Vlákno názorů k článku Jak na datovku: Mizení zpráv, fikce i časová razítka. Nejčastější mýty o datových schránkách od fkr - No, podle mne ani jeden z "mýtů" nebyl...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 7. 3. 2023 10:56

    fkr

    No, podle mne ani jeden z "mýtů" nebyl jasně a jednoznačně vyvrácen, snad u každého něco zůstalo. Tak třeba hned první - ztrácí se nepřečtená zpráva po 30 dnech? Odpověď není ne, nýbrž ano, může.
    Opravdu siu myslím, že v této podobě neměly datové schránky nikdy vzniknout a že pro většinu ne-IT populace byla klasická papírová korespondence podstatně výhodnější.

  • 7. 3. 2023 11:11

    Martin Drtina

    Je to v článku vysvětleno. Že nepřečtená zpráva se může z datovky "ztratit", ale ne bez přičinění příjemce. Ten se předtím musí do schránky přihlásit a příchozí zprávu nerozkliknout, anebo se naopak nesmí do schránky přihlásit 3 roky. Nicméně, že se ztratí po 30 dnech, je skutečně mýtus. Ztratí se nejdříve po 90 dnech :-)

  • 7. 3. 2023 11:55

    Jiří Peterka
    Podporovatel

    Dovolím si to trochu upřesnit: i v článku se (zcela správně) uvádí, že celý systém je postaven na tom, že spolu komunikují jednotlivé datové schránky. Jinými slovy: ISDS považuje za odesilatele datovou schránku, a stejně tak je příjemcem datová schránka. Takto to uvádí i ve svých doručenkách.
    Každou datovou schránku přitom může obsluhovat více osob (včetně aplikací), obecně: uživatelů. Ten uživatel, který "způsobil odeslání", je pro ISDS tzv. odesílající osoba (její konkrétní totožnost si ISDS standardně nechává pro sebe, asi ji nepovažuje za důležitou, a uvádí jen její roli, na úrovni rozlišení oprávněné osoby, pověřené osoby, administrátora a spisové aplikace), zatímco "ten, kdo způsobil doručení" je pro ISDS jen osobou, která se přihlásila (a její konkrétní identitu si ISDS také nechává pro sebe, v doručenkách uvádí opět jen její roli).
    Takže se skutečně může stát, že z pohledu jednoho z (více) uživatelů datové schránky z ní datová zpráva zmizí bez jeho přičinění - to když doručení způsobí přihlášení jiného uživatele (jiné "přihlášené osoby"), a uplyne oněch 90 dnů ...

  • 7. 3. 2023 13:07

    Filip Jirsák

    Když se na to budeme dívat takhle, pak zprávy z poštovní schránky zmizí pokaždé, když schránku vybere jiný člen domácnosti.

  • 7. 3. 2023 14:39

    Karkulka

    Jenže u zpráv je spousta modifikací - od toho, že mohou být "pouze do rukou adresáta" (a pak do schránky nejdou), doporučené atd.

    Právě u SVJ je to problém, protože zpráva se považuje za doručenou v okamžiku, kdy ji v seznamu doručené pošty vidí kdokoli, byť není oprávněný za SVJ jednat.

  • 7. 3. 2023 15:41

    Filip Jirsák

    Dopisy jsou dvou druhů – „do vlastních rukou“ (a ten se může po 10 dnech vložit do schránky, pokud to odesílatel nevyloučí) a „do vlastních rukou výhradně adresáta“, a ty do schránky nejdou. Přičemž datové schránky umí ekvivalent toho prvního, ale ne toho druhého (s výjimkou zasílání přístupových údajů do schránky FO, ale to není obecně dostupná funkcionalita – a navíc to pohlídají datové schránky, aby to nečetl nikdo jiný).

    Když někdo není oprávněn za SVJ jednat, neměl by do datové schránky lézt. Nic jiného se k tomu říct nedá. Stejně jako za SVJ nepodepisuje smlouvy, nedává příkazy k úhradě v bance, tak neleze do datové schránky.

  • 7. 3. 2023 16:05

    Martin Drtina

    1) „do vlastních rukou výhradně adresáta“, a ty do schránky nejdou.

