Právě to, že nechtěli žádný poplatek při osobním vyzvednutí bylo důvodem, proč jsem často a rád nakupoval v mallu a než abych pro nějakou drobnost šel do kamenného obchodu, poslal sem si to na pobočku. Naposledy třeba rychleschnoucí ručník, ale při ceně 300Kč ten poplatek dělá 10% navíc. Příště se raději stavím cestou z práce někde ve sportu. V Plzni na pobočce vždy pohoda, nikde ani noha, že by byli zavaleni prací se mi nezdálo. Ne, že by těch pár korun hrálo výraznou roli, ale když už to není zdarma, můžu si pro to jít klidně někam jinam... A kvůli pár korunám příjdou o několik tisíc ročně, protože ty drobnosti koupím jinde.
Podívejte se na to z pohledu prodávajícího. Snad se shodneme, že prodávající má s provozem a dodáním zboží na výdejní místo nějaké náklady navíc, než když to přímo ze skladu předá doručovací firmě. Nikdo nám nepoví, jak velké ty náklady na jednu objednávku reálně jsou, ale dovedu si představit, že u ručníku za 300 Kč se mohou blížit marži, jakou na tom prodeji mají. A pokud je ten náklad dokonce vyšší než ta marže, tak je pro prodávajícího vlastně dobře, když si u takového prodejce ten ručník nekoupíte.
Nevím, jestli ta hranice ekonomické návratnosti je zrovna 300 Kč, nebo 79 Kč nebo 1 500 Kč jako má mall.cz, ale určitě nějaká je.
Taky mi vyhovuje vyzvednutí na výdejně cestou z práce kdy mi to vyhovuje a zadarmo, na druhou stranu chápu prodejce, že na tom nechce prodělat.
Já si myslím, že máte v té úvaze jednu logickou chybu. A to tu, že pokud už Mall to výdejní místo otevře, tak jsou rozhodující fixní náklady na její provoz, náklady na distribuci zásilek z centrály na pobočku jsou také v podstatě fixní, ať už se veze drahá nebo levná věc. V jistém slova smyslu lze říct, že když omezí počet uživatelů výdejního místa, tak jim jednotkové náklady naopak narostou a ještě na to doplatí.
Prostě mi přijde logické, když se někdo rozhodně sít výdejních míst vůbec nezřizovat a argumentovat minimalizací nákladu. Takové tvrzení mě třeba jako zákazníka třeba nepotěší, ale beru ho jako férové a ekonomicky logické. Ovšem to zpoplatnění od jistého limitu už se takhle snadno zdůvodnit nedá, v podstatě tím dává Mall jasně najevo, že o menší objednávky nestojí - přiznejme si, že u věci za 500 korun už je cítit i těch cca 30 korun za dovoz a třeba poštovné 100 korun už je totální nesmysl. Fajn, tak o podobnou zakázku Mall nestojí, jeho právo, ale ať se pak nediví, že zákazník třeba spíš než objednáním větší zásilky zareaguje tím, že si nekoupí nic...
Ano, mall.cz, alza.cz a jistě i další se pro toto zpoplatnění rozhodli až teď. Tak to tak berte, že Vás to nepotěší. Je to pořád férové. Můžete nakupovat kdekoli jinde. O logičnosti toho rozhodnutí až teď - neumím posoudit. Ani jeden z nás nemá tvrdá data, abychom mohli dělat soudy.
Ne, v mé úvaze není logická chyba. Má úvaha je natolik obecná, že ji nevyvrátí jakákoli výše nákladů. Napsal jsem: "pokud je ten náklad dokonce vyšší než ta marže..."
Jinak máte samozřejmě pravdu s fixními náklady a jejich rozpočítání mezi více objednávek. A opět i tady ale obecně budou nějaké skoky ve výhodnosti a výši fixních nákladů v závislosti na počtu objednávek.
Řekněme si to na rovinu - vadí Vám, ŽE zavedli poplatek nebo že ho zavedli až TEĎ, nebo že poplatek není od částky 1 500 Kč?
