Odkazuji na zajímavou aktualitu k elektronickému bankocnitví, kterou jsem objevil na internetu:
POZOR !!! Bohužel dochází k výraznému snížení kvality a zvýšení ceny při obsluze eKONTA pro soukromé osoby i podnikatele touto změnou PRODUKTOVÝCH PODMÍNEK Raiffeisenbank a.s. počínaje 28.4.2011 však dochází u přímého bankovnictví, vzhledem k vyšším bankovním poplatkům prozatím největší výhody těchto účtů.
eBanka nabízela původně svým klientům 3 způsoby elektronické obsluhy svých účtů: (1) Kalkulačku generující osobní klíč, (2) Mobilní klíč generovaný pomocí SMS a (3) Internetový klíč umožňující obsluhu účtu pomocí bezpečného šifrovaného spojení. Třetí možnost, využívající internetový certifikát a softwarovou aplikaci, je nejoblíbenějším nástrojem pro svou rychlost, jednoduchost, nízkou cenu a dobrou bezpečnost také u ostatních konkurenčních bank sdružených v http://www.czech-ba.cz.
Bohužel i když byl o tuto službu i mezi klienty eBanky a.s. převzaté Raiffeisenbank a.s. vysoký zájem, banka znemožnila novým klientům tento nejefektivnější a nejlevnější způsob obsluhy účtů od 7.8.2008 využívat - viz článek http://www.lupa.cz/zpravicky/raiffeisenbank-ustupuje-od-iek/. Tím uměle snížila celkový počet klientů, kteří až do dnešních dnů tuto službu s oblibou využívají, když omezila jejich množinu pouze na stávající klienty, kteří měli aktivovanou službu již před před r. 2008.
Nyní přichází Raiffesenbank s dalším drastickým opatřením, zlikvidovat tento způsob obsluhy účtů pomocí internetového klíče úplně. Raiffeisenbank, jak uvádí Jiří Macích ml. ve výše uvedém článku na Lupa.cz, sice ubezpečovala někdejší klienty po jejím převzetí o tom, že rozsah, kvalitu i cenu služeb zachová. Bohužel od r. 2008 dokázala svým klientům postupným omezováním služeb, zvyšováním cen a velice frekventovanými změnami produktových podmínek, že to nemyslela vážně.
Internetový klíč umožňuje, narozdíl od (1) SMS klíče nebo (2) Osobní kalkulačky generující klíče, velmi rychlé a efektivní operace s účtem. Například jak přístup na účet, tak certifikace jakéhokoliv příkazu k úhradě je provedena pomocí zadání hesla a autentický klíč je vygenerován pomocí šifrovaného spojení s aplikací banky (a kvůli zachování vyšší bezpečnosti také komparací s klíči v PC) zcela automaticky. To je velice výhodné, rychlé a efektivní řešení např. při zadávání většího počtu příkazů k úhradě jak v tuzemsku, tak do zahraničí. Klient tím šetří jak svůj čas, tak peníze.
Ostatní formy komunikace jako SMS klíč nebo Osobní hardwarový klíč, nutí klienta opisovat údaje o vygenerovaném klíči, který se zobrazí na displeji mobilního telefonu nebo Osobní kalkulačky, do počítače opakovaně ručně. To je nejen velice zdlouhavé a únavné, ale také při každém ručním opsání klíče do PC to zvyšuje pravděpodobnost vyššího množství chyb a s tím spojených vyšších nároků na pozornost klienta.
Bohužel SMS klíč má i další nevýhodu, protože znemožňuje obsluhu bankovního účtu v místě, kde není dobrý signál telefonního operátoru. A pokud SMS není doručena včas, pak její platnost do 2 minut vyprší, což nutí klienta znovu žádat o zaslání dalšího SMS klíče pomocí mobilního telefonu (např. zejména v zahraničí).
Osobní hardwarová kalkulačka je kromě zdlouhavého a neefektivního opisování vygenerovaných klíčů z jejího displeje do PC však také bohužel nejdražším nástrojem. A to je možná důvod, proč Raiffesenbank a.s. tuto politiku veřejně prosazuje, když nesprávně a účelově argumentuje např. nízkým počtem klientů, kteří mají zájem o jinou formu obsluhy bankovních účtů.
