Když už jsem napsal myslím poměrně kritický názor na adresu Linxe, měl bych položit i otázku na druhou stranu - redaktorům Lupy a potažmo i dalších zpravodajských serverů (něco jako otevřený dopis).
Pánové. Vždycky jsem si myslel, že Internet je dynamické, otevřené médium, jehož obrovskou devizou je reakční doba. Ptám se tedy: "Proč nás informujete až tak dlouho poté, co situace nastala?"
Včera večer, přijel jsem z jednání a kouknu se na Síť, jak to vypadá s Linxem. Nic. Říkám si, přece jen to asi trvá déle, než to vyexpiruje. Co se dá dělat. Takže jsem si otrasoval linx z NewYorku a Londýna a všude stejné údaje, VŠUDE to nasvědčovalo situaci, že Linx je stále namířen do (tuším) nějaké internetové kavárny.
Zkoušel jsem hotline, který mi přišel emailem z Linxe. Logicky to nikdo nebral, to jim ani nemám za zlé, bylo už hodně po desáté večer. Takže se kouknu na Lupu a nic. Kouknu se na Živě a nic (to je i částečně pochopitelné, ačkoli mne to utvrdilo v přescvědčení, že objektivita zpravodajství jako vždy končí u vlastních zájmů), Svět namodro NIC (i když jsem jej zase neprolézal do hloubky).
Tak sakra - dostaneme se do situace, kdy budou papírové noviny rychlejší než Internet? Právě zde jste myslím všichni zklamali, protože pokud už jsme neměli informace z Linxe, čekali jsme je od Vás a čekali jsme je hodinu poté, co věc nastala. Nebo dvě hodiny. Nebo půl dne.
Ale ne později.
A možná pojďme ještě dále - k otázkám, které mi vrtají hlavou již delší dobu. Považuji české portály za nejpodstatnější část českého internetu, minimálně z pohledu návštěvnosti, pozice mezi nejnavštěvovanějšími servery. Předpokládám, že právě ZDE se točí největší peníze za reklamu, která přece hýbe celou sítí. Pokud toto platí, pak výpadky a problémy právě těchto serverů postihují největší počet internetových uživatelů a měla by jim být věnována pozornost. Potud můj názor.
Pokud tedy platí text ve článku, publikovaném na Lupě:
http://www.lupa.cz/clanek.phtml?show=1313
a to (cituji):
"Bohužel však Daniel Dočekal zapomněl na jednu věc, že pracuje pro konkurenční portál a tudíž by si měl jakékoliv podobné články odpustit. Ostatně byl to právě on, kdo mi tyto zásady při mých začátcích vštěpoval do hlavy"
PAK (pokud toto platí) ptám se: "Existuje skutečně tato praxe?" Existují nepsaná pravidla - ignorovat problémy, které nastávají u konkurence? Znamenalo by to, že OBECNĚ objektivita internetových zpráv končí tam, kde je někdo, kdo mi může odpovědět stejným článkem. Logicky vyvozuji, že to znamená jediné - nikdo si není jistý, zda nebude mít stejné problémy zítra také. A dále vyvozuji - má tedy ten "někdo" morální právo informovat o potížích, pokud je ve svých cílech takto selektivní? Jde ještě o žurnalistiku? Jak je to s etikou?
A možná bychom měli jít ještě hlouběji a dále, nyní říkám rovnou, že zde již neoslovuji Lupu, ale zcela jiné informační zdroje na českém internetu. Zvažme, zda by nebylo na čase vyhodnotit, jaká je dnes situace tolik medializovaného a "hrdinského" boje za ubohé uživatele proti zlému Telecomu. Věnuje se této věci ještě někdo? Viděli jsme televizní spoty, byli jsme svědky ultimát a blokací Telecomu jak na serverech, tak při peeringu. KDE jsou dnes všichni tito bojovníci za nás? Nebo je situace s Telecomem vyřešena? Souhlasíte s tím?
Nebo jen provideři vybojovali své provize z provolaných minut, nejmenované "zpravodajské" servery dnes již patří do stáje Českého Telecomu (peníze nesmrdí) a různí "publicisté" již dosáhli své popularity, serveru na páteři, nebo kdoví čeho?
A uživatelé byli hozeni přes palubu, poté, co splnili (jako masa vhodná k nátlaku) svůj účel.
