Vlákno názorů k článku Jsou zpravodajské servery přístupnější než portály? od Yuhů - Davide, to s těma šipkama plácáš nesmysly. Alternativní...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 20. 3. 2004 0:04

    Yuhů (neregistrovaný)
    Davide,

    to s těma šipkama plácáš nesmysly. Alternativní text pro novinkovskou šipku je "více". Je to tak naprosto správně, nejedná se o žádnou "naprostou katastrofu", jak píšeš. Je to lepší než "šipka" nebo cokoli jiného. Když někdo vidí ten obrázek, tak prostě ví, že to je šipka, na kterou když klikne, tak dostane více informací.

    Jo a co s tím má společného title?
  • 20. 3. 2004 21:09

    David Špinar (neregistrovaný)
    Dušane,
    promiň, ale mýlíš se (nechci opakovat ono "plácání nesmyslů", i když se mi to dere na jazyk). Vůbec jsi nepochopil, co jsem chtěl říct. V bodu "8. Jasný cíl každého odkazu" jsem tvrdil, že šipka, která má ALT "více", a na ní odkaz s prázdným TITLE, rozhodně není příkladem "jasného cíle odkazu" a odporuje to zásadám přístupnosti. Pakliže je totiž těchto odkazů na stránce více (jako že je), musejí být od sebe nějak rozlišeny. Takže problémem není obsah atributu ALT, ale absence atributu TITLE u odkazu, který by ony obrázkové odkazy s ALTem "více" odlišil.
  • 20. 3. 2004 23:38

    Yuhů (neregistrovaný)
    Připouštím, že jsem tě zcela nepochopil. (A pokud jsem použil "plácání nesmyslů", byla to podvědomá reakce na tvoji formulaci "jedním slovem katastrofa".) Když se bavíme o altu u šipek, je nutné zohlednit spoustu věcí. Ty vytrháváš šipku ze souvislostí a říkáš, že z textu odkazu by mělo být patrné, kam odkaz vede. OK, na tom není nic špatného.

    Já ale na druhou stranu říkám, že není žádná katastrofa, když se cíl odkazu z textu odkazu poznat nedá, v případě, že se cíl toho odkazu dá poznat *z kontextu* odkazu. A pokud se po Novinkách podíváš, uvidíš, že odkaz s obrázkem šipky vždy následuje po něčem, co cíl odkazu přímo uvozuje(nebo téměř vždy, nechci být kategorický). Odkaz tedy je v kontextu a čtenáři by nemělo dát práci se orientovat.

    Teď už chápu, jak jsi to myslel s tím atributem title. Není to špatná idea. Na druhou stranu bych ale použití titulku zvažoval. Jednak může titulek teoreticky obsahovat divné znaky (jak někde výše psal Pixy), ale hlavně to trochu datově nafukuje stránku. Ne sice o moc, ale těch šipek je tam hodně. Už samotné šipky dávají datovému objemu zabrat. Velmi bych to zvažoval!
  • 21. 3. 2004 0:04

    David Špinar (neregistrovaný)

    Já ale na druhou stranu říkám, že není žádná katastrofa, když se cíl odkazu z textu odkazu poznat nedá, v případě, že se cíl toho odkazu dá poznat *z kontextu* odkazu.

    Jenže pravidla přístupnosti (konkrétně WCAG) říkají něco jiného, Yuhůů. Je jedno, jaky je kontext, i odkaz vytržený z kontextu musí dávát svůj smysl. Příkladem je třeba toto:

    Pro více informací o produktu XYZ klikněte zde.

    Odkaz "zde" zcela jasně dává smysl v kontextu té věty. Sám však smysl nedává. Podle zásad přístupnosti je to špatně. Obhajoval bys i tento případ?

    Celé jádro problému totiž spočívá v tom, že ty sice vidíš kontext, ale někteří uživatelé ne. Tito uživatelé si například ve svých hlasových čtečkách nechávají předčítat pouze odkazy na stránce, aby se dozvěděli, kam všude se dá z této stránky přejít. A když jim to pětkrát za sebou přečte "více", dozvěděli se prd. A je jedno, že v kontextu ten odkaz smysl dává. O tom je prostě přístupnost.

    Teď už chápu, jak jsi to myslel s tím atributem title. Není to špatná idea.

    Ano. Atribut TITLE je jedinou možností, jak odlišit od sebe jednotlivé odkazy, pakliže existuje rozumný důvod, proč jejich texty musí zůstat totožné. Např. tedy toto "více". Například na titulce Dobrého webu najdeš několikrát odkaz "Více". Vždy je ale doplněn vhodným atributem TITLE. Tedy např. "Více z rubriky Cíle".

    Na druhou stranu bych ale použití titulku zvažoval. Jednak může titulek teoreticky obsahovat divné znaky (jak někde výše psal Pixy),

    Titulek bude obsahovat divné znaky jen tehdy, když je tam programátor nechá. Není přece problém problematické znaky vyfiltrovat. Navíc to už většinou musejí stejně podobně dělat, když cpou titulky do TITLE stránky apod.

    ale hlavně to trochu datově nafukuje stránku. Ne sice o moc, ale těch šipek je tam hodně.

    Pár bajtů v těch pár slovech navíc přece nejsou žádným nafouknutím. Spočítej si to třeba u té titulky Novinek a uvidíš, že je to naprosto zanedbatelné množství.

    Velmi bych to zvažoval!

    Ano, zvažovat je určitě třeba. Ale já tu vidím jednoznačné klady na straně přístupného řešení. A jediný zápor vidím v tom ošetření závadných znaků v titulku textu, který se vkládá jako část atributu TITLE. Víc mě nenapadá.

  • 21. 3. 2004 18:52

    Yuhů (neregistrovaný)
    Jenom rychlá reakce na ten začátek: Chtěl jsem ve tvé argumentaci najít díru, a tak jsem si znovu prostudoval dotčené pasáže WCAG. Ale žádná díra tam není. Pokud širokou problematiku přístupností zúžím na doporučení WCAG, pak musím konstatovat, že máš naprostou pravdu.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).