Kdesi jsem četl rozbor, nakolik přišel zabitý nepřítel ve válce (podle dějin). Dolfiho přišel jeden mrtvý na cca 300000 Kčs (v hodnotě ze 70. let), a to i při započtení koncentráků (a Spojenci na tom byli dost podobně, takže ty koncentrály to moc neovlivnily). Za antických válek byly ty náklady v desítkách Kčs.
Poznamka k poznamce, ono zcela vseobecne plati, ze vyrobni cena per kus neni fixni. V pripade DVD a dalsich plastovych kotoucku, pak drtivou vetsinu ceny tvori matrice. Navic se v tomto pripade bavime o elektronicke distribuci, kde jsou naklady na ks prakticky nula. Zcela bez ohledu na mnoztvi.
"Automaticky způsobím škodu" - ano. "Ve výši ceny" - ne.
Celé, co soud požaduje, je to, aby se cena vyčíslila realisticky. Kromě pár anarchistů tady v diskusi :-) nikdo netvrdí, že škoda není žádná; ostatně soud to ani nenaznačuje. Jediné, co je zavržené, je _automatická_ platnost teorie, že škoda je cena krát počet stažení. Soud dokonce ani neřekl, že škoda tuto výši mít nemůže; akorát řekl, že tak nelze bez dalších důkazů (např. znaleckého posudku) předpokládat.
Osobně to považuji za vítězství spravedlnosti.
při dnešní ,,kvalitě" umělecké tvorby nic nezkazím, když si na film počkám v TV a natočím si ho na HDD během vysílání. Většinou ho pak, coby humus, zase smažu. Ušetřím peníze a neporuším žádný zákon. Navíc neriskuji nákazu chřipkou, nebo okradení, když zbytečně nelezu mezi dav.
Rohlík je pořád jen rohlík a jestli je, nebo není dobrý, se dá poznat po čuchu, protože v pekařství, kde mají kvalitní pečivo to voní jinak, než v marketech, kde mají všude plusminus tu samou gumu. Jenže zjistit, zda placka s filmem, nebo hrou opravdu stojí za nákup v prodejně dost dobře nejde.
Zamyslete se aspoň trochu předtím, než něco napíšete. Tvrdíte např., že "Drtiva vetsina zamestnancu neplati dane vubec zadne". Myslíte skutečně vážně, že z více než 3,5 milionu zaměstnanců, kteří ze zákona pobírají mzdu vyšší než minimální a kterým zaměstnavatel *automaticky* strhává zálohu na daň z příjmu, jich výrazně více než 50% neplatí vůbec žádnou daň? I když nebudu slovíčkařit a zmiňovat daně spotřební, z přidané hodnoty, z nemovitosti apod. a budu brát jen daň z příjmu, tak pořád je to, co jste napsal, na první pohled absolutní nesmysl.
Pokudu budu prodávat vlastní autorská díla, nemusím mít ŽL pouze v případě, že příjem z děl je menší než 10 tisíc měsíčně. Pokud tedy nepracuji a zároveň nemám ŽL, pak to znamená, že můj měsíční příjem z autorských děl je do 10 tisíc a jiné příjmy nemám. Znáte hodně takových lidí?
Pokud autor prodává autorská práva na dílo nakladateli, tak platí jen daň z honoráře. Pokud by ovšem prováděl výrobu finálního díla sám, tak by mohl mít problém. Zákon v tomto (jako v mnoha jiných věcech) není jednoznačný a čekalo by se nejspíš na to, až se nějaká taková kausa během desítek let propracuje k Nejvyššímu soudu.
Jistě, jednorázově se dá vyrobit hodně levný oběd. Když půjdu do extrému, tak jeden den vydržím i o vodě (4 litry za ~25 haléřů). Ale lze se ve stylu vaší super varianty za 50 Kč stravovat každý den? Asi těžko.
A ten zbytek dne jste taky nějak moc rychle zahrál do autu. Když vezmu vaši variantu, tak dvě housky na osobu ke snídani, dvě k večeři, to je hned dalších 40 Kč. Na "něco na namazání" (8 porcí) vám tak při té reálné variantě oběda zbývá necelých 20 Kč, za to nepořídíte ani 16 plátků eidamu, nemluvě o něčem pod něj.
"Spousta lidi sla do kina, pote, co si stahli. Toto je pomerne snadno prokazatelny fakt."
Jak to prokážete?
"Stejne tak jako dalsi udaj, ze casto 50% a vice nakladu na vyrobu je marketing."
Tohle jsem nějak nepochopil. Co tím chcete říct?
"To ze by nikdo za (ne)stazene filmy neutratil penize je naopak vysoce pravdepodobne, protoze kdo by chodil do kina na film, o kterem nic nevi? Ani to ze existuje?!
Jak jsem psal výše, že by někdo možná něco neutratil je irelevantní. Onen někdo si zadarmo stáhnul nějaké dílo, které zadarmo není, tudíž způsobil škodu ve výši chybějícího zisku. Nějaké co by kdyby je nepodstatné.
"Kolik lidi chodilo do kin v rekneme 80' letech? Ano, jiste vice, vstupne stalo totiz 1-3Kc. Tedy nikoli celodenni stravu ctyrclenne rodiny. Na druhou stranu, drtiva vetsina populace i v te dobe chodila do toho kina maximalne 1-2x do roka."
