Vlákno názorů k článku Kam kráčí Heureka.cz? Od srovnávání cen k přímému oslovování zákazníků od Vindis - Pokud jste měšťák, tak to těžko pochopíte. Ne nejsem...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 28. 12. 2012 10:33

    Vindis

    Pokud jste měšťák, tak to těžko pochopíte.
    Ne nejsem dřevorubec ani kosmonaut, ale v principu to platí i pro ně ;-).
    Realita? Člověk, který žije ve vesnici daleko od civilizace, a která nemá vlastní poštu. Nejbližší město má 40 minut autobusem, který jezdí tak čtyřikrát denně, a kam denně dojíždí do práce. Ale i tak to město toho moc nenabízí. Prostě klasický zapadákov. Na východě nebo na horách běžné. Auto nevlastní, pač na to nemá. Jak už bylo zmíněno, do práce dojíždí a je tam od rána a domů se vrátí až tak kolem páté. A jednoho dne řeší dilema. Odešel mu sporák. Ve městě jako blbec žádný sporák nikde nemají. Ale i kdyby měli, tak je problém přeprava, kterou neposkytuji. Takže jediná možnost je eshop. Výhodou je, že to dopraví až do domu, takže se nemusí starat o vlastní přepravu, kterou stejně ani nemůže zajistit. Jenže ono to vyžaduje v době doručení být doma. A zde nastává problém s doručením. Pokud bude přesně vědět, kdy dojde k doručení, tak si může dovolit si jeden den obětovat a zůstat v ten den doma a čekat na zásilku. Pokud mu není předem dáno, kdy dojde k doručení, tak vzniká onen konflikt setkání. Pracuje každý den ve vzdáleném městě, takže rychlý přesun do domu není možný. A dovolit si být několik dní doma a čekat na zásilku také není možné, protože to nedovolí zaměstnavatel.
    Tak jako dá se to řešit. Popravdě tento problém doručování je pouze mezi člověkem a dopravcem, kdy si navzájem po telefonu domluví přesnější termín doručení. Jenže do této prekérní situace se dostanou pouze tito dva. Eshop z toho vyvázne bez újmy. A to je poněkud špatně, protože to je právě on, kdo rozhoduje o termínu doručení. Dopravce se málokdy zdrží, takže u něho je jasné, že to doručí do druhého dne od předání. A pokud dochází k takovým konfliktům kvůli nejistému termínu doručení, tak kdo za to nese vinu.

  • 27. 12. 2012 23:23

    Blim (neregistrovaný)

    Malinko se ve vás nevyznám. Vy jste typ daleko od velkého města, co potřebuje přesnou hodinu doručení, protože se pak nezdržujete na nějaké adrese. Asi necestujete, protože vzdálené město je pro vás nedostupné ... Co jste, dřevorubec nebo kosmonaut? I když letcům to nechávali na základně, fakt by mě zajímala realita. Nebo jen prostě rád nesouhlasíte se vším.

  • 27. 12. 2012 10:52

    Vindis

    Já jsem nepsal hned. Doručení do druhého dne je dnes již standardem.
    Jinak viz níže. Ne každý má eshop za rohem a ne každý má i auto.
    Samozřejmě s Vámi soucítím a chápu, že existuji týpci, co chtějí něco hned, ale vyzvednou si to až bůhví kdy.
    Ale pochopte, že já tu mluvím o jiném typu zákazníků. Zákazníci, kteří chtějí mít přesnější informaci o tom, kdy mají očekávat zásilku. A to z důvodu, kterých jsem již uvedl. Nemají prostě čas v delším časovém horizontu čekat na zásilku, protože mají i jiné důležité věci. Když ví, že to třeba ve středu mezi jednou a třetí hodinou bude, tak si v tomto čase vyhradí čas. Ale nebudou přece přizpůsobovat svůj plán na pár dní - od středy do pátku čekat na balík. To prostě někdy není možné.
    To od vás požaduji moc? Vždyť ono úplně stačí na svých eshopech jen uvést přesnější informaci o doručení. Ne jen ty otřepané věty. Takto se vyhnete negativních hodnocených na adresu nedoručování.
    Ostatně. V dnešní tvrdé konkurenci. Pokud není uvedeno jinak, tak očekávám, že zboží skladem bude doručeno do druhého dne (objednáno ráno) nebo až ten další den (objednáno odpoledne). Pokud tomu tak není, tak to jasně uvedu.

