Smarja, nejsem ekonom, ale urcite existujou vzorce, jaka je ztrata firmy pri vypadku v nejakem oboru. Jasne ze je to jednostranej nazor na vec, ale managori kteri nejsou schopni predlozit jediny protiargument krom "stoji to penize" ...
Kazdej preci vi, ze je rozdil, jestli neco nejede hodinu nebo den nebo tyden, ale od toho je ten managor, aby vedel, co to bude pro firmu znamenat. Taky je zatracenej rozdil jestli firma jede 24/7 nebo 8 hodin denne. Pred noc se da opravit lecos.
Co se tyce malych zakazniku, ti jsou z prohledu vypadku nezajimavi, holt prijdou zejtra/pozejtri. Pokud by ale firma nebezela tyden, uz by asi hledali nahradu a pravdepodobne by se alespon cast z nich nevratila.
Zajimavejsi jsou smluvni odberatele, protoze ti maji ve smlouvach zpravidla penalizace za nedodani sluzeb/zbozi/... a to penalizace citelne. Copak vam asi tak rekne rekneme takovy retezec jako hypernova, pokud budete jejich primarni dodavatel mlecnych vyrobku a den/dva/tyden jim nedodate nic ? Pravdepodobne vas ceka penale v desitkach MKc a okamzita vypoved smluv. I v pripade toho jednodeniho vypadku zaplatite rekneme nejake to penale, ale uz se stanete neduveryhodnym dodavatelem (pokud se nevi o nejake prirodni katastrofe, na kterou by se to dalo hodit) a nejspis vam pri pristim uzavira smluv razantne naroste penalizace, a pravdepodobne uz nebudete primarnim/vetsinovym dodavatelem mlecnych vyrobku = vas obrat poklesne o desitky %(mlika se vypije furt stejne). Bavime se (ciste nastrel) o stovkach MKc.
BTW: Managor ma informace, ze mu na sklade lezi 3+ roky zbozi, ze kteryho se neprodal ani ks. Presto se "resi" system, jak k informacim pristupovat (olapy a spol.) misto toho, aby ty informace proste pouzil (= to zbozi nahazel do kontejneru, protoze jeho skladovani uz stalo vic nez kolik je cena). Jenze to by managor nejdriv musel umet pocitat (musel by provest slozitou pocetni operaci najem / m3 skladu * m3 zbozi), aby vedel, kolik ho to skladovani stoji.
Na to je tezke jednostranne reagovat. Vyzneni toho, co pisete, je "manazer je blbec, protoze se mnou nesouhlasi". Treba mate pravdu a mate managera, ktery si neumi zavazat tkanicky, aniz by se pri to obesil. Anebo treba manager ma dalsi informace a dokaze lepe odhadnout, jaky je naklad na vypadek.
Priklad: Predstavte si, ze Amazon na hodinu vypadne. Jak spocitate ztratu? Jeden extremni pohled je "zadna ztrata; lidi to zkusi za hodinu znovu". Druhy extremni pohled je "mesicne vydelavame X, mesic ma Y hodin, za hodinu je tedy ztrata X/Y; to musime vynasobit ctyrmi, protoze pres den se kupuje vic nez v noci; a navic jeste pridat 50%, protoze lidi ztrati duveru a prejdou ke konkurenci". Podle ktereho z tech pohledu budete pocitat, zda se vyplati koupit silnejsi dieselagregat?
Pr1:
Firma ma napr pravidelne vypadky elektriny, cca 1x/20dnu. Ty vypadky jsou zcasto kratke (jednotky minut), ale nabijeni UPS trva dalsi 2hodiny (vse se pekne povypina).
Navrhli jsme porizeni agregatu, ktery by udrzel v provozu pouze zakladni infrastrukturu (reseni s dodavatelem energie je podle vseho jeste vetsi scifi). Tim by se eliminovaly ty 2 hodiny nabehu. Cena agregatu +- 1M = +- cena jednoho az dvou takovych vypadku (podle nasich vypoctu).
