Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Jiří Hlavenka: Dožijí se tabletové časopisy dospělosti? od Hmm - Nevím, proč by měl být nějaký "časopis", tj....

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 6. 8. 2014 8:38

    Hmm (neregistrovaný)

    Nevím, proč by měl být nějaký "časopis", tj. normální čtení formou článků s fotkama, dostupný speciálně (jen?) pro tablety? Když chci něco zajímavého číst, tak na to stačí webová verze, když tedy nechci kupovat tištěnou verzi.

    Proč bych měl mít zájem o nějakou speciální verzi pro tablet? Je nějaký rozdíl čtení na notebooku nebo tabletu? Je nějaký zásadní rozdíl mezi "Web magazínem" a "Tabletovým časopisem", a teď jedno jestli je placený nebo zdarma?

    Už vůbec ten stupidní nápad si instalovat na tablet nějakou extra aplikaci, abych mohl něco odebírat, je na palici ;-)

  • 6. 8. 2014 8:56

    Riman

    Možná, že má tabletový časopis typograficky blíže k papírové verzi, ale právě ta interaktivita jej zase posouvá víc k aplikacím. Aha, ona je to ve skutečnosti aplikace, která je závislá na platformě, pro kterou je naprogramovaná. A tohle je pro mě poměrně zásadní blok, proč nic takového nechci. Časopis, který můžu číst jen na jednom konkrétním zařízení, který si možná za pár let kvůli nekompatibilitě už přečíst ani nebudu moc...

    Až bude k dispozici interkativní (souborový) formát spustitelný prakticky všude, kde si zamanu, pak to začne být zajímavé.

  • 6. 8. 2014 17:06

    Miloslav Ponkrác

    Odezdikezdismus není argument.

    Existuje rozumné chování. Webový prohlížeč je možné nastavit, co smí a nesmí (rozumný webový prohlížeč). Jako program může dostat omezená práva v systému. Kromě toho je možné jej spustit v sandboxu či ve virtuálním počítači.

    GSM telefon používám, ale kupodivu z něj nesurfuji, protože to ani neumí. Zvládne volat s SMS, a tím jeho schopnosti končí.

    Tablet nemám, nevím k čemu by mi byl. Mám elektronickou čtečku s elektronickým papírem. Nouzově mohu čtečku použít i jako web browser, mp3 přehrávač a pár dalších věcí. A tam se zneužití opět nebojím vzhledem k velmi omezeným možnostem čtečky. Jediné, co může utéct je seznam knížek, a to snesu.

    Ale jednoznačně největší nebezpečí je dnes od neprověřených programů komerčních firem. Stačí si jen přečíst za poslední rok či několik let, kudy unikala data a odkud.

    Kromě toho existuje krásný reálný svět. Skuteční lidé, skutečný les, skutečné věci.

    Mimochodem, i když jsem si v životě napsal jak ten operační systém, tak i ten browser (to první byla kdysi zápočtová úloha na jeden univerzitní předmět), není toto třeba.

    Jde jen o rozumnou míru rizika. U chování vůči firmám to nahrazuje důvěra, kterou si dnes opravdu nezaslouží. Třeba se jednou najde firma/firmy, nebo dokonce to bude podnikatelský konzensus (ale to bych byla asi extrémní optimista), kteří pochopí, že důvěra otevírá dveře zákazníkům a řeší problémy, které jsou jinak neřešitelné – třeba jako ochranu dat či investic, která se bez důvěry (ne slepé, ale stylem důvěřuj nebo prověřuj) jinak řešit nedá.

    Protože ochrana dat ukrytím v aplikaci je krátkodobá. Když budu chtít a bude mi na tom záležet, abych získal data, tak rozluštit proprietární formát dat, když mám jejich prohlížeč je fakticky triviální.

    Dupání po lidech a jejich souzení či astronomické pokuty lidi jenom naštve a posune vše do ještě neřešitelnějšího problému. Stejně jako poplatky OSA, Dilia, Integram, …

    Jediné řešení je důvěra, cokoli jiného firmám nepomůže. Ale firmy se strašně snaží, aby se jim pokud možno tragicky nedůvěřovalo aspoň příštích 300 let.

    Neobviňuji konkrétně Vás, věřím, že to děláte dobře a fandím Vám. Jen říkám, jaké to je všude kolem.

  • 6. 8. 2014 10:22

    Makovec (neregistrovaný)

    Já si naopak myslím že, jakkoli je to obtížné udělat "dobře", tohle přelévání textu by mělo v tabletových magazínech být.