  • 27. 12. 2012 10:14

    Vindis

    A nenapadlo tě, že člověk nemá ani jiný způsob než jen eshop? Člověk nežije jen ve městě, kde kdejaký eshop má i svoji pobočku pro osobní odběr. A ne každý má i auto, aby mohl jet pár desítek kilometrů do vzdáleného města.
    Aby bylo jasno. Já nekritizuji doručení v procesu po objednání. Já jen požaduji, aby eshop na svých stránkách jasně uvedl kdy doručuje. Jestli expeduje jen každé úterý, tak ať to tam jasně uvede. Jestli má komplikovanou logistiku, že doručuje až ten další den, tak to také jasně uvede. Jestli využívá externího dodavatele, tak ať jasně uvede, že používá tento způsob a že doručení může trvat tolik a tolik dní. Takto mám určitou představu, jestli mi mohou zaručit, že to třeba ve středu doručí.
    Problém je, že to drobní podnikatelé vůbec nedodržují. V eshopu jen uvedou, že to mají skladem a že doručuji třeba do pěti dnů. Tato informace je mi k ničemu. Nikdy nevím, kdy to ve skutečnosti doručí. Skladem se tam mohou prezentovat jako skladem u externího dodavatele, kde se doručení klidně může prodloužit i na několik dní. A proto u nich raději nebudu nic objednávat, pokud mi jde o čas.

  • 27. 12. 2012 0:23

    T: (neregistrovaný)

    Velmi dobře napsáno.

    Jinak přece když "potřebuju" něco hned, tak to nebudu objednávat na netu (pokud nemám v ulici výdejnu shopu) ale sednu do auta a zajedu si to koupit. Bohužel mě provozování shopu naučilo, že prostě určitým zákazníkům se nejde zavděčit nikdy i když bych jim to dovezl do hodiny zdarma přímo tam kde zrovna jsou... nejlepší jsou ti, co si objednávají na osobní odběr s tím, že to nutně potřebují a jeslti to opravdu máme a pak to tady leží 14 dní nebo si to vůbec nepřevezmou ;-)

  • 27. 12. 2012 0:18

    T. (neregistrovaný)

    Upřímně? Když nemáš čas přebírat zásilky, tak si to kup ve středu v obchodě a ve čtvrtek máš klid. To že je něco skladem ještě neznamená, že se z toho každej obchodník zblázní a poletí ti to poslat ještě ten den, má třeba nějak nastavenou logistiku u jednotlivých dopravců. Často se ani neexpeduje každý den. A pokud nikde negarantuje, že danou objednávku odešle tehdy a tehdy, tak si sice můžeš objednávat jak chceš, ale nemůžeš "proti čtvrtku" říct nic. Ano, můžeš si to příště koupit jinde, myslím že spokojený bude i eshop, kterýho pak takovej zákazník jako ty bezdůvodně shodí např. v hodnocení na heuréce.

  • 27. 12. 2012 0:13

    T. (neregistrovaný)

    Těžko garantovat něco, co nejde v podstatě ovlivnit. Když si pak řidič u dopravce neudělá to co má (např. nevolá zákazníkům, kdy zásilku doručí a zavolá si klidně až je u domu a diví se, že tam nejsem celý den...). Pak těžko můžu někomu něco garantovat. To stejné pošta. Někdy dojde balík v 10 ráno, někdy ho vezou večer tak těžko můžu garantovat - dojde vám to zítra v tolik a tolik.

  • 20. 12. 2012 18:09

    Vindis

    Však netvrdím, že se to nemůže nastat. Jen argumentuji, že je skupina lidi, co chtějí balík, vyžaduje přesnější doručení. Je jedno zda to bude do druhého dne. Když obchodník řekne, že to bude do konce týdne nebo častěji "zítra nebo pozítří", tak to z mého pohledu nebudí respekt. Ale kdyby řekl, že v pátek to budete mít, tak to už je něco jiného. Vím, že to bude v pátek doručeno a vím, že si mám na tento čas vyhradit prostor. Nejisté datum doručení znamená nejistotu času - doručí to zítra nebo pozítří? Doručí to dnes? Potřeboval bych být někde jinde než na uvedené adrese. Kdybych věděl, že mi to doručí dnes, tak to "být někde jinde" mohu odložit, protože mám důvod.

