Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Ministerstvo duhových jednorožců aneb Proč se školy pořád snaží zakázat žákům mobily? od jinejmuf - Hahaha. Když jsou ty iPady tak strašně důležité...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 11. 6. 2021 13:32

    jinejmuf

    Hahaha. Když jsou ty iPady tak strašně důležité pro výuku, dokážete mi vyjmenovat aspoň 2 konkrétní aplikace, které by se daly použít s nějakým užitečným výsledkem pro žáky v hodině matematiky (ať jsem hodný, v předmětech jako dějepis nebo ZSV jste zcela bez šance)? A rady jako "můžou si číst wikipedii", když od tam čerpáte svá moudra, prosím nepište, na školách se studenti mají opravdu vzdělávat, ne získávat povrchní a z kontextu vytržené biflování faktů.

    Zrovna konkrétně iPady totiž nenabízí nic víc než nárůst technické zátěže (někdo to musí nabíjet, někdo tam musí instalovat aplikace) a krátkou životnost, protože baterie v tabletech jsou nevyměnitelné a po cca 2 letech tím velmi drahá investice končí. To vůbec nemluvím o vendor lock-inu a nulové sw i hw kompatibilitě s jinými produkty...

    Výpočetní technika se ve většině případů (dnes třeba 3D tisk, dříve interaktivní tabule) cpe do škol zcela nekoncepčně hlavně proto, aby se peníze na vzdělávání mohly přelít do zisku soukromých firem. A vrcholem drzosti je, že spousta těch firem nejen, že neposkytuje pro učitele materiály/návo­dy/dokumentaci, ale dokonce kšeftuje tím stylem, že poskytne zanedbatelnou slevu, pokud škola zaúkoluje kantory, aby nad rámec svých pracovních povinností pro ty firmy vytvářeli výukové materiály...

  • 11. 6. 2021 16:48

    SB

    Opět čelíme situaci, kdy se kdosi (stát, firmy, ...?) snaží (nejen) do výuky tlačit výpočetní techniku, která je sama o sobě (což si stále většina nepřipouští) vysoce komplikovaná, bez elektřiny nefunkční, zastarává, je nutno se o ni starat, znamená trvalou bezpečnostní hrozbu, je drahá, dokonce prý na ní vzniká závislost. Tudíž zde pořád visí otázka, zda vůbec přínosy tohoto nástroje vyvažují náklady, obzvláště když pro ně vlastně neexistuje ani koncepční software a výuka, čímž se z nástroje stává spíše zbytný cíl a modla, jenom abychom se mohli poplácávat po ramenou, jak jsme „počítačově gramotní“ - to vím z blízkého zdroje k nápadům typu tablety všem ve třídě či interaktivní tabule.

    Pro dítě je problémem soustředit se i bez telefonu, natož když jej má vedle sebe. Když takových dětí bude mít učitelka ve třídě 25, tak to buďto neukočíruje, nebo jí to rozbije vyučování. Představa, že by dítě nutně potřebovalo v telefonu použít kalkulačku či jiný SW (který to je?), je zcela naivní, to jsou okrajové záležitosti, kvůli kterým nestojí za to si rozbít vyučování.

    Nevím jak kdo, ale osobně ocením, když bude dítě umět pracovat hlavou a tužkou, počítač na dnešní pseudoúrovni zvládne i cvičená vopica. Takže telefon ve vyučování určitě ne.

  • 11. 6. 2021 10:01

    toto

    Bohuzel, skoly v CR nestoji za nic.
    Za nas se na SŠ v matematice mluvilo o tabletech, ale nemuzu rict, jestli to nemely byt antidepresivni tablety. Ty od Applu jsem videl jednou, kdyz se delalo PR a pravdepodobne na to byla dalsi vec vytahnuta z rozpoctu EU, stejne jako ostatni vybaveni, ktere slouzilo PR, ale ne zakum.

    Spousta lidi mi v posledni dobe rikalo o rozdilech Praha x cr, prakticky to asi plati i o skolstvi a muze vysvetlit postoj ninisterstva. Nevim, nestudoval jsem v Praze. Kazdopadne vse mimo Prahu je obecne zaostale vcetne většiny lidi a nevyplati se v takovem bordelu bydlet. Ceska vesnice asi Singapur uplne nedotahne, bez ohledu na to, jaci jsou cesi nejdhytrejsi inzenyri, doktori a ucitele celosvetove kapacity.

