Vlákno názorů k článku IAC 2011: Tištěná média se musí změnit. Ale jak? od Kecka - Za odchod čtenářů si mohou deníky samy. Nikdy...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 5. 5. 2011 10:58

    Kecka (neregistrovaný)

    Za odchod čtenářů si mohou deníky samy. Nikdy totiž nepochopili základní pravidlo:

    Čtenář nemá dostatek energie a času číst noviny každý den.
    - Proto je nevhodné drobit kvalitní obsah tak aby musel kupovat noviny každý den.
    - Je potřeba udělat dva stěžejní výtisky v týdnu, které obsahují zajímavá celospolečenská témata (úplně vynechat v nich mohou například sport, sázky, či cokoli kolem automobilismu).
    - Je tedy i nevhodné konstruovat "výhodné předplatné" právě na každodenní odběr tiskovin. Například, kdyby mi bylo umožněno předplatit si jen čtvrteční výtisk Mladé Fronty (v minulosti, dnešní je nečitelná), se slevou oproti stánku, klidně bych si ji předplatil.

  • 5. 5. 2011 12:00

    thr

    Nojo, ale proč vlastně nemá čtenář čas a energii na čtení novin? V minulosti jsme to běžně dělali a neřekl bych , že bylo víc času. Rozdíl je spíš v tom, že si automaticky otevřeme PC/NB/tablet a začneme číst online zdroje, nad kterými ve výsledku strávíme času ještě víc než dříve nad novinami.

  • 5. 5. 2011 16:35

    Miloslav Ponkrác

    Ale houby, poměr množství užitečné informace / délka textu se neustále snižuje. Zato poměr lží, pololží vzniklých záměrně či z hochštaplerství novinářů či potřeby podpořit reklamu / délka textu se neustále zvyšuje.

    Jinak řečeno, jak jdou roky, je čím dál obtížnější z madiálních textů cokoli užitečného vytáhnout. Možná to nepoznáte vědome, ale mozek je namáhán mnohem více a je mnohem rychleji unavený. Podvědomě pak vysílá signál, že nechceme noviny číst a lžeme si, že nemáme čas.

    Stále platí, že čtení kvalitního textu bez lží, manipulace, s informacemi (tedy text nejsou jen slovní a písmenkové emise bez obsahu) je osvěžující a nelze se od něho často odtrhnout.

    Zato dnešní noviny jsou naprosté smetiště, odpad, hnůj, a mozek podvědomě protestuje. Je přetížen.

    Ostatně skuste si strávit měsíční dovolenou na krásném romantickém báječném místě a pak na nějakém smetišti plném smradu, hnoje, odpadu.

    S novinami a médii dnes je to stejné.

    Číst dnešní noviny, nebo sledování dnešní televize je naprostá ztráta času. Já jsem to před několika lety utnul zcela a nikdy jsem nezalitoval. Ironicky jsem informmován o dění lépe a často se mě dokonce lidé ptají.

    Cílem dnešních novin není informavat, ale dezinformovat a nabouchat prašule. To je legitimní, ale jaksi se ztratil smysl proč si lidé noviny kupují, takže iracionálně si ztrátu smyslu čtení novin vysvětlují, že nemají čas, či chuť. Ono je skutečně není vůbec proč číst.

  • 5. 5. 2011 17:52

    Pavel Kysilka (neregistrovaný)

    zdravim kolego,

    asi jako nejvetsi problem bych jako "maly" vydavatel videl v jedne veci.

    Velke ci vetsi noviny vydavaji dost casto srot. Samozrejme, ze maji pak hodne lidi a hodne shlednuti. Tim padem vydelavaji na reklame pomoci "kvantity". Tim padem mohou mit i o dost nizsi ceny.

    Pokud chce nekdo dneska prodavat reklamu a je mensi a chce mit kvalitnejsi obsah, tak je samozrejme drazsi. A pro inzerenty je dneska dulezite oslovit co nejvice lidi. Bohuzel taky ceskeho cloveka zajima hlavne cena. A nechce chapat, ze vyroba obsahu neco stoji (kvalitnejsiho vice) a ze to za 1/10 cenu jako ostatni a podobne nevyrobite.

    A je otazka, jak se s timto problemem "popasovat" ?

    Dalsi problemy bych videl jako hodne prizivniku na ceste nez se to dostane k inzertnimu mediu. Nebo take to, ze v hodne firmach se funguje pres agenturu nez levnejsiho provozovatele inzertniho media.

    Takze tak muj pohled jako maleho vydavatele. Problemy velkych vydavatelskych domu a ani velci vydavatele me nezivi....

    gf

  • 6. 5. 2011 12:43

    Miloslav Ponkrác

    Těžko.

    On je to začarovaný kruh. Čím dál prázdnější média a čím dál větší absence kvalitních informací vytváří čím dál méně znalého čtenáře i novináři. Novináři vychovaní čtením bezobsažných textů píší ještě bezobsažnější texty, než jejich předchůdci. A toto kolečko se posiluje.

    Můj názor je, že kvalitní média prostě nemohou být řízena reklamou. Jako zdroj financování si musí nacházet více cest, a reklamu brát jen jako přivýdělek, nikoli se na něj vrhnout jako na zdroj financování na 100%.

