Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Jakou má Google strategii proti Microsoftu? od Petr Novotný - Díky panu Donátovi za další skvělý příspěvek! Měl bych...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 5. 8. 2009 11:30

    Petr Novotný (neregistrovaný) ---.jizmorava.adsl-llu.static.bluetone.cz
    Díky panu Donátovi za další skvělý příspěvek!

    Měl bych dva dotazy:

    První se týká vývojářů software. Pro ně nové paradigma vlastně znamená několikanásobné zmenšení trhu - již nebudou prodávat software, ale služby přes některého silného hráče (např. google). Čili jinými slovy, pokud se vývojáři nespojí s někým silným, kdo jejich produkt prodá, pravděpodobně zaniknou. Chápu to správně?

    Druhá otázka se týká personalizované reklamy jako zdroje příjmu v modelu SaaS. Z čeho se vezmou data k personalizaci např. u používání Google Docs? Jak půjde změnit preference uživatelů, kteří dnes (bez občasného shlédnutí a posouzení relevance) blokují většinu reklam na webových stránkách?
  • 5. 8. 2009 11:56

    Jiří Donát
    Ad 1.
    Proč zmenšení? Právě naopak. Pokud vyvinu zajímavou a chytrou službu, mohu s ní oslovit celosvětový trh. Nemusím se přitom starat o distribuci své služby, nemusím budovat prodejní kanál, vymýšlet, jak mi uživatelé budou platit - k tomu všemu využiji připravené služby. A navíc budu mít opakované příjmy - dokud bude moje služba atraktivní, do té doby mi budou moji uživatelé platit.

    Ad 2.
    Tato otázka je výborná, zasloužila by si ale zvláštní článek. Z čeho se vezmou data specielně v případě Google Docs se přímo nabízí (z dokumentů uživatele, stejně jako se dnes berou z jeho mailů :-))
    Obecnou metodou ale bude dlouhodobě sledovat chování daného uživatele a z něj sestavit jeho dynamický profil. Více třeba zde:
    Kam míří reklamní průmysl - I http://ihned.cz/c4-10041240-14113700-000000_d-kam-miri-reklamni-prumysl-1
    Kam míří reklamní průmysl - II http://ihned.cz/3-14149050-kam+m%ED%F8%ED+reklamn%ED+pr%F9mysl-000000_d-a8
  • 5. 8. 2009 12:17

    Petr Novotný (neregistrovaný) ---.jizmorava.adsl-llu.static.bluetone.cz
    Ad 1.
    Myslím, že bude méně firem vyvíjejících software právě kvůli nadvládě poskytovatele aplikací, který bude mít tento trh pod kontrolou.

    Ad 2.
    Vaše dřívější a výborné články na ihned jsem samozřejmě již četl. Metoda dynamického profilu uživatele je krásnou vizí, avšak z mého pohledu má trhliny v oblastech:

    a) žádná firma nebude mít přehled o všech činnostech uživatele (facebook, linkedin, google aplikace, navštívené stránky, ale i offline práce s offline nástroji apod.)

    b) stále existuje dost velká skupina uživatelů, kteří se snaží o sobě nezanechávat stopy na internetu

    c) sestavaní takového profilu by vyžadovalo i data z offline prostředí (např. rozhovor osob u piva apod.).

    Jinak souhlasím, že tohle téma by jistě sneslo celý článek a bylo by to jistě velmi zajímavé čtení a přemýšlení.
  • 5. 8. 2009 16:32

    Jiří Donát
    Ad 2.
    "žádná firma nebude mít přehled o všech činnostech uživatele"
    Nesmíme to posuzovat podle toho, jak vypadají dnešní firmy a dnešní aplikace. Dynamický profil uživatele je vize, a zdaleka ne krátkodobá. Ale vývoj k němu směřuje. Již dnes si většina uživatelů zvykla používat nějaký vyhledávač, a s ním pak pracuje v podstatě v 90% případů (možná spíše v 99%). V budoucnu mohou uživatelé přes tento "vyhledávač" (a teď už bych ho spíše nazýval "osobním asistentem") přistupovat ke všem službám, které budou používat. Uživatel si tedy zachová svobodu výběru ze všech aplikací, ale přesto se bude moci vytvářet jeho velmi podrobný dynamický profil. Dynamický profil bude moci vznikat i v offline světě, neboť stále častěji se budeme na online služby obracet i v běžných situacích fyzického světa (budeme u sebe nosit spotřební elektroniku s možností komunikace).

