pokud jsem to pochopil správně, kritizujete, že nebyl u obrázků na Novinkách použit atribut TITLE a ALT zároveň.
Roberte, to jsme si zřejmě nerozuměli, resp. jsem nebyl asi úplně přesný. V bodu "8. Jasný cíl každého odkazu" jsem kritizoval fakt, že obrázky šipky jsou odkazem, ačkoliv mají naprosto nepoužitelný atribut ALT ("více") a nezachraňuje to ani atribut TITLE (myšleno ale u ODKAZU!). A to je zřejmě tím jádrem nedorozumění.
K těm alternativním textům u obrázků bych jen rád poznamenal, že původně jsem na Blesku hodně zvažoval tam dát nějaké informačně nosné ALT-texty dávat, ale nakonec jsem dospěl k závěruu, že se vesměs jedná jen o ilustrační obrázky, jejichž informační hodnota nestojí za obtěžování postižených uživatelů nějakým dlouhým alternativním textem. Souhlasím, že korektnější by v tomto případě bylo ALT="Ilustrační foto", nebo možná dokonce ALT="", ale výsledné ALT="foto" je výsledkem kompromisu - není to tedy něco odflinkutého a jen nějaké náhradní řešení.
Jedná-li se o ilustrační obrázky, je vhodný prázdný ALT. Ten je vhodnější i při porovnání s použitým textem "foto". Věřím, že právě opakující se text bez informační hodnoty je z hlediska použitelnosti špatný. Při vypuštění slova "foto" nedojde k významovému posunu či ke snížení srozumitelnosti celého textu.
Jedná-li se o ilustrační obrázky, je vhodný prázdný ALT.
Ještě bych k těm ALTům něco poznamenal. Když se podívám na dnešní titulku Blesku, rozhodně bych tam všechny obrázky neoznačil jako ilustrační. Zatímco třeba fotka Petra Muka se mi zdá jako ryze ilustrační, fotku Miroslava Baranka už ale za ilustrační nepovažuji.
Samozřejmě by bylo dobré dávat úžasně přesné alty k obrázkům. Webmasteři to jistě vědí (a věřím, že i na Idnesu). Ale ony ty alty prostě často nejsou k dispozici.
No, Dušane, já viděl už hodně redakčních systémů a vždy se při ukládání do obrázů do databáze obrázek doprovázel textovým popiskem. Samozřejmě netvrdím, že je to tak u všech systémů nebo např. konkrétně v iDnesu.
Ale kdyby se k obrázkům ty textové popisky skutečně v administračním systému přidávali, jak předpokládám, rozhodně to není práce pro webmastery, kteří jednou provždy nastaví, že se tento popisek na webu interpretuje v ALTu, ale spíše pro redaktory, kteří tam buď napíší "foto" nebo "Lucie Bílá". Obojí dá téměř stejnou práci, ale správné je jen jedno.
protože se na stránce objevovalo třeba &ldots; title=""Krakonoš" Peterka znovu v nemocnici",
Nojo, to je právě ono, že jsou pořád ještě programátoři, kteří dělají redakční systém a nenaučí ho tak základní věci jako přepisovat zmíněné na:
title=""Krakonoš" Peterka znovu v nemocnici"
Já ale na druhou stranu říkám, že není žádná katastrofa, když se cíl odkazu z textu odkazu poznat nedá, v případě, že se cíl toho odkazu dá poznat *z kontextu* odkazu.
Jenže pravidla přístupnosti (konkrétně WCAG) říkají něco jiného, Yuhůů. Je jedno, jaky je kontext, i odkaz vytržený z kontextu musí dávát svůj smysl. Příkladem je třeba toto:
Pro více informací o produktu XYZ klikněte zde.
Odkaz "zde" zcela jasně dává smysl v kontextu té věty. Sám však smysl nedává. Podle zásad přístupnosti je to špatně. Obhajoval bys i tento případ?
Celé jádro problému totiž spočívá v tom, že ty sice vidíš kontext, ale někteří uživatelé ne. Tito uživatelé si například ve svých hlasových čtečkách nechávají předčítat pouze odkazy na stránce, aby se dozvěděli, kam všude se dá z této stránky přejít. A když jim to pětkrát za sebou přečte "více", dozvěděli se prd. A je jedno, že v kontextu ten odkaz smysl dává. O tom je prostě přístupnost.
Teď už chápu, jak jsi to myslel s tím atributem title. Není to špatná idea.
Ano. Atribut TITLE je jedinou možností, jak odlišit od sebe jednotlivé odkazy, pakliže existuje rozumný důvod, proč jejich texty musí zůstat totožné. Např. tedy toto "více". Například na titulce Dobrého webu najdeš několikrát odkaz "Více". Vždy je ale doplněn vhodným atributem TITLE. Tedy např. "Více z rubriky Cíle".
Na druhou stranu bych ale použití titulku zvažoval. Jednak může titulek teoreticky obsahovat divné znaky (jak někde výše psal Pixy),
Titulek bude obsahovat divné znaky jen tehdy, když je tam programátor nechá. Není přece problém problematické znaky vyfiltrovat. Navíc to už většinou musejí stejně podobně dělat, když cpou titulky do TITLE stránky apod.
ale hlavně to trochu datově nafukuje stránku. Ne sice o moc, ale těch šipek je tam hodně.
Pár bajtů v těch pár slovech navíc přece nejsou žádným nafouknutím. Spočítej si to třeba u té titulky Novinek a uvidíš, že je to naprosto zanedbatelné množství.
Velmi bych to zvažoval!
Ano, zvažovat je určitě třeba. Ale já tu vidím jednoznačné klady na straně přístupného řešení. A jediný zápor vidím v tom ošetření závadných znaků v titulku textu, který se vkládá jako část atributu TITLE. Víc mě nenapadá.