Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Michael Šebek (ČVUT): To, že naši práci přeberou roboti, nevidím jako problém od Kameník - Jako člověk s vysokoškolským vzděláním technického směru jsem...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 18. 12. 2018 10:34

    Kameník (neregistrovaný) ---.ktknet.cz

    Jako člověk s vysokoškolským vzděláním technického směru jsem se část života živil jako projektant, konstruktér a souběžně s tím jsem musel tedy provádět i pevnostní výpočty konstrukcí. Proto, pokud pan profesor tvrdí, cituji: "..Je také skoro hloupé stát se specialistou (na cokoli), když vůbec nevíme, jak dlouho nová profese vůbec vydrží. Lidé by se proto měli snažit být spíše generalisty s hlubokým porozuměním základům a vysokou mírou přizpůsobivosti.", tak já zase tvrdím, že říká hlouposti.
    Dle mé životní zkušenosti, potvrzené i mými přáteli, se člověk začíná orientovat ve své profesi (říká se tomu, že ví která bije) tak po cca 5 letech praxe. Takže pokud někdo mění profese a přeskakuje z firmy do firmy jako včelka Mája z květu na květ, tak je použitelný leda tak na podřadné práce typu „přines/ podej“. Zaučit lze pouze do jednoduchých prací, kde se nevyžadují zkušenosti a znalosti nabyté léty studia a praxe. Názor páně profesorův lze praktikovat třeba v sociálních vědách, ale nikoli u technických profesí. Mimochodem, jeho tvrzení, že vzniknou nové profese, není nic nového. Už před lety se prosazoval názor, že všichni ti, kteří přijdou o práci, se přece dobře uplatní ve službách, především pak v turistickém ruchu. Jaká je realita, všichni víme. Ne, já si opravdu více budu vážit odborníka, který mnoho let dobře vykonává svou profesi, než všeznajícího brouka Pytlíka s "globálními" znalostmi. Existuje české přísloví "uměl všechno, ale tak doopravdy nic", které stále platí.

  • 19. 12. 2018 10:08

    JardaA (neregistrovaný) 160.216.1.---

    "Dodneška nemůžu přenést přes srdce, proč vyučení na elektrikáře trvá 3 roky, když se dá naučit za půl roku"

    Do učení nastupuje mládež po základní škole, tj. v cca 15 letech. Opravdu si myslíte, že v dejme tomu v 16 letech bude dotyčný schopen provádět plně kvalifikovanou činnost? A to neuvažuji legislativní požadavky. To zaprvé. A za druhé, Vy asi vycházíze z toho, že všichni učni jsou vysoce motivovaní, jejich práce je baví a tak. Realita je zcela jiná, často je potřeba natlačit potřebné dovenosti do učňů doslova násilím. Jo - dneska se už myslím slovo učeň nepoužívá.

  • 19. 12. 2018 11:37

    Kameník (neregistrovaný) ---.ktknet.cz

    Mít 4 stupně vzdělání ještě neznamená být schopný v těchto vystudovaných oborech a rozumět jim. A neuvádějte prosím příklad elektrikáře. Sám mám co 3 roky zkoušku z elektrovyhlášky 50/1978 a proto vím, že i v profesi elektrikáře je třeba mít docela hluboké znalosti, pokud nechcete někoho svou prací zabít.

  • 18. 12. 2018 15:38

    Jimmy (neregistrovaný) 161.69.123.---

    Když vyjdete z vysoké školy, tak máte před sebou cca 40 let praxe (pokud půjdete do důchodu v 70, tak ještě víc). Za těch 40+ let možná nebude ani existovat firma do které jste po škole nastoupil.

    VŠ vám má dát poměrně hluboký základ celého oboru a těch cca 50 zkoušek by mělo být důkazem že se dokážete naučit poměrně rychle i poměrně obtížné věci. Rozhodně není hlavním úkolem z vás udělat odborníka na něco. To je iluze.

    Samozřejmě střídat na nějakých odbornějších pozicích firmy po 1-2 letech je hloupost. Ale po 5-10 let to není nic divného a může to být i proti vaší vůli. A jako absolvent VŠ by jste pak měl být schopen se poměrně rychle naučit něco jiného.

  • 19. 12. 2018 16:25

    A (neregistrovaný) ---.koleje.cuni.cz

    IT projekťákem se člověk stane za čtvrt roku?
    Už chápu, proč to všude vypadá tak, jak to vypadá.

  • 19. 12. 2018 12:10

    Kameník (neregistrovaný) ---.ktknet.cz

    My tady diskutujeme pouze o profesi programátora? A nebo vůbec netušíte, že vedle této profese existují u nás ještě stvovky profesí dalších? V nich pracuje podstatně víc lidí než v profesi programátora.