    Teď k těm "všem" činnostem.
    Tvůrce dynamického profilu o nás nepotřebuje ani zdaleka znát "všechno". Nepotřebuje nás sledovat každou minutu a na každém místě. Potřebuje pouze znát vzorce našeho chování a podle nich si nás zařadit do určité (byť dobře definované) skupiny.

    Uživatel k tomu všemu přistoupí pochopitelně pouze tehdy, pokud dostane za své sledování adekvátní hodnotu. Tu mu systém dá na základě znalosti jeho preferencí ve formě relevantních a užitečných doporučení v různých situacích (jakou knížku si mám přečíst, jaký film se mi bude líbit, jaký zábavný pořad si večer pustit - ale třeba i na jakou dovolenou jet, z jakého materiálu si postavit střechu, která dodavatelská firma mi bude vyhovovat a nepodvede mě, atd.).

    Ještě jednou říkám, toto je dlouhodobá vize. Řadu věcí z této vize (včetně Vašeho bodu b)) jsme již na Lupě diskutovali dříve, v tzv. eWorkshopech. Myslím si, že mnohé závěry z těchto diskusí jsou stále platné.
  • 5. 8. 2009 16:01

    Jiří Donát
    Ad 1.
    Právě naopak. Jenom Vás poopravím - prodávat se nebude software, ale služby (které na něm budou postavené). Na trhu budou tři typy firem - jedny, které budou vyvíjet ke svým službám i vlastní software, druhé, které budou provozovat své služby na platformě někoho jiného (a ta platforma může být tvořena buď "holým" softwarem, nebo softwarem již kombinovaným s dalším obsahem a službami). Může třeba vzniknout firma, která bude nabízet videosoutěže s poznáváním klipů na platformě YouTube, nebo interaktivní rozhlasová stanice, která bude provozovat "Klub Michaela Jacksona" na platformě některé multimediální knihovny.
    Třetím typem firem pak budou ty, které budou vyvíjet software na zakázku a budou je prodávat poskytovatelům služeb.

    Takže účastníci trhu si své role rozdělí. Podobně ani dnes neříkáme, že televizní společnosti pracují "pod nadvládou" dodavatelů kamer, výrobců zařízení do studia, dodavatelů technologií.

    A pokud míříte k tomu, že "všechno bude ovládat Google" a na ostatní nezbyde místo, neviděl bych to tak černě. Dnes žijeme v době, kdy "všechno ovládá Microsoft", ale jak sami vidíme, ve skutečnosti ovládá jen jeden segment trhu (i když významný). Pro ostatní softwarové a hardwarové firmy zbylo dost prostoru a dokonce dokázala vyrůst i firma, která Microsoft ohrožuje (viz citovaná zpráva IDC o 15 dolarech vydělaných ostatními za 1 dolar vydělaný Microsoftem - je sice placená Microsoftem, takže přehání, a navíc nezahrnuje Office, ale i tak ten trh nebyl monopolní).

    Poslední poznámka. Ptáte se: "pokud se vývojáři nespojí s někým silným, kdo jejich produkt prodá, pravděpodobně zaniknou". Interpretujme to spíše tak, že vývojáři dodají technologii někomu, kdo z této technologie vytvoří službu (třetí typ firem popsaných výše). V tomto smyslu se i dnešní výrobci televizních kamer a studiových technologují "spojují" s mediálními společnostmi, aby pomocí jejich kamer natočili pořady a vydělali peníze.
  • 5. 8. 2009 19:10

    Petr Novotný (neregistrovaný) ---.jizmorava.adsl-llu.static.bluetone.cz
    Děkuji za obsáhlou reakci.

    Můj problém je tedy možná v tom, že na dlouhodobou vizi nahlížím z dnešního pohledu. Není mi totiž zřejmý rozdíl mezi dnešním vyhledávačem a budoucí podobou "osobního asistenta". Pořád si totiž myslím, že i v budoucnu budu využívat několik oddělených služeb, ke kterým budu přistupovat téměř výhradně přes tenkého klienta (facebook, myspace, google docs, nějaký další nově vzniklý SaaS a další). Není mi zřejmé, jak bych k takto odděleným službám mohl přistupovat přes jednoho "osobního asistenta".