Bude se tomu někdo věnovat? Nebo to tak není (netvrdím že mám pravdu)? Nebo už tu nezbyl vůbec nikdo, pro nějž je to téma, kterému by se SMĚL věnovat? Jsme tu jen proto, abychom vytvářeli imprese? Co na to Jan Tleskač?
Naprosto podepisuji článek pana Odehnala. Také jsem čekal informaci na Lupě již předevčírem večer, třeba v mimořádném článku, když už nebyl schopen Mr. Linx sám cokoliv oznámit...... Tak bych si představoval servis pro internetovou komunitu v dnešní digitální době, ne čekat na pravidelnou uzávěrku či cokoliv jiného, jako čekají deníky. Děkuji panu Antošovi, že tento názor vezme v potaz, není to určitě jen názor můj a Odehnalův.....
Jen vic problemu, at to svinstvo Mr Linx chcipne a zmizi z Netu. Uz je to zase jenom o penezich, napadlo Vas vubec nekdy jak je asi prijemne cist si clanek na Zive, kdyz Vam proti Vasi vuli blika pulka monitoru s nejakym debilnim textem Prvni dotovana kopirka nebo Zatahnete za paku jednorukeho bandity atd atpod ? Jsou vubec nejake hranice, za ktere pan Hlavenka ale i jini a stejne tak zadavatele reklamy nepujdou pokud jde o penize? Predpokladam ze nikoliv, a v dobe zurici konkurence a cim dal tim vice boreni ruznych tabu, mytu, siliciho porusovani nekalosouzenich pravidel a vubec relativizace vseho se mame jako konecni spotrebitele v tehle zkurvene zemi skutecne na co tesit.
... to skutečně ne, ale pokusme se prosím zůstat v rovině chladného uvažování. Emoce myslím nejsou na místě a měli bychom být objektivní, pokud to chceme i po ostatních lidech.
Máte samozřejmě právo na svůj názor a nikdo Vám nemůže diktovat, jakým způsobem a jakou formou jej projevíte. Myslím si ovšem, že jej zcela zbytečně degradujete a to takto:
1. Pokud Vám vůbec někdo odpoví a bude reagovat, pak už nyní vidím začátek jeho odpovědi, který bude znít nějak jako: "Vážený anonyme". A to je myslím vždycky škoda.
2. Nemyslím si, že jste zůstal v objektivní rovině a pokusím se toto tvrzení zdůvodnit:
a. Reklama je bohužel nutná a pokud nebude zaveden nějaký jiný způsob, jak servery financovat (že by tolik očekávaný systém mikroplateb?), pak tu reklama bude vždy. Proč by je jinak někdo vytvářel a udržoval? A byly by dostatečně kvalitní? Všechno v této, jak říkáte "zkurvené" zemi a koneckonců na celém světě je něčím motivováno. Pokud je to motivováno vidinou zisku, je to myslím ještě pozitivní (tedy, zapadá to do kontextu směřování naší civilizace). Jestliže je tento motiv odstraněn, pak musí být něčím nahrazen a otázkou je, čím. Může to být určitým pocitem sebeuspokojení z kvalitního produktu, ovšem takto se myslím nedají dělat dlouhodobé projekty, u nichž očekáváme jakýsi systém a kontinuitu. Všechny ostatní motivy už jsou vyloženě neutrální ("měl jsem zrovna chuť to udělat" - jenže to je jednou za čas, čili nic stabilního), nebo dokonce negativní ("udělal jsem jim to naschvál", "chtěl jsem urazit co nejvíce lidí", "chtěl jsem si vylít své komplexy a frustraci".... a pod. - to asi také nepovede k ničemu rozumnému). I když uvažujeme o systému, kterým by bylo možné tyto aktivity alternativně financovat - například právě mikroplatbami - pak se zamysleme, kolik uživatelů bude ochotno platit a kolik se jich nakonec "smíří" s těmi "nenáviděnými" bannery. Uvažujme logicky. CO vlastně brání zavedení mikroplateb? Technologie a informatika nikoli - tam jsme myslím připraveni. Legislativa myslím také ne - dá se to pokrýt platnými zákony a předpisy. PROČ tedy mikroplatby neexistují? Myslím si že SKUTEČNÝ důvod je v tom, že by se v této době neujaly. Zájem uživatelů by byl zcela marginální.