Cena pronájmu Osobní kalkulačky generující klíče ručně opisované do PC je totiž 1068.- Kč za 1 rok a 1 účet! Přičemž cena internetového klíče s automatickou a bezpečně šifrovanou generací klíče do PC za 1 rok činí 200.- Kč (viz http://www.rb.cz/attachements/pdf/obecne-dokumenty/cenik-pi/cenik-produktu-sluzeb-soukrome-os_2011.pdf).
Tento cenový rozdíl je vzhledem k ostatním nevýhodám tohoto nejstaršího způsobu elektronické obsluhy účtů, osobní kalkulačky, více než markantní.
Banka sice nabízí klientům možnost snížení poplatků za všechny typy elektronické obsluhy účtů (přímé bankovnictví), ale poplatky promíjí např. podnikatelům až při dosažení očištěného měsíčního kreditního obratu v minimální výši 300.000 Kč za měsíc, nebo pokud výše depozit a investic klienta v bance v předchozím měsíci činila alespoň 500.000 Kč (viz http://www.rb.cz/attachements/pdf/obecne-dokumenty/cenik-fop/cenik-FOPaPO_2011.pdf).
Změna produktových podmínek Raiffeisenbank a.s. od 28.4.2011 je tedy zamířena nejen proti drobným podnikatelům, neziskovým společnostem nebo soukromým osobám využívajícím rychlě, levně a aktivně moderní a bezpečné elektronické bankovnictví jako produkt bývalé eBanky, ale také proti všem ostatním uživatelům, kteří by si do budoucna rádi své bankovní účty u této banky zřídili.
Před časem jsem se nechal vymazat z Obchodního rejstříku, abych nemusel mít datovou schránku.
Předpokládám také, pokud by PS datové schránky zavedla, tak zřejmě k podnikatelským účtům které jsou vždy dražší než běžné účty pro privátní osoby. Banky se totiž rozhodly, že budou podnikatele finančně sankcionovat za podnikavost.
Naštěstí existuje ještě FIO kde mám účty zdarma, včetně podnikatelského.
Abych ale PS uplně nekřivdil, mám u nich i Postžiro které mi eliminuje menší počet poboček FIO pro hotovostní operace. Takto je prakticky každá pošta bankovní pobočka což je na cestách neodcenitelné. S jejich Max kartou to nemá chybu a je prakticky za pakatel.
... je jen jedním z řady zaměstnanců bank. Nic jiného než se vyjadřovat v uvedených souvislostech mu nezbývá. Viz http://beseda.bigbloger.lidovky.cz/c/176545/Mili-klienti-Ceske-sporitelny.html
Na mě to působí dojmem, kdy jsou banky (obecně) odtrženy od reality. Na můj vkus a mou optikou až neuvěřitelným způsobem.
Troufnu si paušalizovat priority takto:´
1. dostatečný servis na pobočce - prostě čekat 40 minut u pokladny je trest
2. kompatibilní bankovnictví - nechci poslouchat názory infolinky, jak si mám pořídit jiný počítač, protože oni apple samozřejmě nepodporují
pak uplyne milion a jeden požadavek na kvalitu a cenu služeb a pak, až se dostanu na konec tohoto seznamu jsem na reálné potřebě integrace DS a EB
Tenhle clanek podle me navazuje na predchozi diskuzi o startupech. Nekdo z Lupy tam psal, ze pisou o tom, na co je kdo upozorni. Tak tohle je podle me nazorna ukazka, kdy nekdo posle do redakce komplet rozhovor, tj. otazky s odpovedmi a redakce se pod to podepise a vyda to. Jenom me prekvapuje, ze je pod PR clankem povolena diskuze.
Otázkou je, zda se bude jednat o možnost nebo o povinnost. Vzhledem k tomu, že jsem nucen pečovat o datové schránky několika právnických osob (které je mají povinně ze zákona!) a tudíž vím, co je to za paskvil, obávám se, že v případě povinnosti bych byl nucen se s Poštovní spořitelnou rozloučit, i když tedy přiznávám, že s těžkým srdcem...
Proč by to měl pan Lamser dělat? Páni Lamseři nejsou placení za to, aby vymýšleli nové služby, které jejich klienti POTŘEBUJÍ, nebo zlepšovali či nedejbože zlevňovali služby stávající. Čili potřeby klientů jsou pro jeho práci naprosto irelevantní.