    Nyní k těm "všem" činnostem.
    Uznávám, že slovíčko "všem" je zde trošku nešťastné. Narážím zde opět na skutečnost, že tvůrce dynamického profilu by k zařazení do určité skupiny nejlépe potřeboval znát naše zvyky z více nesouvisejících služeb. Pokud to vezmu na příkladu, tak třeba facebook již dnes může chování uživatelů vyhodnocovat, dokonce má data i o některých našich navštívených akcích, o hudebních preferencích apod. (mimochodem se mi stále nezdá, že by množství dat na facebooku bylo adekvátně využito ve prospěch uživatele a doporučení), ale stejně k zařazení do určité skupiny by bylo ještě vhodné znát třeba hledaná slova v googlu atd. Možná ale na budoucí vizi nahlížím až moc z dnešního pohledu...

    K systému, který dává užitečná rozhodnutí.
    Jste si jist, že uživatelé budou preferovat doporučení od systému před doporučením od známých? Osobně ve zmiňovaných otázkách (doporučení filmu, knížky, dovolené) raději preferuji doporučení byť jen jednoho kamaráda před doporučením systému s obsáhlou bází znalostí. Ale zde uznávám, že se jedná pouze o můj pocit.
  • 6. 8. 2009 3:21

    Jiří Donát
    K systému, který dává užitečná rozhodnutí.
    Já také preferuji doporučení od známých, ale obvykle je pro mě jednodušší vyhledat doporučení na počítači, než s tím mé známé obtěžovat. Vážím si jejich času. To samozřejmě neplatí o zásadních životních rozhodnutích, to je ale jiná kapitola.
    Navíc moji známí nemusí být zrovna odborníky v oblasti, kterou potřebuji, zatímco na internetu jsou znalosti ze všech oborů.
  • 6. 8. 2009 9:38

    Petr Novotný (neregistrovaný) ---.jizmorava.adsl-llu.static.bluetone.cz
    Některá doporučení (knížka, film, výstava, koncert, ...) jsou již dnes dohledatelná na počítači a zároveň jsou od známých a zároveň známé vůbec neobtěžuji - Facebook je dobrá znalostní báze :-))

    Mohl bych Vás poprosit o alespoň krátkou reakci na můj první odstavec - rozdíl mezi dnešním vyhledávačem a budoucím "osobním asistentem"? Moc díky!
  • 6. 8. 2009 11:09

    Jiří Donát
    Hlavní rozdíl bude ve funkčnosti. Osobní asistent může vypadat jako vyhledávač, bude ovšem umět zodpovědět Váš dotaz personalizovaně, s přihlédnutím k naší osobě. Například na dotaz najdi "hezký film na tento večer" může dát smysluplnou odpověď - na rozdíl od vyhledávačů dnešních.
    Navíc nebude vždy čekat pouze na náš dotaz, ale ve vhodných chvílích nám sám poskytne informace, které pro nás budou relevantní a v danou chvíli užitečné. (Na tu tramvaj nechoď, je výluka, jeď místo toho autobusem; pozor, na schůzku s panem Novákem musíš jet už teď, jinak ji nestihneš, protože u Karlova náměstí je nehoda; koncert, na který jsi chtěl večer jít, pořadatel právě zrušil, podobná kapela, která se Ti také líbí, ale vystupuje v klubu Amfora). Bude čerpat jak z našeho dynamického profilu, tak i z informací z našeho kalendáře, kombinované s informací o naší aktuální poloze (kterou si vezme z některého z našich mobilních zařízení).
  • 6. 8. 2009 21:19

    Petr Novotný (neregistrovaný) ---.jizmorava.adsl-llu.static.bluetone.cz
    Díky, již chápu co myslíte osobním asistentem.

    Osobně se ovšem domnívám, že "osobního asistenta" bude tvořit několik služeb od několika firem a mám k tomu následující argument: na internetu vznikají neustále nové start-up projekty od různých subjektů. Čas ukáže, který z těch projektů přežije a bude úspěšný. Výsledné portfolio služeb, které jedinec bude využívat (tedy "personalizovaný osobní asistent"), pak zákonitě musí být od více firem.

    Téma by jistě stálo za hlubší promyšlení, byl by to jistě i pěkný námět pro diplomovou práci...

    Mimochodem příklad s tramvají ("Na tu tramvaj nechoď, je výluka, jeď místo toho autobusem") mě zaujal již kdysi ve Vaší Vánoční futuristické povídce. :-)