    To pravda není. Jestli se vhodí zásilka do schránky nebo ne, určuje příznak "NEVRACET, VLOŽIT DO SCHRÁNKY", ne příznak, zda jde o dopis do vlastních rukou, nebo do vlastních rukou výhradně adresáta.

    2) Ano, fyzická osoba neoprávněná za subjekt jednat by neměla do datovky lézt, ale stát by ji to neměl usnadňovat. Tedy neměl by ji tuto možnost vůbec nabízet. Tohle je systémový fail jak víno. Správně by měla být datovka zřízena pouze předsedovi výboru SVJ a nechť ten podle stanov pověří další činovníky k tomu, aby do datovky mohli.

  • 7. 3. 2023 16:12

    RRŠ

    Ani to by nebylo úplné, protože ty přístupy se dělají podle registru, takže když převolíte výbor, dostáváte se do situace, kdy původní členové do schránky mohou, ale nesmí, zatímco noví čekají, až proběhne zápis do registru - což může s trochou smůly trvat i měsíce.

  • 7. 3. 2023 16:29

    Filip Jirsák

    Ano, o vložení do schránky rozhoduje příznak „nevracet, vložit do schránky“. Ale pokud odesílatel vyžaduje doručení výhradně do rukou adresáta, nebude nastavovat tento příznak, protože pak není zaručeno doručení výhradně do rukou adresáta. Přestože poštovní podmínky tuto kombinaci služeb pravděpodobně nezakazují.

    Žádný předseda výboru nemusí existovat. Kdo jedná za SVJ je určené stanovami – může to být předseda společenství vlastníků, může to být předseda výboru, může to být prostá většina členů výboru, mohou to být alespoň dva členové výboru… Může se to dokonce lišit případ od případu – třeba nákup do částky 10 000 může podepsat jeden člověk, ale nákup za větší částku musí podepsat dva. To nejde technicky ošetřit na straně provozovatele datových schránek. Stejně jako provozovatle poštovních služeb nemůže ošetřit, kdo vybírá poštovní schránku SVJ. A stejně jako když si bude SVJ třeba zakládat účet v bance nebo měnit dispoziční práva, musí zaměstnanec banky ty stanovy přečíst a zjistit, zda tu změnu/založení požaduje někdo, kdo je k otmu oprávněn.

  • 7. 3. 2023 19:14

    Martin Drtina

    A teď jste to trefil. Zaměstnanec v bance si s tím poradí a nedopustí, že založí účet právnické osobě s dispozičním právem někomu, kdo ho nemá. Tak proč bychom to samé měli státu odpouštět?

    Stejný problém z druhé strany: u poštovní schránky rozhoduje předseda výboru, komu od ní dá nechat udělat klíče. Tak proč proboha by ten samý předseda neměl rozhodovat o tom, kdo ze statutárů to právo vybírat datovku má a kdo ne?

    Stát si touhle hurá akcí s povinnýma datovkama neskutečně usnadnil práci. S úmyslem mít co nejsnáze a nejrychleji doručeno úplně rezignoval na nějaké rozlišování vnitřního uspořádání uvnitř entit, kterým datovku vnucuje. Je mu to jedno. Nastavil pravidla tak, že pro stát je vykázáno doručení, a pokud to způsobil někdo neoprávněně, nechť si to řeší poškozený subjekt uvnitř, případně prostředky soukromého práva. Toto je strašně špatně.

  • 7. 3. 2023 21:23

    Filip Jirsák

    Protože zaměstnanec banky dělá jeden úkon, takže má čas ty stanovy přečíst.

    Jak byste si to představoval prakticky? Na poště bude sedět armáda úředníků, a pokaždé, když přijde datová schránka do schránky právnické osoby, přečtou datovou zprávu, přečtou stanovy a zjistí, že se jedná o záležitost přesahující 100 000 Kč, kde podle stanov musí jednat předseda s jedním místopředsedou nebo tři místopředsedocvé společně. Tak napíše skriptík, který tohle vyhodnotí, ten připojí k datové zprávě, a ten skriptím se provede pokaždé, když bude někdo chtít tu zprávu číst. Takhle nějak byste si to představoval? Nebo jak jinak konkrétně byste to dělal, když ta pravidla může mít každá právnická osoba jinak a může je mít jinak pro každý úkon.

