Pan Havelka ve svých úvahách INHO opoměl jednu, početně nikoliv nevýznamnou skupinu a tou jsou seniori.
Pro tyto lidi bývá telefon hlavním, často skoro jediným prostředkem sociální komunikace, takže za něj jsou ochotni utratit nemalou část svého příjmu. 500-1000 Kč je, myslím rozumný odhad. Zřídit a administrovat nějaké VoIP, ve většině případů technicky nezvládají, mnohdy ani nevědí že něco takového existuje. Zároveň jsou velice konzervativní, takže ani nějaké šedivky nebo virtuálové pro ně moc nejsou. Pokud k tomu připočteme, jejich často nízkou odolnost vůči manipulaci, obzvláště té televizní, jde přímo o ideální cílovou skupinu součastné "revoluce".
A pokud by někto chtěl argumentovat, že jeho babička pouzívá inet denně, a vesele skypuje s vnoučátky v Austrálii, pak rovnou říkám, jistě tací jsou, ale jde jen o malou část skupiny. Pro většinu je vrcholem modernosti hloupej mobil.
Dobrý den,
to je ale odpovědnosti jejich dětí a vnoučat. Mému dědovi je přes osmdesát. Za pevnou linku s internetem platil přes tisíc korun měsíčně. Povedlo se mi ho přesvědčit k WiFi poskytovateli a VOIPu. Za reálně desetinásobně vyšší rychlost zaplatí 250Kč měsíčně a za hovory pár korun k tomu (nejvíce provolali 80Kč/měsíc). Tzn. že přenesení čísla a investice do nových technologií se zaplatí do půl roku a dále šetří nejméně 650Kč měsíčně). A vrcholem je, když na rodinné oslavě sprdnul mého bratra, jak to, že není na Skype.
Závěr: I přesto, že dohoda se staršími lidmi bývá náročná, bojí se jakékoliv změny, měli byste jim věnovat pozornost i v této oblasti.
To bych chtěl vidět. Znám mnohem víc seniorů (a není jich moc), kteří skypují s vnoučaty než ty, kteří dávají za telefon 1000. Očividně nežijete ve stejném státě, protože naučit seniory s telefonem je občas nadlidský úkol (děda se po 5 letech naučil používat telefonní seznam místo papírku u telefonu s čísli) a v mém okolí je to běžný stav. Babička si naopak pořídila inkartu a těch 350 na provolání ji bohatě stačí a že ona nevolá málo.
Ale ten konec si celkem protiřečí, podle vás je pro ně vrcholem hloupý mobil a na druhou stranu podle vás měsíčně provolají tolik peněz...
Je to velmi individualni. Mame pribuznou, 93 let, a skvele ji to mysli, u vnoucat, pravnoucat a prapravnoucat si pamatuje data narozeni, mobil samozrejme zvlada atd.
No a dalsiho pribuzneho, o hodne mladsiho, kteremu se mobil nedal sverit - pres snahu si proste nedokazal zapamatovat, na co je to zelene a a cervene tlacitko.