U potravin je problém, že obchod by musel mít velmi široký sortiment. Když nebudou mít např. sardinky mé oblíbené značky, tak si raději zajedu do kamenného obchodu a zároveň tam nakoupím i ostatní věci apeníze místo za dopravné internetovému obchodu dám za svou cestu (a čas) do kamenného obchodu. Tuším, že někdo v Brně už prodej potravin po internetu zkoušel. Měli velmi hezkou grafiku, ale asi skončili bídně.
Podle mého názoru s klasickým prodejem potravin přes Internet nemá šanci přijít nikdo jiný, než nějaký obchodní řetězec.
1) bude mít přístup ke zboží za naprosto jiné ceny, než nějaký živnostník, který bude nakupovat z velkoobchodu, zvláště, když to bude zpočátku v minimálních objemech
2) má k dispozici sklad, případné "přestřelené" nebo "podstřelené" předobjednávky rozprodá nebo stáhne z kamenných prodejen
Něco jiného bude specializovaný obchod např. s různými specialitami (koření, ovoce (hlavně exotické), a s menšími problémy i sýry, uzeniny).
Par takovych kamennych obchodu funguje, ale hypermarkety nesmetou z jednoducheho duvodu: vetsina jejich "uzivatelu" o tuhle kvalitativni uroven nestoji, rozhodujici je pro ne cena.
No u potravin je taky ten problém, že jich většina nejde moc skladovat, člověk nakoupí pro rodinu na týden a pak jde koupit čerstvé. Kdyby si to objednával tak poplatky za dodání kolem stovky každý týden by už docela lezly do peněz.
Čili, jako klienti možná nějací fajnšmekři, a pak podnikatelé, restaurace, bistra, malé obchůdky. Jenomže předpokládám že B2B objednávky jsou něco jiného než klasický eshop, a pořád je to otázka ceny, kterou mohou mít nasmlouvanou hypermarkety nižší,než internetový obchod co má několik stovek zákazníků..
S objednáváním potravin přes internet doručováním v Praze a Ostravě mám jako zákazník nejlepší zkušenosti. Před pár lety jsem využíval Tesco v Praze, před měsícem nějaký obchod v Ostravě. Naposledy při objednávce nad 1500 Kč (ceny standardní) doručili 60 piv mému dědovi do 4. patra bez výtahu...
To je právě to, že když jde člověk nakupovat, tak se musí orientovat spíš podle toho, co vypadá, že se to dá jíst. Seznam seznamem, ale tak u čerstvých potravin je to skoro ze 100% improvizace.
Takže přes internet by šly objednávat spíš kusovky s dlouhou dobou spotřeby, konzervy, suchý věci,... Jestli to bude mít pak pro někoho cenu.
kdyby byl u potravin problem pouze v siri sortimentu, urcite uz by se na poli internetu nasel nejaky hrac, ktery by tu myslenku pretavil ve funkcni byznys.
sveho casu jsem ridil IT zazemi multimarket.cz (zanikla nekdy v roce 2004 - domenu pak koupil z-market.cz - a jak tak koukam, taky uz zavrel kram :-) ). firma mela vlastni dopravu (3-4 felicia pickup), vlastni sklad veskereho nabizeneho sortimentu i relativne dobre nastavenou a fungujici logistiku a eshop s pokrocilou funkcionalitou (ukladani kosiku, automaticke vyrazovani polozek zbozi pokud nebylo skladem,...). struktura zakazniku? fandove, nadsenci, vesmes bohatsi vrstva spolecnosti. nejprodavanejsi sortiment? prasky na prani a balene vody. dnes s odstupem casu si kladu otazku, kam by to vedlo, kdyby firmu neridil cisnik s nepovedenym synem pravnika a nesponzoroval to jisty pan z velkeho mesta za uralem :-D jiste je, ze to takto provozovali 2-3 roky a co vim, zisk byl spise ztratou. a zatim nema naslednika, proc asi?
Souhlasim, ze masovy prodej potravin ma sanci byt dlouhodobe rentabilni jen pro nekoho, kdo ma skvele zvladnutou logistiku a silne postaveni (+brand) v offline prodeji. Zkusenost ze zahranici take sehraje svoji roli. Proto bych tipoval, ze se to u nas nekdy muze podarit tescu. No a pak tady jeste vidim urcitou nejistou sanci na uspech pro uzce specializovane obchody s "potravinami" jako napr
svetova-cokolada.cz,
vanilkove-lusky.cz nebo podobneho zamereni. Podminkou je ze budou mit opravdu nejlepsi nabidku na trhu. Takovym prodejcum muzou offline shopy konkurovat siri nabidky jen tezko. A pokud ano, tak pouze v praze.
Druhý problém potravin je v tom, že nákup je silně provázán. Takové to "když budou mít slušná rajčata a pěkný hlávkový salát, tak nakup ještě A,B,C,D a uděláme k obědu salát; kdyby rajčata za nic nestála, koukni na ryby, jestli se tam náhodou neobjevilo něco zajímavého; nebo bychom mohli dát hovězí, ale to by muselo být fakt pěkné; nebo ...". Tohle prostě přes webshop neudělám.
Abych přes web kupoval potraviny, tak by mě webshop musel přesvědčit, že zeleninu má vždycky zralou, maso má vždy voňavé, sýry vždycky čerstvé, sortiment vždy k dispozici. Pokud je někdo schopen udělat takovýhle obchod s potravinami, tak je především schopen okamžitě smést většinu stávajících hypermarketových řetězců, protože hypermarkety tohle u svého zboží garantovat nedokážou.