Pr2;
Umira jeden z klicovych stroju (sem tam neco vytuhne, vsemozne hlasky v logu o chybach HW, ...), managori byli nekolikrat upozorneni, ze ten stroj je dulezitej, ze pokud nebude vcas nahrazen, bude to znamenat v lepsim pripade nekolikahodinovy vypadek cele firmy. Jenze z jejich pohledu "to funguje" (aby ne, kdyz to neustale osetrujem jak bozi svatost :/ ), tak proc by meli vymenovat "fungujici" vec.
Toz cekame, az to umre budem se bavit kolem pobihajicima managorama s nohama na stole (ne nejaky resni bude totiz pozde).
Heh, firma jejiz data jsou ocenovana na 1GKc a jiz stoji jedna smena provozu 100kKc si bude zalohovat na disky za par tisicovek + obnovovat par dnu data po vypadku systemu.
IT managor je casto (tak 50:50) clovek, ktery nepozna klavesnici od monitoru a ma pocit, ze vrchol znalosti = poslat v utlouku pozvanku do kalendare ... toz asi tak.
Mno, tak s tím taky nesouhlasím. Předražené zálohovací záležitosti, jako třeba Shark od IBM apod. jsem viděl ve velkém kupovat jen ve státní správě, kde se však rozhazují prachy daňových poplatníků ve velkém a nikdo se za to nezodpovídá. Každej blbec dokáže s dostatkem peněz koupit za megaprachy drahé zálohovací servery a software. Ale jen chytrej člověk si udělá analýzu, spočítá náklady a zhusta zjistí, že koupit disky za pár tisíc, naroubovat je na stávající infrastrukturu a zaplatit školení na bash pikolíkovi, který tam stejně musí sedět a hlídat, vyjde nepoměrně levněji a narozdíl od prvního řešení má v tohle případě větší přehled.
Je to individuální a od toho je na IT manager, který tohle dokáže spočítat a vybrat to nejlepší řešení. Žádné univerzální řešení totiž neexistuje.
Jeeeežiš, to jsou zas bláboly z druhé strany. Opačný extrém.
Pokud se vám vyplatí outsourcovat IT na externí firmy, tak budiž vám přáno. Otázkou je, co všechno vyžadujete a kolik za to platíte.
Plky o asistentce, která zvládne restartovat server, snad ani nebudu komentovat. To je tak mimo mísu, že ani nevím, co na to říci.
Vaše společnosti jsou zjevně malé s minimální infrastrukturou, kterou zvládne vaše tchýně. :-D No tak gratuluju.
Jinak vám mohu snadno odpovědět. U velkých společností jako banky atd. záleží na spoustě faktorů, jako třeba počet zaměstnanců, počet poboček, obraty, apod.
Zhusta tedy: 5-10 lidí, šéf IT, jeden až dva správci datových skladů, jeden až dva administrátoři, dva - tři lidi na helpdesku, technik a neurčitý počet programátorů - podle míry outsourcingu vývoje aplikací.
Já dělám v nadnárodní korporaci, která je distributorem léčiv. Na úrovni ČR máme IT oddělení, které má 11 zaměstnanců jen v IT, plus několik externistů a bezpočet dodavatelských firem.
S tím souhlasím. Jako ajťák v nadnárodní korporaci prohlašuji, že IT oddělení je v podstatě na úrovni údržbářů. Stará se o to, aby fungovaly systémy, které drží firmu v chodu. Výpadky jsou nepříjemné, ale nahraditelné. Obchodníci a manageři jsou ti, kteří firmě vydělávají prachy. To, že zhusta jsou to jen zmrdi, kteří nadělají víc škody než užitku a víc než o blaho firmy jim jde o benefity, je jiná věc.