  • 18. 12. 2018 13:09

    mar (neregistrovaný) 46.167.246.---

    Jenže vy se bavíte o docela specifických zaměstnání, řekl bych extrémně náročných na vystudování i udržení kvalifikace. Lékaři, programátoři atd. Jenže to je jen špička ledovce, moje zkušenost je jiná. Mám 4 stupně vzdělání, každý byste řekl jiný - základní, technika/elek­trikařina, ekonomie-účetnictví, sociologie/ekonomie-marketing. Všechny ty školy a navázané zaměstnání potřebovali jednu základní věc, umět se orientovat, umět naslouchat, dohledat informace a ty umět uplatnit. Ani nevíte jak moc je podobná práce eletrikáře a třeba účetní, IT projekťáka, elektrikáře a marketéra. Všechny tyhle práce a jejich principy lze naučit s otevřenou myslí a přístupem do čtvrt roku a umět se jimi dobře živit a rozvíjet je - sám na sobě jsem si to vyzkoušel.

    To vše je záležitostí umět dokázat propojit vzdělávací systém základní a středních škol do jakéhosi polyfunkčního celku tak, aby lidé byli skutečně univerzálně připraveni vstřebávat informace a komunikovat, a další odborná příprava na konkrétní činnost byla záležitostí třeba posledního ročníku Dodneška nemůžu přenést přes srdce, proč vyučení na elektrikáře trvá 3 roky, když se dá naučit za půl roku.

    Já osobně beru za nepříjemnou věc, že práce, kterou budou roboti přebírat je pro mnoho lidí zábavná a odpovídá jejich nátuře. Avšak co pro ně bude zbývat, bude otrava. Že místo, aby pak mohl být venku a řídit třeba kamion či vlak, tak budou muset být zavřeni někde v továrně, nebo místo aby účtovali, tak budou muset třeba prodávat zboží lidem.

  • 19. 12. 2018 18:02

    mar (neregistrovaný) 46.167.246.---

    Mít 4 stupně vzdělání ještě neznamená být schopný v těchto vystudovaných oborech a rozumět jim. Neznamená, ale jde to. Jenže je potřeba změnit přístup ke vzdělání.

    Legislativa je jedna věc, realita jiná. Být schopný elektrikář, který splňuje kvalifikaci pro samostatnou práci, která je určena ve vyhlášce §6 je záležitost půl roku studia s podmínkama, která jsem napsal. Tedy základní vzdělání + to co jsem nazval polyfunkčním vzděláním (něco jako polytechna, ale v lehké verzi), ochota učit se, dohledávat informace (mít je k dispozici) a to o čem mluví p. Šebek ve spojitosti s VŠ. Že je to tady nastaveno tak , že se to učí jen teoreticky 3 roky, je chyba systému, ne chyba dětí.

    Znalosti z vyhlášky 50/1978 jsou jedna věc, druhá je praxe. Z učňáku vám dneska vyleze člověk, který neumí v elektrikařině takřka nic. Moje zkušenost je, že za půl roku do takovýho mlaďocha dostanete všechno pro to, aby byl schopen připravit elektroinstalaci, zapojit celý dům, dokázal opravit různá zařízení.

    Nebo jiná paralela. Dneska můžou dělat strojvedoucí lidé s maturitou nebo technickým učnákem, kteří mají za sebou zhruba 9 až 12 měsíců. Takové ČD si nejdřív otestuje, zda ten uchazeč má motivaci (to je nejdůležitější) a zda chápe základní znalosti z fyziky ze základní školy, podepíše kvalifikační dohodu a jde se učit. Doba je jinde. Dneska to není o několika letech na dílnách a pak vás nechají šáhnout na řízení lokomotivy, jak to dříve bylo a přáli by si to ti starý ajzlboňáci i dnes, kteří vám do nekonečna budou tvrdit, že je to špatně, že to tak nemá být, že potřebuji mnohem hlubší znalosti, aby někoho nezabili, tak jak píšete vy. Jenže ono to funguje, oni mašiny vedou po kolejích úplně stejně, jako ti s tou několikaletou praxí. A tak je to všude. Doplňování znalostí je pak už další věc.

  • 19. 12. 2018 13:00

    A (neregistrovaný) 2001:718:1e03:----:----:----:----:----

    Programator je priklad, na kterem ukazuji, ze i jine pristupy davaji v nekterych situacich velice dobry smysl.

