Termín SLA se strašně přeceňuje, u laiků a bohužel i u lidí z oboru.
I ti nejlepší a největší operátoři při nedodržení SLA prostě sníží fakturu za služby a tím to končí.
Představa zákazníků (a obchoďáků), že při 4 hodinovém výpadku bude ISP platit kompenzace na neuskutečněné obchody atd. je tak naivní, jako rozšířená.
A? Registr aut nefungoval nekolik mesicu a pos..al se kvuli tomu nekdo? Zajistit docasnou konektivitu lze behem nekolika malo hodin - to pokud nebude provider schopen linku zprovoznit.
A pokud si budu chtit hrat (za nesmyslny penize) na garantovani sluzeb, tak si stejne ty linky musim poridit aspon dve ... a u kazdy si proverit, kudy to fyzicky vede, aby se mi nestalo, ze to vede na stejnej stozar ... a pak po stejnym kabelu. Ale ourad nejsou ani hasici ani nemocnice ... aby neco takovyho potreboval. To je asi tak stejny, jako kdyz chce pragl stavet vlastni elekrarnu ... aby byrokratum fungoval web ...
On ten úřad není jen tak pro okrasu, ale má poskytovat služby občanům. Bez připojení k internetu spoustu těch služeb poskytovat nelze.
Mimochodem, 11 tisíc obyvatel není úplně málo, to už je velikost okresního města a určitě obec s rozšířenou působností. Tedy ty služby poskytuje i obyvatelům okolních obcí.
Ehm ... neznam ani jednoho providera, kterej by poskytoval zcela libovolne garance nad ramec zaplacene ceny => pokud bude ourad platit desitku mesicne ... maximalne se docka dobropisu te desitky. Nic vic jim nikdo garantovat nebude. A to jeste jen a pouze v pripade, ze ta nefunkcnost pujde na vrub ISP.
Nemluve o tom, ze on se zrovna urad nejaky horni dolni nepodela, kdyz jim par hodin nebo i dnu net nepojede ...
Co si na nějakém malém eseróčku někdo vezme? S.r.o. skončí, zbylý majetek bude v lepším případě nula, majitel za týden podniká v novém s.r.o. se stejným předmětem činnosti a stejnými původními zákazníky, a hlásí se do výběrového řízení v sousední obci.
Naproti tomu O2 Czech Republic si jaksi nemůže dovolit skončit jenom proto, aby nemusela platit závazek z nějaké smlouvy.
Vy píšete o něčem jiném, a to je kvalita té smlouvy. To ale je v moci toho úřadu a může si nastavit takové SLA, které mu skutečně bude něco zaručovat. Jistě, v případě nějaké malé obce, kde starosta zrovna není zkušený CIO, to asi bude nerovný souboj, ale aspoň je tu ta možnost. Ale s garážovým ISP můžete mít sebelepší smlouvu, ale když jí nedodrží, má ta smlouva hodnotu akorát toho papíru.
Aby nebylo mýlky, já si nemyslím, že je ten současný systém dobře. Jenom vysvětluju, proč současný zákon nutí zadavatele chovat se takhle. Já bych byl mnohem radši, kdybychom měli zákon o veřejných zakázkách, podle kterého bych si mohl vybrat stejně kvalitního dodavatele, jakého bych si vybral jako soukromá osoba. Jenže to si nejprve musíme říct, že zákon o veřejných zakázkách má sloužit k tomu, aby veřejné instituce efektivně nakládaly se svými prostředky, ne k tomu, aby se markýroval boj proti korupci.
Ale vezme. Naopak si nic nevezme na firmě, jako je Sračkofonica, která prostě jen pokrčí rameny a řekne: Sorry, došlo k nečekané události, na kterou nemáme páky a bez mrknutí oka zaplatí směšnou, (pro malého ISP likvidační) pokutu, kterou jí po velmi dlouhé době nějaký soud uloží. Takže malá firma si, pokud není její majitel padlý na hlavu, dobře rozmyslí, co do nabídky napíše. Dříve státnímu molochovi, těšícímu se neoficiální přízni ČTÚ je to jedno, protože moc dobře ví, že případné sankce mu neublíží.
Konektivita samozřejmě zákazníkovi jedno být nemusí. Pro zákazníka je rozdíl, zda když bagrista překopne optické vlákno, bude se čekat na jeho svaření, nebo se pojede druhým nebo třetím okruhem.
To samé se samozřejmě dá řešit i garancí dostupnosti služby. Jenže tam už je ten problém, co jsem psal výše – do nabídky si může každý napsat cokoli, ale pokud pak k něčemu dojde, garážový ISP bude bez konektivity a nedodrží SLA, nikdo si na něm nic nevezme.
Tak za tohle bych jednoznačně podal trestní oznámení na "neznámého pachatele", protože je zcela evidentní, že někdo naschvál nastavuje podmínky tak, aby byla vybrána jenom jedna konkrétní společnost - což je přinejmenším velice podivné a PČR by to měla prověřit.
Navíc jsou tam i podmínky, které jsou opravdu nerelevantní a které si zadavatel ani stanovovat nesmí - jako je například konektivita samotného ISP.
Konektivita samotného ISP je čistě jeho osobní věc a jestli má 2x 40 Gbit, 1x 10 Gbit nebo třeba jenom 1x1Gbit může být městu, jako zákazníkovi, srdečně jedno, pokud plní podmínky poskytování 100 Mbit/s linky, kterou si město objednalo.
To už by rovnou mohlo být v zakázce specifikováno, že jednatel ISP musí mít minimálně tři značkové obleky Armani, dále se ve firmě musí používat minimálně 3 kusy kvalitních hodinek ze Švýcarska a nejdůležitější je, aby všichni na oběd jedli jenom sushi připravené Japonským kuchařem.
V zadání zakázky by měly být pouze relevantní podmínky pro zákazníka (město) a jestli je někdo slíbí a nedodrží, pak by měly přijít pořádné sankce... Ale opravdu se to nedá dělat tak, že na blbé poskytnutí 100 Mbit/s linky se nastaví podmínky, že to může poskytnout jenom největší ISP v zemi a přitom ty podmínky jsou zbytečné!