Protože jsem Lupě posílal současně 14 grafů a některé sám označil v textu blbě, dovolím si ctěné čtenářstvo upozornit, že poslední tři grafy co vedou k pointě jsou v článku zatím zaměněné za jiné... Už jsem inicioval opravu, tak trochu strpení.
Inu možná proto je Atlas takový propadák, že například s poslední stabilní verzí Mozilly (což je jestli se nepletu tak rok stará verze, tedy novější než třeba IE6) ten registrační formulář na Atlas firem prostě nejde vyplnit. Hlavně že narvali miliony do reklamy na produkt, který nejde řádně využívat.
Já hlavně nějak nechápu, k čemu portály jako Atlas nebo Seznam vůbec jsou. U Seznam dobře, je tam seznam firem, ale jinak? Sám jsme na tyhle weby nezavítal asi 2 roky a není na nich nic, co by to mělo změnit. Tyhle stránky vydělávají pouze na běžném Frantovi uživateli, který se tak může "proklikat" někam dál. Pro internetové matadory je to pouze zbytečný mezičlánek.
Kdo své výsledky nechce vidět, ten je nikdy neuvidí a stále si bude nalhávat jiné výsleky a odůvodňovat svůj stav, jen si nikdy nepřizná, že jim prostě ujel vlak a chyba je v nich.
Je to stejné jako když hospodští nadávají, že lidé nechodí protože nemají peníze a čekají na výplaty a podobné výmluvy, kterými si lžou sami sobě, místo toho aby se sebektriticky podívali na to co vlastně nabízejí lidem oproti konkurenci, co můžou vlastně trhu nabídnout, to ne to si budou pořád myslet že jsou dobří a chyba je v lidech a tak si upravíme čísla
Uz drive jsme tenhle problem konzultovali s jazykovou poradnou, podle ktere jsou v tomhle ohledu nezivotne subjekty v podstate zivotne a doporucuje se psani mekkeho i.
Článek jsem si s chutí přečetl, v části o tahounech růstu je ale až příliš velká logická zkratka - čísla nejsou interpretována správně.
Jde o to, že když službě ICQ přibudou uživatelé, tak to ještě nutně neznamená, že přibudou i Atlasu jako celku. Pokud se totiž tito uživatelé rekrutují z těch, kteří už Atlas navštěvují, tak to na celkový počet uživatelů nebude mít vliv. Takto jednoduše jde sčítat pouze počty shlédnutých stránek, jiná část článku na to naráží. Nesprávně je i pojmenování těch čísel: "podkategorie, které každému z portálů přinesly největší absolutní přírůstek reálných uživatelů" - k získání těchto čísel bychom potřebovali počet nových uživatelů (navíc z pohledu portálu, nikoliv dané služby).
Dokonce se může stát, že všechny služby v počtu uživatelů porostou, ale celek klesne...
Úvaha je jako celek správná, dokud se nevrátíme k mé logice: jestliže vzrostl portál jako celek, odněkud v jeho službách se to vzít muselo, že? Uznává, kdyby klesl, mohlo by to být složitější...
Nakonec v článku neříkám, která služba měla na celek větší nebo menší vliv. Jenom která vzrostla víc a která míň. A že to byla s největší pravděpodobností některá z těch sedmi.
Uznávám, u Centrumu mám pravdu nabeton (nic jiného tam nerostlo), u Atlasu to možná způsobilo něco jiného s menšími absolutními přírůstky, co zůstalo pod čarou. Ta možnost tady je, ale já bych ji naopak moc nepřeceňoval...
Souhlasím s tím, že růst bude nejspíš způsoben těmito službami, jisté to ale není. Proto jsem psal o "logické zkratce" a ne přímo o chybě. V článku navíc žádné "pravděpodobně" není, závěry jsou prezentovány jako fakta.
Úvaha je špatně čistě z logického hlediska. Pokud měla služba ICQ v říjnu 300.000 uživatelů, z nichž se 100.000 rekrutovalo z uživatelů jiných služeb Atlasu, a v únoru měla 500.000 uživatelů, z nichž se z Atlasu rekrutovalo 400.000, tak to znamená, že přestože ICQ rapidně rostlo, Atlasu přivedlo o 100.000 uživatelů méně.
Naopak služba, která absolutně klesla, mohla Atlasu přivést nových uživatelů více.
