Sdílená ekonomika je celkem dobře definovaný pojem, jde o spoluužívání, tedy já něco vlastním a užívám a zároveň "přebytečnou kapacitu" za úplatu či protislužbu poskytuji Vám. Případně něco vlastníme spolu a v užívání se střídáme. Výsledkem je snížení celkových nákladů na užívání nás obou.
V případě airbnb lze ještě o sdílené ekonomice hovořit aspoň v principu (a dokud šlo o platformu nadšenců, tak to tak i fungovalo), pokud mám byt větší, než potřebuju, můžu Vám pronajmout gauč, celkové náklady nás dvou na bydlení se sníží.
Ale Uber? Sdílená ekonomika v přepravě osob je spolujízda, já jedu z A do B, Vy přibližně též, tak Vás svezu. Dá se aplikovat na kratší cesty pro vedle sebe bydlící kolegy, spolužáky, na delší vzdálenosti mezi velkými městy i na nahodilé spolupasažéry.
Ale pro náhodnou jízdu po Praze? Kolik řidičů Uberu lze asi tak zařadit do sdílené ekonomiky v tom smyslu, že se potřebují dostat z Krče na Zličín a dívají se, jestli někdo v okolí Krče zrovna nechce na Zličín?
Pokud uznáváte, že běžný řidič Uberu někoho veze z A do B, aniž by sám tuto cestu hodlal podniknout, a zároveň to nazýváte sdílenou ekonomikou, protože cokoliv, tak pojem sdílené ekonomiky znásilňujete. A to dost nechutným způsobem.
Přesně tak, sdílená ekonomika neznamená, že abych odvezl souseda, tak k tomu potřebuju nadnárodní korporaci, aby mi to zprostředkovala. Největší problém ale je, že řidič není ani zaměstnanec ani živnostník, který by dělal na fakturu, ale je to pouze uživatel aplikace. Takže uber má absolutní kontrolu nad tím za jakých podmínek ti řidiči jezdí a může je jednostranně měnit. Je to návrat do 19 století a logicky ti kdo dodržují pravidla tomuhle nemůžou konkurovat. Aspoň že v anglii mají rozum a soud rozhodl, že řidiči jsou zaměstnanci.
UberPOP nemá do budoucna rovněž šanci, protože za ty nízké ceny za km se řidičům nevyplatí to vůbec jezdit. Však už také odcházejí http://byznys.lidovky.cz/cesky-uber-ma-problem-s-ridici-opakovane-snizovani-cen-jizd-vede-sofery-k-odchodum-giq-/firmy-trhy.aspx?c=A160919_205005_firmy-trhy_ele
To je uplne fuk, dulezity je vysledek z pohledu tech, komu tyhle sluzby slouzi - pro zakaznika je to proste lepsi forma prepravy nez "normalni" taxi. A pokud predchozi generaci taxiku musel regulovat zakon, tu novou uz reguluji sami zakaznici, protoze jim to technologie umoznuje. Zakon je u nich uz na prekazku. Stat to ma pochopit, neklast rozvoji prekazky a dohlizet, aby vse fungovalo ve prospech celku, nic vic.
Když si pozorně přečtete můj příspěvek, zjistíte, že tu variantu "vlastníme to společně a využíváme na střídačku" jsem též (hned v prvním odstavci) zmínil. Jsem ale rád, že jste sám zdůraznil ony klíčové vlastnosti - je to levnější a ekologičtější, to jsou opravdu primární cíle sdílené ekonomiky.
Jak už uvedl kolega, pokud do sdílené ekonomiky zahrnete Uber, musíte tam zahrnout i klasické taxíky. A vlastně naprostou většinu současné ekonomiky, rohlíky si nepečete ve vlastní troubě, ale "sdílíte pekařovu kuchyni", nemontujete si vlastní mobil, ale "sdílíte prostředky Foxconnu".
Že to zní divně? Ano, zní. Problém je totiž v tom, že v případě Uberu nesdílíte prostředek (automobil), ale využíváte někoho, kdo prostředkem disponuje, aby Vám poskytl službu, která by ale bez Vaší objednávky poskytnuta nebyla.
Můžeme rozlišit dva proudy sdílené ekonomiky - jedním je sdílení prostředků (společně vlastněné auto užívané na střídačku, což snižuje fixní náklady na výrobu a/nebo pořízení), druhým sdílení benefitů z provozu (když už jedu z A do B já, pojeďte se mnou, podělíme se o fixní náklady na užívání).