    Osobně jsem několik tabletových časopisů vyzkoušel ale ani jeden mi opravdu nechytil, ne kvůli formě (i když někdy mi ty interaktivní funkce přišly trochu bez nápadu mechanicky aplikované) ale hlavně proto že nejsem cílovka pro jejich obsah.

    Pokud jde o využití možností publikování prostřednictvím nativních aplikací, tak si myslím že to prostě nikdo ještě nevzal za správný konec kombinace vlastního obsahu, navigace (obecně využití a presentace metadat) a dostupné technologie.

    Ještě obecná poznámka: pokud p. Hlavenka píše že výhodou je že u článku třeba můžete mít fotografií doslova kolik chcete (a obsah dlouhý jak chcete), tak ona to snadno může být i nevýhoda, protože méně je někdy více, a omezenost prostoru a prostředků dokáže spíš vybudit kreativitu než jejich nadbytek.

  • 6. 8. 2014 15:23

    dezo (neregistrovaný)

    Tak jo, argumenty máte pádné, souhlasím. Asi jsem jiná cílová skupina, které stačí předplatné (= monetizace funguje) několika kvalitních časopisů na Webu se všemi výhodami, co s tím souvisí - nové články ve čtečce, upozorňování na nové články na FB / Twitteru, elektronická verze v mailu (= offline čtení), možnost odkazování na články...

    Vážně nepotřebuji tabletovou verzi, ale chápu, že pro někoho to může být výhodnější.

  • 6. 8. 2014 16:52

    Miloslav Ponkrác

    Viděl jste kdy vůbec alespoň jedno PDF?

    PDF je v podstatě vektorový formát. Jeho zvětšování a zmenšování je plynulé. Otevřít A5 na velkém monitoru není problém. Jednoduše proto, že PDF se jednoduše zobrazí větší či více stránek podle Vašeho přání.

    Vyrábění sady PDF s různou velikostí podle jednoho mustru také není nijak velký problém. Sazbu různě velikých PDF z jednoho TeX souboru jsem si mnohokrát vyzkoušel, a jde to zcela automaticky.

    Jednoduše se tu z PDF dělá větší problém, než je. Autoři lží tu doufají, že čtenáři o PDF nic nevědí. A že jim tohle projde.

  • 7. 8. 2014 10:35

    jezovec

    Jenomže ono to jde ještě o krok dál za print a web design: totiž design aplikace pro tablet nebo smartphone, pokud má opravdu využít možnost které tato zařízení přinášejí, je v principu industrial design, kombinovaný s DTP.

  • 6. 8. 2014 17:20

    Filip Jirsák

    PDF je formát, ve kterém můžete mít jak vektorové objekty, tak bitmapové. V tabletových časopisech vedle textu asi budou i nějaké ty fotky. Takže pokud bych chtěl větší písmo a postupoval podle vašeho návodu, stáhnu PDF pro menší zařízení a zvětším. Písmo se sice zvětší, ale fotky budou kostičkované – to není zrovna dobré řešení.
    Navíc v PDF máte určené, kde které slovo je na stránce, takže délku řádku máte danou v PDF. Já bych si ale chtěl nastavit velikost písma dle svého, a text by se pak zalomil tak, aby vyplnil celý displej. Reflow textu si třeba Adobe Reader umí, ale to už ten PDF dokument musí být vyroben opravdu dobře. PDF na tohle zkrátka není dobrý formát. Navíc při změně velikosti písma se mohou měnit i tvary jednotlivých písmen a tím pádem i jejich kerning, to s PDF taky neuděláte (na druhou stranu, HTML prohlížeče si s tím hlavu taky nelámou).
    Kolik dnešních tabletových časopisů se sází v TeXu? Kolik časopisů vůbec se sází v TeXu? Mimochodem, zajímalo by mne, jestli z TeXu leze výstup, se kterým dokáže Adobe Reader udělat reflow. Zvlášť když ještě stále spousta výstupů z TeXu do PDF vypadá tak, že jsou znaky (bez diakritik) a diakritická znaménka vizuálně „na papír“ nasázeny správně, ale jinak spolu nemají vůbec žádnou souvislost.

  • 6. 8. 2014 20:22

    Filip Jirsák

    Nepsal jsem o čistém HTML. A i to čisté HTML to umí - tag img má v HTML5 atribut srcset, ve starších verzích se dá použít lowsrc.
    Podpora JavaScriptu v prohlížečích PDF je všelijaká, dokonce i v Adobe Readeru se už dnes nespustí automaticky, ale uživatel musí potvrdit opuštění bezpečného režimu.
    Generování PDF včetně JavaScriptu z aplikace jsem programoval někdy kolem roku 2005, od té doby to běží a tahle část se neměnila - a těch změn od té doby nebylo tolik. Je více prohlížečů, webové prohlížeče mají své vlastní implementace prohlížeče PDF (ve Firefoxu je napsaná v JavaScriptu) - tím pádem se zhoršila podpora věcí, které jsou v novějších standardech PDF, jako právě JavaScript. A bylo od té doby pár bezpečnostních děr v PDF prohlížečích, některé související se skriptováním, takže na použití skriptů se moc nelze spolehnout. Ještě něco potřebujete vysvětlit?