Tohle jsem opět nepochopil. Mohl bych se dotázat podobně: kolik lidí v 80. letech vydělávalo 8 tisíc, což je dnes snad nejnižší čistá mzda? Ale nevím, co to má s diskutovaným problémem společného.
Co je tohle za dementní výpočet? :-) Pokud si stáhnu zdarma nějakou pirátskou kopii, automaticky tím způsobím škodu a je úplně jedno, že deklaruji, že kdyby to stáhnout nešlo, tak bych si to nekoupil. Zkonzumoval jsem něco, za co jsem nezaplatil, distribuci chybí zisk, tady není nad čím dál polemizovat.
To je přesná ukázka naprosto nemorálního svinstva páchaného na základě tzv. autorských práv. Pí.. Hubáčková by se měla stydět. Tohle parazitování je opravdu nehorázné.
Jetlipak pan architekt zaplatil neznámému staviteli v Tibetu, kde jsou podobné stavby již tisíce let a dalo by se říci že Ještěd je jen jejich kopie.
Dobrý den, jen poznámka. Zjednodušeně obrat (prodejní cena) a zisk (prodejní cena - náklady) jsou dvě různé hodnoty. Z logiky věci pokud výrobní cena DVD je např. 20 Kč, tak zisk z jednoho DVD za 500 Kč (480 Kč zisk) je vyšší než z 10 DVD za 50 Kč (500 Kč Obrat - 200 Kč náklad = zisk 300 Kč). Ono to zase tak triviální sice není, protože ignoruji marketing, distribuční náklady apod., takže ve finále můžete mít pravdu, ale není to černobílé.
Obed pro 4 clenou rodinu se da poridit za cca 100Kc. Pohopitelne to nebude zadny krvavy biftek. Ale da se to i vyrazne levneji. Kuprikladu polovina tvarohu na strouhani (cca 15Kc), cca kg brambor (rekneme 5kc), sul, trochu masla a neco energii, do 50Kc se naji cela rodina.
Pokud se rodina rozsoupne, tak 400g masa na gulas bude stat nekde kolem 60-70Kc, dva knedliky kolem 30Kc, neco ingredienci ... lehce pres 100Kc.
Uvedomte si, ze je zde spousta rodin, kde 1/2 prijmu padne na bydleni a ta druha musi staci na vse ostatni - tedy nejen stravu. Takze kolem 5000Kc mesicne musi na stravovani stacit.
A zbytek dne? Nejaka snidane/svacina na tema pecivo, trochu neceho na namazani.
Zadna minimalni dan se neplati. Drtiva vetsina zamestnancu neplati dane vubec zadne. Naopak, pobiraji spousty davek.
Plati se zdravotni a socialni pojisteni (ano, jsou to dane, to je fakt). To je stanoveno v minimalni vysi, bez ohledu na prijmy(odvozuje se to z oblibene prumerne mzdy, kterou 70% obyvatel nema). Pokud budete prodavat vlastni autorska dila, nemusite mit zivnostensky list. Pokud pri tom pracujete, a prijem prekroci nejakou castku, musite to priznat. Pokud nepracujete, da se predkladat, ze prijem je dostatecny na to, aby vsechny odvody pokryl.
Zjevne se vyplati alespon soudy vyhrozovat http://praha.idnes.cz/kralovstvi-zeleznic-plati-za-pouziti-modelu-jestedu-p0q-/praha-zpravy.aspx?c=A140902_142051_praha-zpravy_dc
Ale kdeze, jim jde o to, mit na koho svest klesajici prijmy. Kdo je za to odpovedny, pta se akcionar? To ne ja, rika manager, to pirati. Ja delam co se da.
A realita? Kdyby potencielne piratsvi bylo nulove, tak by hollywood jiz krachl. Proc se to domnivam? Protoze je zde cim dal vice ruznych volnocasovych aktivit, ale cas a finance, ktere muze/chce nekdo do techto aktivit investovat, je stale vicemene konstatni.
Zajimave na tom take je, ze sice obecne klesaji prijmy vydavatelu, ale finance tekouci do zabavy v absolutnich cislech rostou.
Osobne by mne pak zajimal alespon jeden jediny priklad nejakeho velmi pirateneho vytvoru, ktery je zaroven financne v minusu. Korelace je totiz kupodivu presne opacna.
Apropos, to s minimální dan mi přijde jako nonsens:
a) buď máte zaměstnání a k tomu podnikání bokem, takže minimální daň máte už splněnou tím, že pracujete. Zaměstnavatel vám daň strhává a protože základ pro minimální daň je nižší než minimální mzda, pak máte minimální daň automaticky zaplacenou
a nebo
b) nemáte zaměstnání a podnikáte. Pak tu minimální daň musíte platit tak jako tak.
Děkuji za odpověď, je z ní zřejmé, že jsem se v principu trefil:
ačkoliv si mezičlánek (nakladatel) vezme nenažraně moc, stále je pro autora finančně výhodnější tento mezičlánek mít. Bez něj by své příjmy měl nižší a to přesto, že by mu šlo do kapsy rovných 100% oproti 2,5%, které dostane přes nakladatele.