VSUVKA PRO PROVOZOVATELE PORTÁLŮ:
Dejte mi možnost, abych Vám zaplatil 10 korun měsíčně a Vy pro mne vypnete bannery. Minimálně 5ti z Vás budu platit. Odpovězte upřímně - kolik očekáváte podobných uživatelů?
VSUVKA PRO INTELIGENTNÍHO MANAGERA NA INTERNET ZAMĚŘENÉ FIRMY:
Je hloupost, vymlouvat se na to, že systém mikroplateb nelze zavést z důvodu impotentních bank. Zde je základ podnikatelského plánu: Registrujte si šikovnou doménu, hezká by mohla být "mikrobanka.cz", nebo "mikroplatba.cz", bohužel "mikroplatby.cz" už má ve svém fondu náš "přítel" Pavel Simon (Šimon?) a vzhledem k notorické impotenci NIC.CZ v této věci mám strach, že dostat ji by nebylo jednoduché. Vytvořte poměrně jednoduchý systém, do kterého vám zaplatím (složenkou, převodem, vkladem na účet) něco málo peněz a koupím si tak kredit. Říkejme tomu například mikrokoruny, mikrohaléře, nebo mikro sojové boby, jakkoli budete chtít. Tuto tvrdou měnu pak budu čerpat při svých pohybech po "mikro-sojově-bobově enablovaných sitech" a vy si ponecháte nějaké to mizivé procento. V podstatě je to stejný princip, jako předplatné, eliminovali jsme banky, neporušujeme bankovní zákon a šlo by za to kupovat v podstatě cokoli. Služby, přístup, možná i zboží. Alternativní měna, která žije na Internetu (ne že by tu už dřív něco takového nebylo). Teoreticky by to šlo i převádět, posílat emailem, dávat na disketách, cokoli. Mohli bychom to i kombinovat s bannerovou reklamou, například stylem "Nechte uživatele koukat na bannery na vašem serveru a za naspořené boby si vypněte bannery jinde". Nebo taková soutěž - "Kupte si povinné ručení u nás a vypnete si bannery na 10000 impresí". Buďme kreativní. Otázkou ovšem je, managere, zda o to bude zájem, nebo se i nadále budou všichni koukat na barevné proužky, aby ušetřili svých deset, dvacet, sto korun měsíčně. Mám na to svůj názor, protože myslím, že už jsem o Češích za svůj život něco vypozoroval. Ale možná se mýlím a pokud se do toho, managere, dáš, uděláš podobný tah jako eBanka. Mohl bys k tomu přidat například tolik potřebnou veřejnou certifikační autoritu. Nebo "ověřené" autentikační služby a pod. Pokud se Ti to, managere, podaří, můžeš mi jednou koupit ostrov, vím o jednom místě, kde by se mi líbilo. Ale nemyslím, že jsem tu vymyslel něco revolučního, takže stačí, pokud mi poděkuješ.
Tolik k reklamě jako takové.
Zpět k věci:
b. Buďme opět objektivní. Nikdo nikoho nenutí číst Živě a proto není možné Živě vyčítat, že je tam hodně bannerů. Buď Živě číst chcete, nebo nikoli. Pokud ano, přistupujete na smlouvu. Smlouva zahrnuje i to, že za čtení platíte koukáním na bannery.
c. Média realizující reklamu a zadavatelé reklamy nikdy nepůjdou za hranice dané zákonem a za principy dané trhem. Zákony říkají, která reklama se dělat nesmí a jak se dělat nesmí. Tržní pravidla jsou dána námi, spotřebiteli. První mohou ovlivnit politici, které si zvolíme. Druhé ovlivní naše chování a tupost, se kterou přijímáme takřka všechno. I když - beru zpět tu pasáž o politicích. Typický český politik - kašpárek (kvalitní politik mi promine, o něm to není, ten o kterém mluvím si nepřipustí, že je to o něm) reklamu nikdy kvalitně nezreguluje. Nebo si myslíte něco jiného o našich "zástupcích", kteří právě nyní tvoří pomocí zákonného kladiva tu nejlepší marketingovou databázi a kteří se ve sněmovně do krve pohádají při projednávání regulace tabákové reklamy o to, kdo je více zlobován tabákovým průmyslem? Napadlo vůbec nikoho, že tabáková reklama je teoreticky zcela zbytečná, pokud ji nebude dělat nikdo? Pokud ji zakážeme všem - pak tabákové firmy ušetří obrovské objemy peněz. Ale nevydělají je ti, kdo je vydělávají dnes - a to jsou reklamní agentury. Ti jsou skutečně motivováni. Existují precedenty, kdy se celé odvětví průmyslu a obchodu (například automobily) v zahraničí dohodlo a nadiktovalo maximální velikost expozice na veletrzích. Uškodilo to některé z firem, které vystavovaly? Nikoli - pouze veletrhy musely přestat rýžovat horentní sumy na roztočeném soukolí extenzivní reklamy.
