Průměrováním a zjednodušováním se nedá dostat ke správným závěrům. Podle statistik u nás pracuje cca 5.1 milionů lidí. Z toho je cca 4.2 milionu zaměstnanců. Samotných zaměstnanců v průmyslu (v nějaké Klobence) je jen 1.4 milionů. Kolik je to % ze všech obyvatel ČR, potažmo TV diváků, to si spočítá snad každý. Proto vytvářet pojmy, jako je průměrný český divák, modelový typ člověka, jen na základě dojmů, je chybné. Na druhé straně je pravdou, že část TV diváků opravdu hledá večer u obrazovky jen pohodu podle jeho představ. Ale nevěřím, že by jen relaxační kanál, samozřejmě bez reklam, měl sledovanost, která by stačila na jeho rentabilní provoz.
Další věc je 1000 x opakovaná informace, že prý mladí na TV v prime-time nekoukají, ale statistiky sledovanosti, podle věkových skupin, dokazují opak. Ať je seriál sebehorší, jeho vysoká sledovanost nabádá stanici, aby v něm pokračovala do nekonečna, přináší jí to peníze a zisk.
Průměrný český divák je zjednodušeně modelový typ člověka, který přijde z nějaké té Kolbenky, pořeší děcka a rodinu a večer to zapíchne u bedny. Už nechce nad něčím přemýšlet, chce jen pasivně konzumovat prvoplánové zážitky, hezcí (známí, oblíbení) herci, nějaké to vzrušení, případně další prvky, povrchně a okamžitě působící na konzumentovu psychiku. Chce být baven, napjat, vzrušen, hlavně nechce přemýšlet, řešit realitu, kvalitu díla atd. atd. Reality má za celý den dost. Pak, nasycen mentálními zážitky se odebere na lože. Jestli je pořad slátanina, se stupidními dialogy, s nesmyslnou pseudorealitou, už neřeší, prostě se pobavil, uvolnil, zrelaxoval a tím to pro něj končí. Tak mne napadlo, že by se možná uchytil nějaký kanál, kde by běžela relaxační a meditační hudbu i obrázky či klipy, zvuky přirody, zkrátka takový ten podkres, používaný např. při masážích nebo józe. Třeba by to mělo stejný účinek, jen by se člověk neohlupoval bláboly.