Každý jiný eshop je jen jedno kliknutí dál, tak buďme rádi - máme možnost volby.
Tak já nepochybuju, že Mall ví, co dělá. Že Vás to trápí, ukazuje na to, že pozice Mallu je skvělá. Když obchodník na rohu Vaší ulice zvedne cenu rohlíku, netrápí Vás to, jdete jinam. Když v elektru ve Vaší čtvrti přestanou přidávat tašku k nákupu, taky o tom nebudete dlouho polemizovat.
Jiné to ovšem je, když se zvednou poplatky za volání do sítí jiných operátorů, nebo když apple začne v ČR později než jinde distribuovat iPhone5, to pak lidi v diskuzích řeší, co udělali špatně a jak jm na to kašlou. Ale operátora nezměni, iPhone5 si stejně koupí.
Řešením je, nekupovat si z mallu ponožky, vy budete spokojený a oni nakonec taky. Na každého zákazníka, který si tam přestane kupovat ponožky, připadne jiný zákazník, který si nakoupí větší objem, aby nemusel platit za odběr. Ve výsledku se zvedne hodnota objednávky na rentabilní úroveň a o to jde. Jestli si to v Mallu blbě vyhodnotili nebo ne, je jejich problém, ale nepodceňoval bych je, nejsou to nováčci, kteří by nedokázali odhadnout, jak bude zákazník reagovat.
Osobně si věci do cca 2.000 Kč kupuji v kamenném obchodě, mohu si je prohlédnout, mohu si je hned odnést, nemusím čekat, až mi je někdo pošle, nemusím platit poštovné a balné, nemusím chodit na poštu si je vyzvedávat, ani nikam na pobočku, nemusím řešit složitější vrácení zboží, případně se dohadovat na dálku o reklamaci. Je mi jasné, že provozoval eshopu se kvůli ponožkám kvůli mně nepřetrhne. Ovšem to je můj pohled, který vychází z mé situace, například člověk z vesnice, kde nemá specializované obchody v rozumné vzdálenosti, může mít jiný pohled.
Nevsim sem si, ze by se do marketu zbozi teleportovalo, takze se tam taky nejspis vozi, za nejake penize, nekdo ho musi rozbalit, dat na regaly, u kasy vyuctovat ... a nevsim sem si ze by mi za to uctovali prirazku k cene zbozi. A kupodivu po me nic nechteji ani v pripade, ze si tam dojdu pro jeden rohlik za 2Kc. Pricemz naklady na prodej toho rohliku taky dost pravdepodobne presahnout marzi z jeho prodeje, ze ...
Kámen úrazu je v tom, že to s nižší cenou u eshopů v dnešní době už není zdaleka tak samozřejmé... A v řadě případů po započtení poštovného a podobných poplatků dokonce nákup v kamenném krámu vyhraje.
Na jednu stranu to je dobře - pro eshopy by mělo být optimální, když je budou více vyhledávat lidé, kteří preferují spíš to, že nemusí nikam chodit a nakoupí si pohodlně z domova a cenu sledují až doplňkově. Na druhé straně bych ale řekl, že právě tato skupina náročnějších zákazníků je o to háklivější na to, když se shop nechová zcela korektně. A když si někdo třeba vymyslí nový poplatek, tak není zas až tak málo zákazníků, kteří příště nakoupí jinde čistě z principu a o cenu ani tolik nepůjde...
Ano, a tohle se týká zrovna Mallu učebnicově - víte kolik lidí (mimochodem často z kategorie se slušnými příjmy) projde při cestách za prací denně kolem Chodova?