  • 20. 12. 2012 17:11

    R. (neregistrovaný)

    Ano, zbozi.cz a heureka.cz maji jednoznacne nejvyssi konverzi. Nasledne staci s zakaznikem pracovat, napriklad dat do zasilky letak s slevou, nebo obecne letak s aktualni nabidkou. Pripadne pokud si objedna neco velmi specifickeho, lze pri telefonicke objednavce nabidnout neco relevantniho a hlavne ziskat souhlas s rozesilanim mailu...
    Samozrejme pokud prodavam mobily nebo pocitace, tak to bych radeji skocil do Labe.

  • 20. 12. 2012 17:05

    Vladimír Přichystal (neregistrovaný)

    Řazení podle ceny nevyužívá ani třetina lidí, kteří využívají srovnávače zboží, takže cena rozhodně není jediným kritériem výběru.

    Pokud umíte na srovnávače posílat správná data a dokážete využít všech možností, které srovnávače nabízí, můžete dlouhodobě mít náklady na inzerci do 1 % tržeb, což jiný marketingový kanál nenabízí. Nevýhodou je nižší hodnota zákazníka než třeba z vyhledávání (menší loajalita).

  • 20. 12. 2012 17:04

    R. (neregistrovaný)

    Vy argumentujete jakobych trvdil, ze nic takoveho nemuze nastat. Muze. Nicmene spedicni sluzby dorucuji opakovane anebo to lezi na depu a poste. Dotycny vi ze to tam bude 7-14 dnu. Drtiva vetsina zakazniku to neresi, dokonce i u veci co jsou skladem se ptaji jestli to mame a kdyz rekneme ze ano, jestli to do tydne vyexpedujeme (vubec je nenapadne, ze by to slo hned). Je mi jasne, ze kdyby zakaznici byli zdejsi ctenari, tak to nebude procento ale 30%, protoze nerdi musi mit pod kontrolou vsechno co neni dulezite. Tak v 90% expedujeme do druheho dne, nicmene kdyz teda nekdo potrebuje nejaky bytovy doplnek nutne pozitri a trva na doruceni "next bus. day", tak se do toho paradne zamota, kdyz vysvetluje dulezitost takove expedice, casto odleta na dva mesice do Peru a pak se jeste 3x podrekne, no je to zakaznik, muze i nesplachnout zachod.
    Osobne kdyz nakupuji treba na Alze tak to taky "chci" hned, protoze jsem skoro stejny magor jako nekdo o kom mluvim, ale kdyz se zastavim a zodpovedne to proberu, tak za tech rekneme 2000 nakupu za 15 let jsem potreboval rychle asi turisticky hole protoze jsem fakt odjizdel. Ostatnich 1999 pripadu ne.
    Kamarad ma shop s parfemama a tam to baby neresej vubec, jsou to power userky, ktery nakupuji obrovske mnozstvi blbosti a za 10 minut ani nevi, ze si neco objednaly natoz aby vedely ze ve ctvrtek nebudou nekde a proto to musi dojit ve stredu.

  • 20. 12. 2012 10:15

    Vindis

    Chtělo by to nějaké statistiky nebo anketu, jak je přesné doručení rozhodující, protože takto je to jen hádání.
    Za mě je tato informace důležitá a pro jiné rovněž. Jde o to, že když víš, kdy to dojde do ruky, tak se můžeš takto přizpůsobit. Ne každý má čas čekat na balík nebo daný čas mu nevyhovuje. Třeba chci, aby mi to přišlo ve středu, tak si to objednám ideálně v pondělí večer. Za předpokladu, že to tam mají označené skladem. V úterý ráno si objednávky všimnou, zabalí do balíku a připraví k expedici. Odpoledne se předá dopravci a ten druhý den (středa) dodá. Pokud mi to eshop dodá až ve čtvrtek, mimo plán, tak respekt si u mě nezaslouží. To jenom značí, že nestíhá nebo se fláká. A proč je to tak důležité? Protože třeba zrovna ve čtvrtek čas nebudu mít a zásilka se tak může ještě více prodloužit, pač další doručení je v pátek. Už to vidíte? Objednáno v pondělí, doručeno až v pátek? Na zboží skladem je to až dlouhá doba. Samozřejmě pokud není uvedeno jinak. Jako že před objednáním bude informace, že mi to doručí až ve čtvrtek. Dalším faktorem je dopravce. Ale to se dá dnes již snadno zjistit, pač všichni mají sledování zásilek. Takže z něj se dá zjistit, u koho došlo ke zdržení. Za tu dobu, co objednávám přes internet, má převahu za zdržování eshop.

