Hlavní navigace

Jen 5 % uživatelů Sina Weibo vkládá originální obsah. Jak je na tom Twitter?

Daniel Dočekal

Nedostatek uživatelů, kteří vkládají původní obsah, je pro některé příznakem blížícího se konce Sina Weibo. Sociální sítě na tom ale vlastně nikdy nebyly jinak.

Sina Weibo je sociální síť označovaná jako „čínský Twitter“, která se navíc chystá vstoupit na americký akciový trh. Nikoho asi tedy příliš nepřekvapí, že se objevují studie či analýzy, které ukazují, že na tom není až „tak dobře“, jak by se z čísel mohlo zdát.

Podle jedné z čerstvých studií má sice Weibo zhruba 143,8 milionu aktivních měsíčních účtů, pouze okolo deseti milionů ale na síť vkládá originální obsah. A až 60 % účtů nikdo nepoužil od 3. ledna tohoto roku. Studie upozorňuje, že Weibo je naplněné zombie účty pro celebrity a značky, automatizovanými spamujícími účty a řadou uživatelů, kteří pouze sdílejí obsah jiných uživatelů.

Ve sledovaném období pak 208,7 milionu uživatelů sice vložilo na Weibo nějaký obsah, ale 94 % tohoto obsahu pocházelo od 10,4 milionu účtů, tedy od pěti procent uživatelů.

Je na tom Twitter lépe?

Twitter měl v posledním čtvrtletí podle vlastních údajů 241 milionů měsíčních aktivních uživatelů, ze kterých ale 44 % nikdy nenapsalo jediný příspěvek, 30 % napsalo mezi jedním a deseti tweety a 13 % má více než 100 tweetů.

Stejná analýza od Twopcharts.com uvádí, že na Twitteru najdete 980,4 milionu  účtů – zhruba polovina z nich má kupodivu nahraný profilový obrázek, čtvrtina vyplnila údaje ve svém profilu. Ale pokud jde o aktivity, také to není žádná sláva. Pouze 42 milionů účtů tweetlo za posledních 24 hodin, zhruba stejný počet (41 milionů) pak napsalo nějaký příspěvek za poslední týden.

Aktivních uživatelů (podle měřítek Twitteru) je pak 116,1 milionu, z nichž ale pouze 39 milionů napsalo nějaký příspěvek za 24 hodin. A z výše uvedeného celkové počtu účtů zhruba polovina (542,1 milionu) napsala alespoň jeden tweet.

V únoru Twitter oznámil (viz i zde), že má 241 milionů měsíčních aktivních uživatelů (a 184 milionů mobilních uživatelů, obojí k 31. prosinci 2013), ale další údaje o jejich aktivitách neposkytl. Z těch dřívějších ale například víme, že z říjnových 215 milionů měsíčních aktivních uživatelů mělo být 100 milionů aktivních denně.

Zajímavé ale například může být i to, že polovina všech aktivních uživatelů pochází pouze z pěti zemí – USA, Japonsko, Indonésie, Velká Británie a Brazílie.

Jak je na tom český Twitter?

Jak je na tom český Twitter, moc nevíme. Jedna z mála služeb, která se věnovala sledování účtů na českém Twitteru, s tím přestala v prvním čtvrtletí loňského roku – tehdy www.klaboseni.cz udávalo, že „český a slovenský“ Twitter má něco pod 200 tisíc uživatelů (189 859 účtů).

Bohužel ani druhá alternativa, tedy www.zoomsphere.com, nedává odpověď na tuto základní otázku – počty uživatelů podle zemí přestala služba ukazovat před mnoha měsíci. Stejně tak nevíme, jak je to vlastně s aktivitami českých uživatelů Twitteru.

Skutečnost je taková, že bývá běžné, že 80 % uživatelů sociálních sítí a médií se pouze „veze“ a pasivně sleduje ostatní uživatele. Z těch zbylých právě zhruba čtyři až pět procent dodává na síť obsah a zbylých zhruba 15 % jej buď sdílejí dál, nebo alespoň komentují. V době diskuzních fór (předchůdců dnešních sociálních sítí) tomu ostatně nebylo jinak.

Našli jste v článku chybu?