  • 7. 8. 2014 11:51

    Filip Jirsák

    Je to technická věc i věc uvažování. Protože se finální úprava obsahu dělá v sázecím programu, je potřeba, aby ten program technicky nezapomněl strukturu textu, a zároveň aby ty informace nezrušil sazeč. Ale základní struktura textu zůstává i v těch programech pro tiskovou sazbu – je tam text, který postupně protéká jednotlivé sloupce.

  • 7. 8. 2014 13:40

    Filip Jirsák

    Ano, máte pravdu, zaměřuju se na časopisy, kde vycházejí články (grafika tak klidně může být) :-) Nevím, zda se u magazínu jako Srdcaři ještě dá mluvit o sazbě, a udělat z toho plovoucí text, ztratí se 90 %. Ale o tomto případu já neuvažuju, protože si nedovedu představit, k čemu je to dobré a jaká je cílová skupina – takže netuším, jaké mohou být potřeby cílové skupiny.

  • 10. 8. 2014 1:21

    x (neregistrovaný)

    PDF je nesmysl predevsim proto, ze kazde zarizeni ma JINE rozmery a JINE rozliseni. Proto musi byt format takovy, aby se zarizeni prizpusobil ... fakt me fascinujou "sazeci" co si usmyslej ze naflakaj 5 obrazku vedle sebe, coz mozna neni problem na hruze 16:9 ... ale na zarizeni ala ctecka/tablet pouzivany na vysku (jak to dela 90% lidi, protoze je to daleko prijemnejsi) je to naprosto nepouzitelny.

    Ted ocekavam pindy na tema ze se tech PDF vyrobi 128 ... a ctenar si vybere ... ale neco jinyho od nekoho s mozkem.

    Jinak souhlas stim, ze kazda podobna appka je bloatware ...

  • 10. 8. 2014 1:30

    x (neregistrovaný)

    Nice ... jak se u PDF zvetsi pismo bez toho, aby preteklo mimo obrazovku? Aha, nijak, protoze ten radek je ukoncenej fixne ...

    Vyrobit klidne 800 variant PDF neni vubec zadnej problem, jen ten, ze to nikoho nezajima. Nikdo totiz nebude zkoumat, ktery z tech 800 si ma postahovat, aby mu to fungovalo na jeho 5ti zarizenich ...

    Pise autor lzi, kterej netusi o cem pinda.

  • 6. 8. 2014 12:54

    pavelknapp

    To je přesně ono: problém s velikostí (resp. malostí) displeje řešíte v okamžiku, kdy se vydavatel vykašle na čtenáře a použije prosté printové PDF. Je nezbytně nutné upravit layout na míru digitálním zařízením - tabletům a smartphone.

    Co se týče našich zkušeností, vydavatelů, kteří si dají práci a udělají kromě tabletu i speciální verzi pro telefony, je strašně málo - ale viz třeba Srdcaři, ti mají speciální verzi i pro smartphony.

  • 6. 8. 2014 13:06

    Pavel Knapp

    To chcete po vydavatelích příliš... V roce 2014 jsme vůbec rádi, když vydavatel pochopí, že poskytnout čtenářům printové PDF na malých displejích je nesmysl. Jenže - je to nestojí žádné náklady, proto je tolik časopisů v PDF a proto je pak tolik vydavatelů zklamaných z prodaných / stažených digitálních časopisů. Protože čtenáři to nechtějí číst a proti papíru jim to nepřináší nic nového, jen NEkomfort.

    Když už vydavatel pochopí, že to chce speciální layout, tak jdeme ke kroku 2 - kdo to vyrobí. V 99 procentech případů to skončí u jejich běžného grafika, který je z printu zvyklý na absolutní pozicování, web a HTML v životě nedělal, speciální metaznačky už vůbec ne.

    A po pravdě řečeno, sám si nedovedu představit, jak by se takový Dotyk (jako dobrý příklad) sázel tak, aby záměr vydavatele zůstal zachován a přitom sazeč neskočil z okna z nějakých metaznaček a nástrojů bližších ePubu (relativní pozice) než časopis.