    Tak proč proboha by ten samý předseda neměl rozhodovat o tom, kdo ze statutárů to právo vybírat datovku má a kdo ne?
    Nemůžete to posuzovta jen podle jednoho SVJ, které znáte. Už jsem vám vysvětloval, že to každá právnická osoba může mít jinak. Nemusí mít žádného předsedu, například.

    Stejný problém z druhé strany: u poštovní schránky rozhoduje předseda výboru, komu od ní dá nechat udělat klíče.
    Co když si někdo vedle umístí druhou schránku s logem SVJ? Ve firmách se běžně pošta přebírá na recepci, aniž by ředitel někomu musel nechat vyrábět nějaké klíče. Viděl jste někdy nějakého pošťáka, že by to zkoumal? Že by zkoumal, jestli podle stanov jedná za SVJ předseda a zda o umístění schránky opravdu rozhodl předseda? Zda slečna, která sedí na recepci, má opravdu pověření ředitele k přebírání pošty?

    Ne, nikdo nic takového nedělá, prostě se pošta doručuje na obvyklé místo a očekává se, že si v tom adresát sám udělá pořádek a na recepci posadí lidi, kteří mohou přebírat poštu, a klíče od schránky mají lidé, kteří moho přebírat poštu.

    Stát si touhle hurá akcí s povinnýma datovkama neskutečně usnadnil práci. S úmyslem mít co nejsnáze a nejrychleji doručeno úplně rezignoval na nějaké rozlišování vnitřního uspořádání uvnitř entit, kterým datovku vnucuje. Je mu to jedno. Nastavil pravidla tak, že pro stát je vykázáno doručení, a pokud to způsobil někdo neoprávněně, nechť si to řeší poškozený subjekt uvnitř, případně prostředky soukromého práva. Toto je strašně špatně.
    Právě jste objevil, jak v ČR fungují právnické osoby. Už třicet let. Gratuluju.

    Objednával jste někdy něco na e-shopu? Když vám přišlo potvrzení objednávky s výzvou k platbě, zkoumal jste vnitřní uspořádání e-shopu, abyste se ujistil, že objednávku potvrdil ten, kdo k tomu byl oprávněn, a ne nějaký vrátný? Ne, očekával jste, že své vnitřní uspořádání zná e-shop a má to zařízené tak, aby objednávky nepotvrzoval vrátný, ale ten, kdo je k tomu oprávněn.

    Když SVJ objedná o firmy zateplení fasády, stavebník také nezkoumá stanovy aby ověřil, zda objednávku podepsal ten, kdo je oprávněn jí podepsat. Opět očekává, že SVJ samo zná své vnitřní uspořádání a podepisuje za něj ten, kdo má k podepisování právo.

    Fungování právnických osob v ČR je zkrátka založené na tom, že se očekává jednání v dobré víře a očekává se, že právnická osoba sama zná své vnitřní uspořádání nejlépe a zařídí se tak, aby jejím jménem jednal ten, kdo má právo v dané věci jednat. U datových schránek se jenom použil ten samý princip, který se už třicet let používá na všechno ostatní.

    Vy si to pořád představujete na triviálním příkladu nějakého SVJ, které má předsedu, který může vše, a nikdo jiný nesmí nic. Jenže realita je daleko košatější. Já jsem byl členem jenom několika spolků, ale žádný z nich neměl takhle jednoduché uspořádání, jaké si představujete.

  • 8. 3. 2023 10:28

    Uncaught ReferenceError:

    Jak příklad s recepcí, tak i příklad s eshopem pokulhává, v obou případech má majitel firmy kontrolu nad tím, kdo sedí na recepci, jaké platební údaje se pošlou, v případě SVJ nad tím ale není žádná kontrola a stát to celé ještě komunikuje tak, že se každý člen musí přihlásit, musí pravidelně měnit heslo a už neříká, že tím může dojít k doručení pošty.

    V případě SVJ je problém v tom, že nelze nikterak tohle omezit, sledovat a pracovat s tím systémově. Obdobně to je v případě datovek pro sro, kdy každý jednatel má přístup do schránky, tady je ale rozdíl v počtu a důležitosti, v případě SVJ se jedná o řádově více lidí než samotní jednatelé.

