Divákovi je přece úplně jedno jestli "obrazovka za moderátory" je skutečná nebo virtuální. Mě osobně předěly mezi obrazovkami v nováckých zprávách vždycky rušily a vadí mi i to, že místo do programu se cpe mnoho desítek "mega" do vybavení, které divákům reálně nepřinese absolutně vůbec nic. Palec dolů.
To je tak, když se kupujou nelevnější řešení a posuzuje se podle toho celá kategorie. Ano, nejlevnější klíčovací SW je určitě hrůzostrašný oproti nejlevnější velkoplošné obrazovce. Problém je v tom, že i ten nejlepší klíčovací SW je pořád ještě mnohem levnější než nejlevnější velkoplošná obrazovka, a ten je navíc i kvalitativně (subjektivně pro oko diváka) kvalitnější.
V budoucnost virtuálu tolik nevěřím. Tahle koncepce je tu od 90. let, tehdy to byla velká sláva, ale nikdy se pořádně neprosadila. Měla dokonce nahradit běžná studia, umožnit rychlou změnu scény, ale ukázalo se, že naprogramovat to je složitější a dražší než to reálně vyrobit. Navíc i když umíme klíčovat, pořád to vypadá příliš uměle. A ta umělost je způsobena tím, že klíčování je málo, k dokonalému propojení je potřeba řešit stíny, nasvícení, pohyb, interakci se scénou a to bude pro SW ještě dlouho náročné. Umíme to slušně ve filmu, ale tam se to rendruje mnoho dní. Doporučuji se podívat na starý dokument jak BBC točila Putování s dinosaury, kde je to dobře popsáno, spolu s důvody, proč v detailních scénách radši volili klasické mechanické modely.
Mě se upřímně řečeno nelíbí ani jedno řešení, ačkoliv musím říci, že to novácké je pro zpravodajství přece jenom vhodnější, než virtuální studio, které je fajn v pořadech typu Objektiv, ale ne ve zpravodajství. Ve světě je trend návratu k velkým zpravodajským newsroomům, ne nepodobným tomu, s čím přišla Nova ve svých začátcích. Bohužel u nás tento trend televize ignorují. ČT má na ČT24 jen jakýsi pseudo-newsroom, který je jen skleněným prohledem do redakce zpravodajství, navíc zabitý seskládáním obrazovek po stranách a umístěním moderátora doprostřed, proti všem pravidlům obrazové kompozice. Docela bych si přál, aby naše televize přestaly být za každou cenu originální, myslíc si, že jen co nejmodernějším studiem zaujmu diváky, ale podřídily se celosvětovému návratu ke klasice.
Když se to dělá bIbě, bude umělé všecho. Určitě najdete ve světě sto příkladů, kde je virtuální obrazovka k nerozeznání od pravé (kromě ceny a variability použití, samozřejmě). Snímat reprodukovaný obraz, to se na mě nezlobte, je totální úchylárna.
Podle mě nějaký kamarád vedení CME prostě potřeboval zakázku, tak si o ní řekl. To je celé. Vzhledem k tomu, že je všeobecně známo, že Nova šetří kde může, přijde mi takováhle darda jako vyložený výsměch, jak divákům, tak investorům.
Objektiv běží neděli po desáté a vždy nové díly. http://tvprogram.idnes.cz/tvprogram.aspx?show=1_10_18353060&date=23-03-2014
Přesně naopak, budoucnost patří jednoznačně softwaru. Hardware to dělá jen zaprděný sedlák (sedláci prominou), který neví co jsou to moderní trendy a napadne ho, že poskládat dvacet dvoumetrových plazem jaké má v obýváku, je super nápad :-).
Mimochodem, poprvé jsem viděl tu příšernou matici obrazovek v pořadu z přelomu šedesátých a sedmdesátých let (snad se nepletu, myslím že to byly Hovory H..?). Jenže tenkrát jiné než takhle vidlácké řešení možné fakt nebylo, a navíc tam byli živí diváci (bylo to jako plátno)! Poskládat dneska obrazovky do matice jenom proto, aby se obraz z nich mohl zase nasnímat kamerou, je totální úlet, technická omezenost.