  • 19. 12. 2018 18:29

    mar (neregistrovaný) 46.167.246.---

    Jenže já právě vycházím z toho, že nejenom, že mladí lidé jsou spíše častěji nevyhranění a nemotivovaní, co vlastně dělat, ale ona vůbec celá ekonomika se vyvíjí tak rychle, že vyhraněnost pokud nesměřuji k vysokoškolskému exaktnímu oboru, je vlastně špatná. Proto píšu, že pokud získá technické penzum znalostí po třeba dvou letech studia, tak poslední půlrok teorie a půl rok praxe je napsoto v pořádku - bavím se ted o učňáku.

    Odhlédnu-li od toho, že v ČR to je navíc nastaveno tak, že i když jste vyhranění, tak vás systém vzdělávání spíše znechutí. Napříkad, jak jsem psal dělal jsem elektrotechnickou školu a dodnes si přivydělávám elektroinstalacema v nových domech, opravou zdrojů a klimatizací a prostě vím a vidím, že do mě tři roky škola tlačila nadbytečnosti například o krystalkách, starých televizních formátech, když samotné gró práce elektrikáře opraváře leželo ve znalostech pro pár měsíců studia + nutná prakce, kterou mi škola stejně nepomohla zajistit. Většinu mých spolužáků, tenhle přístup znechutil, a od toho učnáku nikdy ten obor nedělali. Což je v ČR úplně běžné a může za to právě ten starý přístup.

    Bohužel zde prostě asi není prostor, abych to popisoval u různých mě vlastních oborů ve spojitosti tu s učňákem, tu se střední, nicméně to co popisuje pan Šebek ve vzdělávání se dá uplatnit i na nižších stupních.

  • 19. 12. 2018 14:28

    (neregistrovaný) 2001:718:2:----:----:----:----:----

    Při vší úctě, zkušenosti z vaší kariéry ztrácejí váhu ve světě, který se stále rychleji mění a ě měnit bude. Platí to i pro mne, s tím nic nenaděláme. :(

  • 19. 12. 2018 11:45

    A (neregistrovaný) ---.koleje.cuni.cz

    "střídat na nějakých odbornějších pozicích firmy po 1-2 letech je hloupost."
    1) Každé dva roky je potřeba posunout se dál. Pokud firma příležitost k růstu nenabízí, je na místě ji vyměnit.
    2) Dokud HR nepochopí, že je třeba mzdy skutečně zvyšovat, budou programátoři po dvou letech odcházet tam, kde dostanou o 10k víc.

  • 19. 12. 2018 17:27

    mar (neregistrovaný) 46.167.246.---

    Nedá, já nepsal, že se dá stát IT projekťákem za čtvrt roku.

  • 25. 12. 2018 18:58

    Dr. Zdeněk Moravčík (neregistrovaný) ---.151.broadband3.iol.cz

    Už jsem to odpověděl na jiný podobný komentář níže. Tedy ještě jednou.

    Cokoliv, co řekne nějaké individuum z (Č)VUT je chybné. Kdo není blbý tak ví, že technické školy v Československu byly a jsou po desetiletí líhněmi špionů, kteří měli za úkol na západě odkoukat a zkopírovat každou technologii. Proto jim bylo tajnou službou umožněno jezdit na pobyty do zahraničí, proto měli spoustu titulů a vyznamenání za nic, proto se kolem nich vytvářela a vytváří falešná bublina úspěšných profesorů a vědců a proto také kvalita těchto pracovišť nikdy za nic nestála.
    Dřív se tomu říkalo boj s imperialistickým západem, dnes už je to prostě jen špionáž a funguje to pořád stejně. Naverbují mladého člověka, pošlou ho na lukrativní pobyty na americké univerzity, do Facebooku, Googlu ... Tito lidé střídají jeden špičkový job za druhým, který by normální člověk nezískal ani kdyby byl Edison. Pak jim dávají tituly, ocenění (například cenu Neuron), kdy i malé dítě se ptá, za co ten blb těch půl milionu dostal, když nic nedokázal. Do toho vstoupí politici, kteří tyto agenty vyznamenávají (například ceny Miloše Zemana) a tak to jede po desetiletí stále dokola. Výsledkem je naprosto katastrofální stav českých (nejen) technických škol.
    Když národ neumí vyvinout nic vlastními silami, když úroveň vzdělanosti stojí za psí štěk, vychovat si armádu špionů, to umí a dělá každý zaostalý národ na této planetě.

  • 19. 12. 2018 14:30

    (neregistrovaný) 2001:718:2:----:----:----:----:----

    přísloví vzniklo v době, kdy se svítilo svíčkami a dopravovalo koňmi. Nemáte raději nějaké přísloví o robotech nebo ui? ;)