale on se hledá docela blbě, svině, schovává se nebo ho snědly už ostatní :-)
Možná se vám to zdá utopické, ale nemusí být. Už i dnes takové ehopy existují, dělají to v malém, nikdo o nich ani moc neví, většina "velkých byznysmenů" ani netuší, jak solidně se jim daří, a proto se do toho ani nehrnou. Víte např. že existují specialisti na prodej ZIPPO zapalovačů či jiných blbůstek, kde se marže nikdy pod 30% nesníží, protože to ti prodejci, i kdyby jich bylo 100, nikdy neudělají? Tam žádná cenová válka o dalších 10 objednávek navíc neprobíhá, každý má svých 20 denně a víc ani nechtějí - určitě ne za cenu snižování ceny.
Pokud to někdo dělá sám, tak nemůže onemocnět, to je pravda - ale to je ostatně stejné, jako když děláte velký shop o 30 lidech. Copak vy jste si mohl dovolit být někdy nemocný více než 3 dny, a to ještě s tím, že jste stejně dělal z domu z postele? A dovolená je sice možnou komplikací, ale na tu dobu si dotyčný solitér buďto zajistí zaškolený záskok nebo prostě na dovolenou nejede. Dovedu si totiž představit to, že pro takového člověka, který si to dělá v klidu sám za sebe, jsou i pracovní dny vnímány jako pohodové a téměř jako dovolená, takže by ani nikam nemusel jezdit.
Já si kdysi na intervalu.cz přečetl od Martina Prokopa, jak se má správně psát blog. V zásadě se všechno dělalo pro prachy a zisk. Jiná motivace v tom fakticky nebyla a všechny rady byly mířeny tímto směrem.
Stejně tak si lidi neuvědomují, že to psaní eshopu může být zábava. Za pár dní je hotovo, je to podle vás a baví vás to.
Případně můžete použít open source hotový eshop. Ale tam je riziko, že tam necháte díru.
Tahleta kalkulace (30 % marže, 20 objednávek denně) je samozřejmě hodně utopická. Jakmile se objeví jeden takový e-shop, tak se objeví hned vedle dva další, kterým stačí marže 20 %, a máme tu cenovou válku, případně by se válčilo zaváděním dalších a dalších "služeb zdarma", a pak z té 30%-ní marže zbude tradičních 5 % nebo kolik je potřeba, aby to pokrylo náklady na reklamace a vrácení ve 14-denní lhůtě.
Kromě toho pokud to děláte sám, nesmíte onemocnět nebo chtít odjet na dovolenou, těch 150 zákazníků za ten týden by pro to vůbec nemuselo mít pochopení.
Ano, ač je eshopů hodně, tak kouzlo "home eshops" bude i nadále narůstat. Je to prosté: proč by ne?!?
Příklad obchodníka, který si najde 1000 položek, které neprodává každý, zásadně s marží nad 30% a pokud možno logisticky co nejpřijatelnějších (např. značkové propisky).
Denně zpracuje v pohodě 20 objednávek, na každé vydělá 300 Kč. Za měsíc tak má cca 130.000 Kč hrubého zisku. Za doménu a hosting dá cca 500 Kč za měsíc, další prachy na logistiku a podporu - no tak 20.000 Kč. Vzhledem k tomu, že to dělá a chce dělat jen a pouze sám a nemá ambice růst, tak mu prostě i po zdanění zůstane 80.000 Kč čistá ruka (a záleží na něm, jestli chce inzerovat a něco z těch peněz obětuje).
No a teď mi řekněte, proč by někdo nechtěl tohle zkusit, dělat si na svém, bez buzerace od šéfa, pomalu hledat a rozvíjet. Tento můj odhad byl po cca 1/2 roce solidní práce. Víc by ale daný jedinec nechtěl, takže pohoda.
Slovy pana Paroubka: "přátelé, kdo tohle má" ...
Jo, viděli jste už někdy tento open-source: http://prestashopcesky.cz ? Hodně flexibilní, mnoho i příplatkových a zjevně dostačujících modulů. Tak s tímto si lze vyhrát za mini peníze a zrealizovat to, co jsem výše psal, v podstatě levou zadní.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).