Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Jak motivovat virtuální komunitu ke spolupráci od David Nebeský - Když jsem uviděl název článku, zaradoval jsem se,...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 17. 10. 2000 12:25

    David Nebeský (neregistrovaný)
    Když jsem uviděl název článku, zaradoval jsem se, že dostanu úhledně zabalený a mašličkou převázaný návod. Když jsem si však přečetl název rubriky a jméno autora, bylo mi jasné, že to tak jednoduché nebude. Autor jako obyvkle jen načal téma a teď chce, abychom přemýšleli. návod, slibovaný v titulku, není tedy uvnitř článku, nýbrž tímto návodem je článek jako takový. Má totiž - a autor to nijak nezastírá - být názorným příkladem spolupráce virtuální komunity a její motivace.

    Autor se ptá po úspěšných a neúspěšných příkladech. Ponechme zatím stranou do které z těchto kategorií spadne článek sám a zkusme nejprve popřemýšlet, co je kriteriem úspěšnosti. Není to toiž tak jednoduché, jak se na první pohled zdá.

    Kriteriem rozhodně není návštěvnost,množství příspěvků za den, poměr návštěvníků a přispěvatelů, množství příspěvků na jednoho návštěvníka nebo něco podobného. Pokud by se na serveru specializovaném na rychlost opotřebení podlahových krytin rozhořela debata o inteligenci fanoušků fotbalových klubů, asi by to majitel serveru nepovažoval za zvláštní výhru. Na druhou stranu ale offtopic příspěvky mohou být v některých případech vítané.

    Kriteriem úspěšnosti není ani naplnění původních cílů toho, kdo komunitu založil. Postupně se může ukázat, že jeho cíle byly pochybné a že mu komunita řináší mnohem větší prospěch někde, kde to nečekal.

    Kriteriem úspěšnosti ale nemůže být ani prospěch zakladatele a správce komunity, protože tento prospěch nemusí být v současnosti patrný.

    Nechci rozhodně tvrdit, že otázka po úspěšnosti nebo kvalitě budování komunity je chybná. Intuitivně velmi dobře víme, že se něco povedlo a něco nepovedlo. Chci ale říci, že tato otázka není vůbec jednoduchá a v odpovědi na ni se v konkrétním řípadě nemusíme shodnout.
  • 17. 10. 2000 15:50

    Petra Tesaříka (neregistrovaný)
    Hm, trochu mi to připomíná hledání smyslu života. Přínosem totiž může být i zjištění, že mnou zvolená cesta je nesprávná. Jinak souhlasím, že podle návštěvnosti se nedá hodnotit úspěšnost projektu. Nanejvýš tak výtěžnost (reklama se stále ještě většinou prodává na imprese).

    Jsa v pozici pomalu, leč víceméně jistě, odcházejícího spolupracovníka, dovolím si trochu rýpnout. Co se dá označit jako větší úspěch Lupy? Zvýšení počtu shlédnutých stran po změně designu nebo založení diskusních fór? A tipněte si, co trvalo déle... :)
  • 17. 10. 2000 21:23

    David Nebeský (neregistrovaný)
    Měl jsem na mysli jen úspěšnost ve vytváření komunity. Úspěšnost projektu jako celku je něco jiného - u komerčních projektů se úspěšnost změří penězi, tedy velmi snadno.

    Jen na okraj: Cimrmanovou metodou se samozřejmě samozřejmě dá dosáhnout dílčích úspěchů, dokonce je to velmi snadné :-) Problém je však nikoli v tom, jak vyhrát bitvu, ale jak vyhrát válku, a válku Cimrmanovou vylučovací metodou v složitém světě obyvkle prohrajete.
  • 17. 10. 2000 21:45

    Jiří Donát (neregistrovaný)
    Na komunitě je záludné, že se může zakladateli vymknout úplně z rukou. Například na serveru, který prodává mobilní telefony, může vzniknout vášnivá diskuse o škodlivosti záření těchto přístrojů, na serveru, prodávajícím knihy, může vzniknout diskuse nespokojených uživatelů, kteří nedostali včas své zboží.
    Nikde tedy není psáno, že je to zakladatel, který má zaručen prospěch z činnosti komunity. Komunita nakonec může sloužit někomu zcela jinému a dokonce se může proti zakladateli obrátit. Nejde tedy jen o to, komunitu založit a vybudovat - současně je nutno se POKUSIT o to, aby se nám nevymkla z rukou. Věřím, že v marketingových učebnicích nepříliš vzdálené budoucnosti (samozřejmě digitálních) se setkáme nejen s návody, jak komunitu řídit, ale i jak zneužít komunitu vytvořenou někým jiným. Jinými slovy, jak přijít k hotovému a obrátit činnost některé existující komunity v náš prospěch.
    Život komunity se řídí obecně platnými zákonitostmi - analogie k činnosti komunity můžeme vidět i ve zcela jiných oblastech. Povšimněme si například, co se odehrálo v kategorii osobních počítačů. Firma, která tuto kategorii v osmdesátých letech založila a uvedla v život, byla brzy předehnána nově vzniklými konkurenty a odtlačena v prodeji PC téměř na vedlejší kolej.

    Při tvorbě komunity by tedy měl existovat aspoň hrubý plán, jak komunitu řídit a nenechat přejít do služeb někoho jiného. Klasickým příkladem "útěku" části komunity je nedávný prodej chatovací služby portálu Centrum. Tyto "drobnosti" by neměly být zanedbávány - bez ohledu na to, že zatím neexistují knihy, které by obsahovaly pro tyto situace návod.