Vlákno názorů k článku Kolik bude Lupa stát a kdy? od Patrick Zandl - Nemyslím, že bude někdo mít chuť jen tak...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 29. 10. 2001 8:49

    Patrick Zandl (neregistrovaný)
    Nemyslím, že bude někdo mít chuť jen tak platit za verzi pro PDA nebo PDF dokumenty. V tom velká přidaná hodnota není. Ani WAP to nebude.

    Řekl bych (a dumám tu o tom také dlouho, proč asi :), že jediné východisko je prémiový obsah. Chcete větší a důkladnější analýzu něčeho, o čem víme, že to zajímá pár stovek čtenářů? Račte za ni zaplatit 50 Kč. Ovšem přes mikroplatby - předplatné je nebezpečné v tom, že jednou zaplatíte na rok dopředu a za půl roku server skončí nebo přestane být zajímavý (ne nutně Lupa :).

    Co má být prémiovým obsahem?
    Zpravidla to bývají sekce pro business uživatele, tedy informace, které se ve své analytické šíři jidne hůře shánějí. Nebo oborové databáze, které nejsou tak zajímavé pro širokou veřejnost, jako pro pár odborníků. Blbě se to hledá a ze začátku na to ani nelze moc vsázet - dokud těch materiálů nejsou desítky, bude problém vyhodnotit úspěšnost projektu...
  • 29. 10. 2001 9:24

    Martin Kopta (neregistrovaný)
    Přiznám, že prémiový obsah je i mým koněm v tomhle dostihu. Nejdřív ale řeknu, proč se Lupa vůbec chce pouštět do nějakého placeného obsahu. Důvodem není, že bychom neměli co jíst, ale prostý fakt, na který jste upozornil už minule, když jsme se bavili o iPortu.

    Chceme poskytovat lepší služby, lepší obsah, a proto potřebujeme mít jasnou představu o tom, jak ten dobrý obsah od špatného odlišit -- odměňování přes mirkoplatby bohužel tenhle účel neplní.

    Podle mého náhledu by měly existovat tři úrovně obsahu: bezplatný, za pár drobných a dobře zaplacený. Pokud na něco aplikovat předplatné, pak na ten obsah za pár drobných tak, aby to čtenář mohl chápat jako množstevní slevu. I tk by ale bylo vhodné jednorázovou platbu umožnit.

    Prémiový obsah?
    Prémiovým obsahem by se měly stát materiály, jejichž pořízení je nákladnější nežli pořízení běžného článku. Na tomhle bude zajímavé stanovování ceny. Představuji si to asi tak, že budou ceny kursové. Při uvedení nového obsahu začneme na 100% ceně a s tím, jak informace bude zastarávat, bude klesat i cena. S tím, jak se náklady na pořízení obsahu budou saturovat, bude cena klesat. Pokud ovšem poptávka po určitém obsahu bude vysoká, můžeme cenu třeba i dostat nad 100 procent. Můžeme také zkusit happy hours :-)

    Nicméně souhlasím s Vámi, že bude dlouho trvat, než nahromadíme tolik prémiového obsahu, než začne být patrné, jestli to zpoplatnění byl dobrý nápad.
  • 29. 10. 2001 9:29

    Michal Krsek (neregistrovaný)
    Prémiovým obsahem by se měly stát materiály, jejichž pořízení je nákladnější nežli pořízení běžného článku. Na tomhle bude zajímavé stanovování ceny. Představuji si to asi tak, že budou ceny kursové. Při uvedení nového obsahu začneme na 100% ceně a s tím, jak informace bude zastarávat, bude klesat i cena. S tím, jak se náklady na pořízení obsahu budou saturovat, bude cena klesat. Pokud ovšem poptávka po určitém obsahu bude vysoká, můžeme cenu třeba i dostat nad 100 procent. Můžeme také zkusit happy hours :-)

    A co to aplikovat na klasicky obsah? Pripadne to kombinovat s tim, co je na Jane's - tj. zverejnit prvni tretinu clanku a zbytek "dnes za penize, zitra zadarmo"?

  • 29. 10. 2001 9:57

    Aleš (neregistrovaný)
    I mým tajným tipem je prémiový obsah. Zvláště proto, že objevit na internetu "skutečné" informace o nějakém problému aniž by šlo o marketingový materiál je stále obtížnější a nadšenců, kteří své znalosti publikují jen tak z čistého entuziazmu je také stále méně. Ostatně není se čemu divit.
    Neobjevujeme ale nic nového. Ve světě je takový přístup běžný: Přihlásíte se na nějaký tematický portál a ihned se dozvíte, že jste členem tak trochu méněceným, ale když si zaplatíte $XX dostanete toto, když $XXX dostanete tamto a tak dále. Kombinují se ale oba přístupy, jak paušál, tak i platby "za kus". Bohužel v $ (a jiných měnách), takže pokud by to bylo za XX,-Kč (ale ne XXXXX,- Kč, jak se píše jinde v této diskusi), bylo by dobře.

    Co bych si tedy pod premiovým obsahem představoval? Například systematické budování znalostní báze dat o konkrétním oboru - dnes je na koni ASP a k utříděným informacím se těžko dostáváte. Rozsáhlejší studie, succes stories, vyjádření praktiků .....

    Aleš
  • 29. 10. 2001 10:04

    Patrick Zandl (neregistrovaný)
    Podle mne by to chtělo vyzkoušet - napsat něco opravdu dobrého a pak to dát jen za peníze na net. Chtěli jsme to udělat u nalaýzy UMTS - dát ji na net, velmi rozsáhlou a podrobnou. Kdo by chtěl, zaplatil by si za kapitolku poplatek...

    Jenže pak nás to přešlo a pustili jsme to po částech zdarma.

    Ale vyzkoušet by se to mělo :)
  • 29. 10. 2001 15:28

    Petr Tesařík (neregistrovaný)
    No přece kvůli zvýšení obratu a následně zvýšení zisku. To je ekonomika, no ne?

    Ale vážně. Asi tím prémiovým obsahem nebudou studie, ale například detailní analýza, která se opírá o její část a třeba ji i ve zhuštěném tvaru cituje. I když nevím...
  • 29. 10. 2001 15:54

    Martin Kopta (neregistrovaný)
    No, vpodstatě v tom máte pravdu oba. Je to půl roku, co jsme se o tom v jedné z diskusí bavili s Danielem Dočekalem (mám ten pocit jenom já, nebo do mě nikdo jiný neryje :-). Tehdy jsem říkal, že Nielsen si může dovolit prodávat svou studii o WAPu v přepočtu za 800 Kč, protože jich prodá na globálním trhu třeba tisíc. Zato specializovanější studii od něj koupí maximálně desítky firem, a tomu se musí cena přizpůsobit.

    Řekněme tedy, že se pokusíme přijít na takový prémiový obsah, který si budeme moci dovolit prodat řádově padesátkrát, stokrát nebo pětsetkrát levněji než stávající studie trhu a budeme věřit, že je bude potřebovat padesátkrát, stokrát více zákazníků. Problém je, že neoperujeme na globálním trhu (Ale na to Michal Krsek upozorňoval).

    V každém případě na čemsi už se podle mých informací pracuje. Snad to dobře dopadne.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).