  • 8. 3. 2023 12:12

    Filip Jirsák

    Pravidelně měnit heslo nemusí. Takže jde jen o to první přihlášení. Jedna možnost je, že se poprvé přihlásí jen lidé, kteří budou s datovou schránkou pracovat, ostatní prostě rovnou přístupové údaje skartují. Druhá možnost je, že se poprvé přihlásí všichni, nastaví si heslo – a dál budou s datovou schránkou pracovat jenom ti, kdo s ní pracovat mají. To bych volil v případě, kdy jde o menší počet lidí – kdy „správce schránky“ ztratil přístup nebo bude na dovolené, ať se tam dostane někdo jiný. U větších organizací bude ve skutečnosti s datovou schránkou pracovat ještě někdo úplně jiný, než jsou statutáři – asistent, výkonný ředitel apod. A případně ta organizace rovnou bude používat nějaký software na práci s datovou schránkou.

    Je to to samé, jako u firem. Že se u SVJ jedná o řádově víc lidí je také jenom jeden váš případ. Je spousta nepodnikatelských právnických osob, které mají jak ostatutára jednoho člověka nebo třeba tříčlenný výbor, spousta firem má víc jednatelů než tři.

    Celý problém není vůbec o statutárních orgánech nebo o tom, kdo má mít přístup. Celý problém je jenom v tom, že se s datovou schránkou bude muset naučit pracovat další skupina subjektů – stejně jako se to dříve musely naučit firmy. To je problém povinně vytvořených datových schránek. Mně se to také nelíbí, také si myslím, že datové schránky nemají být povinné. Ale to je něco jiného, než otázka, kdo má mít přístup k datovým schránkám – to prostě není nic nového a uplatňují se tam stejné principy, které tu platí pro právnické osoby třicet let.

  • 8. 3. 2023 13:33

    Uncaught ReferenceError:

    ale vždyť v doprovodných materiálech, které příjdou lidem s novou DS se píše o pravidelné změně hesla (90 dní) a nutnosti pravidelně obsah DS kontrolovat. Tj. celá ta komunikace je velice špatně vyřešená.

  • 8. 3. 2023 15:08

    Filip Jirsák

    Pravidelná kontrola obsau DS )nebo zapnutí notifikací) nutné je. Pravidelná změna hesla se dá rovnou v úvodním wizardu vypnout.

  • 8. 3. 2023 22:00

    Filip Jirsák

    ale vždyť v doprovodných materiálech, které příjdou lidem s novou DS se píše o pravidelné změně hesla (90 dní)
    Ne, nepíše.

    nutnosti pravidelně obsah DS kontrolovat
    Přímo ne, ale doporučení nastavit notifikace je tam dvakrát. A pak je ještě ve wizardu při prvním přihlášení k DS, kde si můžete notifikace rovnou zapnout (a vypnout pravidelnou změnu hesla).

    Vyloženě špatně je jenom to, že pravidelná změna hesla je default a musí se v úvodním wizardu explicitně překliknout na trvalé heslo.

  • 9. 3. 2023 11:47

    seniorskeptik

    Na druhou stranu si stát přidělal spoustu jiné práce, živnostenské úřady nestíhají vyřizovat žádosti o zrušení živnosti. (moje přítelkyně už to má úspěšně za sebou; pozastavená živnost je definitivně zrušena a datová schránka zablokována).

  • 10. 3. 2023 2:00

    ViR

    Není to jen o "spících" živnostech.

    První případ: Zedník, mladý důchodce (66 let, v důchodu 2 roky), do prosince aktivní OSVČ vedlejší. Komuníkační vybavení: tlačítkový telefon. Živnost zrušil a nadále bude fungovat v rámci "občanské výpomoci" (alias ostatních příjmů), případně pro obec jako "dohodář". Daně sice neplatil, a sociání také ne (příjmy podlimitní) ale cca 2500 Kč zdravotního za rok ano. To teď padá.

    Druhý případ: Včelař běžně 100 - 120 včelstev, do prosince registrován jako soukromý zemědělec - OSVČ vedlejší (jinak pracuje v družstvu). Vybavení komunikační technikou obdobné jako u případu výše. Registraci zrušíl, polovinu úlů "daroval" synovi, kterému na ně dohlíží. Oba nyní mají z chovu včel podlimitní "vedlejší příjmy", neb žádný nemá více než 60 včelstev.