  • 20. 12. 2012 1:31

    Noanym (neregistrovaný)

    Lol, tak tohle pobavilo :) Eshopista roven sochaři antických soch :) Bav dál!

  • 19. 12. 2012 23:57

    admin.

    No já osobně preferuji hlavně garanci přesného dne doručení. Jestli to bude druhý, třetí nebo čtvrtý den je mi jedno, ale chci v okamžiku objednávky vědět přesně kdy to bude. Ideální je i když vím zda to dojde dopoledne nebo odpoledne..ale to chápu že často nelze garantovat.

  • 19. 12. 2012 22:03

    R. (neregistrovaný)

    Zase z toho nedelejte kdo vi co, u nas bezne jezdi svoz mezi 12:00 a 13:00 pro asi 30 baliku, kdyz ma zpozdeni, tak to na nej ceka na chodbe treba do 14:30. To nema nic spolecnyho s tim, ze by jsme to mohli teoreticky garantovat treba pri objednani do 11:00 ale mame sortiment, co kupuji normalni lidi, takze se zajimaji jestli to mame opravdu skladem a uz ne jestli to odejde dnes nebo zitra. Respektive jestli to neni fejkova skladovka resi tak 1/3 lidi, kdy to odejde snad pod 1%.

  • 19. 12. 2012 19:43

    Marek Prokop

    "pro balíky si jezdí pošta a kurýr 1x denně a to v čase, který nemůžete neovlivnit"

    A v tom je právě ten vtip. Ovlivnit to dokážou jen některé obchody, a proto je to jejich konkurenční výhoda.

  • 19. 12. 2012 18:01

    Panzer (neregistrovaný)

    Asi to věda je, ale nakupovámí merkura taky není žádnej zásadní zásah do mého života. Tak si ty služby, emoce a řešení nedokážu moc představit. Merkur je podle mě tipický dárek, kde asi nakupujícího zajímá jen cena. Přijde mu domů krabice a když nejste alergicekej na dobírku a transportní společnost jako tady kolega v jiném příspěvku, tak cena je podle mě základ.

  • 19. 12. 2012 16:33

    JKL (neregistrovaný)

    Řečeno pár slovy: službami, emocemi a řešením.

    Jinak vysvětlit jak konkrétně je na mnoho hodin při semináři nebo workshopu a je to mimo možnosti této diskuse... Ač se to nezdá tak prodej je disciplína čítající technické znalosti, psychologii, ekonomiku, medicínu, sociologii a další vědy. Umět dobře prodávat je stejné umění jako umět běžet maraton nebo umět sochat antické sochy.

    To je důvod proč si každý umí udělat maso v bulce nebo párek v rohlíku, ale existuje jenom pár mezinárodních kolosů s fastfood a ziskem v miliardách. Přitom nenabízí nic speciálního - moje matka, bratr, švagrová, manželka i babička umí udělat lepší jídlo... Ale jenom McDonalds, KFC, BurgerKing atd. umí udělat vynikající prodej!

  • 19. 12. 2012 15:06

    h4x0r

    "Ono skladem často znamená, dneska objednej a zítra odešlem.".

    Protože v praxi to funguje tak, že pro balíky si jezdí pošta a kurýr 1x denně a to v čase, který nemůžete neovlivnit. Pokud od vás sváží běžně v 11 dopoledne, tak objednávku, co přijde v 11:15, dřív než další den nepošlete.

    Druhá věc je, že v praxi odeslání druhý den znamená, že obchodník, který zboží nabízí jako "skladem", ho přitom nemá, ještě týž den od distributora objedná a druhý den, až mu přijde, ho vyexpeduje.

  • 19. 12. 2012 14:04

    Tonda (neregistrovaný)

    Jak už sem psal jinde, pro mě jsou to hlavně vyhledávače obchodů, obchod, který tam není, jako by nebyl.

