Jenomže ona je bohužel to většinou pravda. Naprostá většina lidí nejsou odborníci v oboru IT ani jeho nadšenci. Papíru rozumí každý a práce s ním je jednoduchá, což se o IT řešeních v současné podobě rozhodně říci nedá.
Vezměte si zdejší diskuse odbormě kvalifikovaných lidí, dříve o elektronickém podpisu, poslední dobou o datových skránkách; přesto existují nejednotné názory, zijšťuje se, že řada věcí je nedořešených, objevují se nové situace, na které se zřejmě nemyslelo.
S IT řešeními je spojeno tolik všelijakých úskalí (podpisy takové či onaké, datové schránky pro toho či onoho, [ne]archivace dat atd., atd.). No a dříve? Člověku přišel poštou dopis a bylo to.
Nechci dělat zpátečníka, ale nemá cenu zavírat oči před realitou. Maminka vzpomínala, že za první republiky ve fabrice s více než tisícem zaměstnanců jim vypláceli výplatu každý týden - bez počítačů.
Brzdou jsou mimojiné i úředníci.
Důvod je ten, že typický úředník má 50 let a po celou dobu ho nějak zásadně v IT dovednostech nevzdělával. Mladých lidí pod 30 let, kteří by do kolektivu přinášeli nové myšlenky je ve státní správě minimum.
Navíc z jejich zkušenosti jsou státním IT z pohledu úředníka tak špatné, že digitalizace úředníků práci akorát přidělává. Fakt si nemyslete, že by kvůli digitalizaci byl kdokoliv za celou dobu existence ČR propuštěn.
Je to tak. Momentálně to vidím třeba na soudech, kde díky papírovým spisům jednou mantru "odeslali jsme spis jinam, nemůžeme pracovat". Dokonce do té míry, že mi úřednice na soudu tvrdila, že nemůžou udělat úkon, protože své vlastní rozhodnutí nemají k dispozici, když je spis jinde.
Až když předsedkyně soudu konstatovala, že to není důvod k nedodržení zákonného postupu, napadlo je, že můžou to svoje rozhodnutí vytisknout jako duplikát a zpracovat ho (v mém případě vrátit kauci). Ale celé tohle kolečko trvalo rok.
Pro tyhle lidi bude digitalizace katastrofa, protože teď jsou zvyklí udělat jeden úkon za 3 měsíce a najednou přijdou o výmluvu, proč to nejde rychleji.