    Nezapomeňte taky, že dominantní technologie na trhu (Adobe DPS) je postavena rovněž na printovém softu a to bude pro vydavatele vždy jednodušší.

    (udělat modifikace sazby např. pro landscape/portrait není problém, otázkou je jen časová investice)

  • 6. 8. 2014 14:43

    Pavel Knapp

    Ehm, kde jste prosím vzal tezi, že u papíru na kvalitě záleží, ale na tabletu to může být hnus a je to každému jedno, vydavateli i čtenářům? :-)

    Navíc - a už se opakuji - jde i o inzerci, jde o možnost dát papírovým předplatitelům kupón na digitální verzi zdarma atd. atd. ePub není pro časopis řešení.

  • 6. 8. 2014 14:59

    Pavel Knapp

    Když to bude (i kvalitní) web, tak:

    a) je problematická monetizace (na tabletu je to na jeden klik)

    b) nepojede to v metru, v ponorce, v letadle a třeba v džungli. Nebo v Palladiu s mizernou wifinou, nebo po vyčerpání FUP kdekoli jinde (na Edge je web utrpení)

    c) nedostanete možnost dělat časopiseckou sazbu, někdy až "uměleckou" (extrémní) - koukněte třeba na zmíněné Srdcaře, webový náhled na tabletový časopis je na www.srdcari.cz.

    d) jednoduchost tvorby oné časopisecké sazby - na webu bez šance, v jakémkoli dnes běžném CMS

    atd., důvodů je víc.

    Jinak naše Triobo (www.triobo.com) jako jedno z velmi mála publikačních řešení pro časopisy pracuje interně s HTML5, klidně můžeme generovat web. Ale v porovnání s nativní aplikací je to spíš náhled na to, o co bez tabletu přicházíte - protože digitální časopis s onou interaktivitou typu posuvná panorámata atd. děláte s přihlédnutím k ovládání dotykem.

  • 6. 8. 2014 15:04

    Pavel Knapp

    ještě doplním - pokud NEvydáváte časopis typu Respekt, ale třeba zmiňovaný Dotyk, "prodáváte" emoce. Nejen text a informace, ale také pocit ze čtení a pohodlí při čtení, z interaktivity... nechcete čekat, až se načte další stránka (jako u webu), chcete mít vše přednačtené, a jen si u kafe něco prolistovat, něco se dovědět, trochu si pohrát i si odpočinout. Tabletový časopis má víc možností i emocí než mobilní web, byť dobře udělaný.

  • 6. 8. 2014 15:24

    Pavel Knapp

    o úspěchu rozhoduje ekonomika časopisu. Čtenáři až v druhé řadě, protože můžete mít 100 000 milujících čtenářů, ale pokud budete titul dotovat, je to úplně jedno... titul skončí.

    A z předplatitelů může žít jen určitý typ médií. Pracoval jste někdy v mediální branži?

  • 6. 8. 2014 15:28

    Pavel Knapp

    Pardon, zapomenul jsem na ty kupóny. Jde o možnost, jak čtenářům tabletového časopisu dát možnost dostat se k jinak placenému titulu zdarma. Viz http://kb.triobo.com/cz/ctenarska-zona (abych to nemusel psát znovu).

    Je totiž potřeba myslet na to, že (bohužel) o čtenáři tabletového časopisu nic nevíte, žádné jméno, žádný mail, nic. Tak chytře to Apple i Google mají zařízeno. Proto jsou kupóny jedna z mála cest, jak to řešit.

  • 6. 8. 2014 16:18

    Miloslav Ponkrác

    Proč je PDF na malých displejích nesmysl?

    Možná to nevíte, ale PDF nemusí mít rozměr A4, ale libovolný rozměr.

    Já sám si sázím PDF pro Kindle s malých displejem. Udělám si to tak, aby velikost stránky v PDF byla odpovídající, obvykle A5.

    Namísto mystifikace o nevhodnosti PDF na malých displejích by to chtělo nějaký argument.


    Já sám nemám o tabletové časopisy zájem. Jednoduše dnes je taková doba, že jakákoli podobná aplikace je trojský kůň. Tabletové časopisy se ujmou, až budou mít standardní formát, který budou zobraovat nezávislé aplikace, které dokonce mohou být součástí operačního systému.

    Tak, jako na elektronické čtečce mohu číst EPUB, MOBI, HTML, CHM, DJVU, PDF, TXT, RTF, DOC, a další – každý se svými plusy a mínusy pro ten, který účel, to samé očekávám od jakýchkoli časopisů. Nechci aplikaci, chci nějaký standardní formát. Nemám sebemenší důvod chovat se jinak.