Přišlo by mi logické si tuto skupinu spíše předcházet, ale zjevně v ČR je pro obchodníka bráno za normální ji naopak zkusit ještě o něco "podojit" :-(
Od nakupu drobnosti na dobirku vas odrazuje vysoka cena za postovne, balne. Od odberu drobnosti na pobocce Vas dosud neodrazovalo nic. Ale pro obchodnika mohou byt oba typy doruceni nakladove podobne. Do nakladu obchodnika ted nepocitam cenu za dobirku, tu platite Vy. Tedy umoznenim odberu na pobocce obchodnik udelal pro zakaznika rentabilni nakupy, ktere by dobirkou neuskutecnil. Zda se, ze se mu to uz proste nevyplaci. Radej na pobocce vyda 5x mobil sgIII za 14.000Kc, nez 500x 1par ponozek. Hadejte, co se na pobocce stane kdyz si cestou z prace prijde 100 lidi na pobocku pro svuj par ponozek. Ze se nastve ten, ktery jako 101. v poradi prisel, a by si vyzvedl ten telefon.
Mimochdem, o pohodlnem nakupu z domova mam osobne jine predstavy nez Vy, to je asi jasne.
Nevim o zadne forme nakupu, ktera by byla realizovatelna z domova a zaroven me "nezruinovala". Minimalne ne v CR. V zahranici samozrejme zadny problem - objednam a za hodinu mi zazvoni u dveri poslicek - cena? Doruceni samozrejme v cene zbozi.
V cr tohle funguje snad jenom na pizzu. A taky sem si nevsim, ze bych prisel do picerky a chteli po me 50Kc za tu drzost, ze si hodlam sednout ke stolu a zblajznout to na miste ... a to si dovolim tvrdit, ze naklady na me obslouzeni a pripravu toho jidla maji o dva rady vyssi, nez nejaka podelana vydejna krabic.
V pizzerii jsou radi, ze si sednete, protoze si objednate jeste piti a dezert, nechate spropitne. V pizzerii snite, co vam prinesou, pokud to odpovida popisu z nabidky, podle ktere jste objednal. Co udelate pri vyzvednuti zbozi na pobocce? Mozna si to vyzvednete, pak jim to tam bez udani duvodu mozna zase vratite, a budete se s nimi hadat o kazdou korunu.
Neříkám, že přinesení a příprava pití a dezertu nic nestojí, ale přesně jak zmiňujete, marže jsou zrovna na nápoje v pizzeri vysoké. Spropitné majitele zajímá, protože jeho personál je spropitným dobře zaplacený - čistými nezdaněnými penězi. Nemají důvod Vás s pizzou vyhánět.
Jistě, že českému myšlení pojedu-přes-půl-Prahy-si-zdarma-osobně-vyzvednout-zboží,které-by-mi-PPL-doručila-za150Kč-až-domů lépe vyhovuje si udělat doma turečka ze standardu, než platit za kávu v pizzerii těm vydřiduchům 5x tolik než je stojí surovina, ze které mi kávu udělali, (a ještě jim dávat spropoitné za tu předraženou kávu, jste se zblaznili ...?!)
Nevím, proč si myslíte, že šetřivost je vlastní českému myšlení. Vámi uváděných 150 Kč je už pro někoho nezanedbatelná částka. Navíc si pro zboží lze zajet kdy se to komu hodí - naprostá většina lidí jsou zaměstnanci, takže to bude po práci (= nepřichází o výdělek). Také se nemusí sjednávat dodávka a pak sedět doma a čekat.a čekat.
No a kafe Standard v rozkošném papírovém pytlíku, to byly časy mého mládí - na Standard mi nesahejte ;-). Když člověk občas musí vypít ty instantní břečky - fuj.
Proč si myslím, že šetřivost je vlastní českému myšlení? Protože cena za odběr na pobočce je 29 Kč a je tady kvůli tomu ta diskuze. Pokud to lidem vyhovuje, tak proč se dohadují o pár korun za to, že si podle jejich názoru, pohodlně vyzvednou zboží?
Víte dobře, že standard je dneska hodně nestandardní, podprůměrný, v pizzerii vám instantní břečku pravděpodobně neudělají.
