Na celem projektu mne mrzi, ze na zakladnich a strednich skolach - mistech, kde se deti s technologii pocitacu a internetu setkaji casto poprve, budou mit moznost poznat jen jedine reseni. Zbavit se navyku na jediny OS, jediny browser a pod., pro ne potom bude tezke a sire jejich pocitacoveho obzoru bude znacne zuzena. Zaroven se jim ztizi moznost pouzivani a poznavani jinych reseni (tezko muze zak pouzivat SunOS, AIX, IRIX, Linux, OS/2, bude-li mit domaci ulohu vypracovat ve Wordu). Totez plati pro ucitele. Na zaklade dodanych technologii si vytvori navyky, kterych se budou jen obtizne zbavovat a nezridka jim zustanou po celou mnohaletou praxi. Podle svych navyku potom budou ucit dalsi generace zaku/studentu. Dostaneme se do uzkeho tunelu zavislosti na jednom reseni, z nehoz vystoupi jen uzounka skupina nadsencu a odborniku.
Mylim-li se, a ACOL+CT nebude do skol dodavat vyhradne jediny druh SW (MS?), prosim opravte me.
Jestli se nepletu, tak v zadavaci dokumnetaci byla zminka o neake minimalni ruznorodosti systemu, jak po HW tak SW strance. Jen jsem zvedav jak to chteji resit.
Jinak, mnozi studenti maji problem uz dnes, kdy se uci jeden OFFICE, jeden (prpadne dva) OS. Pokud by jste do vyuky pridavali dalsi OS, dalsi Office a pod., tak to budete mit problem nacpat do dvou hodin tydne po dva roky. V osnovach je totiz kladen duraz i na programovani, pak tam jsou DB a podobne veci. Ono je problem naucit kvalitne pouzivat zakladni programy, otravovat valnou vetsinu studentu s programovanim a pridat pripadne neake programy souvisejici se zamerenim studentu v tech dvou hodinach rocne po dobu dvou let (aplikovana chemie).
A dale budouci zamestnavatele obvykle pozaduji znalost MS a pokud chce skola obstat v konkurencnim prostredi, tak musi ucit alespon trochu v navaznosti na pozadavky trhu prace.
IMHO ruznorodost neni ani ucelem. Pouzivat nekolik systemu nemusi umnet kazdy, dulezite je, aby studenti zjistili, k cemu vsemu jim pocitac muze byt uzitecny a naucili se ho pouzit v zakladnich situacich, a je jedno v jakem systemu. (Nejlepe takovem, ktery je v praxi nejrozsirenejsi, kvuli jejich budoucimu uplatneni.) V pripade prechodu na jiny sytem by jim pak nemelo delat prilis velke problemy naucit se analogcky jiny sytem, kor v dobe dnesnich modernich GUI.
A neni ucelem, aby vsichni chapali jak funguji win, jak funguje linux, jak mac, jake sou mezi nimi rozdily.. to uz je oblast pro odbornou pocitacovou verejnost, kam se zaradi prave jen urcite mnozstvi nadsencu. Kazdy taky nevi, jak presne funguje ekonomika, pravo, lidske telo...
Jsem sparvce site na SS a nadseny, ale ne fanaticky, zastance Linuxu ci podobnych systemu (BSD). Ve skole mame v provozu systemy od MS, Novellu, Linux a OpenBSD, presto vyuka probiha prevazne na MS.
Souhlasim s Vami, je treba pripravovat na praxi (ucit nejrozsirenejsi). Stejne tak neni nutne ucit vsechno a zcela podrobne, od toho jsou tu Vysoke skoly. Ale myslim, ze je treba zaky/studenty pripravovat tak, aby meli povedomi o ruznorodosti oboru a moznost volby. Zejmena na skolach poskytujich vseobecne vzdelani - zakladni skoly a gymnazia (u ostatnich je samozrejme vhodne ridit se specifikami vlastniho oboru).
Myslim, ze by bohate postacovalo vyucovat od kazdeho dve dostatecne ruznoroda reseni. Zaci tak budou vedet, ze existuje vic moznosti a snadneji je budou hledat a szivat se s nimi. Take myslim, ze dnesni vyuka napriklad Office je vedena neprilis vhodne. Neni, dle meho, nutne ucit kam a kolikrat kliknout ve Wordu (pripadne jinem programu) pro udelani toho a toho. Je treba ucit obecne chovani v programovem vybaveni, aby zaci dokazali analogicky ovladat libovolny podobny SW.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).