  • 6. 8. 2014 16:30

    Pavel Knapp

    Tak znovu: PRINTOVÉ PDF (myšleno vezmu pdf určené pro tisk v MoraviaPressu a přeuložím ho pro tablet a na sazbu ani nesáhnu) je nesmysl. Ve vydavatelské branži jsem chvíli pracoval :-)

    Zrovna v posledním odstavci jste vyjmenoval hromadu pseudostandardů (DOC typicky). Shodneme se na tom, že by bylo fajn, aby formát časopisu nebyl zamčený, aby to mohla číst i další aplikace? Fajn, formát Adobe folio je známý a dokumentovaný, my používáme standardní HTML5, Coverpage používá PDF atd.

    Problém je v obchodním modelu vydavatelů: nechtějí (logicky) aby jejich data volně lítala po netu podobně jako u PDF nebo DOCu s tím, že si to čtenář může otevřít "v čem chce". Proto je to zavřené ve specializovaných aplikacích.

    Může se vám to líbit nebo ne, ale mediální branže docela ekonomicky bojuje a těžko se divit, že si vydavatelů svůj obsah chtějí chránit. Není to jedna kniha, která se prodává "pořád". Analogie u týdeníku jsou "čtyři knihy měsíčně", navíc s omezenou trvanlivostí (=aktuálností obsahu, opět podle typu magazínu).

  • 6. 8. 2014 16:44

    Miloslav Ponkrác

    DOC je perfektně zdokumentován přímo od Microsoftu, a kdokoli může udělat program, který s ním pracuje:

    https://web.archive.org/web/20080218212338/http://www.microsoft.com/interop/docs/officebinaryformats.mspx

    Nejsme zrovna nadšený tím, že se tu setkávám s nepravdami. Formát DOC zamčený rozhodně není.

    Stejně tak je zdokumentován i formát nejnovějšího Wordu (Open XML), dokonce dvěma mezinárodními standardními organizacemi (ISO a ECMA).

    Jednoduše jsou de jure standardy a de facto standardy.

    xxxx

    Rozumím tomu, že vydavatelé nechtějí otevřenost a nechtějí, aby data volně lítala, a mají k tomu určité své, řekněme dobré, důvody.

    Jenomže pak je tu druhá věc – a to je důvěra. V době, kdy komerční firmy zneužívají důvěru lidí, kteří si instalují její aplikace tu pro špehování, tu pro hackování systému, na kterém běží, tu pro ztrátu soukromí a hrabání se tam, kde to aplikace pro svou činnost vůbec nepotřebuje – je prostě hloupost na to přistoupit.

    Nemám žádný problém s aplikací třetí strany, pokud třetí straně důvěřuji. Ale důvěra v komerční firmy – to by dnes udělal jenom blízen.

    Tudíž jsme v patové situaci. Já od komerčních firem přijmu jen čistá data. Aplikace budu instalovat jen v případě důvěry, ale dnešní firmy se chovají ke svým zákanízkům jako (autocenzura).

    Buď aplikaci musí udělat důvěryhodná firma, nebo předávat standardizovaný datový formát.

    Kapitalismus 21. století, který je založen na podvádění, špiónování a dupání po zákaznících, prostě neumožňuje vydavatelům rozumně řešit potřebu ochrany svých produktů. Protože jakoukoli ochranu okamžitě a beze studu zneužijí v neprospěch platících zákazníků.

    xxxx

    Věřím, že s nainstalovanou aplikací před 30 lety by nebyl problém. Jednoduše proto, že lidé firmám do jisté míry důvěřovali. Dnes to problém je, protože firmy jedou tvrdě kořistnickým způsobem. A zákazníci se podle toho musí chovat. To je celý princip dnešní situace.

  • 6. 8. 2014 16:45

    Pavel Knapp

    Přesně tak funguje interně třeba Adobe DPS, pro různé Androidy (různá rozlišení) děláte různé verze. My jsme na tom o něco líp s HTML5, stačí nám jedna verze pro všechna rozlišení, přesto... to, co popisujete, je spíše požadavek na přelévání textu a uživatelské nastavení velikosti písma ve čtečce, to je jiný boj právě blízký ebooku, nikoli e-magazínu.

  • 6. 8. 2014 16:49

    Pavel Knapp

    Pokud máte problém s důvěryhodností, nepoužívejte vůbec tablety (protože tam jste na jejich výrobci závislý a vědí o vás opravdu hodně), nepouštějte internetový prohlížeč (pokud vím, nejpoužívanější jsou od komerčních firem), hlavně nenoste v kapse GSM telefon a už vůbec z něj nesurfujte po netu...