    Třetí případ: Instalatér, jediný podílník a současně zaměstnanec vlastní s.r.o., plátce DPH, o "papíry" a datovku se stará externí účetní, plus k tomu doposud OSVČ vedlejší, neplátce DPH. Nyní živnost pro fyzickou osobu zrušena, zůstává pouze s.r.o. (Důvod: "Já se těm lehkoživkám na tu jejich další buzeraci můžu vy***t".) Důsledek - občané, neplátci DPH, si zřejmě připlatí (možná zruší plátcovství DPH).

  • 10. 3. 2023 8:58

    Filip Jirsák

    Pokud někdo zvládne zařídit, aby každý rok odevzdal daňové přiznání a výkazy por pojišťovu a ČSSZ, určitě by zvládl zařídit i stažení datové zprávy, pokud by mu náhodou nějaká přišla.

    Já si myslím, že datové schránky nemají být povinné. Ale zase rušit „kvůli DS“ je podle mne buď výmluva, nebo je dotyčný špatně informovaný (pravděpodobně svým okolím).

  • 10. 3. 2023 15:14

    ViR

    Pokud někdo zvládne zařídit, aby každý rok odevzdal daňové přiznání a výkazy por pojišťovu a ČSSZ, určitě by zvládl zařídit i stažení datové zprávy, pokud by mu náhodou nějaká přišla.

    Takže tvrdíte, že kdo umí číst psát a počítat na úrovni páté třídy základní školy, že také určitě vlastní počítač (tablet, chytrý telefon), plus připojení k internetu, a umí s tím bravurně zacházet?

    Zřejmě vám uniklo, že formuláře pro daňové přiznání a přehledy pro ZP a ČSSZ jsou běžně k mání též ve verzi pro ruční vyplnění, takže to prostě není o nějakém "zařizování" ale o vypsání a odevzdání.

    Já to sice za sebe (bez datovky) už roky řešil elektronicky, ale když mne občas nějaký známý živnostník požádá, abych mu "udělal daně", a má někde přehled příjmů (nebo aspoň účtenky a faktury), tak jsem schopný mu to s propiskou a pytlíkem od mouky na poznámky a mezivýpočty udělat třeba v čekárně na nádraží (když je i kalkulačka, tak to je luxus). Je to jen o "kupeckých počtech" a schopnosti vypsat formuláře, což se "za nás" normálně učilo na základce....

    Jinak není od věci vzít v úvahu, že 20 % obyvatel ČR nemá k dispozici potřebnou techniku ani připojení k internetu a v kategorii 65+ (to jsou ti, co je chce Jurečkiho ministerstvo udržet v pracovním procesu) se to týká více než 50 %. Když mezi ně nějaký živnostník (nota bene OSVČ vedlejší, z titulu důchodce) patří, samozřejmě stojí před rozhodnutím, zda vynaložit prostředky na pořízení toho elektronického a jinak pro něj nepotřebného šrotu a učit se s tím zacházet, nebo sehnat někoho spolehlivého, kdo za něj (nejlépe zdarma) tu datovku bude řešit, případně dojde k závěru že živnost nepotřebuje, neb to "bez papírování" pokryje "příležitostnými příjmy" a dohodami.

  • 10. 3. 2023 15:39

    Filip Jirsák

    Takže tvrdíte, že kdo umí číst psát a počítat na úrovni páté třídy základní školy, že také určitě vlastní počítač (tablet, chytrý telefon), plus připojení k internetu, a umí s tím bravurně zacházet?
    Ne, netvrdím, Spousta lidí neumí vypracovat a podat daňové přiznání – takže si najdou někoho, kdo to pro ně udělá. To samé se dá udělat i s datovou schránkou.

    když mne občas nějaký známý živnostník požádá, abych mu "udělal daně"
    Vidíte, takže to znáte. Proč by vás nemohl požáat, abyste mu „vyřídil datovou schránku“?

    Jinak není od věci vzít v úvahu, že 20 % obyvatel ČR nemá k dispozici potřebnou techniku ani připojení k internetu
    Od věci není ani vzít v úvahu to, že ne všechno musí dělat člověk sám. Když chci auto, nestavím si ho sám, ale koupím ho. Když potřebuju udělat účetnictví a daňové přiznání, najmu na to účetního. Na vyřizováí pošty se obvykle najímají různí asistenti.