Nevím jestli celodenní stravu, ale oběd pro čtyřčlennou rodinu (+ že by něco zbylo) bych si za cca 200 Kč, kolik ten lístek v multikinu zhruba stojí, uvařit troufl. A věřím, že řada rodin, živořících na sociálce, se stravuje daleko levněji (ale to už je na úrovni poškozování zdraví).
http://www.databazeknih.cz/knihy/conan-a-sedm-dni-do-uplnku-30323
http://www.milosnemec.cz/knizka.php?id=401
http://www.databazeknih.cz/knihy/conan-a-kletba-venarijskeho-lara-30320
Náklad 5000 jsem nikdy neměl, ani těsně po revoluci, kdy se knihy kupovaly víc.
Knížek za 40 - 50 Kč bych patrně prodal víc než 50 ks, při cca 50% výrobních nákladech. Patrně bych se dokázal dostat na zisk srovnatelný s honoráři od nakladatelů.
Z těch "výrobních nákladů" (= výroba a distribuce) padne dost podstatná část na převody peněz, které jsou u malých částek šíleně drahé (desítky procent z převáděné částky).
Pokud bych si to dělal sám a musel podnikat jako subjekt s fiktivním "minimálním ziskem", zatíženým "minimální daní" ((c) sociálfašisté z ČSSD), tak bych si nevydělal ani na tu minimální daň, takže do značné míry je v této oblasti limitující sociálfašistická legislativa, protežující velkovýrobu a velkodistribuci.
Vždy mě ta samá otázka napadá, když slyším stěžovat si výkonné umělce či autory na nenažranost těch "mezivrstev".
Jedinou možnost, aby oba fakty (mezivrstva je nažraná a přitom jí autor dobrovolně využívá) je ta, že bez mezivrstvy by takový autor prodal nula nula nic.
A aniž bych pana Pergilla či jeho tvorbu znal, dokážu si reálně představit, že bude mít raději 5000 x 5Kč z 5000 knížek prodaných po 200Kč než 50x 100Kč z padesáti knížek prodaných po stovce, které si ale bude prodávat sám.
Pletu se?
Ad "A jak byste tedy postupoval? Nedíval byste se na ten film nebo šel do kina? ".
On je právě problém držitelů práv v tom, že velmi mnoho lidí by se při absenci "pirátské kopie" na film skutečně nedívalo (případně by se na něj dívali až po čase přijde do TV, což mnohdy udělají tak jako tak). Prostě když je to "zadarmo", tak se na to ze zvědavosti podívají, ale hodnotu, kvůli které by za to platili peníze (lhostejno zda za kino či DVD), to pro ně nemá. Mimochodem by byla docela zajímavá i statistika, kolik z pirátsky stažených filmů si "stahovač" nakonec ani nepustí a stáhl je spíš "ze zvyku", mám pocit, že i toto číslo by bylo o dost vyšší, než by se zdálo.
Ony ty názory "nikdy bych to nekoupil takže je škoda nula" zas tak úplně mimo nejsou. Jistěže se nedají brát úplně doslova, ale v tom ohledu, že reálná škoda je skutečně velmi zásadně (ale opravdu zásadně) menší, než různé násobení, to prostě pravda asi bude.
Problém je, že reálné zisky byly takové, jaké jsem nastínil. Z velké části proto, že produkce tímto začala ztrácet u většinové populace hodnotu.
Abych to završil, jenom se vám snažím naznačit že tenhle byznys skutečně neřídí banda opic, ale spousta chytrých lidí, co zaprvé mají přehled o ekonomice firmy, a za druhé reálná data.
Jde jim pouze o maximalizaci zisku i za cenu "umělého" brzdění technologického pokroku.
> Ty prodeje v trafikách byly víc jak desetinásobné, takže i zisky musely být vyšší.
Jenže tohle distributorům nevysvětlíte. Oni na to nekoukají stylem "mívali jsme 400x 500Kč a teď máme 10.000x 50Kč", oni na to koukají stylem "kdyby to ti lumpové neprodávali po 50Kč, mohli jsme mít 10.000x 500Kč" a vůbec jim nedochází, že za to pětikilo v trafikách by neprodali ani těch 400 kusů.
Jojo, a taky se domy snadno kopírují, stačí si je nahrát do počítače a nechat stavební automaty postavit, stojí to asi tak 100x míň než si koupit dům originálně postavený ..., ještě to tak, platit někomu nehorázné sumy za originální domy - koupím si originál a pak zjistím, že se mi v něm nelíbí. Taky ukrást dům je strašně jednoduché, prostě jej ukradnete a nikdo nic nepozná, máte ho schovaný v krabici pod postelí, takže se strašně špatně kontroluje jestli máte originální dům nebo neoriginální. K tomu, hodnota domu je zanedbatelná, takže se nevyplatí s jednotlivcem soudit za to, že ukradl dům ...
Spousta lidi sla do kina, pote, co si stahli. Toto je pomerne snadno prokazatelny fakt. Stejne tak jako dalsi udaj, ze casto 50% a vice nakladu na vyrobu je marketing.
To ze by nikdo za (ne)stazene filmy neutratil penize je naopak vysoce pravdepodobne, protoze kdo by chodil do kina na film, o kterem nic nevi? Ani to ze existuje?
Kolik lidi chodilo do kin v rekneme 80' letech? Ano, jiste vice, vstupne stalo totiz 1-3Kc. Tedy nikoli celodenni stravu ctyrclenne rodiny. Na druhou stranu, drtiva vetsina populace i v te dobe chodila do toho kina maximalne 1-2x do roka.