Kupodivu nevsim, kdekoli jinde budou mit stejne hnusny rohlik za 3Kc. Pokud pak pujdeme do specifictejsi oblasti, kde podnika trebas Alza, tak davno sou casy, kdy "bedrich" prodaval s minimalni marzi na koleji/pozdeji v kramku o par metrech ... dnes patri k nejdrazsim. Jedina vyhoda je, ze maji spoustu veci ihned k odberu. Ale abych si priplacel 500Kc za +1rok zaruky za switch, ktery jinde stoji o 500 min s lifetime (min 5 let) ... musel bych bejt blbej - to se mi vyplati si pro to dojet 100km autem.
Do marketu jen pro jeden rohlík moc lidí nechodí, náklady na ten nákup jsou pro spotřebitele veliké - cesta tam a zpět, projítí marketu až k pokladně, fronta na pokladně. Nepochybujte, že pokud by lidi začali hromadně nakupovat jeden rohlík, tak by v marketu rohlíky podražili.
Kdo chce jeden rohlík, ten jde pro jeden rohlík tam, kde to má po ruce. Pokud má po ruce třeba Kaufland, tak jde do Kauflandu, a pokud je blíž vietcong, jde k vietcongovi. Pobočku má zpravidla málo kdo "po ruce", takže odběr na pobočce má smysl jen tehdy, pokud součet nákladů (čas+jízdné) vyjde levněji než dobírkové poštovné. A to už teď nevyjde.
Jenže do marketu si zatím moc lidí nechodí kupovat jeden rohlík, naopak na dotovaných rohlících markety vydělávají, protože si tam zákazníci nakoupí velký objem zboží, na osobním odběru eshop prodělává, proto jej chce do určité výše nákupu od zákzníka zaplatit. Takže Vaše úvaha je správná a lze z ní vyvodit pravidlo, drobnosti si přes eshop jednotlivě nekupuj. Kup si toho víc a nech si to zabalit do jednoho balíčku, ty ušetříš a eshopu se to taky vyplatí.
Sem zvedav, kdy mi v zelezarstvi zacnou uctovat za to, ze si tam dojdu pro 3 srouby ... pripadne kdy muj zakaznik zacne uctovat to, ze si tam nekdo dojde pro 2 prkna ... na kterych bude mit marzi tak 5 korun ... a presto z nejakyho dovodu provozuje i maloobchod a poskytuje zakaznikum moznost osobniho odberu - prave specielne tem malym zakaznikum, velkym distribuuje zbozi na kamionech.
V době, kdy zavedla Alza poplatek za osobní vyzvednutí jsem u nich přestal nakupovat. Nekupuju u nich už levné, drahé, žádné věci. A stejně tak to udělám s mallem. Takhle jsem si občas něco koupil, někdy za pár stovek, občas za pár tisíc. Ale protože jsem tam nakupoval každou chvíli, automaticky jsem se vracel k nim na web když jsem něco hledal. Byli první v pořadí shopů, kam jsem koukal.
Nízké objednávky, rychlé dodání a vyzvednutí zdarma u mě fungovalo jako jejich reklama a protože jsem byl spokojen, pak jsem tam kupoval i dražší věci. Takže na ručníku možná prodělali, ale až si teď budu kupovat foťák (+-8000Kč), tak už si ho u nich už dost možná nekoupím (i když na něj bude vyzvednutí zdarma).
Ale uznávám, že si obchodník může stanovit podmínky jak chce. Já jen popisuju mou reakci z pohledu zákazníka. Dost možná nejsem standardní ani zajímavý zákazník.
Nakonec bych doporučil knížku: Jak drahé je zdarma. Myslím, že je to k tématu :-)
Ale jo, já neříkám, že mě nas_ali tak, že u nich nic nekoupím. Když budou mít na foťák nejlepší cenu, pak ho u nich klidně vezmu. Spíš se snažím naznačit, že ty malý levný rychlý nákupy pro mě byly lákadlo a ukázka toho, že u velkejch a dražších nákupů to bude taky OK. Navíc jsem i při malým nákupu šel k nim na web a nejdřív hledal tam.
