Tento clanek v jedne vete: Vysel odborny clanek ve vedeckem casopise.
Originalni clanek se mi cist nechce, ale jestli je popis zde zhruba odpovidajici originalu, jedna se o dalsi z tisice zbytecnych praci, jejich predmetem je popis common knowledge. Zase o jednoho PhD vic.
V clanku je to az prilis zjednodusene, ve skutecnosti jde o to, ze pokud si programem vyhledate optimalni cestu, ridic auta stejne pojede trochu jinak a jedna-li se o velke uzemi, urcite dojde k neocekavanym blokacim at uz d duvodu zaveji, ledu, zaplav, nehody, demonstrace, uteklych zvirat ci jineho, jako je dezorientace.
Pokud by misto lidskych ridicu byla pouziva satelitni navigace GPS a kvalitni algoritmus, dalo by se dobre urcovat kudy je to nejkratsi, take by se melo pocitat i s benzinovymi pumpami a zacpami, optimalni trasa by se merila algoritmem, ktery projede cesty vsemi zpusoby. To znamena obycejne scitani a odcitani najetych kilometru / benzinu v nadrzi. Pro zacatek by se musela instalovat zarizeni pro zmapovani terenu, aby bylo mozne automaticky detekovat zacpy, namrazu, zaveje, apod.
určitě můžete těm trasám přidávat nějaké přepočítávací faktory (které se navíc mohou měnit dynamicky - průjezd městem noc vs. špička, mít různé hodnoty pro různé směry apod.). složitosti modelu se meze nekladou :-)
Mě se to zdá příliš teoretické. V praxi všechny spojnice nejsou totožné - mezi dvěma místy může vést dálnice, obyčejná silnice nebo nějaká hodně klikatá - počítá s tím ten problém?
Ještě jednodušší je mít outsourcovaný sklad a nechat ho DHL dvakrát nebo třikrát denně vybírat, nové objednávky dávat vždy do další dávky a nechat to na DHL, ať si s problematikou optimalizace doručování poradí, koneckonců berou za to slušný prachy a podobný optimalizační software mají, byť určitě ne v naprosto dokonalé podobě.
A tím je optimalizace na straně e-shopu vyřešena :-)
Po dlouhé době opravdu zajímavý článek -- jako začátek série bych řekl dokonce výborný, ale nějaké pokračovaní (třeba směrem do praxe:-) IMHO citelně schází. Máme se na něco těšit či nikoliv?
To co tady teoreticky řešíte je hezké, ale neznám žádný online obchod, kde bych po potvrzení objednávky neměl připočtenou položku - poštovné a balné vetsinou ve výši o dost přesahující zaslání Českou poštou nebo nějakou doručovací službou.
Z toho usuzuji, že otimalizace dodávek zboží zákazníkům, českým online obchodům, není zapotřeba - spočívá v tom že někdo "skákne" na poštu nebo zavolá DHL ať si proto přijedou :-)