Jsou inovace, které přináší něco nového, nějakou užitečnou funkci, lepší trvanlivost výrobku, nižší cenu. Nevzpomínám si, kdy jsem naposled takovou inovaci viděl - snad jen vyjma webového prohlížeče Opera.
A pak jsou "inovace", které spočívají v zaoblení hran pět let zastaralého výrobku, přidání několika drahých a zbytečných funkcí, snížení trvanlivosti, nahrazení kovových součástí plasty, navýšení ceny o sto procent a natočení desítek nových reklam o tom, jak je nový výrobek trendy a každý kdo ho nemá je nýmand a budižkničemu.
Typické přiklady "inovace": Favorit -> Felicia. Felicia -> Fabia. Prakticky všechny mobily na trhu a vůbec valná většina spotřební elektroniky. Veškeré "inovace" směřují jen k tomu, aby byl výrobek v konečném důsledku dražší, ale jeho výroba přitom stála méně a aby uživateli méně vydržel. Když si vzpomenu třeba na dědovu Aerovku, která fungovala v nezměněném stavu padesát let, a srovnám s dnešními auty, které se po pěti letech stávají rizikovou zónou, je mi z toho poněkud šoufl a nemůžu se ubránit, abych se ptal: qui bono? V čím zájmu jsou takové "inovace"?
A kolik ta Aerovka žere a jaký má výkon ? Pokud mechanický stroj předimenzuji 10x, tak sice vydrží věčně, ale za cenu 2x větší spotřeby, polovičního výkonu a možná trojnásobné ceny. A teď zkuste takový výrobek prodat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).