Za to ovšem nemůže ta firma.
Musí být nějaké zadání, musí být nějaké testování, musí být nějaká akceptační kriteria, musí být nějaké převzetí! A samozřejmě, pokud na funkčnosti systému v daném termínu něco závisí, tak též musí být nějaké sankce!
Za tohle by měla letět velká řada úředníků včetně ministra!
Toto je typický pohled člověka, který netuší, jak funguje veřejná správa (nebo třeba i velké podniky).
"Uživatel" dělá to, co se mu řekne, maximálně si to trochu ohne podle svých představ. O tom, jak má systém pracovat rozhoduje někdo jako "metodik" a to ještě má omezené možnosti. Mimo jiné je svázaný spoustou předpisů a nařízení, o kterých většina smrtelníků (vč. uživatelů) vůbec netuší, že existují. Musí respektovat "zaběhlé postupy", atd.
A největší vtip je pak v tom, že při analýze dostane analytik seznam závazných dokumentů (ať už interních nebo externích), podle kterých se musí řídit, ale přitom s pravděpodobností blížící se jistotě ví, že takto systém nefunguje a fungovat nemůže. Nikdo mu ale oficiálně nesmí říct, jak funguje. Pokud ale navrhne řešení podle podkladů, které dostal, pak to dopadne špatně, protože "dodané řešení nesplní požadované funkce".
A abych nezapomněl - specifikem státní správy je to, že se všichni cítí oprávněni vznášet závazné požadavky, ale nikdo není ochoten cokoli rozhodnout. A často ani není jasné, po kom rozhodnutí chtít, protože neformální struktura úřadu nemusí mít vůbec nich společného s tím, co je napsané v organizačním schématu - a to mluvím jen o úřednické úrovni, ne o politicích na vrcholu.
Za to ale právě ta firma může (přinejmenším z poloviny). Zákazník může být v problematice laik a klidně chtít nesmysl, profík by měl být dodavatel systému a zákazníka by měl na zjevné chyby upozornit hned, jakmile vyjdou najevo. Proto není marné, když si zpracovatelé kromě zákazníkových hlavounů o zadání promluví i s těmi, kdo budou hotový produkt používat. A že si firma otestuje funkčnost svého produktu by taky mělo být normální. Jinak totiž dodá polofunkční paskvil - a v komerční sféře by dodavateli něco takového neprošlo.
Jinak souhlasím, mělo by z min. dopravy vyletět dost lidí. Jestli tohle podle Nečase není prvotřídní manažerské selhání, pak netuším, co by manažerským selháním mělo být...
Jak muzes nekoho upozornit na chyby, kdyz nevis treba jake je workflow zpracovani agendy na Registru vozidel? Kdyz z tveho pohledu je vse ok? To musi specifikovat zakaznik. Na jeho specifikaci a na spolupraci s analytiky zalezi. Co dela tenhle papir, kam to jde, jak se to zpracovava atp. Tohle neni pokladni system kde ma i bezny clovek predstavu co se eviduje a jak. Tohle je specificka databaze pro urad ktery ma na tato data a jejich zpracovani monopol a jen on vi jak s nimi nakladat.
Tady je jednoduche technicke zpracovani ale mnohem tezsi vymamit z uredniku co vlastne delaji a jak to delaji.
Mno a kdo za to muze? Pokud nekde neco implementuju, tak si predevsim musim zjistit, jak fungoval stary system. A pokud je realizator (viz clanky nejen tu) "prekvapen" tim, ze nekdo chce hledat auto podle VINu, tak co na to rict jinyho, nez ze sou to idioti a matlalove na urovni ustavu pro dusevne chory. Protoze daleko funkcnejsi aplikaci dokazou dneska uplacat deti z krouzku IT pri ZS.
Dtto, pokud nekdo dela databazi, a preda system do provozu aniz by databaze mela indexy ... loool, za to by nedostal ve skole jen kouly, za to by mu vyucujici verejne a predevsema nafackoval.
Ministr je tam rok, za svůj resort má plnou zodpovědnost, o selhání se vědělo měsíce předem, aniž by jakkoliv konal.
A co měl konat? To měl jako podle tebe sednout ke klávesnici a doprgat to sám?
V tu chvili (květen-červen) už se z jeho strany nedalo nic moc dělat, a mohl pouze doufat, že mu dodavatel nekecá, když mu tvrdil, že "... to se stihne, nebojte ... do 30.6. to bude hotový a otestovaný ... a mezi svátkama se to nasadí a zmigrujou se data ze starýho registru ... a 9.7. už se pojede na novým, uvidíte.".
M.
Kdyz si sednu vedle nekoho, kdo dela s pocitacem, tak mam za 10 minut minimalne 50% predstavu o tom, co dela. Za dalsi hodinu mam informace o tom, co dela normalne (= tak 70%), dalsi den z nej budu pacit "a co kdyz" (na vsechny mozny kraviny, ktery napadnou me) a to sem rekneme na 90%.
I kdybych to v tyhle fazi ukoncil s tim, ze tech 10% se odladi za chodu, tak se po spusteni ozve nekolik jednotlivcu, ze jim neco neslo (mozna).
Nový registr dělali "odborníci, kteří neví co tato práce obnáší! V novém registru klidně převedu odcizené vozidlo aniž by mě upozornil, že je auto v pátrání. Můžu také bez problémů zaregistrovat vozidlo na neexistující nebo mrtvou osobu. Registr měl být přehlenější a rychlejší, ale opak je pravdou. Nový systém je dobrý akorát pro podvodníky.
Odkdy je nějaký politk za něco zodpovědný? A specielně u nás! Kdyby se ze dne na den odsouhlasil se zpětnou platností zákon o zodpovědnosti politiků, a to jak ekonomické, tak morální, museli by jít všichni, počínaje r. 1989, na doživotí na Mírov! A kdyby byl obnoven trest smrti, jsme totálně bez politiků, prezidentem počínaje. Mimochodem: Poměry, nejen u nás, se zlepší teprve tehdy, až bude takovýto zákon platit na celém světě.