Hm, asi moc nesledujete personální trendy z oblasti IT v posledních letech. Jinak byste takhle neplácal. Nahradit ITka ITkem a ještě za méně peněz, aby míň držkoval... Tak hodně štěstí při výběru. :-D
Pokud manager k chodu své společnosti potřebuje ITáka tak tento manager je ve společnosti opravdu zbytečný. Jsem prakticky stejného názoru jako Vy, potřebuji pouze občas programátora, který mi naprogramuje nějakou aplikaci pro efektivnější kontrolu nějaké činnosti v mých firmách a i bez toho se obejdu. Moje tchýně před rokem viděla poprvé v životě počítač, zcela sama se ho podle knížek naučila ovládat, umí si nainstalovat sama tiskárnu, scaner atd., vyměnit si tonery, založit si email, nastavit si outlook, kopírovat DVD, pracovat s Officem... což jsou bohužel činnosti, které většinou Itáci v dnešní době ještě pořád zajišťují. Všechny mé společnosti mají webhosting a emaily u jedné společnosti (nebudu dělat reklamu), mám zajištěný 24 servis a nejsem závislý na nějakém ITákovi. Když je problém s nějakým aplikačním serverem zvládne ho restartovat každá asistentka (nebudeme si namlouvat že by Iták udělal něco jiného když to přestane fungovat). Možná by nebylo naškodu udělat pro Itáky článek na téma kolik IT pracovníku udržují v chodu těch pár největších společností (banky apod.), možná budete v šoku a pochopíte že pro společnost i se 100 zaměstnanci je 1 Iták zbytečný přepych.
Nechci vám brát iluze a foukat na bolístku, že jste evidentně novou audinu nedostal, ale mohl byste si uvědomit, že pro každou firmu jsou důležití všichni zaměstnanci. Jen s tím rozdílem, že vaši práci jde outsourcovat, zatímco u obchodníků to moc nejde. Když nebude fungovat IS, tak pokud jsou dobře udělané procesy, lze to řešit i papírově. Bude to stát víc lidské síly, bude větší chybovost, bude to opruz, ale bude to fungovat. Když nebudete mít obchodníky, tak si celý nádherně fungující IS můžete strčit víte kam, protože si na něj ta firma nevydělá. To že jedno oddělení nemá rádo druhé ještě neznamená, že tam je jedno zbytečné.
Takže jestli chcete taky audinu, běžte dělat obchodníka. V IT se pokud vím moc služební audiny nedávají.
ne, nahradim ITka ITkem (co bude chtit min penez a bude min drzkovat). Co se tyce alternativnich architektur, mate o tomto segmentu dost zkreslene predstavy a ja je tu nehodlam vyvracet (firem co pouzivaji powerpc/sparc/parisc je jenom v CR cela rada - banky/telco/energie/doprava/ - a ceny techto reseni si kazdy muze najit sam)
a) ITci jsou placeni za to aby byli paranoidni a pruserum predchazeli. Ne od toho, aby prusery resili, ono se to vzdy muze jen vyplatit.
b) jasne, budem hledat alternativy. Misto zalohovaciho zarizeni za par MKc od firmy ktera se tim zabyva poslednich 30let si pujdu koupit do CC hromadku disku (vzdyt to prijde na par tisicovek). Misto nakupu zalohovaciho SW za par set kKc si budu smolit nejake ty zalohovaci sripty. Stravim na tom sice nekolik mesicu, a budu travit celou pracovni dobu kontrolovanim a udrzovanim toho vseho, vymenami disku, ... takze to ve finale vyjde firmu na desitky MKc (vcetne me malickosti samo), ale jiste to bude levnejsi.
Vzdyt co dnes stoji jeden disk. Tomu rikam pristup "Usetrime, at to stoji co to stoji".
Jak chcete kooperovat s managorem, ktery neni schopen dodat informace, kolik firmu bude stat vypadek ? O resenich za penize a "zadarmo" se muzem bavit v situaci, kdy je zajisten stavajici provoz. Ne v situaci (v CR jiste pres 30% firem), kdy se data nezalohuji, vypadek HW = nekolik dnu (v lepsim pripade) stojici firma (protoze se usetrilo na supportu).