A znáte to, když už objednáváte, zeptáte se kolegů jestli něco nechtěj, kouknete do výprodejový sekce jestli vás něco nezaujme... Teď budu vědět, že levná věc u nich nemá smysl kupovat a stavím se pro ní prostě někde cestou ve sportu/železářství/krámku. Na mall dřív nebo později třeba zcela zapomenu, nebo tam za rok nakoupím v sumě za 5000, ne jako dřív za 15000-20000.
Zjevne vubec nechapes, jak funguje nakupovani. Potrebuju rekneme usb kabl ... podivam se ... stoji 30kc ... hmm a to mam jako zaplatit dalsich 25 za to, ze mi ho nekdo podat z regalu?
=> du nekam, kde mi ho daj za tech 30kc, a kdyz uz tam sem, koukam ... hele, peknej monas, a maj ho jen o kilco drazsi nez v ty vydejne ... dejte ho sem, prece nebudu jezdit pres pul mesta ...
Varinatne nastane situace, ze levnejsi polozky u nich "nikdo" nebude kupovat => nebudou je mit skladem => prijdu pro lednici, a chci k ni psa za kilo ... ale oni ho nemaj .. .tak si reknu, co je to za debilni kram, ze nemaj takovou kravinu, a jdu si i tu lednici koupit nekam, kde mi k ni daj ten kabel.
Jiste, on v tomhle state existuje pouze mall a jiste je nejlevnejsi na planete ... lol
Tu lednici koupim v minimalne 10ti jinych kramcich v km okoli a v nejhorsim za stejnou cenu. Ale nektery z tech kramku mi navic v ty cene nabidne i dopravu pred dum, a jiny mozna az do bytu, a nebude za to chtit ani korunu navic, natoz aby se ke me choval jako ze ho obtezuju svym pozadavkem na dodani kabelu ...
BTW: Pro zajimavost, kyslik (o2) prisel o kseft ze 100k/mesicne ... protoze chtel 300Kc zalohu na dalsi kartu ... takovou nehoraznost sem jeste nevidel ... ze pry to jinak nejde, toz maj smolika.
Tohleto je stejně bezpředmětná diskuse, lidi u Mallu nakupují, jinak by tu dávno nebyl, a budou nakupovat i s tímhle poplatkem, protože pro spoustu lidí a spoustu nákupů je úplně zanedbatelný. Když se jiným obchodům vyplácí prodávat ledničky s kabely a s dopravou a nechtít za to žádné peníze, doufajíce v to, že na ně budete hodný a že na vás možná vydělají v budoucnu, budiž jim to přáno. Mall je zřejmě již za touto fází.
O2 je oligopol, s Mallem jeho situace nemá moc společného.
Vidite, ja bych postupoval opacne. Hledal bych lednici za dobrou cenu (vcetne dopravy) a jestli me pes bude stat 100 nebo 120 bych neresil. Proste bych ho k ni vzal, pokud bych ho nutne k ni potreboval, prece nepujdu kvuli jeste jinam, abych usetril 20 Kc.
Nakup v kamennych prodejnach tak, jak popisujete, muze fungovat, nakup v eshopu ne, tam neni duvod se nechat vmanipulovat pri nakupu drobnosti do koupe predrazene drazsi veci. Kliknete si jinam, a koupite to tam, kde vam daji lepsi cenu a verite, ze vam zbozi dodaji vcas a v ocekavanem stavu.
Pokud se ceny stejné lednice budou na trhu lišit o tisícikorunu, nebudu řešit psa, ale cenu lednice. Psa si, pokud jej nebude mít eshop, mohu koupit po cestě z práce v supermarketu za 100, 120, nebo 150 korun, když nebudou mít levnější. Ale chápu, že 79 korun za odběr na provozvně v případě nákupu lednice člověka fakt dokáže naštvat, ještě když k tomu nemají psy za 100 Kč, tak ať si tu jejich lednici strčí za klobouk, stejně to byl levnej šunt :)).