Pan Dočekal je svým postojem ke Google celkem proslulý a proč ne, má na to právo. Také upozorňuje na zajímavý problém - sledování uživatelů.
Ovšem mohl by si odpustit bombastické (pod)titulky a obarvování jedině Google na černo. Z článku nijak neplyne, že by G+D měl být schopen dělat něco, co samotný G nebo M již dávno schopen dělat nebyl. Jestliže dnes má podíl na vyhledávání a kontextové reklamě kolem 60 procent v podstatě všech uživatelů na internetu a DoubleClick má pár desítek miliónů uživatelů, je evidentní, že o nové uživatele nejde. Ani nejde o nové místo na sledování uživatelů - jestli mě dneska může Google sledovat na 60 procentech stránek, tak to, že mě bude moci sledovat na 65 nic nezmění.
Spíše jde o to, že i Google zjistil, že kontextová reklama není vše - image building reklamu pro nové Audi přes kontextovou reklamu neuděláte tak snadno, jako přes pár banerů.
Google a DoubleClick má přesně tu samou možnost zjistit moji identitu jako samotný Google - může to možná udělat u méně lidí, ale nedozví se o mě nic moc víc, když k tomu použije data z bannerů.
Další nesmysl se týká sledování - pokud si to nepřeji, mohu velmi snadno a velmi výrazně omezit množství informací, které si o mě google zjistí. Stačí pár kliknutí v prohlížeči. Ano, weby se vždy dozví mojí IP, bez tohoto to nejde. Ale k čemu je? Kdo z nás netráví většinu času na dynamické IP či za NATem ? Kolik znás dovoluje použít svůj počítač někomu jinému? Tohle všechno se ví, takže nikdo neuvažuje IP=jedna osoba.
Bylo by zajímavé se dozvědět (tohle již není výtka proti DD, ale tak obecně), co to vlastně ta "identita" je. Paní v samošce kde si denně kupuju rohlíky mě taky zná, ví co mám rád. Vadí to? Neví kde bydlím, dokud si tam nezapomenu peněženku. Co všechno nás definuje, a jak snadné je se to dozvědět?
Možná překvapivě, ale nemyslím, že by Google (a inzerenty) vlastně zajímalo, KDO jsme. Je zajímá, co chceme, či co bychom mohli chtít. Je jedno jestli se jmenuju Franta Vomáčka nebo DD, podstatné je, že mám rád hodinky a auta, jak jsem starý (protože to dobře předpoví, co bych si asi tak mohl koupit) a kolik vydělávám (a tohle říká, co si tak asi můžu dovolit). Rodné číslo jim může být ukradené.
Pro debatu by také bylo dobré rozlišit dvě kategorie služeb, které Google poskytuje a které spolu souvisí překvapivě málo. První je obsah - vyhledávání, email, video atd. Druhá je reklama. Tyhle dvě věci spolu v podstatě nesouvisí: Google by mohl prodávát "traffic" směřující na své služby nějaké třetí firmě, která by obsluhovala reklamu. To, že Google prodává tu reklamu je dáno tím, že on přišel na to, že kontextová reklama má větší budoucnost než bannery. Kdyby s tímhle přišel někdo jiný, tak by Google jen prodával reklamu tak jako to děláme mi na svých prťavých webech. Umím si proto představit, že v budoucnu dojde k rozdělení Google (ne dobrovolně, ale podobně jako AT & T či Standard Oil) na Google1 a Google2, kteří si klidně mohou konkurovat, aniž by se cokoliv stalo. Ten zlý pak bude jen ten Google2, protože ten se bude, stejně jako každý prodejce inzerce, snažit zjistit o uživatelých co nejvíce.
Debatě by myslím prospělo, kdybychom nedémonizovali Google - nedělá nic více, než co dělá Microsoft (a co se mě týče, dělá toho mnohem méně). Spíše se bavme o tom, co o nás mohou vědět, a co to znamená. Protože já nevím, proč by mi mělo vadit, když se Google dozví, že preferuji Porsche před Mercedesem. Každý, kdo se mnou mluvil deset minut to ví taky. Podle úspěchu FaceBooku, MySpace a blogování ztráta soukromí nevadí spoustě lidí. Ti, kterým to vadí, si mohou vypnout cookies. Ale jestli bude na webu banner od Google-DoubleClick, to o jejich soukromý nerozhodne.