VSUVKA PRO MAJITELE IT FIREM:
Nechtěli byste se konečně dohodnout na omezení velikosti a nákladnosti expozic na veletrzích typu Invex? Nemyslím si, že by to byl špatný nápad, zvlášť pokud byste tím ušetřili za "celopavilonové" stánky a výstaviště by pochopilo, že to není ono, kdo je tu pánem. Ačkoli - vy to nakonec stejně necháte zaplatit své dealery, že? Ruku na srdce.
Závěr:
------
Souhlasím s koncem Vašeho příspěvku. Máme se skutečně na co těšit, pokud se tu budeme chovat jako stádo tupých ovcí. Život není zadarmo a není možné ničeho dosáhnout bez vlastního úsilí. My se můžeme velmi snadno bránit takřka čemukoli, od vlivu globalizace, přes upíří finanční úředníky, zvrhlý politický systém až třeba po to, že v našem obchodě není hodinu před zavírací dobou pečivo. Ale musíme to skutečně dělat. Ne o tom jen mluvit a semtam vyrazit do ulic pod taktovkou někoho, kdo pochopil, že dav je ideální zbraň v boji o moc a zájmy. Nebo také generátor haléřů za imprese.
COPYRIGHT:
----------
1. Pokud to umožňuje LUPA, klidně si text přetiskněte kdokoli chcete, pokud vám přijde smysluplný. S výjimkou kohokoli, kdo je jakkoli spojen s Českým Telecomem.
2. Všechny uvedené nápady jsou samozřejmě zcela k dispozici, pokud je nevyužije Český Telecom. Ne že bych si myslel, že by ho tohle nějak omezilo, ale budete se uvnitř stydět, pokud mi nevyhovíte. Ačkoli ne. Vy ne.
Doufám, že jste ve své zuřivosti třeba nerozmlátil počítač... zkuste si prosím uvědomit, že EXISTENCI BANNERÚ na Internetu nevymyslel Mr.Lin(x) a především to, že POUZE reklamní systémy, jako je Linx či jiné ZABRAŇUJÍ tomu, aby se na webech zobrazovaly nejrůznější zhůvěřilé bannery jako je agresivně blikající banner, pop-up windows, erotický banner a podobně, neboť je jejich administrátor nepustí do systému. Kdyby to bylo ponecháno na libovůli provozovatelů serveru, to by vám teprve blikalo v hlavě.
P.S.: jak velký máte monitor, že vám banner 50x50 pixelů bliká na půlce obrazovky? 3 palce?
A co banner serveru fudge.cz s nápisem "Taky vás už všechno sere?", který se defakto celý minulý rok dost podstatně zobrazoval v Linxu. A když jsem na ten banner upozorňoval (jelikož do systému nebyl přijat můj banner, protože můj server nemá "civilizovaný název"), bylo mi řečeno: "jistě uznáte, že je jen na nás, jaké servery do našeho systému přijmeme a které ne".
V Linxovi se toci SPOUSTA erotickych banneru, uz davno jsem rezignoval na to, abych na jednotlive pripady upozornoval admina, holt dan za okamzitou aktivaci :-(.
Ti z nás, kteří vědí, co instalují na svůj počítač a jak to používat stisknou po načtení stránky klávesu [Esc] (taková ta opuštěná chudinka v levém horním rohu) a je po blikání :-)
Je důležité uvědomit si dvě věci, a to jednak to, že internetové "časopisy" jsou obdobou papírových, ale jsou zdarma právě proto, že je platí zadavatel reklamy a za druhé můžeme těžko někomu vyčítat, že si dá na SVUJ server, co uzná za vhodné ... těžko někoho soudit podle toho, jak si nastříká svoje auto.
k otázce ... je vůbec nějaká hranice .... -> není
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).