Notovy zapis == architektonicky vykres -> true
Hrani podle not == postaveni domu podle vykresu -> true
Nejak jsem si nevsiml ze by se domy nedaly se dal prodat, musely byt pod plachtou aby se na ne nikdo nemohl podivat a nebylo mozne reklamovat zavady... a hlavne, kazdy kdo ma nejaky pozemek nemusi platit vypalne Obvodnimu Soudruhu Architektovi.
Někdo by si to koupil, kdyby to nemohl stáhnout a někdo si to koupil právě proto, že si to před tím stáhl, a koupil si toho díky tomu ještě víc, jako když se na uložištích objevilo pár filmů od Monty Pythons, rázem stouply prodeje celé jejich produkce. Co je kvalitní, to na "pirátství" vydělává, to nekvalitní prodělává, kdyby bylo obého stejně, tak je to ve výsledku někde kolem nuly. Tedy obecně žádnou škodu nezpůsobil.
"Fajn, příště tedy prosím nesrovnávejte věci nesrovnatelné, ať vám nevychází podobné kraviny."
Když můžou obhájci stahovačů srovnávat vytvoření autorského díla s např. postavením domu, proč by to nemohli dělat i obhájci autorských práv? Jasně, je to nesmysl, autorské dílo a zacházení s ním nelze srovnávat ani s domy, ani s židlemi, ani s rohlíky, to je demagogie :-)
Tohle je hloupost. Ačkoliv si o "výpočtu" škody myslím, že je to debilita, a již dříve jsem jasně vyjadřoval nesouhas s tím, že kromě "pirátství" se u všech jiných případů musí škoda prokazovat, aby ji soud potvrdil, tak to, že nevznikla žádá škoda, je nesmysl. Nevěřím tomu, že ani jeden člověk by si žádný z nabízených filmů nekoupil, nebo na něj nešel do kina, kdyby nebyla možnost stahovat.
Ty prodeje v trafikách byly víc jak desetinásobné, takže i zisky musely být vyšší. A že velkým distributorům zisky klesají, je jenom dobře, to mělo přijít mnohem dřív.
A s tím zdržováním digitálního prodeje jdou taky proti sobě. Oni ho budou zdržovat tak dlouho, až si každý zvykne na jednodušší a bezplatné zdroje a od nich to pak nekoupí, ani když to nabídnou za pár korun.
"Pokud místo 1 DVD za 500 prodám 10 DVD za 50 tak jsem na tom hůře."
A co když místo 0 DVD za 500 prodám 10 DVD za 50? Nebo místo 1 DVD za 500 prodám 1000 DVD za 50?
Já bych řekl, že ty trafiky měly na klesající příjmy pramalý vliv. Mnohem větší, ne-li jediný podstatný vliv, má rozšíření internetu a stoupající rychlost downloadu. To si jako myslíte, že kdyby se neprodávaly DVD za 50 v trafikách, že by si lidi ty vykopávky kupovali za 500? :-D
Důvodem je především technický pokrok. Nejprve umělci vybírali po každém vystoupení peníze do klobouku a když zahráli blbě dostali někdy i holí přes záda. To byl normální stav kdy za svoji práci dostanete zaplaceno jednou. Pak jim technický pokrok přinesl možnost kopírovat a v tu chvíli se na ně přisáli distributoři a začali jejich práci prodávat vícekrát a založili si kopírovací monopol. Ten ovšem přirozeně fungoval jen do doby, kdy kvalitní kopie a distribuce díla byla finančně a časově náročná. To byla nepřirozená doba, kdy umělci a jejich pasáci dostávali zaplaceno za svoji práci nemorálně několikrát. Dnes kdy díky technice kvalitní kopie a distribuce díla stojí haléřové položky je již kopírovací monopol technicky neudržitelný a distributoři jsou pro šíření umění potřeba asi stejně jako Ponny Express pro rozvoz pošty.
Proto ta klesající spirála zisků a je zcela jisté, že pokud nebude proveden nějaký drastický zásah do občanských svobod a svobody internetu, tak distributoři v této "dinosauří" podobě prostě a jednoduše vymřou.
Dobří umělci se uživí vždy a za každých okolností, a možná že to spíše celému umění nakonec prospěje.....
Zboží má cenu takovou, kterou obě strany akceptují. Nic jiného za tím není. Také zaměňujete zisky s počtem prodaných kusů. Pokud místo 1 DVD za 500 prodám 10 DVD za 50 tak jsem na tom hůře.
A konkrétně váš příklad je pro mě osobně úsměvný. Jelikož jsem pár let pracoval u jednoho z majoritních distributorů tak bezpečně vím, že ty trafiky byly pro distributory obrovský průser, který odstartoval spirálu klesajících zisků, ze které se těžko někdy vyhrabou.
To je právě ta ztráta hodnoty a důvod proč je snaha digitální prodej co nejdéle pozdržet.
Jo, přesně tak to dělám v pekařství. Kousnu do rohlíku a když mi nechutná, tak zmáčknu reset. Rohlík je zase celý nepoškozený, přestože jsem ho ochutnal a já z něho v břichu nic nemám, přestože jsem si část ukousl a snědl.
Kravina, že? Fajn, příště tedy prosím nesrovnávejte věci nesrovnatelné, ať vám nevychází podobné kraviny.
Dalším nesporným důkazem je to , že (ve své době) stála ta samá nahrávka na kazetě polovinu toho co to samé na CD. Přitom vylisovat CD je mnohem levnější než nahrát mgf kazetu a co se týče nákladů na interpreta je to úplně šumák jak budete distrubuovat.