Nerekl bych, ze je to az tak spatne. Pokud dusledne blokuju vsechny ty smirovaci smejdy - google-analytics, gemius, toplist a podobne, rekl bych, ze nemam problem. Sice o mne bude nadale zaznam v logu dotycneho webserveru, ale uz si to nikdo nemuze spojit mezi ruznymi weby.
Takze je to jen o vychove uzivatelu, aby totez delalo co nejvic lidi ;-)
prave ten JS a ona rychlost resp. odpoved too serveru neni vzdy ta nejrychlejsi, takze je tam
mel jsem tam i i.iinfo.cz, ale to jsou vsechny obrazky, coz mi nekdy vadilo, sice prohlizim vetsinu bez obrazku, ale kdyz se nahodou xci podivat, tak bych mel smulu
Jen pro info - Seznam ukládá veškeré informace o vašem pohybu na webu, co kdy kde a jak často - jediné co pomůže - ,azat pravidelně cookie ve svém compu.
heh..mluvit o nejake "vychove uzivatelu" v dobe kdy cely svet pokorne zobe z ruky firmam jako je treba google nebo microsoft mi prijde docela odvazne. Za to ze jsme to nechali dojit az tak daleko si ani nic jineho nez poradnou reklamni masaz nezaslouzime.
Za prvne, lide z marketingu toho nejsou schopni, protoze na zajisteni neceho takoveho jim dost zasadne chybi inteligence.
Za druhe, je to z hlediska reklamy nesmysl, protoze reklama ma nabizet to, co chteji zadavatele, a ne to, co chce potencialni spotrebitel. I kdyby nakrasne reklama nabizela uzitecne veci a nelhala o jejich vlastnostech (a to vcetne lzi typu "poridte si toto maslo a budete bydlet v klizenem byte nejmene 200m2 v harmonicke rodine") tak pokud o takove zbozi nemam zajem, tak at mi nekdo nerika, ze mne prestane reklama zcela obtezovat.
Za treti - principem konzumni spolecnosti, jak jsem ji stacil poznat, neni vyroba a prodej zbozi/sluzeb, ktere jsou pro spotrebitele uzitecne a prinaseji mu vysokou pridanou hodnotu, ale vyroba sracek, ktere je treba spotrebiteli brutalne vnutit. To ale vicemene vylucuje pristup typu "které se budou shodovat s vašimi preferencemi a potřebami".
O reklamne "na miru spotrebiteli" se zvani, co pamatuju. A trebaze technologie neco takoveho (lepe ci hure se trefujiciho) uz davno umoznuji, tak skutek, potvora jedna, nejak stale utika.
Jeslipak to neni neco, jako cekani na spasitele, co nikdy neprijde?
A z druhe strany: Proc je tak nesmirne popularni a pouzivane vyhledavani na internetu? Jeslipak to neni tim, ze tam je zadavatelem pozadavku spotrebitel (a obtizne se mu tam vnucuje co nechce, i kdyz se o to kdekdo pokousi). Internet a moznost vyhledavani z podnetu spotrebitele (a ne vyrobce ci poskytovatele sluzeb) mozna uz cilenou reklamu davno zabilo (pokud z dlouhodobeho hlediska nezabilo reklamu uplne).
Zkusím malé nakopnutí k úvaze.
"Výsledky minulé nezaručují výsledky budoucí", což se dá snadno aplikovat na personalizovanou reklamu.
Střípky poskládané z minulosti nemohou nabídnout něco co chci v budoucnosti.
Jinými slovy, když já, jako postižený profi uživatel, něco chci, koukám na reklamu až v ten daný okamžik, kdy to chci.
To znamená, že když například chci auto, tak v tuto chvíli to ta personalizovaná reklama stejně nezachytí a nabízí mi "všude", něco co jsem chtěl kdysi a ne co chci teď, což je mi asi na prd.