Kolikrat si rikam, ze by nebylo od veci to proste vypnout, trebas by jim to doslo.
Nefunkcni sitova tiskarna nebo mailserver jsou problemy naprosto titerne a nezajimave. Zato takovy nefunkcni IS, to je uz daleko zajimavejsi, protoze neprijmete/nevydate/neobjednate/ ... no sak on managor usetril, nedal ITkum $ na zalohovani/cluster/ (ale koupil obchodakum nova Audi, aby firmu nalezite reprezentovali) ... .
To vam pak ty naklady zacnou rust pekne s kazdou minutou vypadku. Nejen naklady na platy/energie/... ale taky penale odberatelu ... no a pokud se vam diky tomu, ze setrite, nepodari system zprovoznit dostatecne rychle, tak vam ti odberatele reknou neco v tom smyslu, ze s partnerem, ktery si neumi zajistit ani vlastni provoz nebudou dal obchodovat.
Rad bych takove managory poslal na exkurzi nekam, kde se neco podobneho stalo, bohuzel takove firmy se tim vetsinou nechlubi. Bud neexistuji, nebo s dlouhodobymi nasledky.
Dodavatel vam rekne, ze se proste dany HW uz nevyrabi, neni kde jej vzit a tudiz ani jak vymenit a mate proste smulu. Mozna kdyz budete mit odbery HW v MKc/mesicne, tak se s vami bude dodavatel bavit. Jinak jste pro nej +- nezajimava moucha.
Prodluzoval jsem zaruky na IBM a na 2 roky to vyslo na 1/2 novyho severu, kterej by byl tak 5x rychlejsi (ne ze by ten vykon nekdo potreboval), mensi (3U vs 1U), pravdepodobne s mensi spotrebou ... .
Takze podle vyzneni vaseho postu nahradite ITka managorem ? No potes.
Kolik ze existuje firem, ktere pouzivaji / mohou si dovolit pouzivat jine nex x86 zelezo ? Desitky celosvetove ? Ne kazdy potrebuje PB ulozist a THz vykonu.
Váš příspěvek smutně dokládá, že zkazky o sebestřednosti IT lidí a jejich zúženému pohledu na okolní věci mají reálný základ.
Především, má-li být jakýkoliv produkt nebo činnost ICT podniku vůbec k něčemu, nelze se stavět potřebám podniku do opozice. Výkřiky typu "...ten blbec ekonom mi nedal na ...(cokolivlibo)", jakkoliv jsou časté rozhodně nevypovídají o tom, že ICT podnik skutečně aktivně podporuje v jeho činnosti - ba naopak (a nechte si vyprávění, že bez toho by to nešlo).
Nezbývá než být kreativní, hledat alternativy, zkoušet cesty, které byly zatím pomíjeny (pokusit se při tom vyhnout Cimrmanovskému zkoumání slepých cest), přezkoumávat a opakovaně kriticky, ale férově hodnotit již zvolené, plánovat a dobře rozvažovat kudy dál, především ale vždy se zájmem toho podniku na mysli a to na prvním místě. A kooperovat. Stát se manažerem. Třeba ne oficiálně, ale věcně ano.
Skloňte hlavu, možná se vám podaří zahlédnout někoho, kdo stejné cíle jako vy řeší s náklady a investicemi ve zlomcích toho, co utrácíte vy. Jen možná nepoužívá značkové věci, drahá řešení jejichž výkon a funkcionalitu by dokázal stejně jako vy využít asi z pětiny a nejezdí po drahých seminářích a školeních a místo toho se učí sám a čas věnuje reálnému zdokonalování.
Potkávám takové a říkám zcela otevřeně, že to jsou pro mne praví guru - ne jen technicky, ale vůbec. A ani na okamžik nepochybuji o tom, že jejich přínos je mnohonásobný v porovnání s úředníčky, kterí dokáží maximálně co tři roky objednat nové Cisco nebo objednat nějaké služby s odůvodněním, že to staré je pomalé/vadné/staré/nevimcoještě a často ví jen jak se to jmenuje (a ani to přesně).