    Pro prodej unikátních produktů vlastní výroby nebo něčeho raritního to asi opravdu nemá smysl. Ale pokud si vyberu například na základě recenzí konkrétní typ průmyslového zboží, třeba kávovaru, tak jak jinak bych měl hledat kde ho koupit než přes Heureku nebo zbozi.cz?

    Schválně napiš co prodáváš nebo rovnou hoď odkaz. Ono to co píšeš nemá moc relevanci, když nevíme, jestli prodáváš počítačové komponenty nebo vlastnoruční umělecké předměty.

  • 19. 12. 2012 13:28

    Karel (neregistrovaný)

    Platbou: Nesnášim dobírku, mam rád když si můžu vybrat zda karta nebo rovmou mPeníze...
    Dopravcem: TopTrans a Cpost nemam rád
    Skladovostí: Tím, že je opravdu skladem, tj v 10, objednám, v 16 odešlou a ne až druhý den. Ono skladem často znamená, dneska objednej a zítra odešlem.
    Pobočkou: Pokud si to můžu vyzvednout, je to pro mě lepší, nemusim se vázat časově, kdy přijede kurýr.

    Není toho tak málo... Cena je samozřejmě důležitá, ale spíše jde o to věc co je nejlevnější za 1500,- nekoupit za 2000,- ale jestli bude stát 1550,- nebo 1700,- už neřešim.

  • 19. 12. 2012 13:19

    panzer (neregistrovaný)

    Jako zákazníka by mě zajímalo čím chcete u banálního vánočního dárku konkurovat kromě cenou a tím že je skladem.

  • 19. 12. 2012 12:26

    Miloslav Ponkrác

    „Samozřejmě se ani nebavím o tom, že obchodník by nikdy neměl soupeřit cenou … Zákazník kupuje tehdy, pokud užitky, které z koupě plynou pro něj mají vyšší hodnotu než jím placené peníze. Ale neznamená to, že se musí jednat o nejnižší cenu.“

    Což v mnoha případech znamená, že se jedná o nejnižší cenu.

    Vzhledem k poměrně špatnému chování českých obchodníků se dá očekávat vcelku leccos. Člověk hledá na trochu seriozních e-shopech.

    Fakticky všechny české e-shopy mají mizerný popis zboží. Fakticky všechny české e-shopy nejsou schopny poradit. Téměř všechny české e-shopy lžou v tom, za jak dlouho dodají zboží (i když zde existují světlé výjimky).

    Nakonec prakticky zůstává pro naprostou většinu e-shopů jen ta nejnižší cena.


    „Zrovna tak, jako když se mi nějaký obchodník chlubí jak si zákazník pochvaloval, když mu říkal: "To je super cena!! Je to skvělé, že to máte za takovou cenu!!" Tak tohle není pochvala, ale tím Vám zákazník říká, že jste největší ultrablb světa, protože byl připraven Vám nechat o 30% víc“

    A nebo, že by udělal obchod někde jinde, kde mají podobně báječnou cenu, pokud byste o 30 % přirazil.


    „Například u Applu nikdo ze zákazníků nevyřvává "super, extra, skvělé...!!!" nad cenou, ale nanejvýš "hmm... nooo... nooo tak teda...jo...", což je úplně NEJLEPŠÍ reakce, jakou může obchodník dostat.“

    A podíl Apple na trhu neustále klesá. Například z původních 100 % trhu tabletů má nyní nějaký 16 %.

    A cena Apple také klesá, hodnota akcií Apple za poslední dobu klesla o čtvrtinu.


    „Takže na to, eshopisti, nezapomínejte a podle toho jednejte!“

    Jednejte, ale uvědomte si, že pokud budete mít mizerné popisy zboží, pokud budete lhát v tom, co kdy dodáte, pokud dáváte najevo zákazníkovi, že je odpad a nehodláte řešit rozumně oprávněné reklamace, pak Vám zbývá jedině ta konkurence cenou.

    A českých e-shopů, které si mohou dovolit nekonkurovat cenou je naprosté minimum.