Páni Lamseři jsou dobře placení za to, aby vymýšleli nové služby, které jejich klienti BUDOU NUCENI POUŽÍVAT. Dále za to, aby vymýšleli způsoby, jak klienty donutit tyto služby používat i PROTI VŮLI KLIENTŮ. A nakonec za to, aby vymýšleli marketingová prohlášení, která mají tyto skutečnosti ZAMASKOVAT - tedy bez začervenání lhát, že jde o dobro klientů, a ne o dobro banky a/nebo Velkého bratra.
Na to jsou různé finty:
1) Nejzákladnější a nejméně odporná finta je obelhávání klientů - například vnucování zbytečných služeb při každé návštěvě banky.
2) Některé služby se vnucují jako neoddělitelné od "základního tarifu"
3) Některé služby jsou aktivovány klientovi "automaticky" a klient je na aktivaci služby upozorněn tak, aby měl minimální šanci si toho všimnout, ale dostálo se liteře zákona.
4) Nejvyšší stupeň mistrovství tvoří prolobování zákona, který klienta nutí službu odebírat pod hrozbou trestněprávního postihu při jejím neodebírání - například povinnost podnikatele mít účet, od určité výše sumy platit bezhotovostně, atd. Na těchto službách má samozřejmě zájem i Velký bratr, takže je velice rád uzákoní.
Pan Lamser by měl občas zajít mezi lidi. Popást se se svými ovečkami, okusit jejich travičku, vyloučit s nimi společně trávený pažit (né protekční servírované a dochucované seno) a pak by nám měl teprve poučen a s karmou řadového pozemského živočicha sdělit, co že to vlastně žádáme. Obávám se, že však, že toto zjištění by nutně vedlo k zániku bankovnictví tak, jak jej dnes známe.
kombinovat tento archaický úkrok stranou od všech trendů moderních technologií ve státní správě s bankovními institucemi a snaha zákonem zabezpečit vazalské postavení klientů bank vůči datovým schránkám. Hlavněm že se České poště posypou penízky. Je zjevné, že podpora ministerstva vnitra pro tento absurdní nápad bude maximální, ani bych se nedivila, kdyby MV bylo autorem této myšlenky.
Nadpis je sice přitažený za vlasy, jen tu jedno tragické ale. Datové schránky nešly zrušit.
Tedy naivní klien pokud by zjistil, že mu nevyhovuje Datová schránka si nasebe uplete bič do konce života. Protože jediným důvodem pro zrušení byla smrt onoho občana na kterého se datová schránka vázala.
Opravdu skvělá přidaná hodnota. Soudruzi úkol zněl jasně, Datové schránky se musí rozšířit, ať to stojí co to stojí. To že to může někomu pekelně zkomplikovat život, nikoho nezajímá důležite je "blaho lidu".
Toť můj názor.
ze banky, nejen u nas, si postupem casu skutecne vyslouzili spatnou povest nutneho zla. v situaci, kdy banka neni u bezneho uctu schopna uroky pokryt ani inflaci, je neco spatne. svedci to o straslive cerne dire, kde se jen utapi penize bez pridane hodnoty.
a to, ze pan Lamser je slusny clovek, na tom nic nemeni, kdyz uz je v zoldu pijavic :)
Nemyslím, že má příliš smyslu "připojovat" datové schránky k bankovnímu účtu - jedná se o dvě nesouvisející věci, které "náhodou" spravuje stejný subjekt.
Nicméně obecně platí, že pokud se v názvu organizace vyskytuje kdekoli výraz "pošt*", tak je lepší se takové instituci vyhnout veelkým obloukem (možno-li).
Abyste chytře využili smartphony, tak opravdu nemusíte mít dohodu s Applem ani s Googlem.
Dokonce ani nemusíte čekat na dobu, kdy bude úspěch smartphonů "jistý".
Jsou to jen výmluvy, abyste nemuseli dělat něco pro klienta. Místo toho budete integrovat bankovnictví s datovými schránkami. V jakém alternativním světě prosím žijete? Tohle někdo chce?
Vás nezajímají klienti. Vás zajímá, kde z hlupáků, kteří neumí utéct, vyždímat peníze. Bohužel základní ekonomická poučka, že kdo chce vydělat, ten vlastně i pomáhá, tu neplatí.
Klient se mnohdy diva jinak nez si financnik mysli. Pro mnoho z nas je takova financni instituce spolecnost parazitu neschopnych resit zakladni potreby nas klientu, ale schopnych se tom drze napakovat. Sami umi prd a nebyt predrazenych poplatku za kazdou hovadinu, nevydelaji si ani na slanou vodu.