Přesně o tom to je – i na Internetu – obchodník nepotřebuje vědět moje osobní údaje a znát moji „důvěryhodnost“ – stačí, když zná adresu, kam má zboží poslat a dostane zaplaceno předem (převodem, paypalem, kartou…) a je v pohodě, víc nepotřebuje.
O důvěryhodnost druhé strany se musí víc zajímat zákazník (jestli je obchodník seriózní, jaký má servis, zda posílá zboží včas atd.).
Když je důvěra oboustranná, lze platit zpětně, na fakturu, ale k tomu žádné ověření identity nepomůže, ta důvěra vzniká až na základě dlouhodobější dobré zkušenosti. Aneb, to že budu vědět, kde ten člověk bydlí a znát třeba i jeho číslo občanky a bot a vědět, že to je skutečný občan a ne jen virtuální identita… je mi stejně na nic, protože když mu pošlu zboží jen tak a on nebude chtít zaplatit, můžu se s ním leda soudit a to to je na dlouhé lokty a nakonec to stejně může být ztrátové (ziskové akorát pro právníky obou stran).
Jesti ono to nebude zkusenostma kupujicich. Copak asi udela takovy standardni cesky obchodnik, ktery se vymlouva na kde co (trebas ze na shopu nemuze mit stav skladu online), kdyz mu prijdou dve objednavky, jedna zaplacena a jedna na dobirku na totez a ma jedinej kus ? No posle to tomu na dobirku, protoze ten by si to moh taky rozmyslet a za 14 dnu si zbozi uz neprevzit, kdezto ten, co uz zaplatil si jiste rozmysli vsechnu tu birokracii kolem vraceni platby, takze si 14 dnu pocka.
Tou starou dobrou registrací a dobírkou se to určitě nedá sfalšovat :-) Zaručí to validní adresy.
a jinak já u prověřených e-shopů na dobírku nenakupuju. Platím dopředu, ale kdo si má sakra pamatovat registraci do alzy nebo do czc? Takže ať klidně openid bez dobírky.
No vidite a nestaci mu. Problem nedoruceni zbozi NENI pouze problem logisticke firmy. Stale je mezi nami spousta sikulu, kteri pachaji DoS neprebiranim zasilek na dobirku.
Co se chyby obchodnika pri pouzivani "na dobirku" - pokud si spravne pamatuju, tak v CR stale na dobirku chodi vetsina zasilek z eshopu. A byt obchodnikem, ktery ma volit mezi "kchul zpur dupr OpenId bez dobirky" a nebo "Starou a nudnou vlastni registraci a dobirku", tak mam jasno :-)
Jenže i pak mu musí stačit "nějaká adresa" a nepotřebuje k tomu ověřenou adresu trvalého bydliště. Nehledě na to, že problém doručení zboží je problém logistické firmy, ne obchodníka :-)
Pokud udáte špatnou adresu, je to Vaše chyba, případně chyba obchodníka, který používá "dobírku"
No e-shop většinou ověřeného uživatele nepotřebuje, spíš chce nabídnout klasickou výhodu registrace, například uložení košíku, uložení adresy doručení, seznam faktur, seznam objednávek, to lze vést na kohokoliv, bez nutnosti mít identitu skutečně ověřenou.
nejde tedy o ověření, ale o potvrzení identifikace.
OpenID je dobra myslenka, jenze v praxi velice spatne zrealizovana. Casto dochazi ke kritice ze se prakticky na zadny web neda prihlasovat pres openid. Jenze, k tomu aby se prihlasovat dalo je nutna nejaka motivace pro provozovatele webu. A u OpenID zadna takova motivace neni. S projektem MojeID na to prisli, motivace je treba pro eshopy nebo projekty kde je nutne overit realnou identitu uzivatele. Problem ze takovych webu neni mnoho.