Vážený pane Hlavenko,
jmenuji se Zdeněk Bárta a v GfK mám na starosti divizi, která zastřešuje výzkum, o kterém uvádíte několik nepřesností, které bych rád uvedl na správnou míru. Určitě se v této chvíli ale nechci a nebudu vyjadřovat k Vámi uvedeným číslům, ani k reakci pana Slámy.
Nicméně bych se rád vyjádřil k bodům, které špatně uvádíte o výzkumu GfK:
1) Hráči, kteří se zabývají výlučně či z větší části velkoobchodem: tyto partnery NIKDY za retail nepovažujeme a do našich výstupů jdou POUZE jejich maloobchodní prodeje. Jejich velkoobchodní prodej do našich výstupů tedy zahrnut není.
2) Trh technického zboží (elektro zboží + IT + TC) sledujeme ve všech důležitých distribučních kanálech. Vzhledem k tomu, že pro IT segment je distribuční kanál Systemhousů neustále důležitou součástí, sledujeme prodej i přes tento distribuční kanál. U nás Autocont NENÍ veden jako ukázka retailového prodejce, ale jako příklad Systemhousu. V našich výstupech jsme vždy schopni tyto 2 části (B2C a B2B) oddělit.
3) Dlouhodobě s námi spolupracuje (a data o reálných prodejích GfK poskytuje na pravidelné měsíční/týdenní bázi) převážná část klíčových hráčů na našem trhu, což dohromady se všemi dalšími nezávislými obchody tvoří vzorek kolem 2 000 prodejen z obou částí trhu (tedy jak toho kamenného, tak internetového). Dovolím si tvrdit, že toto číslo je dostatečnou zárukou toho, že na základě naší metodiky a extrapolace (tedy dopočítání zbytku trhu) jsou naše výsledky velmi blízké realitě českého trhu a určitě si za našimi výsledky, i díky tomu, pevně stojíme. Tím bych samozřejmě rád vyvrátil Vaši připomínku, že nám maloobchodníci žádné informace o jejich reálných prodejích neposkytují. (Určitě existují výjimky, které data neposkytují a které bychom samozřejmě rádi v panelu měli, nicméně i tyto hráče jsme schopni v našich výsledcích dopočítat na základě všech dalších zdrojů informací a sofistikovaných statistických metod, které máme k dispozici - samozřejmě v rámci určitých možností).
4) Ještě jednou zpět k přesnosti našich dat: vzhledem k tomu, že většina výrobců technického zboží na českém trhu jsou našimi klienty, tak právě jejich dlouhodobá zpětná kontrola našich reportů (na základě jejich vlastních informací o zboží, které do trhu dodali) je tou největší zárukou, že informace, které posléze o trhu poskytujeme, mají relevantní základ a jsou v souladu s realitou.
Určitě jsem naprosto otevřený jakékoliv hlubší diskuzi o podstatě a metodice našeho výzkumu. Velmi rád bych Vás tedy požádal, zda byste mě příště mohl kontaktovat dříve, než do médií poskytnete o metodice GfK informace, které nejsou pravdivé či jsou velmi zavádějící. Vyjadřovat se posléze k tomu takovouto cestou určitě nepatří mezi preferované způsoby, alespoň ne z mé strany. Určitě mě můžete kdykoliv kontaktovat na emailu zdenek.barta@gfk.com. Velmi rád se Vám budu věnovat.
Závěrem bych dodal ještě poslední věc, na kterou jste v minulosti správně upozornil: v jedné z našich starších prezentací se objevil jako příklad internetového hráče www.123shops.cz což byla samozřejmě chyba a jednalo se o překlep (místo www.123shop.cz). Určitě ani příklad www.internetshops.cz nebyl uveden zcela ideálně pro ty, kteří k tomu nemají dostatečný slovní komentář z naší strany. Jednalo se spíše o historický příklad internetových stránek.
Souhlasím, s tím že by neměla lupa zveřejňovat nějaké tendenční názory, jako v tomto případě, a vůbec i jiné názory tohoto autora. PROSTĚ mu dát padáka. A slova, že si už na "malé nepřesnosti" tohoto autora čtenáři zvykli, tak já si zvykat NECHCI, nechodím sem na lupu, abych četl všechny diskuze a ještě si googloval nějaké statistiky případně, u jiných článku tohoto NEAUTORA, to by mně nebavilo, a nechci tím ztrácet čas. Já jako uživatel a potenciální "zhlížitel" reklamy zde, nemám zapotřebí si sortovat autory tady, a číst jen články od nějkých "více" serióznějších. To sem radši přestanu chodit, protože tento web není schopen si "zprůměrovat" svoje autory. Chodím sem z důvodu že hledám seriózní a pokud možno objektivní názory, postoje, úvahy, zamyšlení, trendy. Navíc se lupa prezentuje jako seriózní web. A nesmaže třeba příspěvky, těch "diskutérů" pod tímto článkem, kteří si hájí "svého" všeználka - Hlavenku, a hned ůplně mimo téma, blekotají něco o spamu, to už jim asi došli argumenty, ještě by se mohli zde v diskuzi přímo domnluvit a poslat na DATART nějakej LOIC. Ať si ten pan Hlavenka založí nějakej bloq ve stylu myego.cz -- Radka Hulána.