    Ad mobily - koukal jsem na wiki - nejdal jsou v tomhle v US, kde z mobilnich rusicek presli k aplikacim ze Silicon Valley pro vyuku.

    Uvidime, ktery stat bude mit lepsi vysledky za deset let. Jestli USA nebo chytrejsi ceske skolstvi, protoze tady se to dela nejlip na svete.

  • 11. 6. 2021 18:18

    ded.kenedy

    Nevím jak kdo, ale osobně ocením, když bude dítě umět pracovat hlavou a tužkou, počítač na dnešní pseudoúrovni zvládne i cvičená vopica. Takže telefon ve vyučování určitě ne.

    Pracovat hlavou a tuzkou nebo s vyuzitim pocitace jsou zcela ortogonalni cinnosti.

    Musime si otevrene priznat, ze diky vypocetni technice se cela rada lidskych cinnosti zcela zmenila a skola to musi reflektovat, jinak se detem i skutecnemu zivotu zcela odcizi a leta, ktera nastupujici generace stravi ve skolnich lavicich budou zcela zbytecna.

    Tablety kazdemu diteti opravdu nejsou cil. Cil je, aby dite zvladalo dovednosti potrebne pro dalsi zivot, at uz to znamena cokoliv.

    Představa, že by dítě nutně potřebovalo v telefonu použít kalkulačku či jiný SW (který to je?), je zcela naivní, to jsou okrajové záležitosti, kvůli kterým nestojí za to si rozbít vyučování.

    To je opet pohled, ktery vypocetni techniku dava jako stredobod vyuky, pricemz vypocetni technika by mel byt pouze prostredek.

    Priklad s kalkulackou je v podstate banalita, protoze jedno elektronicke zarizeni nahrazujeme jinym, ktere ma stejne funkce.

    Ale da se jit mnohem dal, jen se nechce. Uvazujme treba cestinu. V hodinach cestiny se porad uci gramatika stylem jako pred sto lety, pricemz nic nereflektuje skutecnost, ze soucasna i budouci generace bude psat v podstate uz jen na pocitaci/telefonu, kde je k dispozici spellchecker. Jaky smysl ma dnes dovednost "napsat diktat na jednicku''? Uz nemusime mit vytisk pravidel ceskeho pravopisu schovany v knihovne a zdlouhave v nich vyhledavat, ale muzeme vyhledat jednoduchym zadanim do vyhledavaciho pole. Proc nevenovat cas, ktery by se takto usetril necemu dulezitejsimu, jako je funkcni prace s textem?

    Do hodin anglictiny taky clovek nemusi tahat desetisvazkovy anglicko-cesky slovnik nebo nedejboze prepisovat slovicka do sesitku. Online materialu, se kterymi se da pracovat, je plny internet. Ma opravdu cenu pred detmi predstirat, ze takove materialy neexistuji.

    Dejepis je takovy evergreen, proc nutit deti memorovat udalosti, kdyz jde pouzit vyborne zpracovane encyklopedie. Proc se nevenovat souvislostem a nechat deti utvaret nazor na zaklade informaci, ktere najdou.

    V zemepise taky nema cenu memorovat informace o tom, ktery stat vyrabi kolik uhli, kdyz vsechny ty veci se jednak meni v case a jsou dohledatelne. Ale muzeme jit i dal, nemusime se omezovat na to, ze si deti prohlednou v ucebnici, jak vypada slum v Bombaji, ale mohou si jej projit pres Street view.

    V zadnem pripade nechci, aby me kdokoliv bral za slovo, a rikal jestli to jde nebo nejde, jsou to jen vybrane priklady, kdy zapojeni vypocetni techniky muze davat dobry smysl, pokud ucitel nezamrzl na urovni Rakouska-uherska.

    11. 6. 2021, 18:19 editováno autorem komentáře

  • 11. 6. 2021 11:21

    Anonym

    ČR nebo USA, možná bude ještě srovnatelné, ale rozhodně Asijské státy na tom budou mnohem lépe.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).