Co myslíte?
nejhorsi co se googlu muze stat je opravdu neco ve smyslu ztraty duvery. velmi se snazi (a za velke penize) aby se nedostal do stejne nelibosti jako treba microsoft. pod drobnohledem totiz velke firmy delaji v zasade totez - aneb moralku nechme pro chude... bohuzel.
s tim uplnym blokovanim cookies nekterych webu to je zajimava myslenka (dosud jsem jen mazal vsechny cokies po vypnuti prohlizece). moc by bodnul nejaky dobre udrzovany (komunitni! jinak je to nesmaslne) seznam webu kterym toto "papani" uprit :-) treba formou nejake wiki stranky apod. ci primo uloziste s konfiguracnimi soubory pro nejbeznejsi prohlizece :-)
Dle mne to Dan nemyslel tak explicitne a jen proti Googlu... co vim, tak u nas a i tady na Lupe jedou treba kody Gemiusu, ze :o)
ja souhlasim se vsim a i mne (a urcite i Danovi) je jasne proc Google koupil DC... kazdopadne kdo vi - co presne se za DART a technologiemi DC ci Googlu skryva. Je skutecne mozne uplne vsechno rozklicovat. A pokud ano? Co s temi daty? :o)
Tam přece nejde o zablokování reklam, ale o to, aby když tam přijdu znova, nezjistili, že už jsem tam předtím něco hledal a co. Tj. o soukromí. Nějaká reklama je mi šumák, i když, pokud skutečně otravuje nějakej js a flash přes celou obrazovku, adblock to jistí.
Jeste lespi je lokalni cachovaci nameserver s blacklistem reklamnich serveru a podezdrelych webu nastavenych jako negativni zaznamy (u mne aktualne kolem sta tisic polozek, pro zacatek doporucuju pouzit seznam z http://pgl.yoyo.org/adservers/ ). Je to efektivnejsi nez dat 127.0.0.1 do hosts - pokud se browser zepta na nejakou adresu, nameserver mu rekne "Tahle domena neexistuje. A basta." (tj. vystupuje jako autoritativni nameserver, takze se browser dal nepta ostatnich alternativnich nameserveru).
Nevím, zda si to "misch" sám někdy zkusil.
Na řadě míst je třeba jen přesměrování dělané přes javascript. A třeba dostat se s vypnutým javascriptem do Anopressu znamená si jeden rámce ručně opravit.
A bez cookies se někdy někam ani nedostane. Třeba na Ministerstvo dopravy. Tam dokonce ti tupci, když jim nepošlete cookies, Home_Page.htm pořád posílají dokola. WWW-klient se má zastavit po nějakém konečném počtu kroků, ale jestli to všechny prohlížeče dělají, nevím.
Také jim to tam jede někdy strašně pomalu. To se dřív než odpovědi dočkáte nejbližších zpráv o sjízdnosti v televizi. No oni jsou tam vůbec experti, zapomněli si v configuračním souboru serveru změnit implicitní localhost, takže když se trefíte na chybu, tak se přesměrujete na svůj počítač. (A to to kdysi bývalo Ministerstvo dopravy a spojů!)
Ano, můžeme si za to hlavně sami - a začít bychom měli předevšém u těch, kteří nás masírovali optimismem plynoucím z neznalosti.
Proto mi především v článku chybí sebekritika Daniela Dočekala, že on si před lety také nedovedl představit, že proti elektronickému fízlování Západu byla celá StB banda přihlouplých amatérů.
Az na to, ze proti "elektronicke fizlovani" googlu staci vypnout javascript a cookies. Coz je navic trivialni (aneb proc maji firefoxove pluginy jako NoScript a FlashBlock takovy uspech?), takze bych to spis popsal jako "dnes se kdokoli necha dobrovolne smirovat, i kdyz nemusi".
To je z hlediska principu k nicemu. Chcete-li zvratit vyvoj, ktery je popsan v clanku, musite dat tem firmam najevo svoji nespokojenost. Velke firmy jsou posedle hruzou z masoveho protestu. Zablokovanim reklam se o vas naopak vubec nedozvi, navic to dela par procent lidi, ktere klidne ozeli.