V IT jsem se pohyboval jen chvíli a to jen jako webmaster, trochu SEO jsem též dělal, ale myslím že to neznamená, že můj názor je nebo není více či méně relevantní.
Tenhle článek není o nakupování na netu, je to dikuze o tom, jestli má dostat autor vyhazov.
Elektro kromě baterií, žárovek, atd. nakupuji výhradně na netu.
Martin Halíř
Pane Hlavenko, Vy už nic raději prosím nepište a dělejete raději něco, co umíte. Můžete třeba psát o politice, tam je jedno co nápíšete.... A jsem rád, že Vám to pan Sláma natřel. Já si vždy vážím lidí co umí uznat chybu, je mi líto, ale Vy to neumíte. Vlastně všichni co se tím živí spousty let, jsou pitomci a Vy vše víte nejlépe...
jsem především velmi rád, že článek vyvolal odezvu a polemiku ze strany špičkových profesionálů z branže, mezi které i vy sám samozřejmě patříte. Přínosnosti diskuse by nicméně příště prospělo, kdybyste více vyvracel fakta a méně napadal oponenta. Pokud chcete oponentovi vynadat, učiňte tak v soukromém e-mailu, ve veřejné diskusi to není profesionální.
Nyní však k věci, zkusím to uspořádat přehledně:
1) Průzkum GfK, který k dispozici mám, obsahuje řadu chyb (namátkou mezi významnými hráči uvádí ty, kteří se zabývají výlučně či z větší části velkoobchodem a vydává je za retail) a zásadní část trhu mu chybí. GfK provádí sběr dat tak, že je žádá od prodejců. Jenomže větší část soutěžitelů na trhu žádné údaje neposkytuje - ani GfK, ani nikomu jinému. Z čeho je tedy usuzováno, že GfK má "80% přesnost údajů"? Jakkoli velmi oceňuji nevděčnou práci, kterou GfK na českém trhu dělá, musím konstatovat, že se k větší části čísel nedostanou, protože ti, kteří je mají jako jediní (tj. maloprodejci), jim je neposkytnou.
2. Tržby s DPH a bez. V článku jsem publikoval pouze údaje bez DPH. Studii GfK, která je s DPH, jsem vůbec necitoval. Tedy opět poněkud nechápu argument.
3. Označení Alzy za anarchistické sdružení s dovolením ponechám bez komentáře. Možná jsou dnes jiné časy - na těch mých jsme si konkurentů vážili, neoznačovali je za lumpy a anarchisty, ale o to více jsme se snažili je porazit.
4. Tržby Mallu mám z veřejně dostupných i privátních zdrojů přímo z dané společnosti. Je samozřejmě možné, že Mall lže. Ale to už může o svých tržbách v tomto článku lhát každý, ne?
5. Mironet jsem v článku, dokonce v žebříčku zmínil, dokonce s tržbami. Proč je mě vytýkáno, že ze žebříčku vypadl, když tam je? Nechápu.
6. AutoCont je velmi dobrý příklad jako zdroje omylů. AutoCont je firma, která už dávno není retailem, ale téměř výlučně dodává firmám a institucím. Ovšem i GfK jej stále vesele vede mezi retailem. To je ale samozřejmě kámen úrazu: pokud nejste schopen oddělit retail od B2B, ke správným číslům se nikdy nedoberete.
7. V článku jsem uvedl, že existuje velké množství dalších neuvedených hráčů, jak v kameni, tak v Internetu. Děkuji vám, že jste je jmenovitě uvedl - proč jste ale neuvedl jejich obraty v retailu, rozdělené na Internet a kamennou část? Tím by polemika získala na ceně. Možná by nebylo špatné uvést, jak velké tržby má Datart ve svém e-shopu; rozhodně by to pro čtenáře bylo přínosnější než psát cosi o rozšafnosti autora a ekonomické sci-fi.
8. Uvádíte, že celkový objem relevantního trhu je něco přes 30 miliard korun. Asi bychom měli nad tímto číslem posedět, rozsekat jej nad kousky a shodnout se, co tam patří či nepatří, ale v zásadě s tímto objemem trhu lze souhlasit.
Trvám ovšem na tom, že z těchto 30 miliard v LETOŠNÍM roce bude už větší část patřit internetovému prodejnímu kanálu a jsem schopen to podpořit ještě pečlivějšími a podrobnějšími čísly, i když to v podstatě vyplývá z mé uveřejněné tabulky - pokud si kdokoli vezme do ruky kalkulačku, přijde na to rovněž.
Tedy, abych zopakoval své tvrzení: v elektru již zvítězil Internet nad kamenem.
s úctou
Jiří Hlavenka