    Only paranoid survives, chápu (bez ironie), ale tento problém neřeší to, že nebudete číst časopisy na tabletu v proprietární aplikaci. Dokud si nevyvinete vlastní OS, vlastní prohlížeč a vlastní bezdrátové technologie, nevyhnete se riziku.

  • 7. 8. 2014 10:39

    Pavel Knapp

    BTW, kolik časopisů jste už v Adobe DPS v PDF udělal, s tím, že byl výsledek interaktivní a musel jste udělat těch X verzí přesázet? Nebavíme se o laické představě "jak udělat PDF se sloupcem textu v různých rozlišeních".

    Ano, ani v tom DPS to "není problém", ale bere to dost času (=který někdo bude muset zaplatit).

    Než budete osočovat autory ze lží a argumentovat technologiemi, chtělo by to problematiku digitálních časopisů z pohledu jejich výroby ZNÁT.

  • 6. 8. 2014 18:59

    Miloslav Ponkrác

    Zase je vyvoláván dojem, který není.

    KAŽDÝ vektorový formát, i ten proprietární, ve kterém si budete dělat reflow, může obsahovat bitmapové obrázky. A bude s tím úplně ten samý problém, který popisujete rasisticky jako problém PDF, ačkoli je to principiální problém všech formátů, které byly a jsou a budou, a které byly, jsou a budou vymyšleny a budou obsahovat bitmapové obrázky. Tedy naprosto každého formátu časopisu, pokud bude obsahovat alespoň jeden (bitmapový) obrázek.

    Existují 2 druhy formátů textu: 1) stránkovací, 2) plovoucí. Tečka. Každý z nich má své výhody a nevýhody.

    U stránkovacího formátu, a žádného jiného, máte přesně určeno, jak se to má zobrazit. A tedy můžete plně zaručit jeho vzhled – což má být prý cíl e-časopisů.

    U plovoucího formátu to nikdy nezaručíte a nikdy to nebude splňovat představu sazeče či grafiku na dokonalou kompozici, protože to prostě nejde z principu.


    Pokud chcete reflow textu, pak ideální je plovoucí formát, ale pak stačí to HTML, EPUB. MOBI.

    Pokud chcete stránkovací formát, pak nenajdete nic lepšího, než je PDF.

    Nic jiného nevykřešete. Cokoli jiného jsou výmluvy vydavatelů a lži.

  • 6. 8. 2014 19:47

    Miloslav Ponkrác

    Ne, v čistém HTML se to takto neřeší. Jednoduše proto, že HTML to neumí.

    To, co vyměňuje fotky je nadstavba – skriptovací jazyk, který mění dynamicky HTML.

    A totéž umí i PDF – dovolte, abych Vás, jako rasistu, který se už poněkolikáté snaží tvrdit nepravdy o PDF, že PDF má JavaScript, stejně jako HTML. A také to, že i PDF lze generovat dynamicky skriptovacím jazykem, jako HTML.

    Ale to jsme někde úplně jinde.

    Všiml jsem si, pane Jirsák, už před delší dobou, že jste tak trochu jako žena. I když nevíte nic o tématu, prostě chcete mít za každou cenu pravdu a poslední slovo. A že nevíte o tématu hodně často, jako teď o PDF, toho jsem si také všiml.

  • 10. 8. 2014 1:12

    x (neregistrovaný)

    ad b) tady nekdo nema potuchy jak web funguje. Neexistuje zadnej duvod, proc by se komplet cele "vydani" nemohlo ulozit offline, vpohode to funguje. Tu spesl appku si dotycny taky musi nekde sosnout.

    ad c) ale dostanete, na webu se da udelat naprosto cokoli kdyz se chce, ale naprosto nikoho nejaka sazba nezajima. 99,99% lidi zajima obsah.

    ad d) a ono se to do ty appky udela samo? Aha, on to taky musi nekdo napsat, stejne jako pro ten web ...

    jinak jen PR zvast a neplacena reklama ... ze ...

  • 7. 8. 2014 11:37

    Pavel Knapp

    V podstatě ano... vím, že to zní divně, ale pořád se bavíme o layoutu a zvyklostech grafiků.

    Pokud dokážete prosadit u grafiků (i vydavatelů) změnu uvažování, pak je to snadné. Vy jim ale potřebujete hodně svázat ruce, oni jsou opravdu zvyklí na sazbu "absolutní" - přesné souřadnice kde co je, a to nejen na úrovni obrázků, ale i na úrovni jednotlivých písmen(!) - jednoznakové předložky, parchanti (nebo jak se jmenují ty nehezké cancoury na konci odstavce) atd. atd. atd.

