Ja vubec neresil otazku technickych aplikaci operatora, protoze ty vubec neznam, nebot jsem pro ne nikdy nedelal. Vyjadruji se k ostatnim aplikacim jako jsou ruzna vykaznictvi, rozhrani do DW, fee modul, tisk vypisu a podobne. Podobne systemy znam z jinych odvetvi a predpokladam, ze budou vicemene podobne. Vsechny zminovane
(a jiste spousta dalsich) pocitaly v minulosti s predcislim jako klicem urcujicim cilovou sit. Tim, ze to neplati musi se zacit dynamicky dotazovat te databaze, kterou jsme diskutovali. Naklady tudiz mame nejenom na ni, ale i na interface a upravy techto systemu.
Vlastni databaze musi byt schopna 24x7 s 999 dostupnosti vyrizovat s rozumnou odezvou velke mnozstvi dotazu (radove desitky ci spise stovky mio denne). To neni levna zalezitost. V takovemto prostredi date klidne tricet milionu jenom za Oracle licence.
Tu poznamku o "beznem telekomunikacnim operatorovi" jsem tam daval zcela umyslne. Kazda velka firma nakupuje IT technologie a sluzby s jistou ztratou vyplyvajici z toho jak funguji jeji procesy, firemni kultura, nasmlouvane kontrakty, jaka je architektura prostredi, vnitrni standardy atd. Tato ztrata je dosti vyznamna. To jestli je nutna ci nikoliv je na delsi diskusi, muj soukromy nazor je, ze takoveto "vyhazovani penez" je objektivne nezbytne a neodstranitelne, pricemz vhodnym managementem ji lze pouze snizit na nejakou nizsi obecne tezko odhadnutelnou mez. Pro nasi diskusi to ovsem neni podstatne, protoze tato ztrata, at uz mohla byt mensi ci nikoliv, je stejne naklad operatora a jako takovy skonci na bedrech zakazniku.
Co se tyce tech 20mio a Expandia banka. Ano, mozne je ledacos, videl jsem ledacos, otazkou je co je rozumne. Lze mozna vyrobit bankovni system za 20mio, lze rovnez dodat internet banking do tri mesicu od podepsani smlouvy. Diskutabilni je ovsem prinos v dlouhodobe perspektive vyplyvajici z odpovidajici kvality provedeni a (zejmena) pripravenosti architektury na mozny budouci rust. Co jsem zaslechl (samozrejme prisne neoficialne), tak s tou skalovatelnosti IT prostredi ma dnesni Ebanka zrovna docela velke problemy.
Otazkou je zdali je toto mozne z duvodu navaznosti na nasledne systemy. Napriklad billing musi delat reporty kazdy den kvuli nasmlouvanym SLA se zakazniky, nasledne pak tato databaze nemuze poskytnout vstupy pro billing o tri dny pozdeji a podobne.
Snažil jsem se jen nějak dostat k tomu, co vlastně stojí mobilního operátora tolik peněz, a pořád mi to není jasné.
Řekl bych, že každá IN má v rámci SCP dostatečně velkou databázi, že klidně pojme všechna přenesená čísla.
Žádnou novou super databázi není třeba budovat, už dnes je nutné správně směrovat negeografická čísla, přenesená čísla, nehledě na UPT - k tomu přidat přenesená mobilní čísla nemůže být kvalitativní problém.
Možná jste správně podotknul "v prostředí běžného telekomunikačního operátora".
Expandia banka měla svého času plně funkční bankovní systém včetně online bankovnictví (s geografickým clusterem) za 20 miliónů Kč.
hm a neni to zbytecne? Stacila by podpora 5x8, jen v pracovni dobe. Pokud se cislo prenese az dalsi(1-3dny) pracovni den, je to prijatelnejsi nez cena 3kKc za prevod.
Vy si to skutecne predstavujete jako Hurvinek valku. MySQL neni databaze, ale uloziste dat pro webove stranky. :-)
Mluvite-li o tom Oracle, tak vami popisovane reseni, s rozumnou tridevitkovou dostupnosti v prostredi bezneho telekomunikacniho operatora je tak 70 mio a to berte jako *VELICE* konzervativni odhad jen za databazi a jeji instrastrukturu bez programatorskych praci a za predpokladu, ze se spatnymi management rozhodnutimi neprosustruje vice nez je nezbytne nutne (velmi zridkavy jev).