Jak už jsem kdesi psal, autorské práve v dnešní podobě je nemorální relikt a drží se jenom proto, že umožňuje vládnoucím klikám ořezávat svobodu na internetu ve jménu autorských práv, přitom jde čistě o omezení svobody šíření informací....vládnoucí vrstvy maj jakákoliv práva kohokoliv ne cokoliv totálně na háku a zajímá je jednině jak se udržet u koryta.
Před 10 lety tvrdili vydavatelé, že DVD nemůže stát méně než 500 Kč a že by toho stejně víc neprodali, kdyby to dali levněji. Pak to někdo, kdo nebyl tak zaslepenej, začal prodávat za desetinu v trafikách a parádně si vydělal. Zaostalí vydavatelé dál drží cenu a nadávají na piráty, že jim kazí obchod. Ve skutečnosti to jejich zboží nikdy nemělo cenu, za jakou je prodávali a dnes už kdekdo ví, že ty jejich ceny jsou zlodějské, a odmítá tolik platit.
Pokud nechápete, co je to sleva 75% a že to minus značí právě to, že je to sleva, tak to je Váš problém. Samozřejmě chápu, že jste to udělal naschvál, protože jste to pochopil, ale z nějakého důvodu ze sebe máte potřebu dělat vola... ale to už je Váš problém. Já stále čekám na odpověď, zda je toto podle Vás OK nebo ne.
To chtějí proto, že vědí že se jim nižší cena nevyplatí. Problém je, že při razantním zlevnění by v součtu měli méně, a navíc by si parazitovali na klasických médiích. Ale to nejhorší je, že by produkty dlouhodobě ztratily v očích zákazníků hodnotu. Což se postupně už děje - vy jste toho ostatně důkazem (i já a předpokládám většina zdejších čtenářů). Pro vydavatele ale není žádný ekonomický důvod to urychlovat.
Máte problém s pochopením psaného textu? Poradím vám, podívejte se na co reaguju. Psal že : cituji " není moznost zakazníkem predem posoudit kvalitu vytvoreneho díla, tedy jestli to opravdu chci koupit. za cenu co poptávaj"
Tak jsem se ho zeptal jak to řeší v případě rohlíku. A tykání exotům si ponechte pro rodiče prosím. Díky
Tyjo dobrej postup... a jak to děláte v pekařství? Kousnete nejdřív do rohlíku a pak až ho zaplatíte podle toho, jak vám chutná? a jak to děláte v drogerii? otevřete nejdřív krabičku a zubní pastu, abyste vyzkoušel jak pění a pak se rozhodujete jestli zaplatit? a jak chodíte na výstavy? .. platíte až při odchodu?
ja to tedy nechápu. Nutí mne kupovat neco co neznám, není moznost zakazníkem predem posoudit kvalitu vytvoreneho díla, tedy jestli to opravdu chci koupit. za cenu co poptávají. Společnosti poptávají za neco co pak nemohu reklamovat ani vratit nehorazné penize. Mimo to když se mi poskrabe DVD nebo bluray .. nikdo mi nove za cenu media nedá.
Odjakziva existovali komedianti, kejklíři, kterí udelali vystoupení a pak oběhli diváky s kloboukem. Komu se libilo zaplatil vice a nekdo třeba nezaplatil vůbec.
Tady mam platit vypalné za muj disk .. atd .. pak za DVD .. a v konečném důsledku to v uvozovkách dílo ani nedokoukám. Ad trailery .. naplacají tam to nej z filmu a zbytek s dila je jen ztrata času. (čest výjimkám).
Takze nekupuju, stahuju zkouknu smažu, skoda tím rádoby dílem .. prasit kapacitu disku. Pokud budu platit vypalné nikdy nepujdu do kina ani si nekoupím film.
Tady se nikdo nebaví o tom co je správné a co ne, ale o reálném vyčíslení škody. 8 000 Kč utržených pirátem je velmi hrubý spodní odhad, viz argument kdyby to za stejných podmínek zveřejnil vlastník práv vydělal by minimálně stejně. A počet stažení krát cena na nosiči je velmi hrubý horní odhad.
Prohlášení, že kdyby to nešlo stáhnout, DVD si nekoupím je nikoliv argument obhajující stahování, ale argument zpochybňující tu horní hranici, prostě naprosto reálně kdyby nešlo stahovat, tak drtivá většina lidí si ani omylem nekoupí DVD od všeho co stáhli, protože by na to neměli, takže výpočet ušlého příjmu jako cena dvd * počet stažení.
A jako obvykle jakákoliv přirovnání k hmotným věcem kulhají na obě nohy.
A mě zase chybějící čárka vyhodí z rytmu čtení, protože musím ono souvětí "parsovat" namísto sledování "natvrdo uložených patternů". Každý holt máme něco, otázka je, zda má ve virtuální diskusi, kde je běžné si před odesláním ani nepřečíst svůj příspěvek kvůli opravě překlepů, smysl s tím prudit.
To už bych doporučil se spíše zaměřit na články, tam je upozornění na chybu jakéhokoliv druhu relevantní.
Já bych to možná takto odškáloval:
1. Cesta do kina - Čas (včetně toho, že se musím přizpůsobit tomu, kdy to hrají), čas a náklady na cestu atd. Konzumace reklam a dalšího odpadu, nepohodlí sálu apod.