    Problém není technický - problém je mentální. Ti lidi jsou na něco zvyklí, jsou zvyklí nepodřizovat svoji kreativitu, svá pravidla a svoji sazbu technickým omezením - a plovoucí text a k tomu sladěné obrázky a ilustrace, vícesloupcové sazby atd., z toho by plynula přesně ta omezení.

  • 7. 8. 2014 13:12

    Pavel Knapp

    Jenže mám pocit, že se pořád pohybujete v rámci této úvahy jen v rovině článků á la Respekt, tedy jednoduchá, čistá sazba bez interaktivity, bez efektů, víceméně bez grafiky.

    Pokud začneme řešit věci á la Srdcaři (ano, velmi extrémní příklad a ne každému se trefuje do vkusu), tam to "plovoucí" nemáte šanci udělat jinak, že že kompletně předěláte styl i sazbu. Tam vám sémantika v textu nijak nepomůže. Viz webový náhled na www.srdcari.cz

    O tom jsem mluvil: základ je v tom, že musíte "donutit" grafiky uvažovat jinak. A jak se potkáváme s grafiky, tak mraky z nich je líných upravit své zvyky jen malinko, natož projít takovým veletočem, o kterém mluvíte. Možná v další etapě...

  • 6. 8. 2014 8:42

    Pavel Knapp (neregistrovaný)

    Rozdíl mezi "webovým magazínem" a tabletovým je docela zásadní. Nemám bohužel moc prostoru, tak jen stručně.

    a) webový časopis: pro lidi, co chtějí obsah a na formě jim moc nezáleží (všechny strany de facto stejné, jde o text)

    b) tabletový časopis: pro lidi, co chtějí obsah i formu (časopiseckou sazbu, každá strana může mít vlastní grafiku, design atd.)

    Tabletový časopis má mnohem blíž k papíru a o hodně dál k webu.

    Přičemž pak je tu ještě chování čtenáře: na webu obvykle čtete novinky. V tabletovém časopise se lidi vrací ke starším číslům (i hodně starým), na stránkách tráví delší čas než na webu, dtto se týká i inzerce(!), na kterou u webu už máte buď AdBlock nebo provozní slepotu.

    Jsou na to tvrdá data, vidíme je - ale zveřejnit je musí vydavatelé, my na to nemáme právo (www.triobo.com)

  • 6. 8. 2014 8:54

    Pavel Knapp (neregistrovaný)

    V ePubu docilite hezke knihy, nikoli hezkeho casopisu a la Dotyk, Extra, 100+1 ZZ atd.

    Jinak: ctecka pro Windows (vcetne Win7) bude na podzim.

  • 6. 8. 2014 9:21

    Pavel Knapp (neregistrovaný)

    Mozna si nerozumime v pojmu "webovy magazin" - prosim o priklad.

    Kazdopadne jste neodpovedel (neptal jsem se :-) na veci tykajici se (interaktivni) inzerce, kuponu pro obchodni partnery/pred­platitele atd. Atd.

    Bohuzel jsem na cestach, proto jen strucne.

  • 6. 8. 2014 9:51

    Pavel Knapp (neregistrovaný)

    Souhlas se vším, s výjimkou toho přeformátování textu (přelévání text). To jde právě proti časopisecké sazbě, kdy máte obrázky s popisky atd., do textu zakomponované věci.

    Celkově jde o to, že tabletový časopis, ať už udělaný v jakékoli technologii, musí mít svou sazbu, nesmí jít o prosté překlopené printové PDF, které se neuvěřitelně blbě čte.

  • 6. 8. 2014 11:34

    CCblue (neregistrovaný)

    No jo, jenže to je ten zásadní problém, proč na tabletu/telefonu skoro nečtu, má to formu časopisu, ale velikost dopisní obálky. Takže z toho mám pořád pocit stísněnosti a nevydržím to moc dlouho.
    Ale možná to ostatním tolik nevadí, co já vím?

  • 6. 8. 2014 14:37

    dezo (neregistrovaný)

    U časopisů typu 100+1 jde snad o papírovou verzi, kde na kvalitě záleží, ale e-verze časopisů snad nemusí mít takovou grafiku a sazbu?!?

  • 6. 8. 2014 15:13

    VM (neregistrovaný)

    Nevím co myslíte těmi kupóny, ale proč bych jako uživatel měl mít zájem na interaktivní inzerci, která spíše obtěžuje? Ta je možná zajímavá pro inzerenty, ale o úspěchu rozhodují čtenáři, takže se inzerenti spokojí s neinteraktivní inzercí.