Z databaze se bude delat export do ustreden jednolivych operatoru, takze u teto databze staci bezna dostupnost IT systemu. Predpokladam, ze uz soucasne ustredny maji vice devitkovou dostupnost a ta pridanim nekolika zaznamu do smerovaci tabulky nebude narusena.
Tak nějaké ponětí mám :-)
Vždyť jsem sám psal, že ta databáze není statická? Jenom těch změn je velmi málo v porovnání s počtem dotazů.
Mluvíte o celém SCP nebo jen o databázi přenesených čísel?
V čem je podle Vás třeba ten Sun Fire takový "šrot"? Fabie na Le Mans neuspěje kvůli nedostatečnému výkonu, máte tedy na mysli výpočetní výkon? Ale ten se zdá být aspoň 10x vyšší než jste napsal že je třeba.
A hlavně - celá diskuse se vede o tom, jestli jsou skutečně nutné inkrementální náklady na přenositelnost několik stovek miliónů na každého mobilního operátora, tedy to, co musí zaplatit operátor navíc oproti stavu, kdyby přenositelnost nebyla. Jak sám píšete, každý mobilní operátor už má IN sám od sebe, podle prefixů se dnes už nesměruje, takže technicky vzato je tam jen ta jedna databáze navíc, ne? Navíc přenositelnost funguje v mnoha zemích, takže to ani není žádné unikátbí řešení, které by bylo třeba psát na zakázku.
Vy tady ovsem zamenujete primarni smerovaci databazi operatora, krerou ma kazdy vlastni, se sdilenou databazi prenesenych cisel.
Pokud se ovsem operatori dohodnou, ze budou databazi, kterou nyni musi mit kazdy, sdilet a budou mit jen jednu ve republice, proc ne, bude to pro ne znamenat nezanedbatelne uspory.
Nemáte absolutně ponětí,jak funguje signalizace SS7 a inteligentní síť,ta databáze není statická,ale dynamická a jdou přes ni všechny hovory,u každého čísla se musí dělat dotaz zda není přenesené a podle prefixů se dnes už nesměruje.A opravdu zapomeňte,že by to jelo třeba na takovém "šrotu" jako je Sun Fire.To je jako by jste chtěl jezdit Le Man s Fabií.
Vždyť v tom odkazu na MySQL na málem bazarovém PC zvládli 20000 dotazů za sekundu, v čem je tedy problém?
Zreplikovat prakticky statickou databázi s minimem updatů na 3 stroje v republice je nějaký problém?
Třeba dvouprocesorové Sun Fire servery s dvojitým zdrojem pořídíte všechny tři do miliónu i se zálohováním a výkon bude řádu sto tisíc dotazů za sekundu, co potřebujete víc?
Samozřejmě znám firmy, které jsou ochotné si za triviální software vyúčtovat několik set miliónů korun, vždy ale záleží na ochotě objednatele zaplatit.
Koneckonců nový telekomunikační zákon udělal krok zpět od LRIC k FAC, tak proč ne?
Výpadek by neznamenal žádný výpadek telekomunikační sítě v ČR, jen by se po dobu výpadku směrovaly hovory na Eurotel/T-Mobile/Oskar podle prefixu a tento operátor by už to menší procento hovorů přesměroval. Rozumným cachováním by se ale počet takovýchto hovorů dal přiblížit nule.
Jste úplně vedle,tahle databáze musí zvládnout řádově tisíce dotazů za sekundu a její stabilita musí být v řádu 100% 24x7 nebo 99,99999% 24x7,jelikož by její výpadek znamenal výpadek telekomunikační sítě v celé ČR s přesahy do celé Evropy.A mašina na které to jede je několika násobně jištěná a vše jištěné minimálně 3x na různých místech republiky.Navíc jakýkoliv upgrade se provádí bez přerušení provozu.Zvládne tohle ta vaše databáze na PC?.Mimochodem na PC to rozhodně nejede. A cena 100 milionů je ještě docela levné řešení.
Řekl bych, že o přenositelnosti čísel se mluví dost dlouho na to, aby na ni byly dávno všechny fakturační systémy připraveny.