Pro vyvození prezentovaných faktů bychom zkrátka potřebovali jiná data (ani nevím, jestli je NetMonitor vůbec měří), protože i když tyto dvě veličiny obvykle značně korelují, pravidlem to vůbec není. Pokud např. Atlas na titulní stránku přidá odkaz na nějakou svou službu, jistě této službě vzroste návštěvnost, ale na celková čísla Atlasu to vliv mít nebude.
Ještě jednou souhlasím se všemi připomínkami k metodice.
Jenomže celý tento článek (i ten zítřejší) jsou o vlivech mimo stránky Atlasu a dokonce i mimo Internet - o televizní reklamě. Ve které zazněl jediný konkrétní důvod k návštěvě Atlasu (kromě "nejjednodušší cesty Internetem") a to bylo ICQ. Společně s SMS zdarma těžko budu takto do mrtě ignorovat růst - zrovna ICQ. Výsledná chyba by byla rozhodně větší, než vzít to v potaz.
No a jestli jsem řekl "pravděpodobně"? U centrumu tohle slovo nemá co dělat. A věřte, že jestli jsem při korekturách s něčím bojoval, pak to bylo dilema mezi čtivostí a jasným oddělením mých názorů od fakt. Včetně nudných, těžkých, i když důsledných vysvětlivek, jak jsem dospěl k tomu-kterému číslu. No a trochu lehčeji - copak někdo dneska věří, že je něco pravda, "protože to bylo na Internetu" ;-) ? Zkrátka, mě tam to "pravděpodobně" nechybí... Fakta jsou fakta a já jsem já. Doufám, že jsem to všude jasně oddělil.
S posledním odsekem opět nelze než souhlasit. Pokud zapomenu, že zde byla nějaká televizní kampaň a microsite za 30 českých na něčím stole...
Teď jsem to zkoukl v datech: ve srovnání září-únor mají služby v grafu na svědomí kumulativní (tedy ten neprůkazný) přírůstek 1 521 000, ty co v grafu nejsou a jsou v plusu dalších 472 000. Zbytek je v mínusu.
Odtud se rekrutoval celkový přírůstek za atlas.cz cca 366 500.
Centrum jsem dlouho používal pro jeho jednoduchou, přehlednou a přímočarou grafiku (kterou v té době Seznam neměl). S kampaní a novým designem (velmi špatně okopírovaném z Yahoo) se situace obrátila. Nový layout je pro mě ergonomicky skoro nepoužitelný, AJAX je tak prasácky napsaný, že je pomalejší, než normalní HTTP request. Neobjevil jsem žádný prohlížeč, kde by byla grafika správně zobrazena (co se pozic formulářových prvků, pozadí a borderů týče), fulltext engine je velmi slabý, tolik protežovaný freemail je plný bugů (v majoritních prohlížečích), které nikdo neopravuje.
1. Spočítat přesnou návštěvnost Atlasu jako celku (byť toto číslo má omezenou vypovídací hodnotu) lze v aplikaci GemiusExplorer (ke které by autor coby pracovník reklamní agentury mohl mít přístup), na stejném místě lze zjistit i překryvy a socdem.
2. To, co je u Atlasu označeno jako ICQ, je pouze stránka pro download aplikace - icq.atlas.cz. Stačí se na tuto stránku podívat a je jasné, proč tam je málo pageviews na uživatele. Počet návštěvníků samotného klienta ICQ, kde Atlas exkluzivně prodává reklamu, je mnohem větší než návštěvnost celého portálu Centrum.cz (dle počtu unikátních uživatelů denně a tím spíše dle stráveného času).
3. Autorovy dohady o socdemu služeb odpovídají tomu, že zřejmě nemá přístup k těmto datům - ICQ socdem služeb Atlasu nijak výrazaně neposouvá, bulvár má starší čtenáře než je průměr internetu, chat a komunity obecně nemusí mít nutně jen mladé uživatele (viz socdem pokec.atlas.cz).
4. Počet pageviews je dle mě pro srovnání nepříliš použitelný - jejich poměr k počtu uživatelů závisí na struktuře webu a hlavně nejvíce se jich generuje na službách typu email, chat, online hry atd., což nejsou zrovna služby, kam by se inzerenti hrnuli.