2. DVD - i zde bývá zátěž nepřeskočitelnou nebo obtížně přeskočitelnou reklamou (v naprosté většině případů na nic, co by mě zajímalo, a co bude za pár let ještě vůbec dostupné) a výhrůžkami "pirátům", je zde riziko, že DVD nepřehraji (může mít nějaké extra kódování, se kterým si můj počítač nebo přehrávač neporadí a není to nikde vyznačeno, tedy je nákup moje riziko). Jedinou výhodou je, že si to přehraji,. kdy chci. Ale je to krám, který musím někde doma umístit, když to chci s sebou na dovolenou, opět jsou s tím problémy.
3. "Pirátská kopie" - nejsou tam žádné číčoviny navíc, je to ve formátu, který přehraju a na flešku se jich vejde pár desítek a flešku hodím do peněženky.
Čili u té pirátské kopie je podstatně nižší práh jejího pořízení než u DVD nebo shlédnutí v kině (u těch bodů 1 a 2 asi bude pořadí silně záviset na konkrétním subjektu), proto ji zkonzumuje podstatně víc lidí, včetně těch, kteří by shlédnutí v kině nebo nákub DVD odmítli i za cenu stažení té pirátské kopie. Možná by stálo za průzkum mezi "stahovači", kolik procent toho, co si "pro strýčka Příhodu" stáhnou, vůbec vidí (soudím podle sebe, kolik zakoupených DVD za 49,- mám ještě originál zabalených, protože jsem se k jejch shlédnutí nedostal).
Další věcí je, že spousta lidí má staženo i to, co mají na DVD, jednoduše kvůli výhodám "pirátské kopie", a ti už dali mafiánům vydělat.
Odpovím vám ze široka:
Z knihy, která se prodává za 200,- mám jako autor cca 5,-. Dodávám ji prakticky ve stavu na mechanické překlopení do sázecího programu, takže redakční náklady nula, řadu "korektur" musím v kartáčových obtazích vracet zpět (zkomolená jména a slova, jimž korektor nerozuměl).
Dost se obávám, že u těch filmů to bude hodně podobné, že tvůrcům (ti, co ten film udělali) nejde z té kopie na DVD než pár procent.
"Vlastníci autorských práv" prostě představují parazitickou mezivrstvu mezi tvůrci a konzumenty. Jejich odstranění (třeba vyhladověním) je v zájmu obou skupin, byť to někteří konkrétní jedinci dosud nechápou.
Jinak další věci (víko od kanálu atd.) už komentovali jiní a nemá cenu, abych je opisoval.
Pravo je zcela jednoznacny kodex, a pokud soud (nebo zcela libovolny urad) postupuje v rozporu se zakonnou normou, mel by vznikle skody dostat k uhrade, stejne jako libovolny zamestnanec soukrome firmy.
Pokud si totiz racite precist onen v clanku odkazovany rozsudek, tak tam neni ani slova o chybnem vykladu, ale o nezakonnem postupu. Coz je ostatne jeden z mala duvodu, kdy muze byt dovolani validni.
Pane Haho, diskutujte prosím slušně a pokud to bude alespoň trochu možné, použijte nástroje pro kontrolu pravopisu, lépe se to pak čte.
btw: Zlatá devadesátá léta, najít tehdy hrubku v psaném projevu na internetu bylo vzácností. Od té doby, co má na web přístup každý je projev současné populace podobný výsledku posledních prezodentských voleb.
tvoje tvrdenie ti samozrejme verim, a suhlasim. ale. problem je ten ze nevychadzas z bodu nula a tvoje tvrdenie je ovplyvnene tym, ze tie veci sa odnakziva stiahnut daju.
ak si predstavis ze by sa nelegalne nedalo stiahnut vobec nic a to nikdy, cize by si nevedel ze su to nehodnotne hovadiny, aj v tom pripade na 100 % tvrdis ze by si si to nekupil?
lebo ja si kludne viem predstavit scenar ze by sa z kupovania filmov stalo nieco uznavane, ako napr. s produktami apple
A jak byste tedy postupoval? Nedíval byste se na ten film nebo šel do kina? Pokud to druhé, pořád tu je rozpor v užitku pro vás, protože do kina musíte jet a vidíte to jednou, zatímco DVD/stažený film máte doma na opakované koukání.
Koupi DVD rozporujete, takže mně zbývá, že byste se na film nedíval.
Jenže vy jste film stáhl (hypoteticky) a viděl, tzn. zkonzumoval jste nabízenou službu. Podle mě nějaká škoda tedy vznikla.
Nerozporuju, že je nesmysl určit škodu jako součin ceny DVD a počtu stažení, ale řeči typu "nikdy bych to nekoupil takže je škoda nula" jsou podle mě také úplně mimo.
A mimochodem, pokud chcete argumentovat nedostupností možnosti půjčení nebo elektronického stažení,tak pozor na to, aby se společnosti nedokopaly k tomu, udělat svůj stahovací server s cenami 10x většími, než cena DVD a to pak teprve budou škody...
Kdyby to nezveřenil on, zveřejnil by to někdo jiný (pokud to někdo jiný už nezveřejnil) a lidé by to stáhli od jinud. Možná by si musel pár dní počkat, ale možná jen kliknout o odkaz vedle. Aneb představa, že by to nikde na internetu nebylo k sehnání a lidé by kvůli tomu šli do prodejny pro DVD, je prostě zcela nesmyslná. Resp. takto by to dopadlo v naprostém minimu případů.