Vámi uváděné částky jsou nejmíň o řád vyšší než jsou ekonomicky obhajitelné.
K té databázi: Odhad - 10 mil. mobilních čísel, v průměru dvě volání mimo vlastní síť denně, to by bylo 2 * 10000000 / 86400 = 231 triviálních dotazů za sekundu - co na to potřebujete? MySQL na 4 roky starém PC zvládne 100x víc - viz http://jeremy.zawodny.com/blog/archives/000706.html
takže když na to použijete dva replikované Oracly na slušně spolehlivém železe tak jste zase o řád níž.
Clovece nestastna. Vy si myslite, ze kdyuz jde o "zakonnou povinnost" tak na jeji implementaci dostane operator dotaci od ministerstva, nebo povoleni od CNB natisknour si penize? Kazdou "zakonnou povinnost" drive nebo pozdeji zaplati zakaznik. A ted jde jen o to zdali to hezky socialisticky hodime na vsechny zakazniky a nebo zdali to rozpocteme mezi ty kdo chteji presouvat cislo. Vysledek bude samozrejme nekde uprostred a je jen otazkou ke ktere strane ten naklady rozdelujici slider posuneme.
Stamiliony investic je realita o ktere mluvi ti, kteri rozumi tomu jak narocna je implementace podobnych zmen. Pak jsou jeste naivkove, kteri si mysli ze uprava vsech IT systemu operatora vyjde na dva tisice kace i s dph, protoze jim za tolik souseduv Tonik udelal webove stranky pro jejich kocoura. Ti pak nasledne oznacuji realne naklady za medializovany blud.
Vyssi konkurence na trhu je znacne iluzorni. Prijde mi komicke mluvit o bariere pro zakazniky kvuli neprenositelnosti cisla v zemi kde kazdy teenager ma osm simkaret trech operatoru aby podle toho, ktera je zrovna minuta dne a kam chce volat mel vzdy ty nejnizsi naklady.
Ministerstvo financi jiz vymyslelo dalsi genialni navrh a sice prenositelnost cisel uctu ovsem i to je dle meho nazoru nedostatecne. Skutecna svoboda prijde jen s prenositelnosti domovnich adres aby ve sve svobode stehovat sve kancelare ci domovy nebyly firmy ni jednotlivci omezovani nutnosti hlasit zmenu bydliste a pretisknout vizitky. :-)
Uz se to tu resilo x-krat, takze jenom kratce. Neni to zdaleka jen jeden lookup v databazi. Problem je v tom, ze vsichni operatori pouzivali predcisli jako identifikator koncove site. Takze treba poplatkovy modul se podival na predcisli a podle toho pridelil castku za volani a podobne. Ty systemy vubec nepocitaly s variabilitou tohoto identifikatoru, protoze proste nikoho nenapadlo, ze nejakeho ouradu v Bruselu napadne takova blbost jako prenositelnost cisel. Vysledkem je, ze operatori byli nuceni do znacne miry predelat (pripadne rovnou nahradit) vsechny sve interni systemy, coz s ohledem na pocty provadenych transakci, pozadovanou dostupnost a regulativni pozadavky neni jeden clovek upravujici PHP sablonu jak si to zde mnozi predstavuji.
Ona jenom ta vlastni databaze vzhledem k poctu transakci, 24x7 rezimu a pravdepodobne tridevitkove dostupnosti vyjde skoro k tem sto milionum na implementaci + nejaky OPEX rekneme na pet let dopredu.
1.) Asi nejpodstatnější je skutečnost, že bychom měli rozlišovat o jaké náklady půjde. Jedná-li se o náklady spojené s administrativou celého procesu přenesení čísla, potom jednotkové náklady budou relativně zanedbatelné. Do jedné databáze požadavků na přenesení se zadá nový požadavek, který nějaký automat u opouštěného operátora porovná s databází čísel u kterých není z nějakého předem stanoveného důvodu přenositelnost omezena. Pokud je vše v pořádku, potom proběhne vlastní přenesení čísla formou deaktivace u opouštěného operátora a nové aktivace u přijímajícího operátora. S ohledem na celkové počty denních transakcí budou přírůstkové náklady zanedbatelné. Hovoříme o řádu cca 50 - 70 Kč/portace. Do těchto nákladů nelze ale promítat další náklady související s úpravou systémů v síti opouštěného a přijímajícího operátora. Tyto náklady má každý operátor hradit sám, neboť se jedná o jeho zákonnou povinnost. To je stejné jako povinnost poskytovat bezplatně vyúčtování služeb nebo bezplatné volání na tísňové linky. Jedná se o zákonnou povinnost.
