Ta otázka, proč se lidé slétnou na jeden titul, byla spíš řečnická.
Dobře vím, že hlavní důvod je ten, že lidé nemají načteno. Kdo přečte s úsilím jednu knihu ročně a nezná žádné klasiky, ten se snadno chytí na všechno.
Takových svátečních čtenářů je většina. Proto stačí kvalitní merketing, anebo náhoda a sněhová koula se dá nezastavitelně do pohybu.
Díky za pěkný text o Amazonu.
Dobrý den,
hlavním smyslem filmové upoutávky (traileru, starším termínem též foršpan) jako marketingového nástroje filmového průmyslu (typicky Hollywoodu) je odradit návštěvníky, kterým by film nesednul jako celek a ti jej pak dále negativně zmiňovali mezi svými známými, nikoli je nalákat na daný film. Pokud by někoho zajímalo k tomuto více, doporučuji knihu švýcarského badatele o historii traileru od r. 1912 (rozhovor s ním zde: http://movietrailers101.wordpress.com/2011/09/07/trailers-keep-people-out-of-the-theater-an-interview-with-vinzenz-hediger/)
To, že se spousta čtenářů slétne jako roj vos na určité knihy, je úplně normální (doporučení známých, chtějí být "in" atd.). Sám jsem potkal řadu lidí, kteří Coelha, Pottera a další zmiňované tituly měli moc rádi a když si pak později přečetli něco z klasické literatury, zjistili, že třeba ten Coelho není až tak "geniální".
Existuje omezený počet příběhů, důležitá je forma. Klasicky se k tomu vyjádřil V. Propp v Morfologii pohádky (viz http://en.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Propp)
V posledním čísle časopisu The New Yorker je skvělý článek o Amazonu (poučené i vzhledem ke skladu v Brně a u Prahy):
http://www.newyorker.com/reporting/2014/02/17/140217fa_fact_packer?currentPage=all