Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Michael Šebek (ČVUT): To, že naši práci přeberou roboti, nevidím jako problém od thr - Ad nehody letadel - zase pozor, ona je...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 18. 12. 2018 15:09

    thr

    Ad nehody letadel - zase pozor, ona je spousta nehod, kdy na počátku bylo nějaké selhání techniky, které se následně muselo řešit, posádka si s tím buď poradila nebo ne. Plná automatizace by byla kladem při relativně jasných selháních, které se trénují (a dají algoritmizovat), tam posádky někdy zpanikařily, což by se počítači nestalo. Ale naopak třeba selhání čidel (ucpaná pitotka atd) znamená pro autopilota téměř 100% jistotu nehody, zatímco pilot může mít dobrou šanci to zachránit (a nejde o teorii, už se stalo víckrát).
    Ono to s automatizací není tak jednoduché, v reálu skutečně dost věcí vyřeší, ale pak se objeví něco pro člověka téměř banální, co ale pro počítač je nečekaně zásadní problém :-(

  • 19. 12. 2018 12:20

    F03K (neregistrovaný) ---.fg.gw.z-net.cz

    Možná máte ten dojem, ale tak to není. Plácněte sem nějakou statistiku třeba z NTSB nebo jiného relevantního subjektu, a pak se můžeme bavit o tom, co zavinil pilot, a co technika...

  • 18. 12. 2018 16:07

    fd (neregistrovaný) 2a01:8d00:4000:----:----:----:----:----

    Nemluvim o nehodach, ale zcela umyslne o incidentech. Incident neni nehoda, to muze byt napriklad to, ze si pilot spatne nastavi radio a kvuli tomu nekomunikuje s rizenim provozu.

    Ale i v pripade tech nehod = dojde k nejakym skodam, za vetsinu mohou piloti. A velice pravdepodobne je statistika takova, ze i v pripade zavady vede zasah pilotu spise k eskalaci situace nez k jejimu vyreseni (a bude se to pouze zhorsovat). Vubec bych se totiz nedivil, kdyby aktualni stav vypadal zhruba tak, ze na 1 letadlo zachranene zasahem pilota jich 10 kvuli zasahu pilota spadne. A potom je proste jen logicke eliminovat pricinu - pilota. Ano, to jedno letadlo spadne, ale tech 10 ne.

    Ostatne, to vite ze u vsech novejsich stroju jiz pilot stejne nemuze letadlo defakto ridit? Vsechny stroje vybavene systemy fly by wire ve skutecnosti ridi pocitac, a pokud se ten rozhodne, ze nejaky manevr neumozni (nebo naopak udela), tak s tim pilot stejne nic nezmuze.

  • 18. 12. 2018 14:24

    fd (neregistrovaný) 2a01:8d00:4000:----:----:----:----:----

    Predevsim je treba konstatovati, ze jiz dnes existuje spousta profesi, kde jsou lide zbytecni. A vubec nemusi jit pouze o profese nekvalifikovane. Protoze pilot v letadle je take zbytecny(dokonce je to tak, ze vetsinu incidentu v letecke doprave zpusobni prave piloti, nikoli pocitace/zavady), totez plati o provozu na zeleznici.

    V mnohych profesich pusobi lide pak jiz jen proto, ze jejich prace je zatim levnejsi, nez prace stroje. Dovolim si odhadnout, ze jiz dnes umime technologicky nahradit cca 50% lidske prace. Jen by to zatim bylo nakladne financne. Ovsem pri tlaku na rust mezd, zkracovani pracovni doby ...

    Takovy vyvoj pak pochopitelne povede k nasledujici situaci. Nebot majitele onech vyrobnich prostredku by sice mohli vyrobit dostatek produktu pro vsechny, ale proc by to delali, kdyz vetsina zajemcu nema nic, co by mohli nabidnout jako protihodnotu. Reseni ovsem zname tisice let. Jmenuje se valka. Pri ni se znici ony vyrobni prostredky, redukuji pocetni stavy obyvatelstva a tudiz po valce vzdy prichazi konjunktura a spousta prace pro spoustu lidi.