Je jasné, že ISP nedimenzuje linky stylem počet uživatelů x jim slibovaná rychlost = konektivita do internetu. Chování uživatelů vždy nějakým způsobem "standardizuje" a podle toho nastavuje ceny a rovněž případnou FUP. Zaměřím se na situaci, kdy poskytovatel potřebuje FUP uplatňovat - jakým způsobem?
Mi osobně se líbí filozofie, kterou aplikuje například RadidShare.com - za základ, kdy aplikuje určité omezení, bere datový provoz za předchozích 5 kalendářních dní. Rozhodne-li se ISP aplikovat FUP, připadá mi toto jako nejtransparentnější a nejvhodnější řešení.
Prosím neberte mě jako zastánce FUP, netvrdím, že ISP ji musí aplikovat. Pouze tvrdím, že pokud by to bylo výše popsaným způsobem, připadá mi to jako nejvhodnější způsob - jak z hlediska ISP, tak uživatele.
Predpokladejme ISP s dostatkem uzivatelu. Kdyz budu tedy mit nakoupeno 100Mbit a rozprodam 100Mbit, nastane situace, na ktere muzu overit, jaka agregace je unosna aniz by si nekdo neceho vsiml.
Je tu samozrejme take varianta, ze neagreguji, a muj zisk = pouze rozdil mezi cenou nakupu a prodeje. Ta je IMO nejkorektnejsi. Pak je tu varianta agregovat to, co je k dispozici => napr zjistim, ze ona 100Mbitova linka je ve spicce zatizena z 80% => mam k dispozici dalsich 20-25Mbit.
Jenze nasledne zjistim, ze spicka trva dejme tomu hodinu a po zbytek casu je linka vytizena ze 70% (jiz s agragaci) a tak si reknu "zli sosaci" a zacnu vymejslet, jak zduvodnit to, ze to nejede jak ma, abych mohl mit vetsi prijmy. Nasledne samozrejme zacnu zjistovat, ze 80% provozu zpusobuje 20% uzivatelu ... a jsem presne tam ....