  • 11. 3. 2023 2:21

    ViR

    Vidíte, takže to znáte. Proč by vás nemohl požáat, abyste mu „vyřídil datovou schránku“?

    Protože je mu jakožto "podnikateli" jasné, že jednorázově to pro mne není problém "za pivo" či z čirého kamarádství, případně ze soucitu ;-) . Ale trvale na sebe zadarmo či "za hubičku" tu odpovědnost nepřevezmu.

    A pokud už bych to dělal "na kšeft", tak převezmu odpovědnost jen v nějaké relaci k dohodnuté ceně, tak jak to běžně dělají třeba účetní, pro případ, že udělají chybu.

    A že stejně nebude mít jistotu předání každé zprávy, případně plné náhrady újmy, pokud se tak nestane. A kdyby tu jistotu měl mít i v případě újmy značné, tak ta cena služby bude úměrná mé práci + ceně pojistného za škodu vzniklou při výkonu té služby. Je to zase jen o penězích a vícenákladech pro (některé) živnostníky, a tedy položka na váhy zda v konkrétní situaci živnost s datovkou, nebo živnost zrušenou.

  • 12. 3. 2023 4:02

    Robin77

    Proboha proc si ma takovy vcelar nebo duchodce najimat nekoho k vyrizovani posty? Vytahnete si hlavu ze zadele a podivejte se nekam mimo EU jak muze fungovat komunikace se statem. Bydlim v US, s IRS si posilam maily, nebo jim volam, nektere veci resim postou (mohu odeslat z pocitace nebo klasicky z posty), nektere veci resim osobne. Stat mi neurcuje nejaky pocitacovy system vymyslen jako tunel do statniho rozpoctu, stat mi nabizi vsechny mozne moznosti jak s nim komunikovat. Nikoho by tady nenapadlo vymyslet nesmysly typu datova schranka a nejake povinnosti ze se musim prihlasit nekam jednou za x dnu nebo pruser. Stejne tak stat nikoho nenuti vlastnit smartphone nebo pocitac, dokonce nikoho nenuti ani platit bezhotovostne. Na rozdil od EU mohu vzit $50k a jit si koupit auto za hotove.

  • 12. 3. 2023 7:52

    Filip Jirsák

    Když si někdo neumí udělat daňové přiznání, někoho si na to najme. Když neumí pracovat s datovou schránkou, někoho si na to najme. Když si neumí opravit auto, někoho si na to najme. Co je na tom nepochopitelného?

  • 14. 3. 2023 0:49

    ViR

    Nepochopitelného na tom nic není. Na druhé straně, co je nepochopitelného na tom, že když stát direktivně změní podmínky (například) pro SVČ zavedením dalších povinností (EET, datovky, administrativa kolem dohod), jejichž splnění je pro některé OSVČ obtížné, a/nebo jim zvyšují náklady, že to prostě zabalí?

  • 14. 3. 2023 9:41

    Filip Jirsák

    Stěží pochopitelné je to zrovna u takovéhle prkotiny. U EET se to dá pochopit, to byl velký zásah. Ale poprosit někoho IT gramotného z okolí, aby mi pomohl nastavit na začátku notifikace v datové schránce, a pak aby mi jednou dvakrát za rok pomohl přečíst přijatou zprávu, to zvyšuje náklady tak, že to dotyčný zabalí? To mi nepřipadá reálné. Buď je to výmluva, nebo se dotyčný ani nenamáhal zjistit, co datová schránka vlastně je.

    Pro jistotu znovu připomínám, že povinné datovky považuju za chybu. Ale ne proto, že by to byl reálný důvod, proč rušit živnost. Proto, že v takovéto věci má stát principiálně ponechat možnost volby mezi papírovou a elektronickou komunikací. A také proto, že kdyby to stát udělal dobře, dávno to většina lidí používá dobrovolně. Stejně jako většina lidí během pár let přešla na elektronické bankovnictví, protože je to pro ně prostě pohodlnější. Ale pro ostatní mají banky pořád své kamenné pobočky.

  • 14. 3. 2023 20:09

    tumis

    Prvni problem je, ze tohle neni uplne bezna sluzba, kterou snadno nekde koupite, ucetnich nebo automechaniku je plno, firem na externi spravu DS moc neni (ja jsem dohledal pouze jednu sluzbu, navic uz zrusenou). Stala 350 korun bez DPH mesicne (po sleve za rocni predplatne) + zrizovaci poplatek, postovne, poplatky za tisk, poplatky za konverze. Coz muze byt dost penez, pro nekoho, kdo obcas neco udela na vedlejsi cinnost.

