Vlákno názorů k článku Ministerstvo duhových jednorožců aneb Proč se školy pořád snaží zakázat žákům mobily? od RRŠ - Jsem dost naivní, ale natolik zas ne. ;o) Nicméně...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 14. 6. 2021 18:56

    RRŠ

    Jsem dost naivní, ale natolik zas ne. ;o)
    Nicméně pokud má někdo v ruce mobil ve chvíli, kdy nemá, kdy se má věnovat výuce, obvykle stačí zařízení "do konce hodiny odložit na katedru". (Pominu případ, kdy byl pubertální výrostek on-line balící kočku z vedlejší třídy před odevzdáním přístroje do úschovy donucen napsat jí zprávu: "Právě jsem byl přistižen při zakázané činnosti a budu po zásluze potrestán." - s diakritikou a bez chyb.)

  • 14. 6. 2021 18:49

    RRŠ

    Ony ty děti (ale nejen ony!) umí to, co "potřebují". Takže pokud nemusely Google Dokumenty používat, tak nebyl důvod se to učit. Jako "novinku" to je potřeba trochu vstřebat.
    A mezi námi: půlka "Google"-apek je na na "dětském" účtu nepoužitelná, počínaje YouTube, takže většina z nich funguje na "dospěláckém" - ovšem tím je učíme pouze podvádět a obcházet pravidla. Lze to vyřešit "školním" profilem - a narazíte, protože na soukromý mobil/tablet si nebudou dávat školou spravovaný účet. A když se poperete s Androidy, zastavíte se u majitelů iPadů/iPhonů, kde je všechno jinak. Sláva, mobilní platformy fungují, počítače nebudou snad taková dřina. A hele: dva majitelé Maců a tři anarchisti s Linuxem!
    Učitel se může snažit, jak chce - ten IT-svět na straně studentů je velmi obsáhlý a bez znalostí mírně nadprůměrného "systémáka" vždy bude učitel "ten, kdo to neumí".
    A rozhodně se nepřimlouvám za to, nechat na studentech, čemu se chtějí na hodině věnovat! Jenom tu naznačuji, že ty mobily nejsou takovým zlem, aby bylo třeba je výrazně omezovat či zcela zakazovat. Je potřeba si s nimi poradit podobně efektivně, jako s posíláním psaníček, čtením pod lavicí a napovídáním pomocí morseovky ťukané tužkou o lavici.

  • 13. 6. 2021 21:36

    bez přezdívky

    "Já bych to rozhodně za alibismus nepovažoval

    Je mi (i z vlastní praxe) jasné, že nejde vždy a stále zaujmout všechny.... Přesto soudím, že je lepší se alespoň pokusit je nasměrovat, aby - když už ten mobil mají v ruce - to chytré zařízení ráčili použít k něčemu konstruktivnímu."

    To se na mě nezlobte, ale pokud ten mobil v ruce mají, protože se jim nechce dávat pozor, tak pak se k něčemu" konstruktivnímu "rozhodně nasměrovat nedají. Pracoval jste někdy s reálnou třídou, složenou jak z šikovných dětí tak i z těch, které jsou línější (a je třeba je popostrčit) a z těch, které se vzdělávání brání? Nepřipadá mi.

    Nejde o mobil jako takový, to není zlo. Stejně jako internet sám není zlo.

    Je to jen nástroj, jak se dá odvádět pozornost od důležitých věcí, nástroj, kterým se dá prokrastinovat apod. Děti byly vždy stejné, jen mají teď další nástroj. Předtím hrály piškvorky nebo si posílaly psaníčka.

    Pokud si myslíte, že když už děti v hodině mají mobil v ruce (když ho mít nemají), tak jim jde o to, aby ho mohly hlavně používat, a když jim dáte v tu chvíli možnost ho využívat konstruktivně, že zajásají a místo Tik Toku a odpovídání kamarádce na drb o novém klukovi si začnou hledat aplikace na výpočty matematických příkladů, tak mi nepřijde, že jste v realitě. (Tím, nechci říct, že neuvítají možnost ho použít k výuce, ale to, že když už ho používají k tomu, aby se výuce vyhnuly, tak přesměrovat je k využití je naivní myšlenka)

  • 13. 6. 2021 19:32

    bez přezdívky

    "... dodatečnou zábavu najdou - obvykle ti, kdo nemají problém s pochopením látky a opakované vysvětlování těm pomalejším je nudí."

    Neřekla bych. Pokud pro ně nemám dostatek materiálu k práci navíc, zeptají se mě, jestli si můžou vzít mobil, když mají hotovo (samozřejmě to dovolím). Pokud mám připraveno dostatek materiálu, tihle většinou "jedou dál", aby si dokázali, že jsou fakt dobří.
    Naopak ti, kteří nejvíc nahlas křičí, jak to "na hodině nepochopili, a proto chudáci nemohli udělat úkol", jsou ti, které znám hlavně zezadu, ti, kteří se snaží pořád koukat do mobilu, ti, kteří se nikdy na nic nezeptají (ačkoliv v mých hodinách si žáci běžně v průběhu hodin říkají o kontrolu, radu, nebo čemu nerozuměli).