    Kvalitní média se musí zamyslet, kdo je jejich čtenář, na toho cílit a snažit se mu nabídnout takové služby, aby si jej udržel. Využít toho, že má určitou cílovou skupinu a ta cílová skupina chce kvalitní informace určitého druhu a poptává další služby.

    Jinak řečeno, původní model křížového financování platba + reklamy změnit na model platba + částečně reklamy + specifické služby pro danou cílovou skupinu + vytváření komunity kolem dané cílové skupiny.

    Kvalitní média mohou na rozdíl od masovek být dlouhobě adresná. Je to možná cesta tohoto využít.

    Reklama a 100% závislost na ní také často vytváří značný tlak na ohnutí informací v zájmu inzerentů a postupně často dotlačí k tomu, aby informace nebyly tak úplně nestranné a tím ztratí médium kvalitu či serióznost.

    Kvaliní médium by mělo diverzifikovat zdroje a využít specifické situace, kterou má - tedy určitý druh čtenářů podle zaměření média.

    Bohužel situace je jinak taková: Média žijí z minulé slávy, kdy média ještě informovala - řada lidí stále mluví o tom, že média informují, jsou hlídacím psem demokracie a podobné bláboly, které už jsou jen naivitou a minulostí. Média mají problémy nikoli proto, že jsou nové technologie, ale proto, že ztratila smysl. Když si budete kupovat své oblíbené sušenky a prodejce se rozhodne prodávat jen obal bez sušenek - také postupně počet kupců sušenek klesne. A to se přesně stalo médiím.

    Média stále rafinovaněji a nákladněji hledají cesty, jak vytvářet lživé iluze o tom, že mají smysl. Jak vytvářet drogovou závislost na čtenářích a prodat. A ono to stojí více a více sil a výsledek je pro média čím dál horší a horší. Média se rozhodla, že informování je příliš nákladné a drahé a tak se rozhodla, že tolik do čtenářů investovat nebudou a všechny se stávají klony Blesku. No a čtenáři na nich začínají šetřit.

    Je to přechodová stanice. Každé médium, či plátek, které nastoupí cestu předchozích dvou odstavců bude řešit čím dál větší problémy vycházející ze lží, že vytvářejí složitější a složitější konstrukce jak lhát čtenáři, že noviny potřebuje a stejně bude upadat.

    Kvalitní médium by prostě mělo využít svět čtenářské cílové skupiny a být něco jako prostředníkem mezi potřebami jejich světa. Ale bez jejich násilného ohýbání, vpadávání a manipulace. Reklamou na 100% se uživí, ale nemělo by na to vždy spoléhat.

  • 6. 5. 2011 13:49

    CCblue (neregistrovaný)

    Myslím, že se s tím dá souhlasit. A ještě dodám, že tenhle příspěvek mi dal mnohem víc, než většina článků, co jsem za posledních pár dní četl.

  • 6. 5. 2011 19:39

    Kecka (neregistrovaný)

    Přesně tak. Dnes jsem, na vlastní náklady, vytiskl pár hodnotných článků z internetu (články které jsou volně k dispozici, včetně uvedení zdrojů) a zanechal "povalovat se" ve veřejné knihovně.
    Když si najdou čtenáře, bude jen dobře. Rozhodně mají větší informační hodnotu než výtisky všech českých papírových novin, vydaných během posledního měsíce i více, dohromady. Přitom je to jen pár stránek textu s obrázky a některé články jsou i několik let staré...

    P.S.
    Nemůžeme připustit aby ti mladí neustále konzumovali jen ten brak co nás neustále obklopuje. Mimochodem, na hodně školách mají vlastní noviny a nebývají vůbec špatné.

  • 9. 5. 2011 10:09

    thr

    Ten problém se závislostí na reklamě se ale týká spíše časopisů. Typicky je to zásadní problém pro odborný tisk - jak napsat seriózní a třeba kritickou recenzi na výrobek, na který si jeho výrobce zároveň zadal reklamu?

    U denního tisku je to složitější. Tam není až takový problém s reklamou - zas tak moc reklam, které mají přímou vazbu k nějaké zprávě není (stane se to, ale přece jen to není majoritní problém). Mě spíš přijde, že problém je přímo v myšlení novinářů. Oni se v jisté době začali tvářit jako hlídací pes demokracie atd. Tohle ani tak není blábol, nezávislost si média ve světě hlídaly. Potíž je ale v tom, že s rostoucí mocí médií nutně nastala situace, kdy média začala politiku přímo vytvářet - politik, který se nehodí do vytvářené virtuální reality se prostě "odstřelí", prakticky nikdo nemá šanci odolat cílenému tlaku médií. Jenže po nějaké době se to dostalo do slepé uličky ve více ohledech - lidi už to tolik nebaští, politici se naopak naučili s médii pracovat, čímž nepřímo omezují i tu nezávislost, toho si zase všimnou lidé a roztáčí se kruh, podobně jak jste napsal.

    Další věc - obecný trend doby je, že "masa" lidí o hlubší informace nestojí a neumí je zvládat - nevěřte tomu, že jde o jednosměrný trend, kdy lidi nečtou, protože se média bulvarizují. On tu prostě moc velký trh pro hlubší analýzy není - čtenáři jsou, ale ne dost na to, aby se to zaplatilo (a na malém česky psaném trhu je to už tuplem bídné).

    Mám-li být upřímný, tak já to vidím dost beznadějně...

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).