  • 19. 12. 2012 10:58

    Michal Kára (neregistrovaný)

    To záleží... pokud má dané zboží 100 ostatních eshopů a vy jste 3. nejdražší, tak se na vás asi nedostane. Když ho má ale 10 eshopů, tak zvážím všechny nabídky (například vezmu zboží z eshopu, co už mám ověřený, i když není nelevnější). Ale primární marketing značky se tak moc dělat nedá, to je pravda.

  • 19. 12. 2012 10:14

    w (neregistrovaný)

    Ta první část není zcela pravdivá. Já jsem teď kupoval knížku k Vánocům a hlavním kriteriem byla dostupnost "skladem" vs. "u dodavatele do X dní". Nějaká desetikoruna sem, tam mi byla fuk. Takže nejen cena.

  • 19. 12. 2012 10:01

    JKL (neregistrovaný)

    Ano, to je pravda... Ovšem je problém, že srovnávač 90% ostatních věcí (kromě ceny dopravy a zboží) prostě ve výpisu neukazuje, takže pokud eshop konkuruje perfektně jinými výhodami, než jsou ceny, tak přes srovnávač se na něj dostane někdo jen velice těžko nebo obchodník musí srovnávači platit nehorázné prachy a krom toho si ještě nechat dělat "anální sondu" :-D.

    Já jsem například platil dost peněz jistému velkému srovnávači a efekt nic moc - kdyby to tak šlo dál, musel bych asi eshop úplně zabalit... Pak jsem dál platil STEJNÉ peníze, ale na tvorbu různých kampaní, PPC v normálních vyhledávačích atd. A tato forma marketingu má asi tak 10x větší výtěžnost než na srovnávači... Navíc mne nikdo nenutí dělat to nebo ono, dodržovat "slevové dny" a bla bla...

    A myslím, že kdokoliv platí srovnávači za inzerci, tak udělá lépe, když ty peníze vezme a dá je do jiného marketingu.

  • 19. 12. 2012 9:45

    Michal Kára (neregistrovaný)

    Byť s většinou argumentlů souhlasím, tak musím doplnit, že fakt, že zákazník kupuje přes srovnávač neznamená, že nakupuje čistě podle ceny.

  • 19. 12. 2012 7:33

    JKL (neregistrovaný)

    Tady krásně vidíte jak se srovnávač snaží podnikatele z eshopů ohnout už zcela natvrdo... Ideální "podnikatel" podle srovnávače vypadá tak, že má marži 1%, z něj ještě platí poštovné a celý zbytek rovnou odevzdá srovnávači :-D.

    Prodej se opravdu nedá dělat jenom srovnáním ceny :D. E-shopy jsou hloupé, že nalezly do sítě srovnávačů a jsou ještě hloupější, že v ní zůstávají...

    Proboha, srovnávač není jediná cesta, jak se zákazník může dostat na eshop (a teď už se ani na ten eshop nedostane). Marketing na srovnávači je neúměrně drahý, neefektivní a navíc i zbytečný.

    Samozřejmě se ani nebavím o tom, že obchodník by nikdy neměl soupeřit cenou. Cena by měla být DOSTUPNÁ, ale rozhodně ne nejmenší.

    Zákazník kupuje tehdy, pokud užitky, které z koupě plynou pro něj mají vyšší hodnotu než jím placené peníze. Ale neznamená to, že se musí jednat o nejnižší cenu.

    Zrovna tak, jako když se mi nějaký obchodník chlubí jak si zákazník pochvaloval, když mu říkal: "To je super cena!! Je to skvělé, že to máte za takovou cenu!!"
    Tak tohle není pochvala, ale tím Vám zákazník říká, že jste největší ultrablb světa, protože byl připraven Vám nechat o 30% víc... A je to tak super, protože jste o ně právě přišel a zůstaly jemu :-D.

    Například u Applu nikdo ze zákazníků nevyřvává "super, extra, skvělé...!!!" nad cenou, ale nanejvýš "hmm... nooo... nooo tak teda...jo...", což je úplně NEJLEPŠÍ reakce, jakou může obchodník dostat.

    Ovšem nejbohatší prodejce mobilů je Apple, kde zákazníci říkají "nooo...tak teda... tak jo..." a ne nějaký garážový prodavač šedivek, kde každý druhý řve: "tyjo, taková cena!!! TO JE SUPER!!!!"

    Takže na to, eshopisti, nezapomínejte a podle toho jednejte!

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).