Nedostane, protože by to byl nesmysl. Právo není jednoznačný kodex a pokud ho jeden vyloží jinak než druhý, není to nic divného. Prostě a jednoduše nejde postihnout všechny situace života do jednoho seberozsáhlejšího textu. Od toho je soudní systém odstupňován a každé jeho vyšší patro je (nebo je takový předpoklad) obsazeno kvalitnějšími soudci, tedy aby se složité případy případně dostaly k někomu povolanějšímu. Je absolutní nesmysl trestat soudce za to, že jejich nadřízený měl jiný názor na výklad něčeho, co není jednoznačné. V jednoznačných pochybeních navíc soudci penalizováni být mohou.
Možná by byla žalující strana spokojená i s částkou nižší. Ale finta občas spočívá v tom, že se výše požadované částky záměrně přestřelí, aby soudce odškodné snížil o nějaké procento. A žalující strana bude spokojena i s novou výší. Stačí sledovat další kauzy. Tentokrát ale nepochodili.
i sprostý podezřelý má právo, aby byla posuzována pouze jím způsobená škoda, a to pokud možno exaktně - nikoliv hypoteticky nejvyšší škoda, která možná mohla jeho (nerozporuji že nesprávným) chováním nastat.
proto, pokud někdo krade víka od kanálů - jím způsobená škoda se dá celkem snadno spočítat nákladem na dodávku a reinstalaci nového poklopu, případně škoda na majetku a zdraví do té doby skutečně vzniklých vinou nepřítomností poklopu - NIKOLIV však hypotetickým výpočtem, co by se mohlo stát, kdyby do toho kanálu bez poklopu spadlo a utopilo se dvanáct dětí, a bentley za deset mega tam urazil nápravu.
podobně tak, pokud někdo půjčuje na stahovnách filmy - má (mít) právo na to, aby se jím způsobená škoda vypočetla exaktně, tedy reálně způsobenou škodou - NIKOLIV však hypotetickým výpočtem, co by se mohlo stát, že někdo kdo si stáhl shluk dat, by třeba radši namísto šel do krámu a namísto toho si koupil úplně jiný produkt pro jiný způsob použití, například DVD. je to nesmysl a jsem ochoten to dosvědčit u soudu, že věc kterou jsem si stáhl, bych si nikdy a za žádných okolností nekoupil na dvd.
ale pokud soud použije mozek, dojde k podobnému výsledku též. může se vám to nelíbit, můžete s tím i nesouhlasit .....
ee Daný holoubek nedělal nic chvályhodného, ale výpočet škody je zcela zcestný. Jak v případě toho kanálu, tak i v případě vystavených filmů. V případě těch filmů jde škoda rovna rozdílu v zisky z prodeje těch filmů ve skutečnosti a v hypotetickém případě bez toho chlapíka. Což je dost obtížně spočitatelné číslo a řádově bude zřejmě někde kolem těch prachů, co chlapík utržil.
Naopak v případě kanálu je třeba započítat reálnou cenu toho kanálu (tak 3000?) + pohotovostní montáž + škody za případný pád někoho do kanálu. Nejspíš dost přes 5000.
je to stale stejne - nizke ceny, siroky sortiment, pohodlny provoz. Tohle je to co Netflix ma a co ti ostatni nemaji. AZ v momentalnim pojeti je proste zhovadilost nejtezsiho kalibru - vsichni chapou ze ten kdo to natocil na tom musi vydelat (pokud je to kvalitni), ale ze nekdo zije v predstave ze je lepsi posbirat penize od 1000 lidi a od kazdeho 500 CZK (500 000 CZK) je lepsi nez od 100 000 lidi posbirat 10 CZK (1 000 000 CZK) to me hlava opravdu nebere. Proboha zijeme v digitalni dobe - dnes je (temer) jedno jestli neco konzumuje 1 clovek nebo 10 tisic - cena distribuce je blizka nule. Navic pokud neco vidi 100tisic lidi tak ten produkt se stava atraktivni a synergicky pomaha i prodeji veci s tim souvisejicich... (tricek, sountracky, plakaty...)
Fór je nicméně v tom, že škoda je zde docela přesně vyčíslitelná. Je to těch sedm tisíc a nějaké drobné. Toto je minimální částka. Dá se objektivně předpokládat, že kdyby totéž, co udělal žalovaný, udělal žalující, dostal by je taky. Možná i víc, ale to už jsou zase nepodložené hypotézy. Žalovaný nezpochybnitelně prokázal, kolik na tom šlo trhnout. Až někdo jiný prokáže, že šlo víc, minimum se zvedne.
Pointa fóru je pak ale v tom, že tu škodu si způsobil sám žalující, protože neudělal to, co žalovaný.
Typicky dementní vyjadřování.