    "... děti zvládnou všechna ta moderní zařízení používat mnohem lépe a efektivněji, než většina nás, starších. Je dobře si to připustit. Aby to neskončilo jako "zakazujou nám mobily, protoře sami s nima neuměj.".. "

    Tak pozor, tady se dost mýlíte. Že to s jejich gramotností vůbec není (nebylo) tak slavné, jak se traduje, ukázala distanční výuka. Ono přihlásit se ke správnému ze svých účtů, umět si vyfiltrovat seznam úkolů, nainstalovat si appku Google Dokumenty, umět sdílení, udělat screen obrazovky a poslat ho, je něco trochu jiného, než sledovat vtipná videa a dávat je na tik tok. Zejména první týdny distanční výuky jsem věnovala hodně právě technickým věcem tohoto druhu - nejméně polovina dětí z každé třídy měla s výše uvedeným vážné problémy, tedy nestačilo jim ukázat věci přes sdílení obrazovky (na pc i na mobilu).

    Opět - technické potíže tohoto druhu i MĚSÍCE po zahájení distanční výuky měli zrovna ti, kteří mají tendenci být místo výuky přilepení na mobilu.

    Věřím, že u flákačů i jen obyčejný nepopulární zákaz mobilů nebo restrikce za nevěnování se hodině, má pozitivní efekt na to, co si z hodiny odnesou. Jistě, z "z donucení" to není a nemůže být tak efektivní, jako když jsou motivovaní sami, ale pořád lepší než to nechat úplně na nich, čemu se chtějí v hodině věnovat.

  • 13. 6. 2021 14:02

    RRŠ

    Dovolím si oponovat tomu, že "tvrzení, že když hrají na mobilech, nedokážeme je motivovat" je "alibistické". Já bych to rozhodně za alibismus nepovažoval
    Je mi (i z vlastní praxe) jasné, že nejde vždy a stále zaujmout všechny. Děcka si prostě při hodině nějakou dodatečnou zábavu najdou - obvykle ti, kdo nemají problém s pochopením látky a opakované vysvětlování těm pomalejším je nudí. (Pak je tu ještě kategorie "flákačů", kteří odmítají dávat pozor z principu.) Přesto soudím, že je lepší se alespoň pokusit je nasměrovat, aby - když už ten mobil mají v ruce - to chytré zařízení ráčili použít k něčemu konstruktivnímu.
    On je možná spíš problém i v tom, že děti zvládnou všechna ta moderní zařízení používat mnohem lépe a efektivněji, než většina nás, starších. Je dobře si to připustit. Aby to neskončilo jako "zakazujou nám mobily, protoře sami s nima neuměj."

  • 12. 6. 2021 9:54

    bez přezdívky

    Jsem učitelka na ZŠ a mám k věci spíše liberálnější postoj. V hodinách bez přímého pokynu mobily NE, o přestávkách... No, zakazovat mi to nepřijde správné, v něčem mobily prostě patří k životu i v těch sociálních aspektech dětství. Děti sdílejí např. vtipy a videa, sejdou se nad jedním mobilem... A je to vlastně živý kontakt, byť nad obrazovkou. Negativní aspekty bych raději řešila obecně výchovou. Ať se naučí, že v hodině má být zvuk vypnutý. Ať se naučí, že není ok vždy zvednout hovor nebo odpovědět... Jak se to mají naučit do života, když mobily mít nebudou?

    Ad výuka - s žáky příležitostně využívám Photomath a vyhledávání informací. Ale zdůrazňuju, že nesmí používat photomath k tupému opsání něčeho, čemu nerozumí, ale spíše ke kontrole. Kalkulačky a photomath slouží k urychlení činností, které ale zvládneme i bez nich! Autor článku mi připomíná vtip o Pepí čkovi v 1. třídě, který se nechce učit psát, protože mu tatínek koupi psací stroj. A alibistické "když používají mobil k podvodům nebo k hraní AngryBirds, tak je to proto, že je neumíme motivovat" je nesmírně hloupé. Škola by sice měla být zajímavá a měla by žáky motivovat, ale je skutečně hloupé domnívat se, že je možné motivovat VŠECHNY žáky, aby se poctivě věnovali činnostem a nesnažili se je obejít podvodem.

    Ad opisování vs spolupráce - vůbec mi nevadí, pokud někdo něco opisuje a VÍ, CO OPISUJE. Neřeším to. Ale co řeším, je opisování ve smyslu pět na druhou, kdy opisovač opíše 52 a vůbec mu nevadí, že v dalším řádku se z 52 stane 25. Tahle totální tupost a spolehnutí se na okolí bez jakéhokoliv pokusu o reflexi, to je zlo. Podobně, když při použití kalkulačky nejsou schopni si všimnout že když jim vyjde 23 . 12 : 45 000 = 12 milionů, že je něco špatně. Autorovi zřejmě tyto projevy "týmové práce" a "využívání technologií" nevadí. Mně jako učitelce a někomu, kdo by rád vychoval děti ke kritickému myšlení a ne k tupému papouškování stáda nebo "odborníků", to teda vadí.

    Pokud se spolehneme pouze na motivovanost děti a nebudeme hlídat a korigovat mobily vůbec, vždy bude významné procento těch, kteří se vyhnou jakémukoliv vzdělání. Tento přístup funguje jen pro ty, co mají zájem. Pokud chceme ale aspoň trochu vzdelat VŠECHNY děti, u některých to bez zákazů a negativní motivace nejde. A je lepší, aby nemotivovaná část děti byla vzdělávána spíše z "donucení" a tudíž ne úplně efektivně, než VŮBEC.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).