Co z toho lze aplikovat na Uber? Dejme tomu sdílení nákladů na pořízení, ovšem zde nevidím rozdíl oproti klasické taxislužbě, ale už ne náklady na provoz.
Pokud sdílenou ekonomiku omezíte na dělení se o náklady na pořízení prostředků a odmyslíte způsob užití, pak je "sdílená ekonomika" jen aspektem ekonomiky od úsvitu myšlenky trhu. Což jistě učinit můžete, ale já tomu budu říkat znásilnění.
Pořídíte si zbraň bez zbrojního průkazu, budete řídit auto bez vlastnění řidičáku, prodávat léky na předpis normálně v trafice ? Vše jde schovat za ...aspekty aby byl zakaznik spokojeny... jenže lidé se nechovají jako Mirkové Dušínové proto máte nějaké zákonodárné, kontrolní a výkonné zákonné orgány.
Vy zase nevidíte nebo ignorujete že Uber nesdílí jen auto.
Pokud jedu z Brna do Prahé můžu nabídnout spolujízdu (sdílím)
Pokud jedu z Brna do Prahé vlakem , můžu to auto v Brně někomu půjčit (sdílím)
Ale pokud sem v Brně do Prahé jet nechci a za úplatu tam něko svezu .
To jsou jaksi rozdílné případy a nejsou vždy příkladem sdílení. První sdílíte náklady na svou cestu
V druhém sdílíte věc
Ve třetím poskytujete službu a nic nesdílíte.
V třetím opravdu není sdílení ale smluvní poskytování služby. A pokud to není za náklady je to za účelem zisku tedy podnikání které má podléhat nějaké regulaci.
Tenhle rozdíl vidím, akorát "mám automobil pro své sokromé účely a protože mi stojí ladem občas ho sdílím s jinýma lidma" nepopisuje realitu Uberu, to by musel být Uber platformou umožňující "tady máš klíčky od mého auta, za benzín a pár stovek k tomu mi je za hodinu zase vrať". Snažit se Uber napasovat do sdílení prostředku jako takového je fakt mimo.
sdílené to je spíše od komunitní formy spolupráce, kdy kdokoliv může nabízet vození a kdokoliv může se nechat svést.
Podobně to je i airbnb vs. hotely, peo někoho to je hlavní přijem, pro někoho jen forma využití volné bytu. S uberem to je podobně, někdo to dělá na full time, někdo jezdí dvě hodiny po práci.
Nikdo nikomu nediktuje kde má být, kdy má pracovat atd., forma spolupráce je jiná, proto sdílená ekonomika. S taxi to je podobné, ale ne stejné, ubera si třeba nemohu chytnout na ulici, nejprve se domluvím s konkrétním řidičem, je potřeba vzájemný souhlas.
A co třeba takhle https://www.google.cz/search?q=prague+taxi+experience&source=lnt&tbs=cdr%3A1%2Ccd_min%3A01.11.2011%2Ccd_max%3A&tbm=? Když hledáš negativní recenze jen za posledních pět let, k je to o dost těžší. Tím nechci říct, že je všechno ideální.
I v případě „sdílené ekonomiky“ je víc než nutné stanovit právní zázemí pro „sdílené zaměstnance“, legislativu na ochranu spotřebitele, daňový systém i pravidla zdravotního pojištění. Problém není jen Uber ale z dlouhodobého pohledu systém samotné „sdílené ekonomiky“, který už dnes neříká spotřebitelům pravdu,ale jen jakési hejty o jednoduchosti, přímočarosti, přívětivosti a ceně což je jen marketing.
Příklad: Pokud dnes Uber tvrdí o zaměstnanosti a o tom kolik „nových pracovních míst “ vytvořil, tak sám sobě si protiřečí se svou představou možnosti aut bez řidičů.
Marketing není systém ale jen obyčejná psychologická lež.
Když jsem onehdá potřeboval taxi na letiště (150km daleko), tak jsem objednal na dispečinku a nechal si od nich stanovit cenu. Taxikář mě pak nabral, jelo se bez taxametru a na konci mi pak normálně vyjel účtenku na domluvenou cenu. Takže při objednávce taxi dopředu to jde. Ono to v tu chvíli není "taxi", ale něco jako "smluvní přeprava osob".