5. Efekt kampaní Atlasu a Centra samozřejmě na datech vidět je, jen je potřeba vědět, kam se dívat a s čím srovnávat. Toto už ale asi do diskuse zde nepatří, ovšem anonymnímu autorovi poradím těžko :-)
1. Já a pracovník reklamní agentury? Kdepak ty loňské sněhy jsou... Navíc, i kdybych do té aplikace měl přístup, bylo by to díky nějakému z mých klientů a tedy bych ty data nepoužil ze slušnosti. Nebyly by má.
2. Já také v článku o ničem jiném než o stránkách ICQ nemluvím. A zbytek - ano, tohle mne už také napadlo. Jenomže řešíme zde Atlas jako portál nebo jako resellera ICQ? Může jakýkoli výkon ICQ udržet při životě portál? Prodává se ta reklama na ICQ jako součást stránek? Tyto aspekty, obávám se, jsou mimo dané téma.
3. Nejde přeci o to, jaká skladba uživatelů stránky ICQ navštíví, ale na jakou to může mít vliv vzhledem k Atlasu jako celku (charakter značky, chcete-li). Navíc z této - uznávám spekulace - nic nevyvozuji kromě pochybnosti kolem budoucnosti katalogu firem. A zbytek tohoto bodu je tak trochu polemika do prázdna. Já snad někde řekl, že bulvár je mladší než průměr Internetu? Nebo že chat MUSÍ mít nebo má jenom mladé uživatele?
4. A teď naopak - dají se inzerentům prodávat RU? Vždyť jsem to zmínil. Pokud dají na tiskové zprávy, asi jo... ;-) Možná nejde jen o pageviews, ale bez nich obchodní dopad určitě objektivizovat nejde.
5. Jestliže jsem se u 3. bodu vyhnul slovu demagogie, teď už nelze. Pakliže jsou zde nějaká průkazná data, proč už nejsou alespoň v těch tiskových prohlášeních? Anebo jinak - sem s nima. Nevěřím, že by je Lupa nezveřejnila. Natož neanonymnímu pisateli. A jako takový prý dostanete i honorář...
Obecně - budu vděčný za jakékoli zobjektivizování celé věci, ale radu jako osoba nepotřebuji. Nakonec, o mých pohnutkách to bude více zítra...
A nakonec ještě jeden nesouhlas: ta diskuse sem patří. Kdybych si mohl být vším absolutně jistý, nebudu to anonymně (a věřte že nezištně) někde uveřejňovat. Korektní a na datech založená diskuse mě zajímá (a měla by zajímat každého, koho se týká) a bude-li z čeho, rád se poučím. Pokud si chci zachovat objektivitu, musím přijímat data i když se mě nelíbí.
Pravda, nemusím přijímat data, která považuji za irelevantní. Ale to je konec-konců můj problém,že? Takže pokud někdo má lepší data a vysvětlení, sem s nima. Budu první zvědavý čtenář Lupy přilepený k monitoru... ;-)
Ad 1 - Reklamní a mediální agentury ta data nakupují (nebo mohou nakupovat). Předpokládal jsem, že "top manažer v reklamě" by k nim mohl mít přístup. Bez nich je opravdu těžké dělat hlubší analýzy.
Ad 2 - je potřeba rozlišovat čistě servisní stránky icq.atlas.cz (které jsou jediné auditované), aplikaci ICQ a třeba uvítací stránku ICQ.
Ad 3 - "mladší třebas spíše táhne bulvár", "Mladší lidé a senioři (jak se již ukazuje v USA) jsou nadšenci chatů, naproti tomu lidé v produktivním věku - zdá se - jsou rádi, když komunikovat nemusí..." - tak to v Čechách není a na Atlasu už vůbec ne.
Ad 4 - pageviews jsou důležitá, ale je nesmysl je porovnávat pro portály jako celky. Smysl to má pouze jako služba proti službě.
Ad 5 - samozřejmě že jsou průkazná data a samozřejmě že některé z nich dáváme do tiskových zpráv. Zkuste si třeba spočítat poměry denních nebo týdenních návštěvností homepagí Atlasu a Centra v závislosti na datech TV kampaní (i v porovnání se Seznamem, iDNESem a dalšími). Otázkou ovšem je, jestli je primární cíl TV kampaní zvýšení návštěvnosti - pokud by tomu tak bylo, tak by to opravdu moc nefungovalo (přesněji fungovalo hůře než online kampaně). My jsme ovšem na rozdíl od Centra takový cíl nikdy nedeklarovali :-)
Pro Lupu už pár let nepíšu, zvlášť v oblasti portálů těžko můžu být objektivní :-)