  • 14. 3. 2023 20:59

    Filip Jirsák

    Na to není potřeba žádná specializovaná externí služba. Pokud s úřady běžně nekomunikujete, stačí někdo v okolí, kdo pomůže na začátku s nastavením, za pár dní pomůže se zprávou s ROSu (kterou není potřeba řešit) a pak za několik let pomůže, až něco přijde. A pokud někdo komunikuje s úřady víc a nechce to sám řešit, už dneska na to bude mít nějakou asistentku.

  • 14. 3. 2023 22:39

    tumis

    Kamarad za pivo nebude delat otroka na schranku. Na to si musite nekoho seriozniho najmout a pokud to ma byt aspon trochu seriozni, tak to nebude uplne levne, zejmena pokud to nedela ve velkem a nema na to automatizovane nastroje.

    Vy jste cim dal tim lepsi, OSVC s vedlejsi cinnosti s asistentkou :-D Jste do tohoto tematu ocividne prisel trollit.

  • 14. 3. 2023 22:49

    Filip Jirsák

    Trollíte tu spíš vy s OSVČ s vedlejší činností, která si s úřady vymění desítky dopisů měsíčně a neumí používat počítač.

  • 14. 3. 2023 23:45

    tumis

    Rec byla o lidech vicemene v duchodovem veku, kteri ho dodnes nepotrebovali a ani nemaji.
    Nikdo tu nepsal o desitkach dopisu mesicne ani nicem podobnem. Dulezita zprava prijde do DS pravdepodobne jen obcas, mozna temer nikdy, problem je, ze netusite, kdy to bude a je treba DS pravidelne kontrolovat.

  • 15. 3. 2023 9:48

    Filip Jirsák

    Zpráva do datové schránky bude chodit stejně často, jako dříve chodily dopisy. Takže pokud někdo nedostal dopis od úřadu několik let, může předpokládat, že několik let nedostane ani datovou zprávu. Takže jediná datová zpráva za několik let bude zpráva pár dní po aktivaci datové schránky o tom, že byla datová schránka přidána do ROSu.

    No a pravidelně kontrolovat nic nemusíte, stačí si nastavit hned v úvodním průvodci zasílání e-mailových notifikací.

  • 15. 3. 2023 15:07

    tumis

    Clovek s tlacitkovym telefonem si nastavi e-mailove notifikace? (teoreticky samozrejme existuji i tlacitkove telefony s e-mailovym klientem, ale predpoklad, ze to pouzivaji starsi lide vyhybajici se IT, je dost divoky) Muze samozrejme pozadat nekoho, kdo mu to bude zrizovat, at mu nabije kredit a zridit si SMS notifikace. E-mail i SMS jsou sluzby, ktere nejsou nikterak garantovane. Je fajn, notifikace mit, mam sanci, ze dozvim treba o pondelni zprave i kdyz pravidelnou kontrolu delam v patek, ale nelze se spolehnout na to, ze notifikace prijde vzdy a mesice nebo roky se do schranky nedivat.

  • 15. 3. 2023 16:17

    Filip Jirsák

    Člověk s tlačítkovým telefonem si nastaví SMS notifikace. Máte tam nějaký další neřešitelný problém?

  • 8. 3. 2023 7:30

    Tomas

    ZASE VEDLE jIRSÁKU

    Když se na to budeme dívat takhle, pak zprávy z poštovní schránky NEMIZÍ KDYŽ JI JINÝ ČLEN DOMÁCNOSTI OTEVŘE zjistí že žádný dopis není pro něj a zase dvířka schránky zavře!!!

  • 8. 3. 2023 9:00

    Filip Jirsák

    Já jsem ale nepsal, že někdo otevře dvířka schránky, zjistí, že žádný dopis není pro něj, a zase je zavře. Já jsem psal „vybere schránku“. Což je to, co lidé normálně dělají.

  • 7. 3. 2023 13:05

    Filip Jirsák

    Jak píšou ostatní, po 30 dnech zpráva z datové schránky nemůže zmizet v žádném případě.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).