Ostatní investiční a provozní náklady na centrální řešení databáze přitom ponesou všichni operátoři poměrným dílem, podle toho jak z ní budou čerpat informace potřebné pro směrování hovorů.
2) Stamiliony investic na operátora je další blud, který je cíleně medializován právě z důvodu požadavku některých operátorů na budoucí stanovení vysokých poplatků za jednu portaci. Cena za portaci by potom mohla působit jako účinná bariéra a zákazníci by o portaci ztratili zájem. Pro některé operátory by bylo po marketingovém problému, pro jiné operátory a hlavně pro zákazníky a také pro regulátora by to problém byl.
3) Dalším bludem je, že výhodu z přenositelosti čísla bude mít pouze ten zákazník, který si své číslo přenese a proto by měl pěkně nést veškeré náklady. Nemá si číslo přenášet a byl by těchto nákladů ušetřen. Je to zcestná logika. Výhody budou mít díky vyšší konkurenci na trhu a zlepšení nabídek pro všechny zákazníky i všichni ostatní zákazníci. Důvodem bude snaha, aby např. neměnili operátora a zůstali u toho stávajícího. Nepůjde tedy pouze o ty zákazníky, kteří požádají o přenesení čísla. Ti způsobí pouze část nákladů spojených s administrativou a pouze tyto náklady by měly být předmětem úhrady. Nic jiného.
Tri tisice je jeste docela lidova cena. Kdyz si clovek vezme naklady na implementaci prenositelnosti v radech stamilionu na jednoho operatora, tak to znamena, ze se mu prenositelnost vyplati az po "preneseni se" asi tak stovky tisic zakazniku. Myslim, ze ani s timto poplatkem se to operatorovi nezaplati. Prijde mi urcite ferovejsi kdyz se o ty naklady podeli primarne ti, kteri tuto sluzbu vyuzivaji nez kdyz se rozpocita mezi bezne v tomto ohledu "nevinne" zakazniky.
Ne ne, to se vyresi jeste jednoduseji, jako uz v hodne tzv. americky demokratickych zemich po kterych se opicime i v jinych vecech. Proste zrusim predplacenky a bude. Jeste aby teroristi z nich mohli volat, to se prece nemuze dovolit...
No respektive je nezrusi, jen se budou muset zaregistrovat,jinak je do roku zrusi...
Máte pravdu, ale to by na ČTÚ nejdřív muselo někomu dojít, že cena za propojení přímo souvisí s možností operátora účtovat koncové ceny, které by neměly být pod "údajnými náklady", které tvoří cena za propojení.
Pokud by se propojovací poplatky přiblížily dlouhodobým přírůstkový nákladům, tak sice mobilní operátoři přijdou o atraktivní část svých výnosů, které ale budou kompenzovány mnohem větší flexibilitou při tvorbě koncových cen.
Hlavní část výnosů operátorů by totiž měly tvořit koncové ceny a ne ceny za propojení.
Volání na přenesená čísla by bylo transparentní jako studánka, pokud by operátoři nesměli diferencovat ceny za volání do vlastní a do konkurenční sítě. Zároveň by odpadla monopolizace vyvolávaná tímto rozdílem, kdy zákazník, i když není s operátorem příliš spokojen, raději nepřejde, protože u téhož operátora mají telefon jeho bratr, tchán, matka, strýc a teta.
V případě předplacených karet jsou data z roamingu k dispozici okamžitě a o údajné chybě operátora, díky které by se zákazník mohl dostat do záporného kreditu již vůbec nemá smysl diskutovat. To vše jsou "problémy" operátorů a ti by se s nimi také měli sami vypořádat.
Pokud si však nejsme jisti, tak se podívejme, jak je to s užíváním předplacených služeb již nyní a co by se mělo změnit po přenositelnosti.