Také bych řekl,
řada firem ani neví jak efektivně IT oddělení využít. Pokud už IT, tak aby se postarala o vše. Tím mám na mysli ne nějaký intranet ve stylu webu atp., ale o klasických aplikacích typu server - klient. A i to by pro mne mělo IT oddělení napsat, mělo by umět. Nakonec správně využité by mělo konat jen tyto úkony - zlepšovat napsaný kód, "hlídat" server, dle potřeby přijet na pobočku a opravit chyby a naposled měnit hardware.
Na konci by měl být podnikový server na kterém se provozují webové stránky, server pro komunikaci s oddělením + dokonalé možnosti využití podnikových informací, a IT oddělení funguje a to že má 5 či 2 lidi je už jen vedlejší efekt.
A pak není potřeba snižovat náklady na IT, to už asi více nelze.
Rapidní řešení je nekupovat nový hardware - neni k ničemu, stačí lepší monitor. Stroj 500Mhz by měl k pracovní činnosti, slušnému internetu a ke čtením e-mailů stačit.
Firem, které si myslely, že bez "managorů" to jde, už zkrachovaly tisíce. "Dělník je potřeba, managor je příživník" je mýtus, pokud tedy není vaším jediným etalonem malá firmička do deseti lidí.
O tom, že existují neschopní, líní, sobeští manageři, se nepřu. Stejně jako existují neschopní, líní nebo sobečtí úředníci, dělníci a (ano!) ajťáci.
K tomu druhému odstavci: jestli to nebude tím, že zatímco nefunkční síťová tiskárna a mailserver způsobí problémy ihned, tak nefunkční rozhodování o zakázkách a financích se projeví až se zpožděním ... nejspíš v době kdy se IT oddělení bude zrovna spokojeně poplácávat po ramenech, jak jsou dobří že to zvládají i bez managerů :-)
"Vetsinou ovsem vyjde nakup nove technologie financne na stejno jako udrzovani stare s bonusem narustu vykonu/funcionality."
To je povera. Staci dodavateli pri obnove servisu rict, ze pokud zdrazi uz si od nej nic nekoupite. Organizace vzhledem ke krizi neroste ani co do trzeb ani co do lid. K cemu vyssi vykon/funkcionalita ?
patrne trpite pocitem vlastni vyjimecnosti, coz u lidi z IT neni nic neobvykleho (kazdy je nahraditelny).
s tretim odstavcem se da v podstate souhlasit. u toho ctvrteho je patrne, ze zijete ve svete x86. support na server i OS 10 let neni (treba na SPARCu) nic neobvykleho.
Ono je to totiz tak, ze 80% tech podniku prestane existovat presne v okamziku, kdy prestane fungovat jejich IT oddeleni. Tudis setrit jiste ano, ale ne na ukor bezpecnosti a spolehlivosti provozu.
Kdyz totiz tyden neprijdou do prace managori, tak to nikdo nepozna (znam i takove firmy, kde by si nikdo nevsim mesicu jejich nepritomnosti). Kdyz neprijdou do prace tyden ITci, tak nejspis uz ani nemusi chodit, nebude totiz kam.
Takze nazor ze se nebudou obnovovat technologie je nesmysl. Jiste, muzu provozovat neco dele, ovsem jen za podminky, ze je dodavatel ochoten a schopen tu technologii dele servisovat(pripadne si zaplatim sve lidi, kteri to budou delat ve vlastni rezii). Vetsinou ovsem vyjde nakup nove technologie financne na stejno jako udrzovani stare s bonusem narustu vykonu/funcionality (nekdy naopak, i to je realita).
Minimalne co se tyce HW, tak ma smysl uvazovat o prodlouzeni vymen na 5ti lety cyklus, ale neznam moc firem, ktere by byly ochotny HW supportovat dele.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).