Vlákno názorů k článku Není liberalizace telefonie příliš liberální? od Gorak - Nemáte třeba problémy proto, že operátoři se dohodli,...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 1. 9. 2010 14:07

    Gorak (neregistrovaný)
    Nemáte třeba problémy proto, že operátoři se dohodli, i když jim to nikdo nenařídil, že budou jezdit vpravo, a na křižovatkách budou uznávat pravidlo pravé ruky, a vy prostě raději jezdíte vlevo a chcete absolutní přednost, protože máte nové auto?
  • 1. 9. 2010 18:51

    I.Fišer (neregistrovaný)
    Nikoli. Já naopak chci, aby bylo předem známo, že se má jezdit vpravo, že platí přednost vozidel přijíždějích po hlavní, že v obci se nejezdí 150, ... atd.

    Přílišnou liberalizaci vidím právě v tom, že neexistují jasně daná pravidla telefonního provozu a každý si může prosazovat své vlastní představy, ... etc. Např. mi vadí, že pokud nějaký operátor dostane od ČTÚ další sadu tel. čísel, tak neexistuje jednoduchý způsob, jak se všichni ostatní dozví, že se tak stalo a nemají povinnost do určené lhůty zajistit, aby se bylo možné ze všech ostatních tel. sítí na nově přidělená čísla dovolat. Nebo mi vadí, že různé tel. sítě předávají u národních volání číslo volaného či volajícího v různém tvaru, např.: 123 465 789 nebo 420 123 456 789 nebo 00420 123 456 789 nebo dokonce +420 123 456 789. A takových problémů se najde mnohem víc.

    Ivo Fišer
    http://www.xphonet.cz
  • 26. 8. 2010 18:27

    I.Fišer (neregistrovaný)
    DD,

    háček je v tom, že panuje-li současná situace, tak velcí operátoři přespříliš válcují malé operátory. Ti malí pak mají mnohem menší šanci vyrůst ve střední a velké operátory. Jde o preventivní obranu proti potenciální konkurenci. Formálně se zde hovoří o liberalizaci trhu hlasových služeb, ale ve skutečnosti se opakovaně potkávám s projevy segregace telefoních operátorů do 3 až 5 skupin.

    Ivo Fišer
    http://www.xphonet.cz
  • 26. 8. 2010 20:42

    I.Fišer (neregistrovaný)
    DD,

    ano a ne. Domnívám se, že současná situace by se dala přirovnat ke stavu, kdy "řízení aut bylo zákonem povoleno všem, ale nebyly definovány dopravní značky ani pravidla přednosti a vlastníci velkých vozidel jezdí tak, že uživatelé malých aut jsou vytěsňováni z vozovek, a to v souladu s platnou legislativou". Jsem toho názoru, že budou-li zavedena méně liberální pravidla, prospěje to liberalizaci telefonie.

    Ivo Fišer
    http://www.xphonet.cz
  • 27. 8. 2010 6:17

    I.Fišer (neregistrovaný)
    Kdybych to věděl, tak bych to už bylo uvedeno v článku.

    Např. že platí-li operátor A operátorovi B paušál za propoj SS7, pak stejnou částka musí být placena obráceně. Totéž by mělo platit o poplatku za zřízení každé E1 nebo o hodinové ceně za testování funkčnosti SS7, na kterém se podílejí pracovníci obou stran, ale placená je pouze jedním směrem. Další problematikou by mělo být automatické přidělování OpID každému TSP, který oznámí činnost (jde o analogii SPZ) a kvalitně fungující státem garantovaný rejstřík tel. operátorů přístupný odborné i laické veřejnosti. Nebo jednotná pravidla pro formáty tel. čísla volaného i volajícího stanovaná pro spojovací svazky mezi operátory a jednotně definované kódy odmítnutí pro neúspěšné pokusy o hovor. Dále třeba povinnost přelivového směrování hovorů při obsazení nebo poruše základního spojovacího svazku. Státem garantovaný rejstřík propojení mezi operátory, státem garantovaný rejstřík tel. čísel přidělených operátorům. Včetně údajů o přenesených a zapůjčených číslech. Jednotná pravidla pro nasazování potlačovačů echa na propojovacích svazcích. Atd., atd., ...
  • 26. 8. 2010 16:34

    festr (neregistrovaný)
    Clanek na me pusobi jako povzdechnuti nad tim, ze autor clanku na provoz site investoval nemaly kapital, zatimco nove prichozi na trh to mohou zvladnout za pakatel, byt to nedelaji stejne kvalitne.

    Tak jako Internet "liberalizoval" postu a lide si vymenuji misto mesto/adresa emaily, tak Internet "liberalizuje" i prenos hlasu ve forme emailove adresy. Je to uz jen otazkou casu.

    Nechme trh, at se s tim popere sam. Jakakoliv regulace je jen vzdy na skodu zakaznika.
  • 26. 8. 2010 19:04

    festr (neregistrovaný)
    Ale Vas clanek vyznel spise tak, ze byste ten trh mirne deliberalizoval, coz prinasi pouze dalsi bariery a nahrava zavedenym operatorum. Navic, regulace na kvalitu site tady jiz davno jsou, jen je staci dusledne uplatnovat.
  • 26. 8. 2010 22:21

    festr (neregistrovaný)
    a ktera by to konkretne byla? Napriklad na kvalitu site jsou pravidla jasne dana.
  • 28. 8. 2010 13:13

    festr (neregistrovaný)
    Se vsim se da souhlasit, ale vy jste psal o deliberalizaci, pricemz navhrovane zmeny osobne vnimam naopak jako liberalizaci :)

    "Nebo jednotná pravidla pro formáty tel. čísla volaného i volajícího stanovaná pro spojovací svazky mezi operátory" tomu nerozumim, ja mel za to, ze formaty cisel jsou striktne podle normy. Mate nejaky priklad?

    "jednotně definované kódy odmítnutí pro neúspěšné pokusy o hovor", on nekdo pouziva neco jineho nez q.931 cause code?

    "Dále třeba povinnost přelivového směrování hovorů při obsazení nebo poruše základního spojovacího svazku" - to je jako nutit internetove providery k necemu podobnemu, to si trh vyridi sam na zaklade SLA.

    Jednotná pravidla pro nasazování potlačovačů echa na propojovacích svazcích vyplivaji z narodniho a mezinarodniho prenosoveho planu. Nebo na to mate jiny nazor?
  • 1. 9. 2010 2:47

    ViR (neregistrovaný)
    Možná se mýlím, ale mám tak trochu pocit, že panu Fišerovi nevyhovuje ani postup vyjednávání s operátory podle ZoEK (neříkám, že mně ano) ani podle obchodních zvyklostí (které se od zákonem předpokládaného postupu sem tam liší), a prostě by to chtěl jinak, nejlépe podle svého :-). Jenže velcí operátoři jsou prostě takoví, že mají své obchodní zvyklosti a pravidla, což mohou, a toho malého nováčka si vychutnají. Zvlášť tehdy, když to ani není operátor :-).

    Jinak leckteré představy by se mi také líbily, ale mnohé považuji naopak za velmi problematické. Například jít cestou direktivy v těch oblastech, kde je dnes pouze povinnost jednat o smlouvě (a oprávnění regulátora ji nahradit rozhodnutím v případě nedohody), to mi nepřijde zrovna šťastné...
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).