Super. Překvapuje mě, jak "levně" jde něco takového vybavit. Čekal bych mnohem šílenější částky. Jistli nás může něco posunout směrem od montoven, tak jsou to právě takovéhle projekty - tohle je přesně investice do budoucnosti. Porovnejte přínos téhle investice za 40 milionů a dotace 100 milionů na Babišovou "inovativní" linku na chleba v Penamu.
26. 1. 2022, 11:22 editováno autorem komentáře
Myšlenku chápu, ale nebyl bych zase tak nadšený z toho "posunu od montoven".
V lidské společnosti je určité rozvrstvení intelektu a práceschopnosti a jak to dopadá při likvidaci "montoven" vidí celá Evropa existenčně závislá na totalitním režimu Číny. Na "montovnách" v rozumné míře není nic špatného a pro samostatnost a funkci společnosti jsou stejně důležité jako jiná práce.
Každý být vysokoškolák nemůže a když nám FEL vyprodukuje dostatek návrhářů čipů, ale Evropa stále nebude mít výrobní kapacity, které zdaleka není potřeba obsazovat vysokoškoláky, tak je to stále k ničemu.
Jako učitel na poměrně kvalitním gymnáziu ve velkém městě zodpovědně říkám, že tak čtvrtina studentů 4letého studia se měla raději vyučit. Oni sami by se netrápili něčím, co je nad jejich síly, a byli by při rukodělném zaměstnání mnohem spokojenější, stejně jako společnost, ve které chybí řemeslníci... O vysokoškolácích, kteří ztrácí 5 let života, aby pak dělali v úplně jiném oboru a často ryze administrativní činnost na kterou stačí maturita nemluvě.
Nikdo si asi nepředstavuje, že se bude většina obyvatelstva zabývat výzkumem. Když se mluví o "zemi montoven" (osobně ten termín nemám rád), myslí se tím spíš to, aby tu nebyla jenom ta nekvalifikovaná práce plus trochu managementu. Prostě rozdíl mezi "českou automobilkou", kde se jen smontuje, co jinde navrhli, a automobilkou, kde probíhá i vývoj a kde najdou uplatnění i kvalifikovaní zaměstnanci, přestože většina pozic je pořád "montovna".
O vysokoškolácích, kteří ztrácí 5 let života, aby pak dělali v úplně jiném oboru
Na tom nevidím nic a priori špatného. Sám jsem jedním takovým, přestože jsem měl v osmnácti dost jasnou představu, čemu bych se chtěl věnovat, když jsem po osmi (5+3) letech končil, už jsem to viděl trochu jinak. Přesto studium v žádném případě nepovažuji za "ztracené roky života". Podle mne je hodně pravdy na tom aforismu, který říká, že vzdělání je to, co člověku zůstane, když zapomene všechno, co se naučil ve škole. (A ne, nemyslím tím ten kus papíru.)
vzdělání je to, co člověku zůstane, když zapomene všechno, co se naučil ve škole.
To znám, ten pocit: "tohle jsem kdysi věděl" :-)
Ohledně těch montoven, obávám se, že jsou dobré i k tomu, aby zaměstnaly lidi, jako je Famfula z filmu Marečku, podejte mi pero:
https://www.youtube.com/watch?v=ZE_4MpczSnU
No já ten termín taky nemám rád, protože si myslím, že je to blbost. Myslím, že zrovna v oblasti mikročipů nebo návrhů zařízení tu máme vývoje dostatek, ale naopak chybí výrobní linky - je co vyrábět, ale není z čeho a kde...
Zrovna nedávno jsem se divil, že v Brně kousek od školy máme firmu, která začala někdy hned po převratu vyrábět a také osazovat PCB. Tak jsem si říkal, že bych tam zkusil domluvit exkurzi. Nakonec jsem zjistil, že mám smůlu, protože po nějakých 28 letech existence zrušili v roce 2020 vlastní výrobu a samotnou výrobu řeší subdodavatelsky... A co vím, tak třeba takové Lego má ve fabrice na Kladně taky vývoj, nejen výrobu. Ono totiž na výrobu je obvykle potřeba víc "řemeslníků", než kolik je potřeba "intelektuálů" na vývoj. I kdyby to měli být jen údržbáři výrobních linek.