V současné době, když chci volat z předplacené karty "co to jde", tak prostě volám a když mi dojde kredit, tak jsem dovolal. Nikdo se mnou neřeší, pokud se dostanu do záporného kreditu a ani by to nebylo možné. Pokud si nedobiji kredit, tak jsem dovolal definitivně. Budu-li si však chtít koupit službu od jiného mobilního operátora, tak si koupím novou předplacenou kartu s novým číslem a používám okamžitě služeb jiného operátora. Žádné omezení, že bych si nesměl koupit jinou předplacenou kartu, dokud mám na jiné předplacené kartě díky údajné chybě operátora "záporný kredit" tedy také neexistuje.
Po zavedení přenositelnosti budu mít právo si požádat o přenesení původního čísla. Nebudu však mít povinnost se nikde registrovat a nebudu tedy mít ani povinnost řešit nějaký "záporný kredit", který vznikl chybou účtování služby u opouštěného operátora.
Pokud bychom toto Eurotelem navrhované omezení přijali, potom by všichni mobilní operátoři v budoucnu nastavili své systémy tak, aby automaticky umožnili všem zákazníkům při provolávání zbytku kreditu také vyčerpat určitý "záporný kredit". Tím by operátor docílil potřebné pojistky, kdy by většina účastníků, kteří by před podáním žádosti o přenesení čísla chtěli nejdříve dočerpat svůj zbylý kredit byla v procesu portace zablokována s odůvodněním "záporného kreditu". Nebo by zákazník musel automaticky část jím uhrazeného kreditu nechat vždy propadnout, aby se náhodou nedostal do "záporného kreditu".
Potom stačí již pouze neumožnit dobití kreditu částkou nižší než X00 Kč a máme další bezdůvodnou bariéru v migraci předplacených zákazníků na světě.
no jasne zavolas na urcene cislo prijimaciho operatora. Plechova huba se te zepta "Opravdu chcete prejit k nam?" das jednicku a ses prevedenej (maximalne ti to rekne, ze mas malej kredit na prechod).
mě by v této souvislosti zajímalo spíše, kdy se ČTÚ začne zabývat podněty pro snížení ceny za pevnou přenositelnost. Není přeci možné, aby bylo jednodušší řešení (nejsou problémy s cenou hovoru, jsou známi účastníci, migruje se jen v jednom kraji, nejsou zde žádné závazky ala předplacený mobil atd.) stálo 3 tisíce za číslo.
IMHO byla povinnost přenositelnosti známa již aspoň 6 let a všichni operátoři o této povinnosti byli informováni, tj. měli ji již dávno zaimlementovat do svých sítí, respektive měli svou síť budovat tak, aby na to byla připravena. Měl by být tedy hrazen jen náklad na vybudování a provozování databáze (desetitisíce Kč pro operátora měsíčně) a toť vše. Stejně jako by si neměly banky účtovat poplatek za zrušení smlouvy, tak by si to samé neměly účtovat ani operátoři. Samozřejmě to znamená na straně tohoto subjektu 2 minuty práce někoho, kdo to nakliká do systému, ovšem s tímto nákladem by se mělo počítat již při zakládání smlouvy. Exit-fees jsou totiž dle evropských norem zřejmým porušením antimonopolních pravidel - omezují zákazníky a zabraňují konkurenci.
Naprosto nechápu jak může nějaký operátor tvrdit (a ČTÚ schválit), že cena za přenositelnost linky je 6× vyšší (u pevných sítí) než cena za zavední linky. ČTÚ už by se konečně mělo začít řídit best-practice modely, nový telko zákon jim k tomu měl dát dostatek pravomocí.
U předplacených karet je situace jednodušší - když nejsou smlouvy, opouštěný operátor nemůže bránit přenosu z titulu jejich nevypořádání, a měl by přijmout a potvrdit objednávku prakticky okamžitě. Dokonce by portace mohla být anonymní (zákazník by nemusel nutně sdělovat svou identitu). Problém ale může být se záporným kreditem (když zakazník protelefonuje více než je jeho kredit). K tomu může dojít buď chybou operátora, nebo kvůli roamingovým hovorům (účtovací data prý operátoři dostávají třeba i se zpožděním několika dnů). Přitom návrh regulátora dává operátorům právo nejprve zkoumat, zda zákazník nemá záporný kredit, a teprve pak potvrzují objednávku.