  • 6. 8. 2014 16:31

    Filip Jirsák

    PDF je nevhodné z toho důvodu, že tam máte zafixovaný rozměr stránky a velikost písma. Takže byste musel vyrábět hromadu různých PDF pro různě velké displeje, a pro každý displej ještě několik variant s různou velikostí písma. Jako uživateli by se mi to stejně nelíbilo – stáhnul bych si časopis v jednom formátu do mobilu, pak bych se na to chtěl podívat třeba večer s troch větším písmem, a musel bych stahovat jiné PDF…

  • 6. 8. 2014 17:10

    Filip Jirsák

    Řekl bych, že dokud si budou tvůrci e-magazínů myslet, že přelévání textu nemá v jejich produktech smysl, budou e-magazíny živořit někde na okraji. Ono vyrobit takový obsah, aby tam e-magazín měl nějakou přidanou hodnotu oproti papíru (interaktivní grafika, video) je docela náročné. Naproti tomu „přelévání textu“ znamená jenom vzít stávající obsah a nepokazit jej (přičemž při dnešní sazbě pro tisk se obsah většinou pokazí, protože vazby v obsahu se nahradí jejich rozmístěním po stránce).

  • 6. 8. 2014 19:25

    Filip Jirsák

    Problém s bitmapovými obrázky je specifický pro formát, který je určen pro přesný popis tiskové stránky (jako PDF). V jiných formátech (i v tom HTML) se to jednoduše vyřeší tak, že máte obrázek v několika velikostech, a uživateli zobrazíte tu, která se nejlépe hodí pro aktuální zobrazení.

  • 7. 8. 2014 10:42

    Filip Jirsák

    Co je jinak? Autoři dodávají text většinou ve formátu Wordu, OpenDocument nebo Office Open XML. To už ten plovoucí formát je, takže problém je v tom, že se ty informace během dalšího zpracování mohou ztratit. Nebo snad vytvořit dobrý interaktivní obsah je jednodušší, než vytvořit dobrý text?

  • 6. 8. 2014 8:52

    Mo) (neregistrovaný)

    Souhlasím s Hmm. Proč si zbytečně házet klacky pod nohy s omezením na určité platformy. Já stojím obsah i formu viz bod b. Ale tablet nemám a mít nebudu. desktop, notebook, e-ink čtečka a smartphone je vše co potřebuji. Stačí aby to bylo například v epubu a můžu si to přečíst všude.

  • 6. 8. 2014 9:04

    Hmm (neregistrovaný)

    Ad "a) webový časopis: pro lidi, co chtějí obsah a na formě jim moc nezáleží..."

    Každý dobrý Web magazín nabízí předplatitelům PDF verzi, která vypadá stejně krásně jako tištěný časopis. Takže mám na výběr, zda si časopis čtu normálně z Webu (na jakémkoliv zařízení), příp. v PDF formě, kdybych chtěl být oslňován nějakou úžasnou sazbou, či si PDF vytisknu na barevné tiskárně na křídový papír, když už bych jó chtěl číst něco na papíře.

    TOLIK asi k vašim připomínkám a potvrzení zbytečnosti nějaké speciální tabletové verze ;-)

  • 6. 8. 2014 14:51

    dezo (neregistrovaný)

    Proč by to měl být na tabletu hnus? Když to bude kvalitní web, tak bude vypadat stejně dobře. A web verze má všechny ty výhody, které chybí čiště tabletovým vydáním.

  • 6. 8. 2014 9:40

    Filip Jirsák

    Rozdíl je v tom, že tabletový časopis nahrazuje papírový časopis, ne webový magazín. Tabletový časopis můžete číst kdekoli, kde jste četl papírový – ráno u kafe, ve vlaku, v metru, na záchodě… Notebook na stejných místech často také můžete použít, ale rozhodně to nebude tak pohodlné.
    Akorát by to autoři aplikací neměli s tím připodobňováním papírovým časopisům přehánět – pro stejně pohodlné používání, jako papírový časopis, opravdu nepotřebuju, abych na tabletu viděl dvoustranu a uprostřed jakoby stín stránek ohnutých do hřbetu, ani nepotřebuju efekt otáčení stránky (listování). Naopak bych uvítal třeba klikatelný obsah nebo přeformátování textu podle rozměrů displeje.

  • 6. 8. 2014 10:07

    Filip Jirsák

    I ty obrázky s popisky nebo do textu zakomponované věci se dají s přeléváním textu řešit. Akorát vstup nemůže být „obrázek na pozici x,y, text na pozici x, y“, ale musí tam být informace, že něco je popisek k obrázku, něco je ilustrační obrázek, něco je citace z textu (kterou je zbytečné při čtení článku zobrazovat) atd.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).