Nejsem sice P.R. agentura, ale občas také tvořím tiskovou zprávu. Zaujala mě myšlenka zasílání TZ cíleně pouze těm novinářům, u kterých je šance, že si "všimnou".
Jak ale cílit?
Pochybuju, že existuje někdo, kdo zná všechny novináře v republice a ví, který se čím zabývá.
Takže otázka zní: (pokud už něco takového neexistuje,) nestálo by za to vytvořit veřejný registr novinářů, který by sloužil ke zlepšení cílenosti zasílání informací? U každého novináře by tam bylo napsáno čím se zabývá (klíčová slova), pro které médium pracuje, jakou pije whisky, atd.
Možná, že by podobný registr byl ku prospěchu novinářů, P.R. agentur i firem. O aktualizaci údajů by se měl asi starat sám novinář.
PíáR agentury by pak mohly respektovat nepsané pravidlo, že "nevyužít registru je neslušné".
Dobrou agenturu poznate tak, ze zna vetsinu novinaru, kteri delaji temata, spojena s Vasi firmou. Takze cileni tiskove zpravy skutecne existuje a je to vlastne sluzba, postavena na zkusenosti a inteligenci agentury. To si nikde nevycucate. A nevyresi to ani zadny registr. Existuje napr. PRnet.cz pro novinare, ale je to takova rozpacita sluzba. Otisknou Vam tam cokoli, ale my mame zkusenost, ze je to naprosto neefektivni. Zkouseli to i Computer Pressu, ale myslim, ze z toho taky nic nebylo. Btw. je videt, ze v PR nedelate, protoze veta ,,O aktualizaci údajů by se měl asi starat sám novinář" je prinejmensim nestastna v tom, ze takhle by to rozhodne nefungovalo. Uz vubec nemluvim o tom, ze Vam zadny novinar svoji chrakteristiku nepodal a ze nektere agentury se nestiti niceho.
Ano, v PR nedělám a připouštím, že z praktického pohledu je můj návrh asi naivní. Co tedy dělat? Mám si vybrat PR agenturu, která se chová inteligentně, vyzná se a ví koho kontaktovat. No jo, ale článek byl o tom že takové agentury snad ani nejsou. Všichni jsou packalové. Vy tvrdíte, že novináři by k lepšímu cílení nepřispěli. Nic moc stav.
Tak mě napadá...
jestli čte diskusi nějaký novinář, mohl by jmenovat nějakou PR agenturu, která mu připadne jako dobrý manipulátor. Prostě agentura, o které by řekl "to je ono, takhle to má být, tihle mi posílají to co potřebuju, rozumí nám novinářům".
Podle mne nejsou vsichni packalove. Ale je fakt, ze i renomovana agentura muze packat. Zvazte, kolik do toho chcete dat casu a penez. Pokud mate dost casu a malo penez, radsi peclive sledujete (treba prostrednictvim Vaseho Pravednes - ten je pro internet monitoring ok), kdo pise o tematech, ktera se Vas dotykaji. Pokud mate penize na PR, je skutecne nejlepsi zavolat nejakemu novinari nebo znamemu a zeptat se ho. Nevim, jestli tady nejaky novinar zariskuje a udela dobre PR nejake agenture :-) Nechci Vas privadet do deprese, ale ucinnost tiskovych zprav se zmensuje, takze tiskovou zpravou uz dnes docilite pouze maleho efektu, pokud sdeleni neni samo o sobe extremne zajimave.
Ačkoliv Vám to následující diskutující zkritizovali, já bych to vůbec nebral jako ztřeštěný nápad. Článkem i celou touto diskusí se vine myšlenka nutnosti oslovovat novináře cíleně a ve správném kontextu. Ale to je přesně směr, kterým se ubírá budoucnost internetových médií a posléze i reklamy jako takové. Technologie jednoho dne umožní změnit obtěžující záplavu naslepo střílených informací na užitečnou informaci respektující osobnost příjemce a kontext situace, ve které se nachází, a tuto informaci navíc vybaví zpětnou vazbou. Časem se takových osobních služeb dočkáme všichni (jsem optimista), ale při čtení diskuse mě napadlo, že jako první se toho zřejmě skutečně mohou dočkat novináři a že jedny z prvních sofistikovaných systémů tohoto typu mohou být opravdu navrženy inovativními PR agenturami. Chci ale rovnou dodat, že ze strany novinářů nebude moc o co stát.
Moderní CRM systémy (což je kategorie, ze které se personalizované informační služby vyvinou) jsou totiž postaveny na sběru a analýze údajů o zákaznících (v daném případě tedy o novinářích).
Mnohé z informací bude do systému skutečně dávat novinář - ale samozřejmě ne ručně; tohle musí zařídit systém sám (např. analýzou, jaké zprávy daný novinář dostal a jaké vydal se může dospět k mnohem přesnějšímu zacílení způsobu, jak jej v budoucnu oslovovat, nesrovnatelně přesnějšímu, než umožňují dnešní metody). Ne vše lze ale zjistit automaticky, takže sofistikované CRM systémy provozované jednotlivými PR agenturami budou jednoho dne jistě chtít, aby se pro každého novináře vybudovala databáze i takových údajů, které budou muset být plněny ručně, například pracovníky PR agentur. Obsah: co kdo kdy snědl, kam vycestoval, jaké dárky kdy přijal. S těmito informacemi bude dokonce možné spočítat korelaci jídla a dárků s "průchodností" přijatých a vydaných zpráv daného novináře a dále tak zkvalitnit jeho osobní profil. Postupně k tomu přibyde snaha sledovat novináře v celém jeho profesním životě, tedy nejen ve chvíli, kdy píše o "našich" klientech, ale také když píše o konkurenci nebo o čemkoliv jiném. A postupně se přidá snaha sledovat jej i v jeho soukromém životě - protože pokud třeba sám od sebe jde na koncert určitého typu hudby, je to přece důležitá informace pro PR agenturu k návrhu programu TK.
Z databáze leteckých společností a hotelů bude časem možné při troše snahy zjistit, kdy dotyčný novinář kam letěl a ve kterém hotelu spal a opět se spočte souvislost s obsahem jeho článků. Jednoho dne si dokonce možná začnou i jinak konkurenční PR agentury vyměňovat adresné informace o individuální konzumaci všech novinářů na tiskovkách a vzájemně propojí evidenci vydaných dárků.
Inu, budoucnost internetových aplikací přece spočívá v propojování informačních zdrojů...
Nejhorší na této vizi je, že je vysoce pravděpodobné, že se takové systémy budou opravdu realizovat! Takže ačkoliv například já osobně píši rád, asi se budu muset i do budoucna živit něčím jiným a psaní si nechám jen jako hezký koníček...
Já také netvrdím, že toto "dobrodiní" bude v budoucnu omezeno pouze na novináře.
Jen co se technologie zdokonalí, budou podobné služby k dispozici nám všem :-))
Proč myslíte, pane Donáte, že takovou databázi PR agentury ještě nemají? Nebo vám o tom zakazuje mluvit smlouva? ;-) Minulý týden mě jedna PR agentura požádala o aktualizaci údajů v jejich databázi. :-)) Chtěl jsem je původně odkázat na veřejné zdroje a na patřičnou opensource aktivitu PeRsePHONE.XML <http://www.persephone.org/> (která vyvíjí protokol na výměnu informací o novinářích na základě HTTP a XML -- původně se vyvinula z databáze telefonních čísel novinářů, kterou mezi sebou sdílely lobbystické skupiny ve Washingtonu D.C.). Ale nakonec jsem je odkázal jinam.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).