Diky za priklady. Mel jsem za to, ze armada je s Pandury celkem spokojena. Co se tyce ceny, chtelo by to videt cenu za holou nebo alespon porovnatelnou sestavu. Korba, motor a vez muzou klidne delat 30-40% ceny a zbytek muze byt vybaveni, ktere se jaksi v porovnani zanedba :-)
Casy jsou pekny priklad toho, kdyz se rozhoduje dle urednich postupu bez znalosti veci ...
On zadavatel prevazne predevsim vi, od koho to chce dostat. Ze by jinde mohl dostat totez za polovinu, nebo za stejnou cenu o rad lepsi produkt, ho uz tak moc nezajima.
Ostatne viz nas aktualmi ministr zdravotnicvi a jeho nakupy nemocnicnich pristroju (za 2-5tinasobek ceny), pripadne nakup nepouzitelnych panduru (za co si pamatuju dvojnasobek) ... nebo nakup nefunkcnich letadel ... rozpadajicich se bot ...
Myslím, že nejsme ve sporu. Problém je v tom, že ta větší férovost je navzdory zákonu, a používají se k tomu úplně ty samé postupy, které se používají i pro výběr předem známého vítěze.
A i na tu férovost může být různý pohled. Asi je to tak, že mezi velkými firmami se více vybírá férově. Ale menším firmám to nejspíš bude připadat naopak neférové, protože nesplní nějaká kvalifikační kritéria "na velikost firmy", která jsou nesmyslná a diskvalifikují i firmy, které by tu zakázku mohly zvládnout. Na druhou stranu, i pro mne je otázka, zda tohle má být také předmětem veřejných zakázek, nebo zda veřejné zakázky mají být sázkou na jistotu, i za cenu jisté nespravedlnosti.
S většinou Vašich příspěvků v této diskusi souhlasím, ale tady bych to dost rozporoval. Účastníme se dost často výběrových řízení a za poslední roky pozoruju velkou změnu k lepšímu, k větší férovosti. Jestli je to vliv zákona, větší aktivity policie nebo tlaku od protikorupčních neziskovek posoudit nedokážu, ale tvrzení "na šmejdy to nemělo vliv" je dost přehnané.
Ne, problém je v tom, že současné zákony nutí vypisovat zakázky tak, že se velmi těžko rozpoznává, zda je zakázka vypsaná tak, aby jí nevyhrál šmejd za nejnižší cenu, nebo tak, aby jí vyhrál šmejd za nejvyšší cenu. Protože v obou případech se používá úplně stejný postup, a to zúžit okruh těch, kteří se mohou o zakázku ucházet. Jediný rozdíl je v tom, zda ten okruh zužujete s dobrými úmysly nebo se špatnými. A samozřejmě také hrozí, že někdo ten okruh zúží sice s dobrými úmysly, ale špatně.
Mimochodem, ten zákon už se několikrát upravoval právě s úmyslem znemožnit ty výhry šmejdů za nejvyšší cenu. A vždy to dopadlo tak, že na tyhle šmejdy to nemělo vliv, ale vypsat zakázku tak, aby se vybralo nejlepší řešení, je čím dál těžší a čím dál více na hraně zákona.
Takže většina diskutujících se nepomátla, akorát na rozdíl od vás vědí nejenom v čem je problém, ale také vědí, že dost podstatnou příčinou toho problému je zákon o veřejných zakázkách.