- stahování není kradení
- za možnost pořizovat si kopie pro osobní potřebu platíme výpalné - v hardiscích, vypalovačkách, kopírkách, kartách do foťáku (!!!), médiích atp., takže výzvy k držení pusinek jsou skutečně zcela mimo
- naprosto souhlasím se soudním závěrem, že škodu je třeba vyčíslit reálně a nikoliv hypoteticky způsobem "kdyby byly ryby"
- je správné nahradit způsobenou škodu, rozhodně není správné platit nějaké "exemplární výpalné"
- příměr z ukradením víka od kanálu je tak zcela absurdní, že je zřejmé, že vám z rozčilení praskají žilky a schopnost racionální úvahy výrazně klesá
V komentářích výše je jasně vidět přihlouplý čecháčkizmus. Když si nechci film koupit a do kina bych na něj nešel, tak ho můžu ukrást? Mimochodem stažení pro osobní potřebu NENÍ nelegální, přestože to firmám způsobuje strašlivé škody. Zde se ale jedná o to, že daný holoubek vědomě a za účelem zisku kradl a šířil filmy a to dlouhodobě a opakovaně. Jeho jednání je plně srovnatelné se zlodějíčkem, který rozmlátí auto nebo dveře za desítky tisíc kvůli krádeži krámů za pár drobných.
Je to asi stejné jako argumentovat tím, že když nějaký šikula ukradl víko od kanálu v ceně 5000 Kč a ve sběru dostal 120 Kč, že je způsobená škoda 120 Kč... I digitální díla musí někdo vytvořit, zaplatit výrobu, herce, distribuci, marketing a to vše stojí obrovské a zcela reálné peníze. Naprosto mimo představivost většiny hlupáků, kteří halasně ječí jak je správné něco krást a jak by do kina nešli a DVD nekoupili. Když nekoupili, tak nestahujte! A když stahujete, tak držte pusinky zavřené a buďte rádi, že to v ČR narozdíl od mnoha jiných zemí ještě není trestné.
Dobrý (alespoň řádově) reálný odhad je dát nějakou jednoduchou aplikaci na hraní piškvorek na google play ke stažení za zadara, počet stažení = x. A pak ji prodávat přes aukro jako apk vypálené na CD za cenu těch filmů. Počet nákupů = y. Způsobená škoda = (řádově) cena filmů * počet stažení * y / x. Viděl bych to tak zhruba na to, co si chlápek vydělal... Kdybych byl diktátor, dal bych mu 10 hodin veřejně prospěšných prací + 10 tisíc pokutu a šmitec.
Je to tak, pokud by onen znalec realne zhodnotil potencial zisku, tak by dosel k zaveru, ze byl presne nula - to v pripade (ktery bude platit v 90%), ze dotycna dila online nijak dostupna nebyla.
Navic musi i onen znalec dospet k tomu, ze by vytvory byly stazitelne jinde od nekoho jineho tak jako tak, takze doticni by si je jen stahli odjinud.
Pokud budu uvazovat i onu nepravdepodobnou moznost, ze by dilo bylo mozne ziskat i elektronicky, bez dalsich omezeni, potom je stale treba brat v potaz to, ze zisk (coz je ta potencialne vznikla skoda) rozhodne neni prodejni cena, ale spise by se tomu mohlo blizit cislo kolem 5-15%.
Ve finale by se mozna dalo u soudu obhajit tak 10% poctu stazeni. Jenze z toho uz kouka tak maximalne 1/2 rocni podminka a o skodach velkeho rozsahu nemuze byt reci vubec. Protoze N x rekneme 20Kc.
Pod tohle jsem ochoten se podepsat. DVD jsem koupil naposledy někdy před lety, když jsem chtěl mít určitý kousek čehosi do sbírky ve fyzické podobě. Ani ne tak kvůli obsahu, ale kvůli té fyzické formě, že to mělo prostě punc originálu. Všechno ostatní sleduji zdarma, resp. za paušální „drobné“ vložené do prostředků, které to „zdarma“ učiní (internet, PC, ulož.to). Místopřísežně prohlašuji, že vše, co jsem takto zhlédl, bych si jako originál nikdy nekoupil a do kina bych na to nešel, kdyby nebyla možnost se k tomu zmíněným „zdarma-způsobem“ dostat. Prostě se bez toho obejdu a strávím svůj čas jiným způsobem než konzumací produktu zábavního průmyslu.
Samozřejmě to bude záviset na tom, jaký bude znalecký posudek (resp. kdo ho objedná). Znalec sice nejsem, ale dovolím si tvrdit, že je celkem jedno, na jakou částku by přišel. NS to totiž napsal tak, že bez ohledu na částku se škoda bude nadále rovnat nule, protože žalující strana sama pochybila tím, že danou možnost prostě nenabídla a tudíž si za potenciální škodu může sama. Říkám to dlouhodobě: vydavatelé se sami připravují o zisk tím, že se nesnaží ani předstírat nějakou snahu konkurovat pirátům. Nemohou se pak divit, že piráti díru na trhu snadno zacelí. A to zcela pomíjím fakt, že autorské právo tak, jak je nastaveno, je umělý konstrukt jdoucí zcela proti přirodě a přirozenosti lidského pokolení sdílet a předávat přijatou informaci.
že pokud by nebyla možnost nějakou slátaninu stáhnout, že dvd ani cd bych si NIKDY nekoupil. je to jen elektronický balast, který má pro mně hodnotu jednotky korun - tedy právě na úrovni ceny internetového připojení a případně kreditu na nějakém uložto.
ale filmem staženým z nějakého serveru vznikla majiteli autorských práv škoda nula, protože kdybych tuto možnost neměl, prostě bych si ho nestáhl - možná bych počkal až ho budou dávat v idiotboxu (a legálně si ho nahrál), možná bych šel radši na procházku se psem, , ale určitě bych si ho nikdy nekoupil na dvd.