Ptal jsem se taxikářů, zda to jde i při normální jízdě a prý ne, že při normální jízdě musí mít taxametr a účtovat podle něj. Rozhodné je tam to, zda jsem nasedl to taxi nebo si objednal přepravu. Že kdysi dávno se dalo dohodnout dopředu na ceně na místě, ale že po tom šli kontroloři a byly za to mastné pokuty. Při objednávce přes dispečink a teprve následném přistavení vozu to ale jde dodnes.
vedle jak ta jedla sdílená ekonomika Uber zcela jistě je! Důležitým principem sdílené ekonomiky je myšlenka, že mít přístup k věci je lepší než ji vlastit, protože je to levnější a ekologičtější. Vůbec to neni o tom, že někam musíte jet prostě vám před barákem stojí nevyužité auto a vy ho využijete pro potřebu někoho jiného...https://cs.wikipedia.org/wiki/Spoluspot%C5%99ebitelstv%C3%AD
Řidiči pod uber pop mají ten problém, že pokud projezdí spoustu času a km na cestě k zákazníkovi, který dostane pro něj výhodnou cenu za km, tak je řidič na hraně rentability. Naštěstí ale pro něj ve špičkách skokově rostou ceny, takže se může zahojit a nahnat zisk právě v této době, jenže, to ožívají právě studentíci a další příležitostní řidiči a už nezíská tolik zakázek jak by si představoval.
Tohle celkem stačí, ne? https://www.google.cz/search?q=prague+taxi+experience
mám automobil stoji ladem + mam cas stojim ladem... porat to same sdileni, ze sdilim i svuj volny cas neznamena, ze to neni sdileni sdileni je to v tom, ze aplikace propoji nekoho kdo nabizi sluzbu s nekym kdo ji potrebuje aniz by ten co nabizi to provozoval jako svoji hlavni vydelecnou cinnost...
ihmo cituji Wiki: "Sdílená ekonomika (též kolaborativní ekonomika) je ta výseč spoluspotřebitelství, která je založena na směně. A protože jde o ekonomiku, "je to systém směny, kde se kvalita nutně redukuje na kvantitu." Tedy hovoříme o všech transakcích tohoto typu, které lze vyčíslit penězi a které jsou založeny na nějaké formě reciprocity. Některé služby, jež jsou zahrnuty pod pojmem sdílené ekonomiky, jsou poněkud kontroverzní, protože namísto zvýšení efektivity využívání zdrojů je jejich hlavním rysem spíše generovaní zisku prostřednictvím snižování ceny práce. Hranice mezi "sdílením" a "pronajímáním" je tenká.
V posledních letech, ale ve světě vznikají i jiné formy sdílení produktů. Nejen podnikatelské subjekty, které produkty pronajímají, ale i platformy sdružující lidi, který vlastněné věci sdílejí, vyměňují a půjčují si mezi sebou. Příkladem může být např. car-sharing nebo půjčovny jízdních kol. Známými příklady jsou třeba služby Airbnb nebo Couchsurfing na sdílení ubytovacích kapacit na dovolenou, alternativní taxislužba Uber, katalog jednorázových námezdních sil TaskRabbit, prodejce DYI předmětů ETSY či český Fler."
...lepsi forma přepravy než "normalni" taxi.... je přání, né jistota .
Zákazníkovi by mělo být ukradené jestli to je klasické taxy nebo ridesharing. Dostupnost služby, kvalita poskytované služby a cena dané služby je rozhodující.
Na klasickou taxy službu není problém aplikovat také webové objednání. Už dávno před třeba Uberem nebyl problém vyjednat pevnou cenu předem. Není problém zaměstnance pravidelně posílat na školení zkoušet z místopisu. Pokud točíte velký obrat není problém měnit často vozový park a mít i pro pasažéry kvalitní svezení i se solidním pojištěním... ...tohle jsou věci na které nikdy jednotlivec který jezdí pod jedním z projektů "ridesharingu" nikdy nedosáhne.
presne tak! jinej duvod nez spokojeny zakaznik neni a pokud technologie umoznuje podchytit vsechny aspekty aby byl zakaznik spokojeny coz evidentne je tak nechapu k cemu nejaky zakony....proc ma urednik pocit ze na vsechno musi byt zakon? nechapu jak nekdo k tomuhle prispevku muze davat negativni hodnoceni a ani k tomu nic neuvist