Tohle pokřivení vytvořené zákonem o bankovní identitě má jediné smysluplné řešení. Otevřít NIA rozhraní pro každého zájemce. Komerční podmínky můžeme vidět u BankID. Nevidím jediný důvod, proč by stát neměl umožnit digitální alternativu ukázání občanky řízené jen a pouze rozhodnutím majitele té občanky.
Vnitro se při odpovědi na dotazy, proč nemůže být NIA dostupná nevládním subjektům, brání řečmi o zodpovědnosti za škody. Ty ale mohou být v rámci ČR upraveny dle libosti místního zákonodárce. Nechť stát nabídne pro soukromoprávní užité stejné záruky, jaké jsou u fyzické občanky, rozuměj žádné. Ať se každý konzument NIA identity rozhodne, kolik důvěry vloží v NIA SAML assertion stejně, jako se rozhoduje, kolik důvěry vloží v plastovou kartičku.
A komerční podmínky nám tu naznačuje ceník BankID. Proč by stát nemohl účtovat komerčním subjektům poplatek a následně normálně platit komerčním poskytovatelům identity.
Pro občana se vše narovná. Prostě bude mít "elektronickou občanku" a jediné místo, přes které ji bude používat - NIA portál.
Bylo by to krásné. K dokonalosti tomu chybí už jen převrácení stávajícího modelu BankID naruby, abych se mohl přes NIA e-občankou přihlašovat do banky.
Jenže tím by banky přišly o svůj nový slibný soukromoprávní ID byznys, který si tak dobře proti zájmům všech ostatních (hlavně klientů) prolobovaly.